Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

f150

Lid
  • Aantal items

    2485
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    35

f150 won de laatste dag op 13 februari

f150 had de meest gelikete inhoud!

Community reputatie

4412 Uitstekend

Over f150

  • Titel
    F150

Persoonlijke Informatie

  • Locatie
    Nederland
  • Beroep
    Zelfstandige

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. De levensduur verschilt enorm per type accu. In je Suzuki zit bijna zeker-te-weten een loodaccu. De betere loodaccu's gaan inderdaad zo'n 6 jaar mee. Li-ion kan - mits goed gefabriceerd en zorgvuldig geladen - tot 20 jaar mee gaan. Mijn huidige 6.4 kWh (thuis)accu staat er nu 4 jaar startte op 98%. De degradatie is nu 4% - gemiddeld 1% per jaar: In die 4 jaar is er geen storing geweest met de accu; wel heb ik de DC lastscheiders moeten verzwaren omdat vanwege een slechte koppeling de lastschakelaar te warm was geworden. De accu komt eigenlijk nooit boven de 30º. Op dit moment is de batterij 732x volledig geladen/ontladen. In de zomermaanden maak je geen cycles, omdat in de paar uur dat er geen licht is, maximaal 20% wordt onttrokken aan de accu. Er is ca. 3.500kWh door de batterij heen gegaan. Dit draadje is opgezet voor het slim laden van auto's. Dat werkt perfect - inmiddels staat er ook een Kona EV en een elektrische motor, alleen kan ik daarvan niet zelf de degradatie van de batterijen monitoren maar gezien de jaarlijkse 'afname' van actieradius ligt dat rond de 2%. Door langzamer te laden lijkt de degradatie ook minder snel te gaan.
  2. Los van COVID-19 is het een interessante vraag. In deze post ga ik even alleen in op het filteren van de lucht. Je woning redelijk steriel houden van fijnstof, bacteriën, pollen en virussen kan met redelijk 'betaalbare' luchtfilters (voor wat je er voor krijgt). Het Zwitserse IQAir heeft wat dat betreft een goede reputatie. De 'Perfect 16' blaast gezuiverde (buitenlucht) je woning in. Naast de noodzakelijke overdruk levert het basis model al meer dan 2000m3 gezuiverde lucht per uur. De HEPA filters kunnen 3 jaar mee gaan, en hebben een oppervlakte van 16m2. De kwaliteit van de HyperHepa is zeer goed - to 0.003 micron (IQAir’s HyperHEPA filtration in the Perfect 16 is proven and certified to filter ultrafine particles down to 0.003 microns – the smallest particles that exist): https://www.iqair.com/whole-house-air-purifiers/perfect16 Even ruwweg: de Perfect 16 kost tussen de €2.500 en €3.000, en filters rond de €250-300 per set. Na 3-4 jaar is de filterkwaliteit nog steeds goed - volgens de testen en reviews: https://www.youtube.com/watch?v=mLzvFqhiTkg Wil je ook chemische verontreinigingen verwijderen, kom je gelijk in de industriële producten met prijzen die snel een 10-voud of meer zijn (o.a. https://www.ifb-filtertechniek.nl/).
  3. Onderzoek legt verband tussen roken en de gevoeligheid voor COVID-19: https://www.researchgate.net/publication/339049390_Tobacco-Use_Disparity_in_Gene_Expression_of_ACE2_the_Receptor_of_2019-nCov "This indicates the smokers may be more susceptible to 2019-nCov .." Voor de rokers onder ons: nog een reden om te stoppen;) Het volledige onderzoek is niet standaard toegankelijk via researchgate, dus ik heb de pdf toegevoegd aan mijn publieke folder: https://drive.google.com/file/d/1X0gXVkF5mWs4BcweT046YRVv1OQkI2kc/view
  4. Hoi @KimberleyV, leuk om op deze manier het werk van RWS onder de aandacht te brengen. Het loopt nog geen storm op je open vraag zoals je ziet. Enerzijds omdat mensen die zich écht supergoed voorbereiden gewoon niet in het deel van Nederland gaan wonen dat in het overstroomgebied van de zee of rivieren ligt. Afijn, daar hoor ik dus niet bij. We wonen prachtig (zie post en foto's) en zijn behoorlijk zelfvoorzienend/zelfredzaam. En hebben daar wel een concessie voor moeten doen: het ligt ruim 1.5 meter beneden NAP (zie intro). Zijn we goed voorbereid? Voor mijn gevoel niet omdat we in een risicogebied wonen. Het hoogste punt in de nabije omgeving zijn de populieren op ons erf. De zolder ligt op 5 meter boven NAP - dat zou voldoende moeten zijn..Jaren geleden heb ik de dissertatie van O.L. Huibregts gescand (draadje en pdf) over evacuaties in Nederland. Dat kost serieus tijd, en je kunt er zeker van zijn dat je lang op jezelf bent aangewezen. Daar zijn we dan wel redelijk goed op voorbereid. De zolder is groot genoeg voor het hele gezin, er liggen meer dan 20 matrassen/dekens, waterfilters, kleine off-grid zonnestroominstallatie, branders, pannen, voedsel voor weken, zoet water, een satelliet telefoon met noodnummers en zelfs een portable toilet. Voor RWS-begrippen misschien goed voorbereid, maar het blijft kwetsbaar voelen. Er zijn interne calamiteitenplannen en instructies, maar wat er ook gebeurt: het zal nooit volgens plan zijn. Dan jouw hamvraag: de camera-angst. Daar is op dit forum al veel over gezegd. Een daar zit ook de reserve van mijn kant - geen onwil maar voorzichtigheid om de volgende Jeroen van Koningsbrugge te worden.
  5. Als je nog scary beelden wilt zien van de desinfectant-acties van China: https://twitter.com/globaltimesnews/status/1224929393664901120 https://twitter.com/PDChina/status/1226902394765746176 De clips zijn apocalyptisch: arbeiders rollen met gigantische machines door lege straten en blazen enorme pluimen desinfecterende spray uit. Rijen vrachtwagens rijden over de straten en vullen de lucht met witte mist. Het lijkt me niet dat dit soort acties enorm zinvol zijn, of een goede bijdrage leveren aan de volksgezondheid.
  6. Ik ben benieuwd naar jullie vorderingen. het staat ingepland in onze 'huis-asana'! ongetwijfeld kom ik er tijdens het werk achter dat er kabeltjes of connectoren ontbreken, maar dat zien we dit weekend.
  7. ik kan het niet zelf maar heb veel mensen in mijn directe netwerk die dat wel kunnen, waaronder ettelijke (oud) collega's van me die in Shanghai en Hong Kong wonen.
  8. Wat mij betreft wel, maar als ik zie hoe snel het forum al weer reageert op veel actualiteiten, moeten we ons denk ik goed afvragen wat de toegevoegde waarde wordt. Destijds hebben we ook overwogen verder te bouwen op p2000. Het moet duidelijk opnieuw gescoped worden, in ruim 5 jaar tijd is er weer veel veranderd.
  9. Gisteren een aantal rondjes gemaakt over het terrein. Omdat we meer dan honderd bomen hebben, een aantal woningen en veel opstallen waarop de wind kilometers vrij spel heeft, vond ik het toch onrustig. De schade is beperkt: een stuk of 4 coniferen die omliggen. Deze stonden toch al op de lijst om te vervangen door laurier, glansmispels en taxusstruiken.
  10. Uit de oude doos (oktober 2014). Deze week werd bekend dat er geen rechtsgrond is voor deze verregaande burger-spionage en sprak de Rechtbank Den Haag zich uit over dit omstreden overheidsprogramma. "Het respecteert het privéleven van betrokken burgers onvoldoende." Jarenlang is het gebruikt om via 'non-disclosed algorithmic risk modellen burgers te profileren'. De algoritmes moeten geheim blijven, volgens het Ministerie van Sociale Zaken, om te voorkomen dat burgers deze gaan omzeilen. Net als bij de inmiddels beruchte toeslagen affaire uit 2019, zijn het systemen waarbij (deels onschuldige) burgers worden gecriminaliseerd op basis van obscure modellen en statistieken. Terwijl in de patseraanpak van tafel moet (waarbij jonge drugsrunners in gepimpte Audi A8's rijden, omdat ze vaak van Noord-Afrikaanse komaf zijn), worden achter de schermen jouw en mijn gegevens op allerlei dimensies vergeleken om 'afwijkende patronen' te vinden die gerelateerd kunnen worden aan strafbaar gedrag.
  11. Goed geregeld @Bunkerprepper! Het opschalen van je preps per scenario is doeltreffend. De half/volgelaatsmaskers zou ik graag aan mijn EDC (link) toevoegen, maar ruimte is echt wel een ding. Het is nu nog een klein tasje, die ik gemakkelijk meepak in de rugzak, boodschappentas, fietstas of gewoon als los tasje. Vandaag heb ik toch nog twee extra Drager 6300 volgelaatsmaskers besteld en een hele set filters, waaronder Drager RD40 Combifilters A2B2E2K2HgCONOxP3 die behoorlijk breed inzetbaar lijken. Bij wijze van compromis zal ik een exemplaar in mijn fietstas verstoppen, en een exemplaar in de auto. Perslucht is volop aanwezig hier (diverse 300 bar flessen voor PCP spul, maar die wil je niet op je rug hebben;) Complete ademluchttoestellen staan ergens onderaan de wish list. Een BOL zoals die van jou staat daar ook op, alleen dat is nog iets ingewikkelder om te realiseren!
  12. De A2B2E2K2 P3 filters liggen in een kist op zolder, en de naderen de shelf-life van 6 jaar. Gelukkig zitten ze allemaal nog netjes in de luchtdichte verpakking, en hebben we ze nooit nodig gehad. Laatste keer met vliegen had ik wel een beschermende bril bji me, maar dat is echt een uitzondering. FFP3 maskers zitten wel in de EDC maar net als @Greener vind ik een halfgelaatsmasker net wat te groot om mee te nemen. En dan nog maar niet te spreken van mijn vrouw - als ik zo'n ding met bril in haar handtas frommel, geeft dat gegarandeerd andere narigheid. Nu heb ik 3M liggen; bij vervanging denk ik dat we gaan voor de Drager Filter 1140 A2B2E2K2 Hg P3 met de Drager volmask X-plore 6300. Suggesties voor een betere prijs/kwaliteit?
  13. We zijn nog aan het onderzoeken of het haalbaar (technisch, maar ook auteursrechtelijk) om de databronnen via web-proxies binnen binnen te halen. Dat is veel werk, maar je kunt lokale snapshots maken van alle data. Anders wordt het toch het voor de hand liggende alternatief: deeplinken. Integratie via modals/i-frames is vandaag de dag niet meer mogelijk.
  14. Goed je weer terug te zien @vheeswijk. Veel van je ~1700 oudere posts zijn nog steeds relevant en vormen een waardevolle bron van informatie voor het forum.
  15. Welkom @Nederland-2012. Je bent ook een oud-lid begrijp ik?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...