Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

f150

Lid
  • Aantal items

    2500
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    35

f150 won de laatste dag op 13 februari

f150 had de meest gelikete inhoud!

Community reputatie

4475 Uitstekend

Over f150

  • Titel
    F150

Persoonlijke Informatie

  • Locatie
    Nederland
  • Beroep
    Zelfstandige

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Identiteit van de persoon is met deze hoeveelheid meta data relatief makkelijk te achterhalen.. 56 jaar, op vakantie in Lombardije geweest, ondernemer, Loon op Zand, familielid werkt in het basisonderwijs.. https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3163509/Besmette-coronapatient-is-ondernemer-56-familielid-werkt-op-basisschool-in-Loon-op-Zand Ik kan me ook voorstellen - zeker als je daar in de buurt woont - graag wilt weten of niet toevallig in contact met hem bent geweest.
  2. Twee wetenschappers van de Erasmus Universiteit (Erik Snel en Iris Glas) hebben ca 2 jaar geleden nog een onderzoek gedaan naar onveiligheidsgevoelens in relatie tot (super)diversiteit. Een zeer leesbare samenvatting staat online op: https://www.researchgate.net/publication/318731585_Superdiversiteit_en_onveiligheidsgevoelens Weliswaar gaat dat maar in op één aspect van de 'onveiligheidsgevoelens', maar het is een niet te miskennen element.
  3. De actieve forumleden hebben hier inmiddels een zegje gedaan. Vandaag zijn de mensen op tweakers.net aan de beurt, waarbij de topic starter VSO de post heeft geopend gisteren: "preppen" voor corona(virus) .. maar dan net anders? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1975312 De polarisatie in de samenleving zet zich voort. Ook hier een deel dat zich zorgen maakt en voorbereidt (de Noachs) en een deel dat hard staat te lachen omdat het nog droog is buiten (de rest).
  4. Als je het leuk vindt en de tijd hebt om je eigen simulaties te maken van de verspreiding van besmettelijke ziektes: er is een (wat oudere) applicatie beschikbaar waarmee je aan de slag kunt: http://www.gleamviz.org/ Het is niet heel makkelijk in gebruik, maar er staan wel kant en klare import modellen die je eventueel kunt aanpassen: http://www.gleamviz.org/simulator/models/ Beknopte vertaling: "Het wereldwijde epidemie- en mobiliteitsmodel, GLEAM, combineert real-world data over populaties en menselijke mobiliteit met uitgebreide stochastische modellen van ziekteoverdracht om analytische en voorspellende kracht te leveren om de uitdagingen aan te gaan bij het ontwikkelen van interventie strategieën die de impact van potentieel verwoestende epidemieën tot een minimum beperken. De GLEAMviz desktop applicatie is de belangrijkste interface voor de interactie tussen gebruikers en de GLEAM engine. Deze desktop applicatie biedt een eenvoudige, intuïtieve en visuele manier om simulaties op te zetten, ziektemodellen te ontwikkelen en simulatieresultaten te evalueren met behulp van verschillende kaarten, grafieken en data-analysetools."
  5. Signal is al jarenlang een van de meest veilige (of de veiligste) Encrypted Messaging applicaties. Er is een - best indrukwekkend - security audit rapport beschikbaar, gedateerd juli 2019: https://eprint.iacr.org/2016/1013.pdf waar met name de encryptie (extended triple Diffie-Hellman) stevig aan de tand wordt gevoeld. De audit is uitgevoerd door verschillende crypto-specialisten, onder andere onze landgenoot Cas Cremers, en niet gestuurd vanuit overheidsorganisaties. Ik denk dat (behalve mijn oudste zoon die zijn account nog niet geheractiveerd heeft) @martin de enige op dit forum is die dit memo nog door kunnen werken. Signal bestaat mede dankzij een $50 mio investering van Brian Acton. In het artikel op Wired kun je meer lezen over de motieven en de achtergronden: https://www.wired.com/story/signal-foundation-whatsapp-brian-acton/
  6. Als je geïnteresseerd bent in de wetenschappelijke publicaties rondom COVID-19, bijgaand een aantal links naar (semi)wetenschappelijke publicaties: WHO Publications https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/global-research-on-novel-coronavirus-2019-ncov Springer publications https://www.springernature.com/gp/researchers/campaigns/coronavirus The Lancet https://www.thelancet.com/coronavirus Researchgate https://www.researchgate.net/search?q=covid Reuters peer reviewed research http://graphics.reuters.com/CHINA-HEALTH-RESEARCH/0100B5ES3MG/index.html National Library of Medicine https://www.ncbi.nlm.nih.gov/search/all/?term=covid
  7. In de afgelopen periode zijn er tientallen dashboards ontwikkeld, wordt er wekelijks onderzoek gepubliceerd en dagelijks de besmettingscijfers bijgehouden om inzage te bieden in het verloop van de Covid-19 pandemie. Dit draadje bestaat maar uit 3 posts: 1: Een post met alle actuele dashboards voor het coronavirus 2: Een post met links naar diverse wetenschappelijke artikelen 3: Een post met de actuele besmettingscijfers De data is samengesteld door @Bunkerprepper, @OBL-Rien en @f150. Verzoek is om deze post 'schoon' te houden en hier dus geen reacties te plaatsen. Als je hier wél een reactie plaatst, dan zal één van de moderators zonder voorafgaande waarschuwing die reactie verbergen of wissen om de leesbaarheid van dit draadje te behouden. Ben je een nieuw dashboard of een nuttig wetenschappelijk artikel over het coronavirus tegengekomen? Stuur in dat geval een PM (persoonlijke mail) aan @f150 en @Bunkerprepper. (Deze post is gedeeltelijk eerder gemaakt op pagina 29 van 'Nieuw coronavirus uit Wuhan, China' en in overleg hier in een eigen topic opgenomen) Johns Hopkins CSSE https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6 Corona 3D dashboard UN https://www.arcgis.com/apps/webappviewer3d/index.html WHO dashboard http://who.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/ Early Alert Dashboard https://early-alert.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/20bfbf89c8e74c0494c90b1ae0fa7b78 Mapbox dashboard https://www.mapbox.cn/coronavirusmap/#4.9/45.83/12.23 Tableau dashboard https://public.tableau.com/profile/jason.yang6304#!/vizhome/corona_virus/CoronaVirus Nationale Epidemische Kaart (chinees) https://abi.arcgisonline.cn/arcgis/apps/opsdashboard/index.html#/ Japan dashboard https://jagjapan.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/641eba7fef234a47880e1e1dc4de85ce Philippijns dashboard https://ncovtracker.doh.gov.ph/ Thailand dashboard https://mophgis.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/ Korea dashboard https://wuhanvirus.kr/ en https://esrikrmkt.maps.arcgis.com/apps/MapSeries/index.html?appid=b379f788425349168d02669285758af0 Israel dashboard https://systematics.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/e1a670aa9493446889760fb22c882066?locale=he Singapore dashboard https://sgwuhan.xose.net/ en https://experience.arcgis.com/experience/7e30edc490a5441a874f9efe67bd8b89 Coronatracker.com https://www.coronatracker.com/ Een dashboards met een focus op de Nederlandse berichtgeving: de activiteit in de Nederlandse media (zowel kranten, online magazines als social media), daarbij geplaatste afbeeldingen, trending topics, sentiment-analyse en een live-feed met social media berichten Een dashboard met social media berichten en sentiment, waarbij in de linkerkolom alles met Corona is opgenomen, en in de rechterkolom het RIVM (wat een bredere berichtenstroom kan zijn, denk aan de stikstofcrisis). Daaronder staat een sentiment analyse die gerelateerd is aan resp. corona en het RIVM over de afgelopen 30 dagen en in lichtgrijs de 30 dagen daarvoor European Centre for Disease Prevention and Control https://www.ecdc.europa.eu/en/novel-coronavirus-china China dashboard https://ncov.dxy.cn/ncovh5/view/pneumonia?scene=2&clicktime=1579582238&enterid=1579582238&from=singlemessage&isappinstalled=0 Healthmap https://www.healthmap.org/wuhan/ BNO map, data and timeline https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/ en https://twitter.com/bnodesk Reuters dasboard http://graphics.reuters.com/CHINA-HEALTH-MAP/0100B59S39E/index.html
  8. Over de kosten voor het verwijderen van de gasmeter is veel te doen - en terecht, want formeel is Enexis eigenaar en verantwoordelijk voor het leidingwerk en de bemetering. Zie dit topic op Tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1951574) met adviezen hoe je mogelijk van deze hoge kostenpost af kunt komen op juridische gronden.
  9. Ik zou bijna medelijden krijgen.. We rijden hier ook al >20 jaar Amerikanen (alhoewel we nu bijna uitsluitend EV's rijden). Hier de voorgangers van de F150, wagens op camperkenteken ipv grijs kenteken. De GMC en daarna een Chevrolet. Beiden fantastische wagens, met weinig problemen en onderhoudskosten. Veel ruimte, en benzine + LPG.
  10. Nog vooruitlopend op een apart draadje met COVID-19 dashboard, twee dashboards met een focus op de Nederlandse berichtgeving. De eerste is al eerder vermeld en toont de activiteit in de Nederlandse media (zowel kranten, online magazines als social media), daarbij geplaatste afbeeldingen, trending topics, sentimentanalyse en een live-feed met social media berichten: https://in.coosto.com/d/32b5849f2b164ea331fb2319/corona-virus Het tweede dashboard bevat een soortgelijke stream van social media berichten en sentiment, waarbij in de linkerkolom alles met Corona is opgenomen, en in de rechterkolom het RIVM (wat een bredere berichtenstroom kan zijn, denk aan de stikstofcrisis). Daaronder staat een sentiment analyse die gerelateerd is aan resp. corona en het RIVM over de afgelopen 30 dagen en in lichtgrijs de 30 dagen daarvoor: https://in.coosto.com/d/6ef0f8db233dc4bb003c23fd/rivm
  11. De behoefte aan informatie over de corona pandemie lijkt onverzadigbaar - het is wereldwijd voorpagina nieuws. @Bunkerprepper heeft ruim 3 weken geleden al een goede post gemaakt met een aantal links naar visuele overzichten, maar inmiddels zijn er nieuwe dashboards ontwikkeld. Deels gebaseerd op dezelfde dataset, maar een aantal ook met opvallende details over individuele reisgegevens, leeftijd, comorbiditeit, locaties, enzovoort. Wel is het goed om te controleren wanneer de dataset geactualiseerd of, zodat je zeker weet dat je niet naar verouderde informatie kijkt. Het is vast geen compleet overzicht en deels al eerder vermeld in dit draadje. Maar het biedt een selectie van visuele informatie zonder dat je lange tabellen pf lappen tekst met details (hoe nuttig ook) door hoeft te scrollen. Johns Hopkins CSSE https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6 Corona 3D dashboard UN https://www.arcgis.com/apps/webappviewer3d/index.html WHO dashboard http://who.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/ Early Alert Dashboard https://early-alert.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/20bfbf89c8e74c0494c90b1ae0fa7b78 Mapbox dashboard https://www.mapbox.cn/coronavirusmap/#4.9/45.83/12.23 Tableau dashboard https://public.tableau.com/profile/jason.yang6304#!/vizhome/corona_virus/CoronaVirus Nationale Epidemische Kaart (chinees) https://abi.arcgisonline.cn/arcgis/apps/opsdashboard/index.html#/ Japan dashboard https://jagjapan.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/641eba7fef234a47880e1e1dc4de85ce Philippijns dashboard https://ncovtracker.doh.gov.ph/ Thailand dashboard https://mophgis.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/ Korea dashboard https://esrikrmkt.maps.arcgis.com/apps/MapSeries/index.html?appid=b379f788425349168d02669285758af0 Israel dashboard https://systematics.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/e1a670aa9493446889760fb22c882066?locale=he Singapore dashboard https://sgwuhan.xose.net/ en https://experience.arcgis.com/experience/7e30edc490a5441a874f9efe67bd8b89 Coronatracker.com https://www.coronatracker.com/
  12. Vette bak @Johnny Doe. Krachtig blok, en goed getuned met BOV-preps. Wat kun je verwachten van @f150.. een F150! Wel wat minder wendbaar dan je Volvo, maar even in een notendop de 'extra's' en een paar overwegingen: de Ford heeft 7 driepuntsgordels (3 voor, 4 achter); met een gezin best handig vermogen en koppel zijn niet echt een issue (370pk, ~500Nm koppel) verbruikt wel wat (18l/100km) maar slikt veel (LPG, benzine, ethanol en alle mengsels) actieradius: met 135l benzine en 130l LPG rij je zonder te tanken naar Spanje 4x4, skidplates, all season tyres etc extra 180 Ah AGM accu ingebouwd (voor compressor koelkast, maar kan ook als starter worden ingezet met accukabel) flinke afsluitbare bak en volwaardig reservewiel goed trekvermogen voor een caravan (op de planning in de loop van dit jaar, uiterlijk 2021) De benzinetank hou ik altijd voor meer dan 3/4 vol. Maar ICE staat er een voorraadje peut klaar dat netjes elke 6-9 maanden worden ververst: En met een kleine moeite gaan er 5 fietsen mee: Standaard ligt er in de Ford een Zarges kist en zit er nog een flink compartiment achter de bank. Dus zeult de Ford altijd het volgende mee: drie fleecedekens compleet gereedschapset (alle gangbare maten schroevendraaiers, inbus/ring/steeksleutels, handschoenen, duct tape, tie wraps enzovoort) 6mm2 draad ca 20m, div laadsnoeren en adaptors 230V / 600W continu aansluiting ca. 40 maaltijden MRE maaltijden waterfilter + ca. 25liter water; in winter uitsluitend petflesjes in de cabine Gerber shovel Fiscar bijl trechters alcoholtester brandblusser (schuim, geen poeder!) banden reparatieset waterdichte zakken aanmaakblokken 5 kg aanmaakhout verlengsnoer compressor 5 liter ruitenwissenvloeistof startkabels kinetisch sleepkabel 2800 kg, breeksterkte 14 ton sleeplint 21 ton D-sluitingen, 5 ton krachtverdelers div handschoenen aantal vluchtmaskers in de zomermaanden: 45l compressor koelbox bij strenge kou: een houtkacheltje en sneeuwkettingen manuals routekaarten europa gasbranders, waterfilters, lucifers, paracord nachtkijker pakken duracel batterijen bekers/bestek allerlei standaard spullen (ehbo set, ijskrabbers, rubberen matten, krik, reserve onderdelen, zekeringen, 8 gele hesjes, poetsdoeken, toiletpapier, life hammers, vuilniszakken) maglite, stevig formaat prezl hoofdlamp brandstofpomp, handbediend buff, muts, goretex jas, liners, waterdichte handschoenen (standaard mee) een handtakel portofoons en een klein gaskacheltje Niet onbelangrijk bij een BOV: zorg voor BOB's. Deze liggen klaar, inclusief een 7-persoons tipi tent. Het is dus inpakken en wegwezen binnen 15-30 minuten indien nodig. Maar omdat de Ford inmiddels niet meer voorziet in het vervoer van ons gezin (er zijn kleine kinderen/kleinkinderen bijgekomen), staat er binnen nu en een jaar nog een caravan en camper op het programma. De camper staat in bestelling (wordt een aparte post). We hebben deze afweging gemaakt omdat we voorlopig besloten hebben niet te investeren in een BOL op een vaste locatie, maar te kiezen voor de flexibiliteit van eigen vervoer met een eigen dak en voorzieningen. Dus de BOV wordt de BOL:)
  13. De impact is - in geld uitgedrukt - enorm, en nauwelijks te becijferen. De gevolgen in China zijn tot nu toe het grootst; het land is voor 40-45% lamgelegd, dus tel maar uit.. De transportsector is 73% gedaald t.o.v. dezelfde periode vorig jaar, de productie van de maakindustrie is verlaagd of stilgelegd, de olie-import met 25% gedaald, en de People's Bank of China heeft op voorhand al bijna $200 miljard gepompt in de financiële markten en de rentes verlaagd. Grafiekjes zeggen meer: bron: https://www.capitaleconomics.com/the-economic-effects-of-the-coronavirus/ Grote multinationals anticiperen op fors teruglopende resultaten. Starbucks, Apple en Disney moeten resp. hun restaurants, stores en parken sluiten. En dat is het topje van de ijsberg. Ook KLM rapporteerde deze week een kostenpost van €200.000.000 a.g.v. de corona crisis. CBS News waagt zich - speculatief - aan een wereldwijde schadepost van $1.100.000.000.000 - cijfers waar je geen enkel gevoel meer bij hebt. En van een crisis, die mogelijk nog maar aan het begin staat en alles behalve zijn hoogtepunt gehad heeft. In de jaren 2007 - 2016 ben ik betrokken geweest bij de oprichting van kantoren in Shanghai en Hong Kong vanuit mijn management positie. Uit die periode restten nog veel contacten met oud-collega's uit China Mainland en Hong Kong - primaire bronnen dus. Niet het epicentrum van corona, maar de economische gevolgen zijn groot. Daarnaast is Hong Kong het toneel van protesten en rellen, die nu nog versterkt worden door de corona uitbraak. Vreemd genoeg komen de protesten nauwelijks meer in het nieuws, maar het is massief! Als het coronavirus lang genoeg aanhoudt, zal de globalisatie een wending nemen. Alleen geen idee welke kant op..
  14. De levensduur verschilt enorm per type accu. In je Suzuki zit bijna zeker-te-weten een loodaccu. De betere loodaccu's gaan inderdaad zo'n 6 jaar mee. Li-ion kan - mits goed gefabriceerd en zorgvuldig geladen - tot 20 jaar mee gaan. Mijn huidige 6.4 kWh (thuis)accu staat er nu 4 jaar startte op 98%. De degradatie is nu 4% - gemiddeld 1% per jaar: In die 4 jaar is er geen storing geweest met de accu; wel heb ik de DC lastscheiders moeten verzwaren omdat vanwege een slechte koppeling de lastschakelaar te warm was geworden. De accu komt eigenlijk nooit boven de 30º. Op dit moment is de batterij 732x volledig geladen/ontladen. In de zomermaanden maak je geen cycles, omdat in de paar uur dat er geen licht is, maximaal 20% wordt onttrokken aan de accu. Er is ca. 3.500kWh door de batterij heen gegaan. Dit draadje is opgezet voor het slim laden van auto's. Dat werkt perfect - inmiddels staat er ook een Kona EV en een elektrische motor, alleen kan ik daarvan niet zelf de degradatie van de batterijen monitoren maar gezien de jaarlijkse 'afname' van actieradius ligt dat rond de 2%. Door langzamer te laden lijkt de degradatie ook minder snel te gaan.
  15. Los van COVID-19 is het een interessante vraag. In deze post ga ik even alleen in op het filteren van de lucht. Je woning redelijk steriel houden van fijnstof, bacteriën, pollen en virussen kan met redelijk 'betaalbare' luchtfilters (voor wat je er voor krijgt). Het Zwitserse IQAir heeft wat dat betreft een goede reputatie. De 'Perfect 16' blaast gezuiverde (buitenlucht) je woning in. Naast de noodzakelijke overdruk levert het basis model al meer dan 2000m3 gezuiverde lucht per uur. De HEPA filters kunnen 3 jaar mee gaan, en hebben een oppervlakte van 16m2. De kwaliteit van de HyperHepa is zeer goed - to 0.003 micron (IQAir’s HyperHEPA filtration in the Perfect 16 is proven and certified to filter ultrafine particles down to 0.003 microns – the smallest particles that exist): https://www.iqair.com/whole-house-air-purifiers/perfect16 Even ruwweg: de Perfect 16 kost tussen de €2.500 en €3.000, en filters rond de €250-300 per set. Na 3-4 jaar is de filterkwaliteit nog steeds goed - volgens de testen en reviews: https://www.youtube.com/watch?v=mLzvFqhiTkg Wil je ook chemische verontreinigingen verwijderen, kom je gelijk in de industriële producten met prijzen die snel een 10-voud of meer zijn (o.a. https://www.ifb-filtertechniek.nl/).
×
×
  • Nieuwe aanmaken...