Ga naar inhoud

AWOL

Aanbevolen berichten

Meerdere soorten branders zijn al besproken en sommigen ook wel bruikbaar maar het blijft verbranding in een kleine ruimte zoals @Davena terecht opmerkt.

Persoonlijk denk ik dat, voor een korter durende stranding, een 12v dompelaar oid een betere optie is. Dan ga ik dus uit van een bakkie kunnen maken of gevriesdroogd eten bereiden.

 

Als (draagbare) backup voor 12v vind ik het de beste budget optie op de markt. Het ding heeft al een ingebouwd windscherm en hoewel je er niet uitgebreid op kan koken kan het wel water aan de kook brengen voor thee/soep/voedsel. Nadeel is idd wel dat je ze beter niet in je auto kan gebruiken maar daar heeft iedere brander last van.

Voordeel is geen dure branders en tankjes met vloeistoffen of gas in je auto en je hoeft niet moeilijk te gaan doen met Hexamine en open vuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 309
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Meerdere soorten branders zijn al besproken en sommigen ook wel bruikbaar maar het blijft verbranding in een kleine ruimte zoals @Davena terecht opmerkt.

Persoonlijk denk ik dat, voor een korter durende stranding, een 12v dompelaar oid een betere optie is. Dan ga ik dus uit van een bakkie kunnen maken of gevriesdroogd eten bereiden.

 

die dompelaars vreten stroom, bij de action kan je voor 15 euro een brandertje kopen en 1 euro voor een gasbus

werkt veel beter

Link naar reactie
Delen op andere sites

die dompelaars vreten stroom, bij de action kan je voor 15 euro een brandertje kopen en 1 euro voor een gasbus

werkt veel beter

 

Die heb ik maar dan als back up voor binnen. Dat ding gebruiken in de auto lijkt mij niet aan te raden, zodra je dan weer buiten de auto gaat en er staat ook maar iets wind / het is koud dan is die brander al bijna onbruikbaar.

Sowieso ook wat groot voor in de auto.

Qua dompelaar heb je wel gelijk met stroomverbruik maar ik ga er van uit dat je motor loopt voor de kachel (je voldoende benzine hebt) en je accu in goede conditie is. Ook ga ik er niet van uit dat ik 48 uur op hulp moet wachten, in NL lijkt max 8-12 uur ofzo mij waarschijnlijker.

Loopt het wel helemaal uit de klauwen dan improviseer ik wel een vuurtje op een of andere manier, onder de tarp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Met Verbazing heb ik (bijna) al jullie posts gelezen. Gaan jullie op wereldreis of zo? In een land als Nederland is buiten de standaard zaken als een zaklamp, ehbo setje en gevarendriehoek niet heel veel meer nodig dan wat waxinelichtjes, telefoonoplader en een deken. Als ik een week ga kamperen neem ik nog niet mee wat enkele van jullie meenemen naar de AH. En als je gewoon zorgt dat al je vloeistoffen regelmatig gecontroleerd en eventueel bijgevuld worden (ook de brandstoftank) dan is er niks aan de hand.

Begrijp me niet verkeerd he, ik vind het een goed iets dat mensen zich voorbereiden op de omstandigheden maar je bent in Nederland, niet in Alaska.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Het was code rood en deze keer kwam het uit. Of het KNMI heeft de plank volledig misgeslagen. Hoe dan ook, daar sta je dan met duizenden anderen op de A-zoveel. Je kan niet voor of achteruit. Buiten is het 12 graden onder nul en het sneeuwt bij windkracht zeven. Het is een complete whiteout.

Wat heb je extra nodig naast de gangbare zaken om de komende vierentwintig uur goed door te komen? Ik kom tot de volgende lijst:

 

• Deken / slaapzak per persoon;

• Waxinelichten met (glazen)houders houden de auto “op temperatuur”, wel ventileren! En let op de afstand tot het voorraam!;

• Boek;

• Hoofdlamp met reserve batterijen;

• Muts & sjaal, handschoenen;

• Radio op batterijen;

• Telefoon (opgeladen!);

• Drinkwater;

• WC papier;

• Zijwindschermen, wind deflectors, raamspoilers of zijwindspoilers (hiermee kun je ventileren zonder dat je sneeuw je auto krijgt);

• (sneeuw)schep.

 

En voor de extra luxe:

• Kooktoestel bijvoorkeur spiritus (Trangia) met pannetje (en deksel tegen overmatige waterdamp en verkorten opwarm / kook tijd) bij gebruik ventileren!;

• (Stalen) mok;

• Lepel;

• Noodvoorraadje houdbaar eten;

• Instantkoffie, thee, pakje soep, eventueel suiker en poedermelk.

 

Let op:

Bij kou is je accu snel uitgeput. Dus geen licht, muziek e.d. ten koste van je auto accu. Je motor 24 uur laten draaien is geen optie. Bovendien loop je het risico dat door de sneeuw de verbrandingsgassen onder je auto blijven hangen en het interieur binnen dringen.

Wie heeft aanvullingen of tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je een jas aan hebt want anders zou ik een goede winter jas in de auto leggen. Verder zou ik pen en papier in de auto leggen. Set sneeuwkettingen want zelf als je bevrijdt wordt uit de file in de white out dan blijft de weg toch nog wel even slecht begaanbaar.

 

Ik zou me ook richten op het verlaten van je auto. Zeg een complete whiteout komt er in nederland en alles staat vast dan zou het idd wel even kunnen duren voordat je weg komt. Maar de white out stop wel een keer en in dit landje waar om de 10 kilometer wel een dorp of huis is zou dat mijn plan B zijn. Verder vind ik het een mooie lijst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@scadi

Mooie lijst. Ik zou er ook nog een tarp van de Gamma bij stoppen(2x3mtr). Kan je je onderkomen iets mee vergroten door 'm aan je auto vast te maken.

En als je onderweg gaat en de voorspellingen zijn niet best, neem alvast een thermosfles kokend water mee. De mijne houdt kokend water tot 24u warm tot heet bij -10c (getest).

Goede wegkaarten met tankstations erop bijvoorbeeld. Gps? Eten voor minimaal 72u. Je weet nooit of die 24u wel 24u blijft......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een schep, om sneeuw om je auto weg te scheppen of je auto uit te graven.

Een spel, boekje, breiwerk of een stuk paracord om knopen mee te oefenen, om jezelf mee bezig te houden of af te leiden als je zit te wachten.

Paracetamol en de medicijnen die je zelf regelmatig moet gebruiken.

Noten en granenrepen, zak pinda's, blikje vis, dingen die je eten kan zonder iets op te warmen.

 

@prepass, welke thermoskan heb jij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge Als student vaak gedaan. Nu nog maar dan heet het camper:)

 

dan zou je moeten weten dat een goede slaapzak (+evt een fleecedeken) het beste werkt om warm te blijven in combinatie met een maaltijd dan leef je als een koning

ik slaap het hele jaar door in de vrachtwagen (net zo ruk geisoleerd als een gewone auto) van -30 tot +30 en ik heb nog nooit behoefte gehad aan een waxinelichtje

koop gewoon een goede slaapzak met een goed deken en je bent het mannetje (of vrouwtje)

daarbij wil ik onder geen beding een open vlam in zon kleine ruimte

ik geloof nog steeds in goed materiaal in plaats van lopen te kutten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan je slaapzak volgens mij beter niet in de kofferbak bewaren, want als je hem dan nodig hebt, moet je eerst naar buiten. Beter op de achterbank dus bij winterse condities. Zorg ook dat je goed schoeisel bij je hebt. want stel je voor dat je je lopend in veiligheid moet brengen en je hebt alleen kantoorschoentjes aan, of gympen, of pumps.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan je slaapzak volgens mij beter niet in de kofferbak bewaren, want als je hem dan nodig hebt, moet je eerst naar buiten. Beter op de achterbank dus bij winterse condities. Zorg ook dat je goed schoeisel bij je hebt. want stel je voor dat je je lopend in veiligheid moet brengen en je hebt alleen kantoorschoentjes aan, of gympen, of pumps.

 

de meeste achterbanken kunnen plat hoor ;) kun je er gewoon bij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier in Zweden nog niemand gehoord die waxinelichtjes in de auto heeft voor warmte; als ik wat grote zweedse forums bekijk komt daar eigenlijk ook elke keer hetzelfde antwoord als iemand vraagt of 't werkt: NEE. Die 100 Watt aan warmte doet echt zo goed als niks en is alleen maar levensgevaarlijk. Je hebt zo'n 800 Watt nodig om een kleine cabine op te warmen, dat zijn dus minimaal 10 waxinelichtjes, levensgevaarlijk in je auto!

 

Je zit "binnen", dus uit de wind. Zoals meerderen hierboven al zeiden; een paar lagen kleding doet zoveel meer!

 

En zorg minimaal voor winterbanden; kan je die echt niet betalen haal dan een setje sneeuwkettingen en zorg dat je die altijd in de auto hebt liggen. Een paar goede warme handschoenen en een paar wanten voor als 't echt koud is.

 

Ik heb zelf een sneeuwschep met korte steel achterin de auto; een zooi spanbandjes, wat gereedschap, 10 liter extra benzine, wat motorolie, een rol keukenpapier, EHBO doos, twee verschillende ruitenkrabbers, een stuk touw en een radio/zaklamp die je met de hand van stroom voorziet. Ook een set extra kleren (broek, sokken, shirt, trui, zwembroek en handdoek) ligt achterin, kan nooit kwaad :)

 

Denk dat ik ook maar een slaapzak, een dekentje en een stevig pak chocolade digestives koekjes erbij gooi; koekjes kunnen wel redelijk tegen de kou hier en chocolade koekjes geven een hoop energie en zijn nog lekker ook...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet echt een winterset; meestal zeul ik het hele jaar door met een flinke bak spullen:

- 7 persoonstent, grondzeil, drietal fleecedekens

- compleet gereedschaps (alle gangbare maten schroevendraaiers, imbus/ring/steeksleutels, handschoenen, duct tape, tie wraps enzovoort)

- extra 70 Ah AGM accu met diodebrug

- 6mm2 draad ca 20m, div laadsnoeren en adaptors

- 230V / 600W continu aansluiting

- 10 liter brandstof (op echt lange ritten 60 liter reserve)

- ca. 40 maaltijden MRE maaltijden

- waterfilter + ca. 25liter water; in winter uitsluitend petflesjes in de cabine

- Gerber shovel

- Fiscar bijl

- trechters

- alcoholtester

- brandblusser (schuim, geen poeder!)

- bandenreparatieset

- waterdichte zakken

- aanmaakblokken

- 5 kg aanmaakhout

- verlengsnoer

- compressor

- 5 liter ruitenwissenvloeistof

- startkabels

- kinetisch sleepkabel 2800 kg, breeksterkte 14 ton

- sleeplint 21 ton

- D-sluitingen, 5 ton

- krachtverdelers

- div handschoenen

- aantal vluchtmaskers

- in de zomermaanden: 45l koelbox

- bij strenge kou: een houtkacheltje en sneeuwkettingen

- manuals

- routekaarten europa (hard copies)

- gasbranders, waterfilters, lucifers, paracord

- nachtkijker

- pakjes duracel batterijen

- bekers/bestek

- allerlei standaard spullen (ehbo set, ijskrabbers, rubberen matten, krik, reserve onderdelen, zekeringen, 8 gele hesjes, poetsdoeken, toiletpapier, life hammers, vuilniszakken)

- maglite, stevig formaat

- prezl hoofdlamp

- brandstofpomp, handbediend

- buff, muts, goretex jas, liners, waterdichte handschoenen (standaard mee)

- EDC

 

Nog op de wishlist:

- een handtakel

- imbouw van 27 MHz apparatuur

en een klein elektrisch kacheltje zou nog een optie zijn; er is een extra accu aanwezig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier in Zweden nog niemand gehoord die waxinelichtjes in de auto heeft voor warmte; als ik wat grote zweedse forums bekijk komt daar eigenlijk ook elke keer hetzelfde antwoord als iemand vraagt of 't werkt: NEE. Die 100 Watt aan warmte doet echt zo goed als niks en is alleen maar levensgevaarlijk. Je hebt zo'n 800 Watt nodig om een kleine cabine op te warmen, dat zijn dus minimaal 10 waxinelichtjes, levensgevaarlijk in je auto!

 

Je zit "binnen", dus uit de wind. Zoals meerderen hierboven al zeiden; een paar lagen kleding doet zoveel meer!

Het waxinelichtje als wonder verwarming dreigt een onuitroeibare mythe te worden op preppers.nl.

 

Het gaat om ca. 35 watt aan warmte. Daar begin je niks mee, niet in huis en niet in een auto.

En het gevaar van de verbrandingsgassen wegventileren brengt ook niets, je ventileert meer warmte weg dan dat het lichtje brengt.

 

Een menselijk lichaam in rust geeft ongeveer 75 watt aan warmte. Het is veel efficienter om die binnen te houden met goede kleding. Vooral een hoofddeksel gebruiken, je hersenpan is een relatief groot warmtelek.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...