Ga naar inhoud

Jalemari

Lid niveau 2
  • Aantal items

    543
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    3

Jalemari won de laatste dag op 13 november 2013

Jalemari had de meest gelikete inhoud!

Persoonlijke Informatie

  • Locatie
    BIL
  • Interesses
    BOB
  • Beroep
    BOL
  • Nieuwsbrief
    Ja

Jalemari's Achievements

Specialist

Specialist (6/11)

523

Community reputatie

  1. Goed. Ik ben hier niet zo in thuis maar... elk metaal wordt gehard tijdens het productieproces anders zou het makkelijk uit elkaar vallen, ongeacht bij welke winkel het eindproduct komt te liggen. Wanneer je metaal verhit wordt het zacht en vormbaar. De snelheid van afkoelen bepaald grof gezegd de hardheid ervan (metaal samenstelling voor het gemak even buiten beschouwing gelaten). Dus ga je met de haakse slijper aan de gang, zorg ervoor dat er geen verkleuring (te hoge metaal temperatuur) van het metaal optreedt om broosheid te voorkomen. Dus rustig aan anders vernachel je je werkstuk. Ik vind dit een cruciale tip en ben blij met de bijdrage van @Anvil, want zelf was ik vergeten dit toe te voegen.
  2. Inderdaad! Bedankt voor die tip. Dat klopt helemaal.
  3. Ik zou toch nog eens nadenken of een iets grotere, goed geïsoleerde output buis een optie is. Dit is een cruciaal punt omdat het warmte verschil met de buiten temperatuur het hoogst is. Bijv: 2 flexibele buizen, 1 iets groter dan de andere. De stilstaande lucht tussen de 2 flexibele buizen creëert al een isolatie. Eventueel kun je hier nog wat pur tussen spuiten of juist Perliet (kan goed tegen vocht) of vermiculliet (neemt juist vocht op dat mag juist niet, dus moet je zeker zijn dat het droog blijft). Perliet is de beste optie denk ik. Of nog een derde grotere flexibele buis aan toevoegen en zo 3 'lagen' creëren. Ps: wat voor fan gebruik je? En hoeveel?
  4. Aha ok. Het gaat puur over de aan en afvoer buizen, dat verklaard. Voer je lucht aan vanuit je huis? Zo ja, hoe kan dat 12 graden zijn? Ik neem aan dat je ook extra verwarmt. Het valt mij op de foto op dat die buizen wel erg klein van diameter zijn. Zo te zien heb je een stuk of 14 buizen. Als alle buizen even dik zijn moet de snelheid waarmee de lucht door de aan en afvoerbuis reist dus 14x sneller 'reizen' dan door een enkele verwarmings buis. Als die ook nog geïsoleerd is en, zo lijkt het dunner, dan gaat dat nog vertragen. Maar goed dat verklaard niet de koude 'output' die je nu meet. Het lijkt erop dat de warmte overdracht van de blikjes aan de lucht niet optimaal is. Met andere woorden: hoeveel graden is het verschil tussen input en output nu? En wat is de temperatuur van de blikjes op het moment van meten? Hoe dichter de temperatuur van de output en die van de blikjes elkaar naderen des te beter het rendement. Even los van hoe snel de lucht door de blikjes stroomt. Uiteraard hoe sneller de lucht zich verplaatst hoe koeler de blikjes worden. Ergens ligt een punt waar de opbrengst het hoogst is ten opzichte van de verplaatste lucht. Rekening houdend met de verliezen in aan -en afvoer pijp en door de houten bak/plexi glas.
  5. Dit klinkt mij niet als een logische verbetering op het originele concept. Het is juist van belang dat lucht, oftewel het vocht in de lucht, de warmte overneemt van de aluminium blikjes. Des te beter de lucht langs het aluminium wervelt, des te hoger de overname van warmte. Nu lijkt het alsof de lucht door de kartonnen pijp geïsoleerd blijft van de warme pijp. Dat is juist niet de bedoeling en kan je lage opbrengst verklaren. Of je hebt het verkeerd opgeschreven en juist de kartonnen pijp volgepurt zodat de lucht tussen de kartonnen pijp en de blikjes loopt.
  6. Haha lol Mijn ouders hadden altijd 2 antieke stoelen in de gang aan het plafond geschroefd, dat ging prima hoor.
  7. Mooie handschoenen! Ik laat de review over aan een ander.
  8. Eneloops zijn idd de bom. Heb ze ook al jaren, gebruik ze regelmatig en kan op mijn lader zien dat er na nu zo'n 2,5 jaar nog steeds meer mah in gaat dan erop staat dat erin past... Gaat zo'n 2200 mah in. Ze ontladen, als je ze niet gebruikt, heel langzaam. Voor iedereen die nog wegwerp batterijen koopt... De oplaad kosten, heb ik eens grofweg berekent, zijn minder dan een halve cent per batterij van 2000 mah. Van het internet geplukt: "Stroom uit eenmalige alkalinebatterijen kost € 386 per kilowattuur (kWh). Uit een oplaadbare NiMH-batterij kost de stroom maar € 6,33. Dat is ruim 60 keer zo goedkoop. Hierbij zijn de kosten van de oplader (tussen € 25 en 70) niet meegerekend. Ter vergelijking: netstroom kost € 0,22 per kWh. Dat is 1754 keer zo goedkoop als stroom uit een eenmalige batterij."
  9. Geweldig! Wat een gevarieerde tuin! Goede inspiratie. Hij zal het klimaat ook wel mee hebben daar vermoed ik.
  10. Vuur: Het ten alle tijden kunnen creëren en in jou voordeel kunnen manipuleren van vuur is de 'single most important' skill die je kan hebben als prepper!! Je hebt het nodig voor van alles: bereiding van voedsel, koken van water, genereren van warmte en licht, en in het productieproces van voorwerpen, goederen, huisvesting, verdediging, transport en praktisch alles wat je kan bedenken... In de scoutwiki is veel te lezen over verschillende soorten vuur, ze hebben allemaal voor- en nadelen en functies... Exotac Nano Striker Specs: Gewicht: 17 gr Diameter: 9,7 mm Lengte: 85 mm Breedte: 10 mm Kleuren: zwart, metaal, olijf groen en oranje De Nano Striker komt in een mooi, klein en stevig doosje in de kleuren oranje en zwart welke lastig is open te krijgen. De Striker ligt in schuimrubber en is zo veilig verpakt. Onder het schuimrubber, wat er overigens ook nauwelijks uit te krijgen is zonder stuk te maken, zit een gebruiksaanwijzing, lanyard koord, een keyringetje, en 2 reserve o-ringen. De Nano Striker is namelijk waterdicht! En dat is wel fijn, aangezien een firesteel kan roesten. Wat gelijk opvalt is dat de Nano Striker van hoge kwaliteit is. Het is mooi afgewerkt, vertoond geen oneffenheden en is gemaakt van lichtgewicht vliegtuig aluminium. Hierdoor super licht! Mijn plan was om hem aan mijn sleutelbos te hangen, aangezien ik die altijd bij me heb en daar misstaat hij niet. Het daadwerkelijke strijkertje is gemaakt van 440C staal, dus dat strijkt lekker. De rest van de houder van het strijkertje is gemaakt van stainless steel. De strijker heeft 4 schraapkanten en is met bijvoorbeeld een diamant vijl simpel scherp te maken mochten die ooit bot worden. De firesteel zelf is gemaakt van Ferrocerium en magnesium. Dat zorgt ervoor dat de firesteel grote vonken produceert en het zelfs doet als hij nat is! Aangezien er zo'n 20% ijzer (Ferro) in firesteels zit is er, zoals gezegd, kans op erosie. Berg hem dus niet nat op want dan vind je m niet meer terug na een paar weken:p. Vooral zout water 'eet' je firesteel, evenals zwavel van bijvoorbeeld lucifers. Het onderhouden van je firesteel is dus belangrijk. Het is niet voor niets dat een firesteel uit de verpakking altijd voorzien is van een coating. Het kan geen kwaad er een beetje olie of bijvoorbeeld vaseline op te smeren ter bescherming. Die vaseline kan later eventueel weer dienen als brandstof. Mocht je de firesteel, na meer dan 1000 strikes, hebben opgebruikt dan kun je die makkelijk vervangen hij is namelijk voorzien van schroefdraad. Draai de oude er simpelweg uit en een nieuwe er weer in! Het is dus misschien niet onverstandig om een aantal reserve steels te preppen. Om aan de gang te gaan met deze firesteel draai je de strijker en de firesteel los en draait die omgekeerd weer op de hendel. Op deze manier heb je tenminste nog aardig wat 'body' om vast te houden. Alhoewel ik eerst niet van plan was om de lanyard te gebruiken, bleek het strijken toch lastig te gaan zonder. Het strijkertje is zo klein dat het nauwelijks stabiel vast te houden is tijdens het strijken. De lanyard geeft hierbij houvast, je kunt die een keer om je vinger wikkelen om zo de stijker goed vast te houden. Waar het allemaal om te doen is is natuurlijk: vuur! Ik heb een aantal testjes gedaan. Met droog katoen, katoen met vaseline, charcloth, tondel van berk, tondel van dennen. Het is mij gelijk duidelijk waarom de firesteel van de action goedkoop-duurkoop is. Wat een verschil! Ik heb nog al eens lopen prutsen met goedkope firesteels (zie draadje van DutchSurvival101), waarvan de vonkjes zo snel uitdoven dat ze net niet je tondel raken. Voordat je vuur hebt ben je én een half uur verder én je halve firesteel is op! Okay okay, ik overdrijf maar je begrijpt wat ik bedoel. Katoen met vaseline, charcloth en droog katoen gaan makkelijk zonder al teveel moeite. Tondel van berk en dennen bleek toch een stuk moeilijker. De vonken zijn net niet heet genoeg of blijven net niet lang genoeg branden om er makkelijk natuurlijke tondel mee aan te krijgen. Eigenlijk werkt het kleine formaat dan weer als nadeel. Maar met de juiste tondel werkt het prima en is de klus zo geklaard. Wat ook helpt is om wat van de steel af te schrapen en dit in je tondel te leggen. Conclusie: Aangezien deze firesteel lekkere vonken geeft, kun je er -alhoewel die klein is- toch zuinig mee doen, mits je vuurtje snel aan is. En het feit dat je de steel zelf voor een paar euro kan vervangen is ook wel een fijne gedachte. Naar mijn mening is hij de investering meer dan waard! Echt een tool waar je op kan rekenen tijdens een noodsituatie waarbij haperende middelen funest kunnen zijn! Hier mag je niet op bezuinigen. Ik zie dit echt als een extra optie om vuur te maken, voor als de nood aan de man is. Daarom is het ook fijn dat het een klein, licht dingetje is. Voor het dagelijkse kampvuurtje of haardvuurtje zou ik kiezen voor een iets groter formaat, misschien dat hiervoor de xl versie beter geschikt is. Of gewoon een aansteker natuurlijk;). En natuurlijk besteld bij de Prepshop. En voor degene die geïnteresseerd is nog een gelikt filmpje van de makers.
  11. Geen dank. Veel plezier met slijpen:).
×
×
  • Nieuwe aanmaken...