Ga naar inhoud
GENEGEERD

Overzicht van lang houdbare levensmiddelen


Aanbevolen berichten

je kunt de blikken natuurlijk ook in en plastic zakje doen, tegen het roesten.

om te roesten zijn er natuurlijk ijzer / zuurstof en water nodig.. als je het dus in een plastic zakje verpakt, kan alleen de weinige lucht wat er nog in zit oxideren, als die zuurstof op is, stopt het roesten ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
je kunt de blikken natuurlijk ook in en plastic zakje doen, tegen het roesten.

om te roesten zijn er natuurlijk ijzer / zuurstof en water nodig.. als je het dus in een plastic zakje verpakt, kan alleen de weinige lucht wat er nog in zit oxideren, als die zuurstof op is, stopt het roesten ook.

 

Ik heb geen goede ervaring met blikken in plastic.

Ik had een aantal blikken (elk afzonderlijk) in goed afgesloten plastic zakken gedaan, een aantal in kaarsvet gedompeld en een paar "onbehandelde" blikken. Alles in dezelfde kast naast elkaar weggezet = allen onder dezelfde conditie.

Na een paar jaar de blikken gaan vergelijken: die in goed afgesloten plastic zakken vertoonden allemaal roestplekken. Die in kaarsvet gedompeld vertoonden geen enkele roestplek. Van de "onbehandelden"; waren sommige blikken minimaal en anderen niet aangetast door roest.

Dus: nee, ik stop blikken niet meer in plasticzakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Helemaal mee eens. Producten minder dan vijf jaar houdbaar vind ik persoonlijk niet interessant. Wacht nog steeds op de dag dat THRIVE Foods international shipping aan gaat bieden. 25 jaar houdbaar èn lèkker, en veel goedkoper dan hier. http://www.shelfreliance.com/foodstorage De link heb ik van een prepper hier, ik geloof mr bruin. Anders ga ik binnenkort toch echt familie en vrienden in de VS lastig vallen of ze voor één keertje een groot pakket naar Nederland kunnen sturen...

 

Wat betreft rijst kan ik tot mijn schaamte uit ervaring zeggen dat het nog prima smaakt na zeven jaar over de THT-datum :o Voor pasta ga ik eigenlijk van hetzelfde uit. Als je het dan ook nog eens zou vacumeren heb ik persoonlijk het gevoel dat je rijst en pasta makkelijk 15 jaar na de THT-datum kan eten zonder er ziek van te worden.

 

 

 

 

Rijst is 35 jaar lang houdbaar

droge pasta 20 jaar

mits droog en donker bewaard.

 

Wil je iets vacuüm verpakken, en de stofzuiger doet het niet meer zodat je je plastic zak niet kan gebruiken daarvoor.

Roest is een natuurlijke vacuümproducent.

Het duurt wel iets langer dan iets anders maar je kan de rotte metalen nog gebruiken als het niet meer werkbaar is.

 

Persoonlijk zou ik meer pasta opslaan want daar zitten langzame koolhydraten in, (kan je langer op teren), tegenover rijst die snelle koolhydraten bevat.

 

Zout is belangrijk omdat je vlees wat je gevangen heb, als er zich die kans voordoet, er mee kan conserveren (inzouten) waardoor het eveneens een verlengde houdbaarheidsdatum krijgt.

Dit varieert naar het vocht gehalte in de omgeving.

Denk daarbij aan gedroogde worst e.d.

Wil je dit maken heb je darm nodig, wel even parasiet-vrij maken anders word je er ook niet beter van.

 

Praktisch alle fruit is te drogen.

 

Touw vind ik ook wel onder producten met een lange houdbaarheidsdatum vallen, aangezien je er zoal het rondrennende houdbare vlees mee in een val kan laten lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een koffie freak dus vandaag heb ik zo'n pot oploskoffie gekocht en bij m'n noodrantsoen gestopt.

Het is natuurlijk niet de lekkere vers gemalen bonen koffie zoals ik het gewend ben maar in noodsituaties is het prima te doen en jaaaaren houdbaar.

Koffie kan (voor mij) een moment van rust geven in een nood situatie waardoor je daarna net even het zetje hebt gekregen om door te gaan en vol te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuweling hier. Heb het hele draadje doorgelezen en veel informatie gevonden.

 

Er zijn mij echter 2 dingen opgevallen:

1) Tomatenpasta - Dan neem ik aan dat je die ukkepukkerige blikjes bedoelt met concentraat. Hou er rekening mee dat die héél vaak bol gaan staan. Probeer dan voorál niet om ze toch te openen, want dan kan je de hele keuken rood gaan verven! Circuleren dus!

2) Blikken met groenten - Sta ik huiverig tegenover wat betreft de houdbaarheid járen na THT-datum, vanwege het vocht wat er meestal in zit. Het lijkt me een veel beter idee om verse groenten te kopen en ze te drogen en dan in mylar te verpakken. Ik heb nóg geen droger, maar wel een uitgerangeerde koelkast die ik al wilde laten ophalen door de vuilverwerking. Gelukkig niet gedaan want ik lees op US sites dat die prima omgebouwd kunnen worden naar drogers, en lekker gróót!

 

Just my 2 cents...

 

Ik ga nu even terug om alle links goed te bekijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik werk in de voedingsindustrie (medicinale voeding) en ik zou zeggen sla ook een voorraadje eiwitten (whey) suiker en olie of vet afzonderlijk op. .

 

Hoe lang zijn whey eiwitten eigenlijk houdbaar?

 

Ik heb zelf redelijk wat makreel filts in blik ingeslagen, lekkere voedzame mix van vetten, eiwitten en andere belangrijke voedingsstoffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Richard Friesland

Ik weet niet of het al ergens staat ben hier nogal nieuw in, maar heb afgelopen zaterdag 25 kg melkpoeder gekocht en die ingeseald per kilo (ongeveer 7 liter volle melk).

Ook koffiebonen heb ik gekocht en ingeseald en donker opgeslagen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het al ergens staat ben hier nogal nieuw in, maar heb afgelopen zaterdag 25 kg melkpoeder gekocht en die ingeseald per kilo (ongeveer 7 liter volle melk).

 

Melkpoeder is idd al eens voorbij gekomen, mag ik vragen waar je die 25kg hebt gekocht? Ik ben nog steeds op zoek naar een webshop namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt me op dat het hier op het forum vaak gaat om zo veel mogelijk eten voor een zo laag mogelijke prijs. Misschien is er niet aan te ontkomen, de meesten hier zullen zuinige Hollanders zijn. Ik ben opgevoed met weinig geld, maar wel met het idee dat eten de basis is, en het maakt dus eigenlijk niet uit hoeveel het kost, gezond eten komt eerst.

 

Gisteren kwam ik al surfend op een site die 'superfood' verkoopt. De zoekfunctie op dit forum levert twee kleine topics over dit onderwerp. Misschien is dit fenomeen onderbelicht, ik kende het niet en mijn aandacht is gewekt. Na vergelijking op http://www.superfoodshop.nl/nl en https://superfoodstore.nl/ heb ik een pakketje (http://www.superfoodshop.nl/nl/product/superfood-pakket-/) gekocht. Het bevat rauwe cacao, Chia zaden, Goji bessen, Maca poeder en Spirulina. Bij elkaar ruim twee kilo voor een kleine 75 euro. Misschien verklaren jullie me voor gek, maar ik wil het weleens proberen. Naar het schijnt bevatten deze substanties in sterk geconcentreerde hoeveelheden belangrijke voedingsstoffen, die niet in een blik bonen zitten. Aangezien het hier om droge stof gaat, moet het lang houdbaar zijn. Als vegetariër lijkt me dit sowieso wel de moeite waard om te proberen als geheel natuurlijke voedingssupplementen. Misschien zijn dergelijke zaden en poeders interessant voor andere preppers hier, doorgaans bevat lang houdbare voeding minder vitaminen ed. dit zou een goede aanvulling kunnen zijn.

 

Hallo Lonely Prepper,

Gezond eten is idd belangrijk, maar ook dat kun je na enig speurwerk ook goedkoper vinden.. Chiazaden zijn voordelig te koop bij diervoederhandelaren. 11,25 per kg. met 4,75 verzendkosten: http://www.europesecultuurvogelshop.nl/chia-salvia-hispanica.html

 

En voor de Gojbes moet je wel oppassen of je wilt eten en zo ja, hoeveel je daar van eet, schijnen toch giftig te zijn. http://www.prettyhealthy.nl/gojibessen-gezond-giftig/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een voedingsmiddel wat schijnbaar erg lang houdbaar is ( volgens sommigen zelfs eeuwig, maar daar geloof ik niet zo in) en gezonde toevoeging kan zijn is marmite. Zit veel vitamine b12 en b3 in. Je kunt het als beleg gebruiken maar ook vooer soep, saus of ipv zout . Het werd zelfs aan soldaten meegegeven. Enige waar je rekening mee moet houden is de grote hoeveelheid natrium die erin zit wat nadelige gevolgen kan hebben voor de gezondheid en de nogal bijzondere smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Tijdens langere trektochten met de fiets en rugzak had ik altijd wel dit bij mij:

 

http://adventurefood.com/nl/products/

 

Verkrijgbaar bij de Bever, niet zo heel erg duur en goed voor de afwisseling na 1 week bonen eten :D

 

http://www.bever.nl/index.cfm/dep/uitrusting/cat/koken/subcat/voeding/fuseaction/products.list/group/656/level/3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is één bron van vitamines constant beschikbaar, gratis en voor niets, namelijk : brandnetel!!

Ben je uitgekeken op je blikvoer en heb je het idee dat je niet genoeg vitamines en mineralen binnen krijgt?

Brandnetels groeien altijd en overal. Je kunt bossen brandnetels ophangen om te drogen, heerlijk om thee van te zetten.

Je kunt het fijnsnijden en klaarmaken als spinazie.

En brandnetelsoep maak ik regelmatig omdat het zo heerlijk is: brandnetels met een staafmixer fijnmalen (of met de hand als er geen elektriciteit is)

water en bouillon blokje erbij. Ik doe er zelf 2 teentjes knoflook bij en wat kruiden. Een heerlijke soep.

 

Je krijgt op deze manier Vitamine C, calcium, kiezelzuur en kleine hoeveelheden vitamine B binnen.

Let er wel op waar de brandnetels staan, langs een drukke weg zitten er vaak roetdeeltjes van uitlaatgassen op. Onder bomen kan het zijn dat er veel vogelpoep op zit. Maar verder: eet smakelijk :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een aantal blikken Mountain House gekocht op internet bij http://shop.conserva.de/de/

Is niet echt goedkoop, maar wel heel erg lang houdbaar: 25 jaar (!!!) of langer.

Graag suggesties voor andere artikelen met zo'n extreem lange houdbaarheid.

Lijkt me handiger wanneer je niet hoeft te rouleren.

 

Hier een draadje over blikvoer en de houdbaarheid, je moet niet altijd geloven wat er op de verpakking staat.

 

http://preppers.nl/forum/threads/1604-EMP-en-oude-auto-s?p=29673#post29673

http://preppers.nl/forum/threads/151-Overzicht-van-lang-houdbare-levensmiddelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik eet graag vers, en zonder e-nummers (je kan er niet altijd om heen, en sommige zijn niet schadelijk, maar ik hou er niet van om mono-natrium-glutamaat in mijn giechel te gooien ;) )

 

Dus bak altijd eigen brood, en maak eigen pasta (overigens ook goed te drogen en lang te bewaren) heb eigen kippen die geen antibiotica krijgen, om maar eens wat voorbeelden te noemen. Eten en drinken zijn onze eerste levensbehoeften, en is daarom ook geen post om op te bezuinigen vinden wij. Maar dat brengt op lange termijn wel problemen met zich mee...

 

Bloem heb ik genoeg, maar is niet zolang houdbaar (geen 5+ jaren) dus ik ga binnenkort eens kijken naar graan en een handmolentje.

Gedroogde bonen (daar is niets aan toegevoegd ;) ) heb ik ook genoeg, evenals rijst, zout en suiker. Verhongeren zullen we de eerste maanden niet.

Ik weet ook wat we in de buurt gewoon uit de natuur kunnen eten (brandnetel, zevenblad, smalle weegbree, enz.)

 

Waar ik hier alleen niemand over hoor, stel... de poep raakt de ventilator, morgen! Je hebt t goed voor elkaar, 6 maanden eten in je kelder, en kunt thuis blijven... Wat doe je dan over 6 maanden?

Leuk dat je blikvoer hebt wat 30+ jaren goed blijft, maar op is op!

 

Ik wil maar zeggen, echt houdbare voeding is wat je kunt vermeerderen! En dan zou het ook tof zijn als je manieren kent om dat te bewaren in je eigen huis! (wecken is moeilijk zonder stroom en gas) Roken, inkuilen, drogen, inpotten (niet wecken, de jam-methode zeg maar).

 

Mijn enige echt houdbare voedsel zijn dan ook mijn zaden! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...