Ga naar inhoud
GENEGEERD

Overzicht van lang houdbare levensmiddelen


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Staat op food grade plastic een apparte stempel?

Kan ik er ook vanuit gaan dat die emmers dan luchtdicht zijn?

 

Als 't goed is staat er zo'n kop en vork symbooltje op:

assets-plastic_containers_971306865.jpg.fd67f97c0fa6fdf6d474c4f67b925e72.jpg

 

Hier wat meer info over de diverse typen plastic voor voedsel: http://www.gadailynews.com/lifestyle/56040-plastic-container-symbols-for-food-grade-plastics.html

 

Of ze luchtdicht zijn, moet je even testen. Meestal sluiten ze nog goed, maar in principe zijn ze niet bedoel voor hergebruik.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ma werkt in een keuken van een verzorgingshuis, daar word pudding e.d. Aangeleverd in emmers van 5 liter.

Die emmers met deksel worden gewoon weggesmeten.

ZIjn die eventueel geschikt voor voedsel/water opslag?

Zo ja moet daar nog wat mee gebeuren om het voedsel/water houdbaar te houden?

 

Misschien een foto van de emmers en de deksels dan kunnen we je misschien verder helpen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn idd food rate, er staat nog een driehoekje op met een nummer 4 erin iemand een idee wat dat betekend?

Er staat een datum in het plastic gedrukt in deze gevallen geeft het pijltje 14 aan.(neem aan dat dit niet voor het plastic is maar voor het eten)

En nog een code EC-10000 GS NR. 4

 

En er staat nog euro-container 3000-5000 op de deksels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn idd food rate, er staat nog een driehoekje op met een nummer 4 erin iemand een idee wat dat betekend?

Er staat een datum in het plastic gedrukt in deze gevallen geeft het pijltje 14 aan.(neem aan dat dit niet voor het plastic is maar voor het eten)

En nog een code EC-10000 GS NR. 4

 

En er staat nog euro-container 3000-5000 op de deksels.

 

Voor die nummers in die driehoekjes kun je ook die link die ik gaf in m'n vorige post raadplegen.

 

4. LDPE: Low density polyethylene, used in grocery store bags, most plastic wraps, Ziplock bags and some bottles.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

als je rijst opslaat, let er dan op dat het witte gepelde rijst is, dus zonder vliesje. Dan is rijst in principe (mits goed bewaard) een eeuwigheid houdbaar. Verder mis ik hier soep, in blik. Ook wederom gigantisch lang houdbaar. Bij de Aldi kun je soep kopen van hete ketel, das een merk. Is niet, duur hebben ze heel veel smaken van en smaakt super. Deze soep is goed gevuld (voor deze prijscategorie). Eventueel kun je er zelf nog wat groentes, beschuit of rijst oid bijkieperen. Heb je een complete maaltijd binnen.

 

Geloof me, als de SHTF en je bent koud en verkleumd na een dag stropen buiten en je komt weer thuis is een lekkere warme gevulde soep een moraalbooster.

 

Blikvoer is eeuwig houdbaar, zorg voor variatie. Dus niet alleen maar bonen uit blik maar ook lekkere fruitcocktail, vis, verschillende groentes, soep niet te vergeten. eventueel kun je een vitaminegebrek in die blikken aanvullen door multivitamines in te nemen. Sla die dus ook op. en vergeet vooral pleepapier niet. Dit wordt vaak onderschat. Zeep, ook heel belangrijk, kun je niet genoeg hebben, neem zeep waarmee je je lichaam alsook je kleding mee kan wassen, Inslaan dat spul. En natuurlijk ook ruilmiddelen zoals aanstekers (op marktplaats en beverwijkse bazaar 50 stuks vanaf een eurootje of 5,6) Alcohol is ook goed om te gebruiken als ruilmiddel, ik zag hierboven iets staan van bier. Ik weet niet of er donker bier of pils werd bedoeld maar ik heb ooit een blik pils geprobeerd wat 5 maanden over datum was, nou, ik kan je zeggen dat die niet meer goed was.

 

Ik ben iig wel van mening dat je niet alleen op je voorraad kan vertrouwen. Je moet een duurzame oplossing hebben voor wanneer je voorraad op is. Ik zelf was aan het denken om een hydroponicssysteem te gaan bouwen. De voedingsstoffen zouden dan van mijn wormenbak moeten komen, maar das weer een ander topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
hoelang zou candarel zoetstof goed blijven, vind er niets van terug op het net

en ook van gebaksglazuur? :-)

 

http://i.marktplaats.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/Q3EAAOxy63FSwuml/$_85.JPG

 

Volgens de leverancier 36 maanden (3 jaar), maar dat zet een specerijenboer ook op zijn producten terwijl het in principe decennia houdbaar is. Ik denk dus candarel ook, droog en koel bewaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Ik vraag me af hoe dat smaakt na drie jaar.

 

Militaire pizza blijft straks 3 jaar goed

We zijn eindelijk de code aan het kraken om korst, kaas en vlees 3 jaar lang goed samen te laten gaan in een verpakking, zonder koeling.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/22303310/__Pizza_blijft_3_jaar_goed__.html

 

Uh, de McDonalds hamburger blijft ook jaren goed.

http://www.nu.nl/opmerkelijk/3405780/veertien-jaar-oude-hamburger-ziet-er-nog-als-nieuw.html

 

Zowel van die hamburger als van die pizza wil ik niet weten of ze na die tijd nog te vreten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af hoe dat smaakt na drie jaar.

 

Militaire pizza blijft straks 3 jaar goed

We zijn eindelijk de code aan het kraken om korst, kaas en vlees 3 jaar lang goed samen te laten gaan in een verpakking, zonder koeling.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/22303310/__Pizza_blijft_3_jaar_goed__.html

 

ik snap de vergelijking niet van amerikaanse militairen en dan een foto van een paar mongolen....:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Heb niet alle 15 pagina's zitten doorlezen dus weet niet of 't al genoemd is maar: Honing.

 

Blijft eeuwen goed. Letterlijk. Hooguit versuikert het een beetje, maar even een beetje opwamen (pot in warm water) en presto.

En je kunt 't gebruiken in de koffie/thee, op brood, als zoetstof voor vanalles en nog niks en zelfs als antibacterieel spul op wondjes. Liefst niet gesteriliseerde nemen, dan zitten er nog wat vitaminen in ook.

 

http://www.bewustnieuws.nl/de-verborgen-kracht-van-honing/

 

Edit: Oh, en beef jerky :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

We hebben een aantal zaken in huis die best al een lange houdbaarheidsdatum hebben (natuurlijk is dit relatief in vergelijking met gevriesdroogd eten etc.). Deze meeste dingen zijn hier al opgesomd. Hieronder nog enkele dingen die ik zelf ontdekt heb.

 

- Verschillende pasta's hebben een houdbaarheidsdatum tot 2017. Vaak zijn dit pasta's van de goedkopere merken.

- Luikse siroop (de onze heeft bv. een THT eind 2016, maar is volgens mij wel langer eetbaar)

- Voor als je eens iets anders wil in je voorraad: Turkse specialiteiten zoals rijst in wijnbladeren of aubergines in blik houdbaar tot 2018 bv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

dat is onzin honing met toevoegingen is meschien niet veilig voor babys maar echte honing zonder toevoegingen is gewoon veilig

heb zelf vaak zat hoing gehat toen ik een baby was ook mijn ouders en andere fam leden de honing kwam wel van men oom uit marokko die imker is en de bijen ook echt naar de planten en bloemen brengt

hier in NL geven de meeste imkers de bijen suiker en dergelijke voor beter productie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Zo vandaag was weer een sjouw en sleep dag.

Ik mag stellen dat we nu in staat zijn om ons eigen voedsel weer beter houdbaar te maken.

 

Naast een mega voedseldroger heb ik de weck afdeling in orde gemaakt.

Het is nog niet helemaal op oorlogssterkte maar een eerste winter zouden we, als gezin en als alles gevult zou zijn, moeten kunnen overbrugen.

Nu nog alles schoonmaken en uitkoken en wachten tot de eerste spullen uit de tuin geweckt en gedroogt kunnen worden..

 

De vrouw en kinderen, we hebben een lekker ouderwetse taak verdeling al vind ik de tuin en eten bewerken ook leuk, hebben er zin in.

Het is zeker niet kosten dekkend en je moet het al over heel veel jaren uitsmeren maar goed onafhankelijk zou wel eens niet uit te drukken kunnen zijn in geld..

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het niet handig om voor noodsituaties voedsel op te slaan dat je moet koken of bakken, want misschien is er dan geen brandstof of kooktoestel beschikbaar. Dat geldt bijvoorbeeld voor gedroogde peulvruchten en rijst.

 

Meel en havermout kun je in geval van nood wel veilig rauw eten, vooral als je het vermengd met vloeistof. Ongekookte macaroni en spaghetti kun je desnoods veilig eten, als je het eerst zacht laat worden in water, maar nemen erg veel plek in beslag. Ook muesli hoef je niet te koken, als je het eerst zacht laat worden in water.

 

Bewaar gedroogd voedsel liefst in niet te grote waterdichte verpakkingen, waar geen muizen en insecten in kunnen komen.

 

In een bug out bag kies je het best voedingsmiddelen die veel plantaardig vet en suiker bevatten, vanwege de calorieën. Bijvoorbeeld rozijnen bevatten veel suiker. En gebruik daarnaast een eiwitrijk product, zoals melkpoeder, eipoeder of pindakaas. En liefst producten die geen water bevatten voor gewichtsbesparing. Kies in een BOB liefst producten die in een lichtgewicht verpakking zitten, dus niet in blik of glas.

 

Vitamine C en enkele andere vitaminen kun je makkelijk verkrijgen via eetbare planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Kans

 

Welkom bij de "droog-club"! ;-)

Wat heel erg handig is (als je alle groenten en fruit al hebt gedroogd), rijst, pasta maar ook bruine, witte bonen, spliterwten enz eerst koken en dán drogen. Dan hoeft het later alleen nog maar te wellen in heet water. Gedroogde rijst en pasta doe ik met heet water 2 min in de magnetron en klaar, net zo goed te eten als vers gekookt. Bonen moet ik zelf ook nog proberen. Het lijkt omslachtig maar alles neemt veel minder ruimte in dan de ingeblikte of geweckte varianten.

Have fun!! :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...