Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

@Heksenboot Ik heb zelf ook 2 MorĂ¡'s , wel oudjes maar nog altijd prima . Ik weet dat je dit kunt doen maar ben nog steeds van mening als je een mes zo wilt gebruiken

je een mes van een redelijke dikte moet hebben 4 mm of meer en zeer zeker een full tang heft want ondanks dat het met die messen als de Mora gaat

het blijft gegoten of gespoten kunststof waar het lemmet in zit en dit is nooit zo sterk als een full-tang . Je mes kwijt raken of kapot maken in een survival situatie is alles behalve slim lijkt mij .:p

Wat ik jammer vind net als in dit filmpje is dat men geen respect toont voor de natuur ..Waarom neemt hij geen dode boom of een tak van een grote boom

zodat de boom het overleefd ?:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
@Heksenboot Ik heb zelf ook 2 MorĂ¡'s , wel oudjes maar nog altijd prima . Ik weet dat je dit kunt doen maar ben nog steeds van mening als je een mes zo wilt gebruiken

je een mes van een redelijke dikte moet hebben 4 mm of meer en zeer zeker een full tang heft want ondanks dat het met die messen als de Mora gaat

het blijft gegoten of gespoten kunststof waar het lemmet in zit en dit is nooit zo sterk als een full-tang . Je mes kwijt raken of kapot maken in een survival situatie is alles behalve slim lijkt mij .:p

Wat ik jammer vind net als in dit filmpje is dat men geen respect toont voor de natuur ..Waarom neemt hij geen dode boom of een tak van een grote boom

zodat de boom het overleefd ?:(

 

Laten we zeggen dat het zijn eigen boom is, dat kan ik niet zien van hieruit.

 

4 mm beter.

Full tang beter.

Bijl beter.

Normaal met je mes omgaan beter.

Allemaal met je eens.

 

Maar je ziet het met eigen ogen. Een standaard Mora kan dat gewoon.

En 3 Mora's wegen nog altijd minder dan 1 bijl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een hele andere observatie: ik kijk op Youtube veel reviews van messenliefhebbers: veel Amerikaans, veel prepper-types (die behalve een mes ook een gun en een Altoids blikje en een BOB hebben) en dan zie je dus alleen hun handen terwijl ze hun review doen: zijn veel hele dikke mannen bij! Ik weet niet hoor, het zijn handige reserves bij een shtf maar hoe kan je jezelf prepper noemen en 100 kilo te zwaar zijn? #MallNinja

Dat deed me wel beseffen dat veel van dat geprep en messenfetisjisme (guilty ;-) allemaal ritueeltjes zijn en dus dat: fetisjisme. Talismannen bij je dragen in de vorm van een mes is prachtig, maar flink waardeloos als iemand dat ding bij een confrontatie uit je handen maait met een stok.

En je kunt je vlijmscherpe Gerber/Kershaw/Spyderco (whatever) wel netjes opbergen om uit te dragen dat je er geen kwaad mee wil, maar geloof mij maar dat je wel degelijk voelt dat je een wapen bij je draagt. Het doet iets met je.

Wat een 'topmes' is hangt er vanaf. Ik zou zelf geen cheap ass materialen aanschaffen, maar ook niet van die met platvoetkonijnbeen ingelegde viervoudig gehard C14Kx staal hare kiri grind blades kopen ;)

Belangrijk is ook: hoe ga je er mee om? Die mes-reviewers gaan allemaal een stukje paracord en een papiertje snijden om 'm te demonstreren, maar je wrikt dat ding een paar keer verkeerd in een stuk hout en je mes is bot ;) Een Opinel is prima om een stuk fruit mee te doen, maar als je fanatiek gaat batonneren is 'ie zo stuk.

Daarnaast is het goed om een aantal messen te hebben voor de verschillende toepassingen. EDC (wat je elke dag in je zak hebt), of een voor in je noodvoorraad (daar zal je wat meer mee willen doen, maar om nou een rambo mes te nemen?) of een stevig exemplaar voor bushcraft achtige toepassingen - wat wil je er NU al mee doen, op welke situaties wil je voorbereid zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

E.e.a ligt aan die idiote notch in de lemmetrug van die Buck Hoodlum, degene die dat bedacht heeft zouden ze moeten kielhalen.

Het gebruikte 5160 staal is ruimschoots taai genoeg om er complete zwaarden van te maken, laat staan dit soort messen.

 

Uit de thread over staalsoorten op Messenforum.nl:

 

5160 is een populaire high-end staalsoort bij messensmeden.

In feite eenvoudig verenstaal waar een beetje chroom aan is toegevoegd om de hardbaarheid te verbeteren.

Kent een goede standtijd, maar is vooral bekend vanwege zijn extreme taaiheid (vergelijkbaar met L-6)

Wordt met een hardheid van net boven de 50 HRC veel gebruikt voor zwaarden vanwege de reeds genoemde taaiheid,

maar ook voor heavy-duty messen, echter dan voorzien van een hardheid van net onder de 60 HRC.

 

Koolstof: 0,56 - 0,64 %

Chroom: 0,70 - 0,90 %

Kobalt: -

Koper: -

Mangaan: 0,75 - 1,00 %

Molybdeen: -

Nikkel: -

Stikstof: -

Fosfor: 0,035 %

Silicium: 0,15 - 0,30 %

Zwavel: -

Tungsten: -

Vanadium: -

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige fout die in het mes zit is volgens mij die notch, de rest ligt aan de gebruiker.

Kerel gaat eventjes een boompje batonnen^^, serieus...

Het feit dat een Mora dat wel kan ligt simpelweg aan het feit dat een Mora een stuk korter is, met zo een lang mes (zeker als je op de punt slaat) zet je heel veel kracht op een lang dun stuk, lijkt me logisch dat dat minder kracht kan verdragen dan slaan op een kort stuk staal. Het mes is te dun voor de lengte om zo een boom te batonnen en die notch maakt het helemaal af...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Hoodlum zou eigenlijk wel wat moeten kunnen verdragen. Misschien een slechte partij van materiaal of slecht gehard...

 

Ik kwam dit filmpje tegen van de Hoodlum.

 

[video=youtube;HsgAiCae-IM]

 

Aan het einde van het filmpje van de fail laat hij een Tops Condor Alert zien en dat is idd een beest ik heb het geluk gehad om deze via een mooie deal te verkrijgen. Moest ik iets meer budget hebben, had ik pak meer tools van Tops.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Benieuwd naar je review,

 

Dit is de mijne:

 

http://preppers.nl/forum/threads/4974-Wat-zijn-jouw-rotzooi-items?p=113582&viewfull=1#post113582

 

voor 45 euro zijn er imo betere opties

 

een set kan je beter samenstellen met de tools die je allemaal bevallen.

 

ik heb er al meerdere slechte comments over gehoord en gelezen en ga hem daarom niet kopen :(

maar ik ga wel verder op zoek naar het perfecte survival mes en tegen die tijd horen jullie het wel;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dope. Maar wat is het?

 

Het is mijn Survival/jaagt mes.

 

 

Ik denk zo'n mesje voor aan de sleutelbos, ik zie een gaatje waar een sleutelring doorheen gaat.

Wel leuk hebbedingetje voor aan de sleutelbos.

 

hij is daar iets te groot voor. (bijna 30cm zonder handsvat)

 

 

Doet me wat denken aan de messen van Down Under, maar kan even goed iets van Nieto of Aitor zijn...

 

 

komt die volgends mij ook vandaan. ook wel bekent als crocodile dundee knife.

 

 

Het mes op de foto is een budget tool van 20 dollar, het echte model heb ik nog niet gevonden.

 

Het heet idd weg van een bowie maar die hebben meestal een iets diepere en hollow grind.

 

Het allerbeste mes is volgens mij het gene men bij heeft in een noodsituatie en die de dingen kan doen wat ervan verwacht wordt. Budget en smaken verschillen daar nu eenmaal in. Voor mij zijn dat de tools die in m'n edc en ghb zitten.

 

ik heb mijn mes gehad van een ex commando en oologs vetreraan, en waar hij hem vandaan heeft weet ik niet.

het is van een heel hard maar flexiebel RVS. en ik zou hem niet kwijt willen voor geen goud.

heb er bomen mee om gehakt, mee tussen stenen zitten vroeten, en nog niets mee aan de had.

maar het is niet een mes wat je zo scherp krijgt dat je je eigen er mee kan scheren.(maar goed daar heb je een schermes voor)

vele trips mee gemaakt en elke keer verbaas ik er iedereen mee wat dat ding allemaal wel niet overleeft.

zelfs de mensen die er staan te lachen om dat het niet een mes is met een zwart kunstof handvat.

zijn snel stil als ze zien wat voor mishandeling hij aan kan.

als ik ooit achter de maker kom bestel ik een doos voor van die messen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zal mijn mes er ook even bij zetten.

even een foto van internet af gehaald moet zeggen dat de foto wel van een kopie model is ik heb gelukkig de echte.

Dope. Maar wat is het?

Het is mijn Survival/jaagt mes.

 

LOL dat het jou mes is, had ik al begrepen. Je schreef immers letterlijk 'mijn mes'. De foto liet verder ook niks aan onduidelijkheid over: overduidelijk een foto van een groot, survival mes. (Voor specifiek de jacht zou ik een veel kleiner mes prefereren overigens.) Als ik naar aanleiding van de foto van jou mes, geplaatst in dit draadje 'Het allerbeste mes voor een prepper', vervolgens de vraag stel 'wat is het?', dan vraag ik natuurlijk niet of dat een mes is (of een broodrooster) maar dan impliceer ik graag te willen weten wat de algemene specificaties zijn, zoals het merk, type en staalsoort en dergelijke... :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha nee het is inderdaad geen broodrooster al moet ik zeggen dat ik er wel eens een aardappel mee in een vuur heb gebakken.(ja dat werkt)

 

oke helaas weet ik het merk of maker niet(zou ik graag willen weten)

wat ik wel weet is dat het een erg harde RVS soort is.

voor de rest kan ik er weinig over vertellen.

 

heb wel eens zitten denken om een gatje te boren en dan dat op te sturen om te laten kijken wat voor rvs het is.

maar ja wat schiet ik daar dan mee op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 3 maanden later...

In een bug out bag in Nederland heb je een kleine of middelgrote multitool nodig van een kwaliteitsmerk, waar onder andere een houtzaagje en een mesje in zit. Want Nederland is dicht bevolkt en heeft veel bebouwing en voertuigen, waarbij een multitool met ingebouwde tang en schroevendraaiers van pas kunnen komen. En te voet kan een bug out bag maximaal 15 kilo zijn volgens mij, als je als man normale lichaamskracht hebt, tenzij je bijzonder sterk en getraind bent.

 

Minder sterke mensen kunnen voor een evacuatie te voet beter kiezen voor een bob die nog minder weegt. In het laatste geval kun je kiezen voor een mini-multitool of een mini survival-mesje met vast lemmet.

 

Als je een fiets of karretje meeneemt tijdens een evacuatie, kun je iets meer gewicht meenemen. Je kunt dan ook een klein survival-mes meenemen met een vast lemmet van een goed merk. Dat kun je eventueel uitbreiden met een lichtgewicht opvouwbare takkenzaag. Je kunt dan ook wat materiaal meenemen, om dat voertuig te repareren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn huidige set.

Mijn Kukri wil ik graag vervangen met een kortere Jungle Afghan Kukri voor all-round. en een langere latin style machete als werk mes.

 

USMC KA-BAR een budget prepper zou ook voor een cold-steel imitatie kunnen gaan zoals de Cold Steel Leatherneck SF

 

En natuurlijk een Leatherman Super Tool uit 1997, mijn meest betrouwbare tool. Ben erg teleurgesteld in de nieuwere Leathermans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn huidige set.

Mijn Kukri wil ik graag vervangen met een kortere Jungle Afghan Kukri voor all-round. en een langere latin style machete als werk mes.

 

USMC KA-BAR een budget prepper zou ook voor een cold-steel imitatie kunnen gaan zoals de Cold Steel Leatherneck SF

 

En natuurlijk een Leatherman Super Tool uit 1997, mijn meest betrouwbare tool. Ben erg teleurgesteld in de nieuwere Leathermans.

 

Wat voor werk doe jij dan met een latin machette? Gewoon benieuwd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mes van pisbakkenstaal, bijv gemaakt van een schildersmes.

Is snel bot maar ook weer snel scherp te maken

 

Een bot mes is het slechtste mes voor wie dan ook.

En pisbakken staal is makkelijk te slijpen, maar om na elk gesneden takje te moeten slijpen, nou nee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mes van pisbakkenstaal, bijv gemaakt van een schildersmes.

Is snel bot maar ook weer snel scherp te maken

@bot mes een schildersmes hoeft niet perse pisbakkenstaal te zijn , als je een ouderwets schildersmes hebt is dat degelijk staal net als oude vijlen (oberg , Nicholson of een molen vijl)

ook die grote ouderwetse circelzaagbladen of bladveren geeft een net staal waar je heel goed een mes van kunt maken .

Als je zegt een schildersmes van dat moderne Chinese ''staal'' (daar zit veel rotzooi bij )geef ik je helemaal gelijk

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een bot mes is het slechtste mes voor wie dan ook.

En pisbakken staal is makkelijk te slijpen, maar om na elk gesneden takje te moeten slijpen, nou nee.

 

in de meeste normale prijscategorien is het of of

of hij is sneller bot en makkelijk te slijpen

of hij blijft lang scherp en is moeilijk te slijpen

daar komt bij dat pisbakkenstaal het vaak prima uit houd

zelf gebruik ik buiten vaak simpele RVS messen, werken prima

voor mij geen leuk modestaaltje met het halve alfabet en 20 cijfers

kost veel geld en veel heb ik er niet aan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Ik heb niet veel verstand van messen en de Tanto is wel mooi, maar wat is het voordeel van een Tanto??

De tantopunt zou steviger zijn en een groter penetratievermogen hebben dan een normaal mesblad, tests hebben echter al uitgewezen dat dit wezenlijk niet verschilt, dus is het meer een zaak van persoonlijke voorkeur...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt deze zgn "americanized" tanto's als je dat wilt voorzien van 2 verschillende snedes (qua hoek en qua snedefinish), waarbij je bijvoorbeeld de rechte snede mooi dun maar niet al te fijn slijpt waardoor je flink wat bite overhoudt, terwijl je de schuine snede een wat grotere slijphoek en een hogere graad van polijsting meegeeft waardoor je deze als beitel/schraper kunt gebruiken.

 

Daarnaast heb je ook de beschikking over die handige secundaire punt voor specifiek werk zoals het opensnijden van dozen & verpakkingen zonder dat je te diep gaat, het snijden van dunne etenswaren op een plank, het inkerven van kabels, etc.

 

Hier als voorbeeld een Strider SNG Tanto van een messenforumlid.

De rechte snede heeft een slijphoek van 30 graden inclusief met een iets grovere finish en is bedoeld voor het normale snijwerk, terwijl de schuine snede een slijphoek van 40 graden inclusief en een wat fijnere finish heeft, waardoor deze beter bestand is tegen zwaarder gebruik, bijvoorbeeld als schraper of voor licht wrikwerk

Ook de secundaire punt (de overgang tussen beide snedes) is hier goed zichtbaar.

 

GEDC5091.jpgGEDC5092.jpgGEDC5094.jpg

GEDC5095.jpgGEDC5096.jpgGEDC5097.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...