Ga naar inhoud

AWOL

Aanbevolen berichten

Wat is volgens jullie het beste type voedsel om in je auto te bewaren? De energybars zoals cliff bars en dergelijke kunnen niet zo goed tegen de hitte in de auto in de zomer. Welk soort voedsel zou dit wel aardig kunnen doorstaan zonder binnen een jaar te verpieteren of te smelten?

 

Ik neem aan dat je dingen zoekt die je niet hoeft te bereiden maar meteen kunt eten, dus laat het droogvoer even buiten beschouwing.

 

Pinda's houden het lang vol. Moet zeggen dat een pak pinda's van drie jaar oud wel enigszins muf begon te smaken, maar een jaartje moeten ze het toch wel uit kunnen houden.

Erg veel calorieën per 100 gram maar als je de hele dag niets anders eet ga je wel erg makkelijk naar het toilet. Op zich geen groot probleem je krijgt er geen diarree van waardoor je vijf keer per dag moet gaan.

 

Blikvoer houdt het ook in nagenoeg alle condities erg lang vol, een pot pindakaas zal het ook vrij lang uithouden, de smeerkaas lijkt me minder geschikt.

 

Ik zou gaan voor wat variatie aan boord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 309
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik neem aan dat je dingen zoekt die je niet hoeft te bereiden maar meteen kunt eten, dus laat het droogvoer even buiten beschouwing.

 

Pinda's houden het lang vol. Moet zeggen dat een pak pinda's van drie jaar oud wel enigszins muf begon te smaken, maar een jaartje moeten ze het toch wel uit kunnen houden.

Erg veel calorieën per 100 gram maar als je de hele dag niets anders eet ga je wel erg makkelijk naar het toilet. Op zich geen groot probleem je krijgt er geen diarree van waardoor je vijf keer per dag moet gaan.

 

Blikvoer houdt het ook in nagenoeg alle condities erg lang vol, een pot pindakaas zal het ook vrij lang uithouden, de smeerkaas lijkt me minder geschikt.

 

Ik zou gaan voor wat variatie aan boord.

 

Aanvankelijk wilde ik inderdaad ook zorgen voor een manier om vanuit de auto water te kunnen koken zodat gevriesdroogd spul een optie was. Alleen kom ik hier steeds meer op terug. Het is veel handiger om inderdaad gewoon direct iets te kunnen eten, en het is waarschijnlijk ook veiliger om geen brandstoffen in de auto te hebben naast wat waxine lichtjes.

 

Aan wat voor blikvoer denk je dat direct eetbaar is of in ieder geval niet smerig om koud te eten? Fruit cocktail?

 

Dus we hebben nu:

 

hartkecks

fruitkecks

pindakaas

(gezouten) pinda's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan wat voor blikvoer denk je dat direct eetbaar is of in ieder geval niet smerig om koud te eten? Fruit cocktail?

 

Kleine blikjes fruitcoctail, blikjes Smac, blikjes achterhammix.

 

Pindakaas lijkt me, eenmaal aangebroken, in de zomer snel ranzig worden door verouderende vetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine blikjes fruitcoctail, blikjes Smac, blikjes achterhammix.

 

Pindakaas lijkt me, eenmaal aangebroken, in de zomer snel ranzig worden door verouderende vetten.

 

Maar zouden vleesproducten in blik niet snel achteruit gaan in een auto in de zomer?

De pindakaas gaat natuurlijk ongeopend dan in de auto. Allemaal voor noodgevallen. Als de pot eenmaal open gaat dan wordt ie of leeggegeten of later vervangen door een nieuwe pot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de hartige hap kun je kleine blikjes nemen zoals de haring in tomatensaus bij de LIDL voor 90 cent ofzo iets. tot 2019 goed.

 

[ATTACH=CONFIG]16766[/ATTACH]

 

Toch 230 kcal (200 grams blik dus 460 kcal) of de leverpastei met deksel kun ja later op de dag weer op de hartkecks smeren

 

[ATTACH=CONFIG]16767[/ATTACH] achterkant blikje haring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom allemaal mooie suggesties want het zou fijn zijn iets op die keks te kunnen smeren maar de vraag blijft hoe deze vis/vlees producten zich houden na een aantal weken in een auto waarin in de zomer de temperatuur flink kan oplopen.

 

Ik denk wel goed heb het wel een hele zomer in de auto gehad, maar in de winter was het bevroren en toen niet meer zo lekker:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvankelijk wilde ik inderdaad ook zorgen voor een manier om vanuit de auto water te kunnen koken zodat gevriesdroogd spul een optie was. Alleen kom ik hier steeds meer op terug. Het is veel handiger om inderdaad gewoon direct iets te kunnen eten, en het is waarschijnlijk ook veiliger om geen brandstoffen in de auto te hebben naast wat waxine lichtjes.

 

Aan wat voor blikvoer denk je dat direct eetbaar is of in ieder geval niet smerig om koud te eten? Fruit cocktail?

 

Dus we hebben nu:

 

hartkecks

fruitkecks

pindakaas

(gezouten) pinda's

 

Tja, het is uiteraard maar wat je eetbaar noemt. :)

 

De meeste mensen zullen liever koude knakworsten eten dan een blik erwtensoep, maar ik prefereer het laatste vanwege de meer gebalanceerde voedingswaarde en vezels waardoor je spijsvertering soepel blijft gaan.

........ en als je honger hebt smaken rauwe bonen.......

 

Nu is het niet zo dat er bij mij blikken erwtensoep in de auto liggen. Als ik een tripje maak iets langer duurt neem ik altijd wat mee in m'n rugzakje. Zak pinda's (500 gram, 3250kCal), pure chocolade (2 repen 1420kCal), en bifi worstjes of andere verpakte droge worst (nog een 1000kCal). Dat geeft je in ieder geval twee dagen zonder honger en als 't moet wel drie met de keuze uit snelle of langzame energie inname.

 

Dit voorraadje rouleer ik wel, want door de constante bewegingen kunnen dergelijke verpakkingen beschadigen in je rugzakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het is uiteraard maar wat je eetbaar noemt. :)

 

De meeste mensen zullen liever koude knakworsten eten dan een blik erwtensoep, maar ik prefereer het laatste vanwege de meer gebalanceerde voedingswaarde en vezels waardoor je spijsvertering soepel blijft gaan.

........ en als je honger hebt smaken rauwe bonen.......

 

Nu is het niet zo dat er bij mij blikken erwtensoep in de auto liggen. Als ik een tripje maak iets langer duurt neem ik altijd wat mee in m'n rugzakje. Zak pinda's (500 gram, 3250kCal), pure chocolade (2 repen 1420kCal), en bifi worstjes of andere verpakte droge worst (nog een 1000kCal). Dat geeft je in ieder geval twee dagen zonder honger en als 't moet wel drie met de keuze uit snelle of langzame energie inname.

 

Dit voorraadje rouleer ik wel, want door de constante bewegingen kunnen dergelijke verpakkingen beschadigen in je rugzakje.

 

Voor de duidelijkheid, ik denk nu puur aan voedsel dat altijd in de auto ligt voor het geval ik een keer ergens strand. Het is dus niet perse de bedoeling een 72 uurs pakket aan boord te hebben maar gewoon wat voedsel om de ergste honger te stillen gedurende 12 uur of zo en de energie op peil te houden. Chocola is natuurlijk super voedsel maar overleeft de zomer niet in een auto. Althans, niet zonder meerdere keren een andere vorm te hebben aangenomen :) Qua voedingswaarde zal er misschien niet zoveel mee gebeuren en bederven zal het ook niet snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de duidelijkheid, ik denk nu puur aan voedsel dat altijd in de auto ligt voor het geval ik een keer ergens strand. Het is dus niet perse de bedoeling een 72 uurs pakket aan boord te hebben maar gewoon wat voedsel om de ergste honger te stillen gedurende 12 uur of zo en de energie op peil te houden. Chocola is natuurlijk super voedsel maar overleeft de zomer niet in een auto. Althans, niet zonder meerdere keren een andere vorm te hebben aangenomen :) Qua voedingswaarde zal er misschien niet zoveel mee gebeuren en bederven zal het ook niet snel.

 

Chocolade zou ik ook niet in de auto willen bewaren. De pure chocolade (60% cacao) die ik lekker vind smelt boven de 30 graden en dat krijg je idd een wit uitgeslagen, vormeloze massa.

 

Het blijft lastig in de auto, want hier in huis variëren de temperaturen al van 3 t/m 30 graden in de voedselopslag. In de auto heb je wellicht te maken met temperaturen van -20 t/m + 80 graden!

Er is maar weinig behalve blik en droogvoer wat daar tegen kan op langere termijn. Ipv chocolade zou je voor de snelle energie Dextro (druivensuiker) tabletten kunnen gebruiken.

 

Ik heb ooit van @Geert een noodrantsoen van het Franse leger gekregen, daar zit een esbit brandertje bij in begrepen, naast direct consumeerbaar spul. Dat zijn leuke pakketten voor jouw doel.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Chocolade zou ik ook niet in de auto willen bewaren. De pure chocolade (60% cacao) die ik lekker vind smelt boven de 30 graden en dat krijg je idd een wit uitgeslagen, vormeloze massa.

 

Het blijft lastig in de auto, want hier in huis variëren de temperaturen al van 3 t/m 30 graden in de voedselopslag. In de auto heb je wellicht te maken met temperaturen van -20 t/m + 80 graden!

Er is maar weinig behalve blik en droogvoer wat daar tegen kan op langere termijn. Ipv chocolade zou je voor de snelle energie Dextro (druivensuiker) tabletten kunnen gebruiken.

 

Ik heb ooit van @Geert een noodrantsoen van het Franse leger gekregen, daar zit een esbit brandertje bij in begrepen, naast direct consumeerbaar spul. Dat zijn leuke pakketten voor jouw doel.

 

Ik heb ook zo'n esbit brander en trioxane tabletten en misschien doe ik die er ook wel bij, maar dan eerder voor thee en/of koffie. Ik zie mijzelf niet zo snel echt koken naast mijn auto of de noodzaak daarvan (binnen mijn scenario). Moet ik ook alweer een stalen mok erbij doen oid en de tas die ik had wordt veel te zwaar. Ik wil juist terug naar een kleine en simpele uitrusting, ook omdat de kans vrij klein is dat ik het werkelijk nodig heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zo'n esbit brander en trioxane tabletten en misschien doe ik die er ook wel bij, maar dan eerder voor thee en/of koffie. Ik zie mijzelf niet zo snel echt koken naast mijn auto of de noodzaak daarvan (binnen mijn scenario). Moet ik ook alweer een stalen mok erbij doen oid en de tas die ik had wordt veel te zwaar. Ik wil juist terug naar een kleine en simpele uitrusting, ook omdat de kans vrij klein is dat ik het werkelijk nodig heb.

 

12 uur is dan ook wel simpel te overbruggen met wat knabbels. Pinda's, druivensuiker, hartkeks en wat blikjes om deze eetbaar te maken.

Wellicht dan ipv van vis met water (of tomatensaus) in blik vis in olie nemen ivm bevriezing. Af en toe rouleren zou ik sowieso doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL Ik zou er nog op terugkomen, dus bij deze.

 

Ik heb zojuist een 1,4 liter clipdoosje (lucht- en waterdicht) volgestampt en bevat het volgende:

 

- 2 pakje hartkecks

- 1 blikje schouderhammix (2 ons)

- 2x power proteinereep

- 1x bierworstje

- 1x pakje druivensuiker

- 1x cup a soup

- 3x bouillonblokje

- 4 theezakjes

- diverse suiker- en melkstaafjes en wat roerhoutjes

- 1x doosje lucifers

 

Ik ga ervan uit dat er een (thermos)fles met (heet) water, danwel een brandertje wordt meegenomen.

Het is geen haute quisine, boeit mij ook niet. Maar de inhoud lijkt mij zodanig dat je wel even door kan.

 

IMG_0552.jpg.1164cc1d2d076537aa7d705e622f1e1f.jpg

 

IMG_0553.jpg.3df1781ec22d50cca469e41728472c03.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het kooktoest-discussie, zou je de DraganFire kunne gebruiken in ee auto??

 

Wa's da een draganfire?

In het kort, ik zou iedere vorm van open vlam afraden in een auto, tenzij met veel ventilatie maar dan kun je net zo goed buiten de auto koken. Beter is dan een dompelaar op de accu, maar dan moet je accu natuurlijk niet leeg zijn (of je brandstof op)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wa's da een draganfire?

In het kort, ik zou iedere vorm van open vlam afraden in een auto, tenzij met veel ventilatie maar dan kun je net zo goed buiten de auto koken. Beter is dan een dompelaar op de accu, maar dan moet je accu natuurlijk niet leeg zijn (of je brandstof op)

Ow, een beetje haastig getypt. DragonFire is een product van de prepshop, dat zogezegd in een afgesloten ruimte kan branden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow, een beetje haastig getypt. DragonFire is een product van de prepshop, dat zogezegd in een afgesloten ruimte kan branden.

 

Owh, dat lijkt erg op die trioxane tabletten waar we een tijdje terug een inkoopactie van hadden op het forum. Alleen deze zijn dus niet giftig, maar gaan wel uit als je er een plens water over gooit.

 

Voor 't gemak voor anderen: http://prepshop.nl/dragon-fire-solid-brandstof

 

Om meerdere redenen zou ik koken IN de auto niet aanraden. Als je iets omstoot veel te grote kans dat je auto uitfikt of je in ieder geval kokend spul over je heen krijgt.

En waarom zou je IN de auto willen koken? Toch niet tijdens het rijden mag ik hopen? Zelfs als het stortregens is af en toe roeren in je pannetje naast de auto toch nog wel te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow, een beetje haastig getypt. DragonFire is een product van de prepshop, dat zogezegd in een afgesloten ruimte kan branden.

 

Een product dat ik gemist heb, zal er eens meer over bekijken. Maar ten overvloede, ook al zijn de gassen niet giftig, verbranding in een auto is zeer risicovol, zelfs met een waxinelichtje. Ventileren! Of beter dus buiten de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL Ik zou er nog op terugkomen, dus bij deze.

 

Ik heb zojuist een 1,4 liter clipdoosje (lucht- en waterdicht) volgestampt en bevat het volgende:

 

- 2 pakje hartkecks

- 1 blikje schouderhammix (2 ons)

- 2x power proteinereep

- 1x bierworstje

- 1x pakje druivensuiker

- 1x cup a soup

- 3x bouillonblokje

- 4 theezakjes

- diverse suiker- en melkstaafjes en wat roerhoutjes

- 1x doosje lucifers

 

Ik ga ervan uit dat er een (thermos)fles met (heet) water, danwel een brandertje wordt meegenomen.

Het is geen haute quisine, boeit mij ook niet. Maar de inhoud lijkt mij zodanig dat je wel even door kan.

 

IMG_0552.jpg.1164cc1d2d076537aa7d705e622f1e1f.jpg

 

IMG_0553.jpg.3df1781ec22d50cca469e41728472c03.jpg

 

Kan je me hier een totaalprijs van geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe het doosje kost bij de Hema 3.60.

De hartkeks en repen samen 6 denk ik.

 

Die doosjes heb je tegenwoordig ook van andere merken, maar daar blijken die sluitingen vrij snel van af te breken, helemaal als je ze in de vriezer stopt.

 

Zes euro voor de inhoud zou ook goed kunnen. :) Geen idee hoe duur die muesli repen zijn, bij de Lidl zijn ze spotgoedkoop, maar je hebt ze ook van meer dan een euro per stuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...