Ga naar inhoud
GENEGEERD

Poll: Gezamenlijk preppers project


FincaInSpanje

Wie willen er gezamenlijk een SC\Bol opzetten in het buitenland  

65 leden hebben gestemd

  1. 1. Wie willen er gezamenlijk een SC\Bol opzetten in het buitenland

    • Ik heb interesse en kan een paar weken per jaar helpen
    • Ik heb interesse en kan langere periodes op deSC\Bol verblijven
    • Ik heb misshien interesse en kan een paar weken per jaar helpen
    • Ik heb misschien interesse en kan langere periodes op deSC\Bol verblijve
    • Ik heb geen interesse om lid te worden van een groep maar wil wel helpen bouwen
    • Ik heb interesse om als gast te verblijven op de SC\Bol tegen arbeid of kleine vergoeding
    • Ik heb geen interesse


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Is het kopen van stuken grond die aan elkaar grenzen, met de beloofde elkaar bij te staan bij bouw en degerlijk niet beter. Meer een confederate dan een comune ,zeg maar.je kun wel samen een put hebben of een flinke brood oven,maar wel zeggenschap over je eigen plek.

Hier helpen mensen elkaar met bouw project, de meeste mensen Bouwen Hun eigen huis,en ieder weekend zijn ze met een paar vrienden bezig.wij hebben vorig mand met een aantal mensen een huisje gerenoveerd van een moeder met 6 kinderen.in een paar dagen was er een nieuwe keuken en een nieuwe dak, de keuken was trouwens de meeste werk.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Is het kopen van stuken grond die aan elkaar grenzen, met de beloofde elkaar bij te staan bij bouw en degerlijk niet beter. Meer een confederate dan een comune ,zeg maar.je kun wel samen een put hebben of een flinke brood oven,maar wel zeggenschap over je eigen plek.

Hier helpen mensen elkaar met bouw project, de meeste mensen Bouwen Hun eigen huis,en ieder weekend zijn ze met een paar vrienden bezig.wij hebben vorig mand met een aantal mensen een huisje gerenoveerd van een moeder met 6 kinderen.in een paar dagen was er een nieuwe keuken en een nieuwe dak, de keuken was trouwens de meeste werk.

 

Ieder een eigen stuk grond, is inderdaad beter.

Meer "familiedomein/confedarate" dan "commune".

 

Zoals ik al eerder aanhaalde met deze post van @IndigoPixie

 

http://preppers.nl/forum/threads/6157-Gezocht-Medebewoners-ontwikkelaars-op-perceel-in-Zuid-Frankrijk?p=140579&viewfull=1#post140579

 

Kort samengevat:

 

Het mislukt vaak door onoverkomelijke verschillen.

Elke familie of een individu woont op een eigen terrein waar hij zelf volledig verantwoordelijk voor is (levensonderhoud, huis, voedseltuin).

Veel gezamenlijk doen, maar dat is niet verplicht, want dat werkt niet.

 

Preppen en erover praten op een forum is iets anders dan emigreren en zelfvoorzienend worden.

Vrienden, familie, land, uitkering, werk, de dagelijkse routine, de zekerheid, de verzorgingsmaatschappij,... verlaten om met onbekenden in een vreemd land een nieuwe en onzekere toekomst op te bouwen vanaf nul, vraagt moed.

 

Dit gaat over het opzetten van een Eco Dorp, maar geldt ook voor een gezamenlijke BOL.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder een eigen stuk grond, is inderdaad beter.

Meer "familiedomein/confedarate" dan "commune".

 

Zoals ik al eerder aanhaalde met deze post van @IndigoPixie

 

http://preppers.nl/forum/threads/6157-Gezocht-Medebewoners-ontwikkelaars-op-perceel-in-Zuid-Frankrijk?p=140579&viewfull=1#post140579

 

Kort samengevat:

 

Het mislukt vaak door onoverkomelijke verschillen.

Elke familie of een individu woont op een eigen terrein waar hij zelf volledig verantwoordelijk voor is (levensonderhoud, huis, voedseltuin).

Veel gezamenlijk doen, maar dat is niet verplicht, want dat werkt niet.

 

Preppen en erover praten op een forum is iets anders dan emigreren en zelfvoorzienend worden.

Vrienden, familie, land, uitkering, werk, de dagelijkse routine, de zekerheid, de verzorgingsmaatschappij,... verlaten om met onbekenden in een vreemd land een nieuwe en onzekere toekomst op te bouwen vanaf nul, vraagt moed.

 

Dit gaat over het opzetten van een Eco Dorp, maar geldt ook voor een gezamenlijke BOL.

 

Dat wordt binnen de EU heel lastig dan. Grond splitsen voor bebouwen is vrijwel onmogelijk voor (agricultural) grond. Ze willen nl. niet 10 huizen vlakbij elkaar want deze gebieden zijn beschermd landelijk gebied. Daarnaast zijn er vaak lokale regels t.a.v. het bouwen. In zuid Spanje met je bijv. 2,5 hectare hebben om een fatsoenlijk deel te kunnen bebouwen. Afhankelijk hoe groot je land is, hoe meer m2 je mag bebouwen.

 

Ik heb bijv.12 hectare en 1 losse hectare als 1 finca (boerderij). Op die ene hectare zal ik vrijwel zeker geen vergunning krijgen om iets te bouwen omdat ze dat zullen zien als twee huizen op 1 finca. En zo zijn er nog veel meer regels t.a.v. bouwen, renoveren en ruïnes opknappen. Je krijgt dan grote problemen ook met bijv. riool\sceptic tanks, elektra keuringen en keuringen aan de bouwsels. Ook moet je project binnen bepaalde tijd klaar zijn, anders vervalt de vergunning en kun je opnieuw vergunningen aanvragen\betalen om het a te maken.

 

Als je dus allemaal een eigen stukje grond wil hebben, dan zul je er een soort van project van moeten maken. Dan mag je mogelijk niet met steen\beton bouwen ook, dus alleen recreatiewoningen, caravans of mits goedgekeurd alternatieve bouw (eco, earthship). Een project betekent echter dat je maandelijks 250-300€ gaat betalen aan belastingen i.p.v. nu 18€ per jaar (voor een huis met 13 hectare) en dat het heel lang kan duren eer je er een vergunning voor krijgt (maanden c.q. jaren).

 

Een andere mogelijkheid is het renoveren van een oude grote boerderij en deze opsplitsen in meerdere huizen. Of een camping overnemen waarop al eerder een vergunning zat\zit. Anders wordt het moeilijk.

 

Je kunt dus niet zomaar ergens een stuk grond kopen en bouwen wat je wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dat wordt binnen de EU heel lastig dan. Grond splitsen voor bebouwen is vrijwel onmogelijk voor (agricultural) grond. Ze willen nl. niet 10 huizen vlakbij elkaar want deze gebieden zijn beschermd landelijk gebied. Daarnaast zijn er vaak lokale regels t.a.v. het bouwen. In zuid Spanje met je bijv. 2,5 hectare hebben om een fatsoenlijk deel te kunnen bebouwen. Afhankelijk hoe groot je land is, hoe meer m2 je mag bebouwen.

 

Ik heb bijv.12 hectare en 1 losse hectare als 1 finca (boerderij). Op die ene hectare zal ik vrijwel zeker geen vergunning krijgen om iets te bouwen omdat ze dat zullen zien als twee huizen op 1 finca. En zo zijn er nog veel meer regels t.a.v. bouwen, renoveren en ruïnes opknappen. Je krijgt dan grote problemen ook met bijv. riool\sceptic tanks, elektra keuringen en keuringen aan de bouwsels. Ook moet je project binnen bepaalde tijd klaar zijn, anders vervalt de vergunning en kun je opnieuw vergunningen aanvragen\betalen om het a te maken.

 

Als je dus allemaal een eigen stukje grond wil hebben, dan zul je er een soort van project van moeten maken. Dan mag je mogelijk niet met steen\beton bouwen ook, dus alleen recreatiewoningen, caravans of mits goedgekeurd alternatieve bouw (eco, earthship). Een project betekent echter dat je maandelijks 250-300€ gaat betalen aan belastingen i.p.v. nu 18€ per jaar (voor een huis met 13 hectare) en dat het heel lang kan duren eer je er een vergunning voor krijgt (maanden c.q. jaren).

 

Een andere mogelijkheid is het renoveren van een oude grote boerderij en deze opsplitsen in meerdere huizen. Of een camping overnemen waarop al eerder een vergunning zat\zit. Anders wordt het moeilijk.

 

Je kunt dus niet zomaar ergens een stuk grond kopen en bouwen wat je wilt.

 

Klopt.

Een stuk grond kopen en bouwen wat je wilt, kan bijna nergens.

 

Als je het over een Eco Dorp hebt, praat je al gauw over alternatief bouwen.

Earthship.

Earthbag Building.

 

Je begint al een beetje te begrijpen, waarom we Shelter Camping hebben uitgevonden. :)

 

Eco Dorp - Camping - Huisjes - Alternatief bouwen.

 

En je bent niet gebonden een camping over te nemen.

Elke camping heeft vaste plaatsen.

Met stacaravans, waar weinig eisen aan worden gesteld.

Of met bungalows, die alleen aan bepaalde maten moeten voldoen.

 

;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt.

Een stuk grond kopen en bouwen wat je wilt, kan bijna nergens.

 

Als je het over een Eco Dorp hebt, praat je al gauw over alternatief bouwen.

Earthship.

Earthbag Building.

 

Je begint al een beetje te begrijpen, waarom we Shelter Camping hebben uitgevonden. :)

 

Eco Dorp - Camping - Huisjes - Alternatief bouwen.

 

En je bent niet gebonden een camping over te nemen.

Elke camping heeft vaste plaatsen.

Met stacaravans, waar weinig eisen aan worden gesteld.

Of met bungalows, die alleen aan bepaalde maten moeten voldoen.

 

;)

 

Dat begrijp ik maar dan heb je wel met hele andere grondprijzen te maken. Dan koop je niet zomaar grond voor 3.000€ de hectare. Dan zullen de deelnemers een flinke buidel mee moeten nemen.:( De goedkoopste camping\recreatie grond die ik ben tegen gekomen in Spanje was destijds 85.000€. Voor een paar hectare, een vast houten gebouw en een zelfbouw zwembad.

 

En het was juist de bedoeling dat iedereen mee kan doen met een eenmalige inleg en ongeveer 10-15€ per maand.:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dat begrijp ik maar dan heb je wel met hele andere grondprijzen te maken. Dan koop je niet zomaar grond voor 3.000€ de hectare. Dan zullen de deelnemers een flinke buidel mee moeten nemen.:( De goedkoopste camping\recreatie grond die ik ben tegen gekomen in Spanje was destijds 85.000€. Voor een paar hectare, een vast houten gebouw en een zelfbouw zwembad.

 

En het was juist de bedoeling dat iedereen mee kan doen met een eenmalige inleg en ongeveer 10-15€ per maand.:rolleyes:

 

Luister en lees wat ik schrijf en zeg: Je kan gewoon op een bestaande camping gaan staan. :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat begrijp ik maar dan heb je wel met hele andere grondprijzen te maken. Dan koop je niet zomaar grond voor 3.000€ de hectare. Dan zullen de deelnemers een flinke buidel mee moeten nemen.:( De goedkoopste camping\recreatie grond die ik ben tegen gekomen in Spanje was destijds 85.000€. Voor een paar hectare, een vast houten gebouw en een zelfbouw zwembad.

 

En het was juist de bedoeling dat iedereen mee kan doen met een eenmalige inleg en ongeveer 10-15€ per maand.:rolleyes:

 

Dat kan, als je vijftig man hebt.

 

1 persoon = 15 euro per maand (12x15 euro) = 180 euro per jaar. Dit keer vijftig personen (50x180 euro) = 9000 euro per jaar. Dit x 10 (10 jaar) = 90.000 euro.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, de strikte reglementen ivm bouwvergunningen en urbanisatie wetgeving maken het lastig om elk gezin op een eigen stuk (agrarische) grond te laten wonen en bouwen. Evenwel zijn de wetten erg verschillend van land tot land. In Wales en de rest van Groot Brittannië wordt het wettelijk toegestaan om op agrarische grond te wonen en daar zelf een low-impact woning op te bouwen. De enige voorwaarde is dat je kiest om daar zelfvoorzienend te leven, dus dat je leeft van de opbrengsten van je land. Een rijke industrieel die agrarische grond koopt en daar een villa opzet, zoiets kan dus niet volgens deze wet.

In andere landen zijn de wetten soepeler dan in België/Nederland en is veel mogelijk. Ik denk aan oost Europa, Noorwegen, Zweden, Portugal,...Een mooi en goed onderbouwd project kan vele deuren openen en zelfs (financiële) steun verwerven van de autoriteiten. Zo kreeg het familiedomein dorp in Wales (Lammas) 250.000 euro van de Welshe regering. In sommige landen willen ze het (leeglopende) platteland terug bevolken en worden projecten die dit faciliteren (en ook nog een ecologisch en kleinschalig landbouw aspect vooropstellen) met open armen ontvangen en krijgen volop steun (zelfs van Europa).

Naast het kopen van aangrenzende stukken land (zoals voorgesteld door @Mrsjones) zijn er nog andere mogelijkheden om elke deelnemer op een eigen stekje te laten wonen. Want deze optie veronderstelt dat, ten eerste elke deelnemer over voldoende kapitaal beschikt en 2. dat er voldoende stukken grond naast elkaar te koop zijn. Niettemin ken ik vele gemeenschappen die op deze manier organisch uitgroeien tot een heus ecodorp.

Een andere mogelijkheid zijn de vele verlaten dorpen (in Spanje, Portugal en Frankrijk). Toen ik er jaren geleden enkele bezocht, werden die nog gratis weggeschonken aan wie zich daar permanent wilde vestigen en het dorp terug nieuw leven wou inblazen. Maar ik weet niet of dit nog het geval is. Dit is 1 van de vele websites daarover: http://www.pueblosabandonados.com/mapa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw auto en mijn aanhanger. :)

 

Ik begin toch wel erg nieuwsgierig te worden waar die aanhanger voor dient, wat nemen jullie in godsnaam mee dan allemaal? Met een aanhanger mag je nergens harder dan 90, ook in Duitsland niet terwijl je daar op veel stukken juist lekker 160 kan rijden en dus heel snel gaat. ( wij niet hoor met onze bus, die haalt dat helemaal niet maar een personenauto wel natuurlijk, uhhh behalve onze Lada die komt niet eens over de 80 :D)

 

Letten jullie op de route/kosten? Via Slovenië is het snelst maar sinds kort vragen die een belachelijk hoge prijs voor een Vignetta, dus dat uurtje dat je ermee wint kost erg veel geld, ook moet je dan in Oostenrijk nog buiten het Vignetta nog 2x voor de tunnels betalen. Over Sopron rijden is het goedkoopst en scheelt dus maar een uurtje met de snelle dure route.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik begin toch wel erg nieuwsgierig te worden waar die aanhanger voor dient, wat nemen jullie in godsnaam mee dan allemaal? Met een aanhanger mag je nergens harder dan 90, ook in Duitsland niet terwijl je daar op veel stukken juist lekker 160 kan rijden en dus heel snel gaat. ( wij niet hoor met onze bus, die haalt dat helemaal niet maar een personenauto wel natuurlijk, uhhh behalve onze Lada die komt niet eens over de 80 :D)

 

Letten jullie op de route/kosten? Via Slovenië is het snelst maar sinds kort vragen die een belachelijk hoge prijs voor een Vignetta, dus dat uurtje dat je ermee wint kost erg veel geld, ook moet je dan in Oostenrijk nog buiten het Vignetta nog 2x voor de tunnels betalen. Over Sopron rijden is het goedkoopst en scheelt dus maar een uurtje met de snelle dure route.

 

Okay. @Raycoupe kruipt weer achter zijn supercomputer, om alles uit te rekenen.

Aanhanger kan waarschijnlijk wel thuis blijven.

Leek me gewoon handig, dan hoef je niet zo te proppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay. @Raycoupe kruipt weer achter zijn supercomputer, om alles uit te rekenen.

Aanhanger kan waarschijnlijk wel thuis blijven.

Leek me gewoon handig, dan hoef je niet zo te proppen.

 

Nou als het niet nodig is zou ik het niet doen. Ik weet niet wat voor Volvo Wonderland heeft maar in de oude van mij paste echt een heleboel! Hoeveel drank willen jullie meenemen dan? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan, als je vijftig man hebt.

 

1 persoon = 15 euro per maand (12x15 euro) = 180 euro per jaar. Dit keer vijftig personen (50x180 euro) = 9000 euro per jaar. Dit x 10 (10 jaar) = 90.000 euro.

 

Eenmalige inleg. Dan weet je ook of mensen serieus zijn.

 

Stel we zien iets met potentie voor 10.000€ om de grond\ruïne\vervallen boerderij aan te kunnen schaffen. Een eenmalige inleg en misschien een paar maanden sparen met 'n allen en je kunt het object aankopen. Daarna maandelijks bouwmaterialen kopen die je nodig hebt en een heleboel handjes en goede wil.

 

Ik zie niets in het bouwen van een BOL op een camping van een ander (huurgrond). De grond moet van de community worden, dan pas kun je een permanent iets neerzetten en investeren. Daarnaast heb je ook voldoende grond nodig om het land te kunnen bewerken en moet de community andere initiatieven ondernemen om financiële middelen te verkrijgen.

 

Als ik de laatste SC even als voorbeeld neem bij de Scouting (maak ik even een simpele berekening zonder blabla). Stel er komen 40 preppers 3 dagen shelteren en je vraagt 5€ per dag. Dan haal je al snel 40 x 3 x 5 = 600€ op voor de community. En zo kun je meer initiatieven ontplooien. In en land als Spanje zet je voor een paar duizend euro al een gebouw neer als je de arbeid met elkaar kunt doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat de mensen in dit draadje hebben aangegeven, dat ze willen helpen aan een project in het buitenland, deed Heksenboot hier een oproep voor @Piroska in Hongarije.

 

 

@Anvil @Cyberbeer @frank1964 @Marc67NL @zippo @Mr. Gold @CMFC1988 @GuywithAplan @Amero @calimero @Geert @rumble @Scratch @Tanfana @Vladimir @Greener @Pathfinder @FincaInSpanje @Raycoupe @JamHard @Vempain @CrossbowClan @Highway @tothemax @Keyser Suze @Omron @Zinzzy @verkenner @Simurgh @Richa @Johnny BravoNL @leidseprepper @Jalemari @Bandoeng @Fubar @carismo

@Shush

 

Met Piroska heb ik inmiddels contact gehad: ze kan heel goed hulp gebruiken, met name in de grote tuin.

 

Volgende week wil ik vertrekken, en in de maand Juli gaat Heksenboot ook met een aantal mensen heen :D

Op dit moment hebben @Stuudje en @Range aangegeven om te kijken of ze volgende week mee willen gaan met mij. Ik heb zo'n 10 dagen er voor uitgetrokken, inc reistijd.

De reiskosten delen we door het aantal reizigers, dat lijkt me vanzelfsprekend.

 

Er zijn nog 2 stoelen leeg, wie neemt ze??

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ben ingeroosterd tot halverwege augustus helaas..tis zelfs moeilijk te zeggen of ik de sc in aug mee kan maken..moet vrij nemen en de bezetting op mijn afd is zwaar killo utrecht tango

jammer genoeg is het kort dag om het voor elkaar te krijgen..ik moet rekening houden met 6 maanden rooster technies vooruit plannen ( doggies gaan ook mee)

mvg zippo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met spijt in mijn hart moet ik zeggen dat ik er uit ga :( ik klheb de mogelijkheid niet om te gaan reizen naar een ander land. Want dat zou mijn moeder niet goed vinden. Dus nogmaals sorry

 

Mvg homerun

 

heeft ze je navelstreng nog steeds niet doorgeknipt dan?? :p

 

nee joh, is prima... het is een lastminute, en je moet maar vrij kunnen zijn... alle begrip :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat de mensen in dit draadje hebben aangegeven, dat ze willen helpen aan een project in het buitenland, deed Heksenboot hier een oproep voor @Piroska in Hongarije.

 

 

Met Piroska heb ik inmiddels contact gehad: ze kan heel goed hulp gebruiken, met name in de grote tuin.

 

Volgende week wil ik vertrekken, en in de maand Juli gaat Heksenboot ook met een aantal mensen heen :D

Op dit moment hebben @Stuudje en @Range aangegeven om te kijken of ze volgende week mee willen gaan met mij. Ik heb zo'n 10 dagen er voor uitgetrokken, inc reistijd.

De reiskosten delen we door het aantal reizigers, dat lijkt me vanzelfsprekend.

 

Er zijn nog 2 stoelen leeg, wie neemt ze??

 

Ik zal voor volgende week niet kunnen.

Ik was door de berichtgeving in de veronderstelling dat het om juli ging.

Het is niet eens dat ik het op mijn werk niet rond zou krijgen, maar dat mijn paspoort vernieuwd moet. Helaas @Highway, ik was graag in de oranje bus meegegaan.

 

Nu hoop ik wel dat er met @Raycoupe, @Wonderland en @Heksenboot nog wat te regelen is qua vervoer of dat er nog iemand gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...