Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

  • 3 weken later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik ben oriënterende en voornemens om binnenkort een eerste mes te gaan kopen, is dit een goede keuze voor algemeen gebruik en qua prijs/kwaliteit?

http://www.messenshop.nl/mora-bushcraft-survival-zwart-grijs/

 

Ik vind het een nogal hoge prijs voor een Mora. Neem de goedkoopste Mora, koop bij DX.com een lading firesteels en je zit nog onder het bedrag van het genoemde mes.....

Verder zijn Mora messen gewoon OK. Zeker voor het geld krijg je een fijn en praktisch mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben oriënterende en voornemens om binnenkort een eerste mes te gaan kopen, is dit een goede keuze voor algemeen gebruik en qua prijs/kwaliteit?

http://www.messenshop.nl/mora-bushcraft-survival-zwart-grijs/

 

ik neem voor mijn trainingen die ik geef de Mora Companion Heavy Duty MG deze is 17,95€ en een goede mes om te oriënteren en ervaring op te doen met scherpe messen.

 

de Heavy duty variant is 3,2mm ipv 2mm het is niet een full tang maar loopt 3/4 in de handel. dat is wel iets om rekening mee te houden.

 

toch moet ik zeggen dat de prijs/kwaliteit van mora superieur is vergeleken met messen uit de zelfde cat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik ontvang hopelijk deze week nog een super mes, een Scrapyard scrapper 5, levenslang garantie, kwaliteit als een Busse. Het wordt mijn eerste kwaliteit mes, die ik ook nog eens kado krijg van mijn beste maat. Iemand ervaring met Scrapyard Knives?

 

 

Geen ervaring mee, maar de specs zijn zeer goed. Super mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik neem voor mijn trainingen die ik geef de Mora Companion Heavy Duty MG deze is 17,95€ en een goede mes om te oriënteren en ervaring op te doen met scherpe messen.

 

de Heavy duty variant is 3,2mm ipv 2mm het is niet een full tang maar loopt 3/4 in de handel. dat is wel iets om rekening mee te houden.

 

toch moet ik zeggen dat de prijs/kwaliteit van mora superieur is vergeleken met messen uit de zelfde cat.

 

Ik kwam ook deze nog tegen, Mora Bushcraft Black maar die kost €42. Komt dit prijsverschil door de kwaliteit van het staal en/of iets anders en is dat prijsverschil te rechtvaardigen naar jouw mening? Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ontvang hopelijk deze week nog een super mes, een Scrapyard scrapper 5, levenslang garantie, kwaliteit als een Busse. Het wordt mijn eerste kwaliteit mes, die ik ook nog eens kado krijg van mijn beste maat. Iemand ervaring met Scrapyard Knives?

 

 

Werkelijk uitstekende messen met een prima prijs/kwaliteitsverhouding waarbij het gebruikte staal een zeer goede hittebehandeling heeft meegekregen, of dat nu INFI, SR101, of S7 is.

Nadeel is dat de "fabriekssnedes" over het algemeen niet zo fantastisch zijn (veel te grote slijphoek alsook te grof), waardoor de messen pas na een goede reprofilering/slijpbeurt hun ware kwaliteit tonen.

Heb zelf ook een tijdje een Scrapper 5 in SR101 staal gehad, en die heb ik ook meteen opnieuw geslepen op een Wicked Edge.

 

Dit was mijn Scrapper 5 zoals ik hem kreeg:

 

ScrapYardScrapper5002.jpg

 

Na het reprofileren t/m korrel 600:

 

-021-1.jpg

-008-1.jpg

 

Na het polijsten t/m korrel 2000 & polijstpasta op karton:

 

-029-1.jpg

-014-2.jpg

-006-2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ontvang hopelijk deze week nog een super mes, een Scrapyard scrapper 5, levenslang garantie, kwaliteit als een Busse. Het wordt mijn eerste kwaliteit mes, die ik ook nog eens kado krijg van mijn beste maat. Iemand ervaring met Scrapyard Knives?

 

 

Ik heb destijds een Scrapyard 6" mes gehad. Volgens mij de sykco6 oid? Ik heb 'm na 2 jaar verkocht. De choil was té groot en vond het eigenlijk niet zo een bijzonder mes. Was erg dik en sterk maar verder weinig spannends. Komt erg bot uit de Scrapyard stal, dus wel even opnieuw een snede zetten, want ze komen volgens mij met een 35gr hoek er vandaan.

Ik heb ook een Swamprat 7" . Deze bevalt me iets beter. Maar is meer een collectors item. Heb 'm zo'n 7-8 jaar geleden gekocht.

 

Persoonlijk vind ik dit soort messen iets "overrated". Ze hebben een doel, maar vele andere messen kunnen het zelfde en kosten minder.

 

Maar ok, zoals @kwakster ook aangeeft, het gebruikte materiaal is erg goed door de zeer goede warmte behandeling!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam ook deze nog tegen, Mora Bushcraft Black maar die kost €42. Komt dit prijsverschil door de kwaliteit van het staal en/of iets anders en is dat prijsverschil te rechtvaardigen naar jouw mening? Bedankt

 

Nee, mora gebruikt maar 3 soorten metaal... rvs, carbon en gelamineerd staal, de Mora Companion Heavy Duty MG & de Mora Bushcraft hebben beide carbonsteel. zijn beiden even dik (3,2mm) het verschil zit heb in deze dingen (die ik kan vinde3n ) de handel is bij de Bushcraft rechter en beter vast gemaakt met oog op de omgang er mee, de bushcraft kan met een firesteel werken de companion niet (ivm ronde boven kant van de mes) maar kan je wel werkend maken. de bushcraft is een nieuwer model en gebruikt een andere kunstof...

 

ik heb de bushcraft niet in handen gehad dus kan daar niet echt een oordeel over geven of het de prijsverschil rechtvaardigt. ik kan wel zeggen dat ik van de Mora Companion Heavy Duty MG geen klachten zelf heb gehad... een lekker allrounder mes voor een killer prijs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaaf dat je ervaring met dit mes hebt.. maar ik snap soms die herslijping niet. ik ben ook geen kenner. Maar ooit leerde ik op de bosbouwschool dat als een bijl in een scherpe hoek geslepen is, veel sneller slijt.

Geldt dat ook voor dit mes? en waarom wil jem zo reflecterend hebben? het liefst hou ik het mes zo dof mogelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ronin Kogaratsu: valt wel mee, mits je de slijphoek maar aanpast aan het doel dat je voor ogen hebt.

Mijn vuistregel bij alles wat ik slijp is: zo dun mogelijk, maar dik genoeg.

Deze Scrapper 5 heb ik toendertijd een slijphoek van zo'n 30 graden inclusief meegegeven, waarmee dit staal probleemloos in allerlei soorten hout kan hakken en snijden zonder dat er schade optreedt.

Voor gebruik op hout vallen gepolijste snedes te prefereren boven grover geslepen snedes (welke inderdaad een enigszins dof uiterlijk hebben)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb destijds een Scrapyard 6" mes gehad. Volgens mij de sykco6 oid? Ik heb 'm na 2 jaar verkocht. De choil was té groot en vond het eigenlijk niet zo een bijzonder mes. Was erg dik en sterk maar verder weinig spannends. Komt erg bot uit de Scrapyard stal, dus wel even opnieuw een snede zetten, want ze komen volgens mij met een 35gr hoek er vandaan.

Ik heb ook een Swamprat 7" . Deze bevalt me iets beter. Maar is meer een collectors item. Heb 'm zo'n 7-8 jaar geleden gekocht.

 

Persoonlijk vind ik dit soort messen iets "overrated". Ze hebben een doel, maar vele andere messen kunnen het zelfde en kosten minder.

 

Maar ok, zoals @kwakster ook aangeeft, het gebruikte materiaal is erg goed door de zeer goede warmte behandeling!

 

kan goed kloppen, ik heb zon coldsteel kukri, en een golok uit indonesie die ik gruwelijk mishandel over de jaren heen, en nog steeds super zijn. ook goedkope messen kunnen krachtig zijn.

 

Maar ik vind het wel een fijn idee, na de testen van Noss op yt gezien te hebben.. dat de scrapyard bestendig is tegen lomp gebruik mocht dat nodig zijn.

 

Bij een goedkoop mes is het even afwachten hoe het reageert op flink lomp gebruik

 

mensen die een duur mes kopen en het vervolgens in de kast leggen.. Daar snap ik werkelijk niets van

Link naar reactie
Delen op andere sites

mensen die een duur mes kopen en het vervolgens in de kast leggen.. Daar snap ik werkelijk niets van

Wel, ik snap niets van postzegelverzamelaars, maar ik vermoed dat die mensen daar ergens wel iets leuks in zien.

Zelf heb ik redelijk wat messen, waarvan ik bij de vaste messen er maar 1 gebruik, bij de zakmessen verwissel ik wel wat meer, zij het vooral bij de kleinere modellen.

Ik verzamel messen, vind dit leuk, vind het dan weer onzinnig om al mijn messen te gaan gebruiken als ik met 1 toe kom, ik kan er geen 5 tegelijk gebruiken.

Indien er een situatie optreedt waarin ik ze nodig heb zal ik ze gebruiken... ieder zijn ding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste mes is wat je op dat moment bij je hebt. Gebruik een mes waarvoor hij gemaakt is, niet voor hakken en "batoning". Zelf heb ik dan ook wel prijzige messen voor WTSHTF(wright&son, esee, ontario), maar zorg goed voor je mes. Neem dan een bijltje van estwing als je wil hakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Ik wilde mezelf verwennen met een mooi mes. Mijn eerste serieuze aanschaf. Na veel wikken en wegen, doorbladeren van de 89 pagina's van deze thread, en mijn eigen eisen en wensen, werd de Esee Laser Strike mijn keuze. Ik ga daar niet verder op in, want het blijft toch een persoonlijke keuze.

Wat ik wel miste in deze thread was wat concrete info over het aanschaffen in NL of in de VS. Dat wordt mijn kleine bijdrage om de 90 pagina's te gaan halen.

 

Ik vond enkele NL websites waar het mes werd aangeboden, maar het was nergens op voorraad. Dus besloot ik het aan te schaffen in de VS, via eBay (kopersbescherming).

Wat cijfers op een rijtje.

Het mes: € 95,83

Verzendkosten: € 13,11 (USPS First Class mail)

BTW bij invoer: € 19,74 (yep, TNT heeft braaf aangifte gedaan)

PostNL kosten: € 13,00

Levertijd: bijna 4 weken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde mezelf verwennen met een mooi mes. Mijn eerste serieuze aanschaf. Na veel wikken en wegen, doorbladeren van de 89 pagina's van deze thread, en mijn eigen eisen en wensen, werd de Esee Laser Strike mijn keuze. Ik ga daar niet verder op in, want het blijft toch een persoonlijke keuze.

Wat ik wel miste in deze thread was wat concrete info over het aanschaffen in NL of in de VS. Dat wordt mijn kleine bijdrage om de 90 pagina's te gaan halen.

 

Ik vond enkele NL websites waar het mes werd aangeboden, maar het was nergens op voorraad. Dus besloot ik het aan te schaffen in de VS, via eBay (kopersbescherming).

Wat cijfers op een rijtje.

Het mes: € 95,83

Verzendkosten: € 13,11 (USPS First Class mail)

BTW bij invoer: € 19,74 (yep, TNT heeft braaf aangifte gedaan)

PostNL kosten: € 13,00

Levertijd: bijna 4 weken.

 

Stoer, alles doorlezen en dan nog extra info geven ook.

 

Mooi mes. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Haa...! Na bijna vijf maanden afwezigheid ook maar weer eens even kijken bij mijn favoriete draadje :) Heerlijk! :)

 

Ik wilde mezelf verwennen met een mooi mes. Mijn eerste serieuze aanschaf. Na veel wikken en wegen, doorbladeren van de 89 pagina's van deze thread, en mijn eigen eisen en wensen, werd de Esee Laser Strike mijn keuze. Ik ga daar niet verder op in, want het blijft toch een persoonlijke keuze.

Wat ik wel miste in deze thread was wat concrete info over het aanschaffen in NL of in de VS. Dat wordt mijn kleine bijdrage om de 90 pagina's te gaan halen.

 

Ik vond enkele NL websites waar het mes werd aangeboden, maar het was nergens op voorraad. Dus besloot ik het aan te schaffen in de VS, via eBay (kopersbescherming).

Wat cijfers op een rijtje.

Het mes: € 95,83

Verzendkosten: € 13,11 (USPS First Class mail)

BTW bij invoer: € 19,74 (yep, TNT heeft braaf aangifte gedaan)

PostNL kosten: € 13,00

Levertijd: bijna 4 weken.

@surfertje Leuk dat je alles hebt gelezen! Ikzelf ben een messengek en gear junkie die bijna alles op eBay koopt, voornamelijk vanwege de verzendkosten. Tegenwoordig zijn er redelijk wat US shops die redelijke verzendkosten aanbieden. Vroeger was the-knife-connection.com de goedkoopste qua shipping, tegenwoordig is dat knifecenter.com die hebben namelijk vorige maand hun international shipping costs verlaagd naar 15 USD :) Bladehq.com rekent geloof ik 25 USD. Zelf heb ik een ESEE-5 geprept :) Één van die dingen die ik zo fijn vind aan ESEE's is hun sheaths! Vele fantastische fixed blades komen met crappy flut sheaths! Bij ESEE krijg je gewoon een awesome kydex sheath. Verder is hun interexchangeable no-questions-asked if-you-break-it-we-fix-it life-time warranty natuurlijk ook awesome en straalt behoorlijk veel vertrouwen in je product uit. Natuurlijk wel maandelijks insmeren met olie, want 1095 roest als een malle. Vergeet vooral de logo's en letters ook niet in te smeren, want ESEE vindt helaas hun logo belangrijker dan roest ;)

 

 

Het beste mes is wat je op dat moment bij je hebt. Gebruik een mes waarvoor hij gemaakt is, niet voor hakken en "batoning". Zelf heb ik dan ook wel prijzige messen voor WTSHTF(wright&son, esee, ontario), maar zorg goed voor je mes. Neem dan een bijltje van estwing als je wil hakken.
@arris Fijn om te zien dat na achtentachtig pagina's men nog steeds weet te melden dat het beste mes het mes is dat je ook daadwerkelijk bij je hebt ;) Voor de negenentachtigste keer die open deur intrappen maakt haar natuurlijk niet minder waar ;) Goed voor de nieuwkomers die geen zin hebben om een draad van negentig pagina's van begin tot eind te lezen zoals @surfertje heeft gedaan. Echter ben ik het totaal oneens met je tweede opmerking. Met een goed full tang mes kan je prima hakken en batonnen!? Er worden al eeuwen inheemse messen gemaakt onder andere om er júíst mee te hakken! Ooit van een 'kapmes' gehoord? ;) Het werkwoord kappen is een synoniem voor hakken ;) Een Nepalese Khukuri, Filipijnse Bolo, Maleisische Barong, Indonesische Golok, en zo voort... Dat een in China mass-produced hidden- of stick tang Cold Steel tijdens het batonnen in de vrieskou afbreekt als je als een mongool met een baton op het handvat aan het rammen bent... tja... dat kan gebeuren... Maar met een full tang ESEE, Scrapyard c.s., Survive! knife, Bark RIver of Fällkniven kan je prima batonnen en hakken. Helemaal als een fabrikant life-time no-questions-asked warranty aanbiedt zegt dat eigenlijk ook al genoeg. Verder hangt het ook nog een beetje van het staal af. Zo zullen de VG10 stainless Fällknivens uit het rijtje het snelst chippen. CPM 3V staat bekend om z'n toughness en 5160 is zo goed als onmogelijk te breken omdat het buigt.

 

 

mensen die een duur mes kopen en het vervolgens in de kast leggen.. Daar snap ik werkelijk niets van
@Ronin Kogaratsu Wat een rare opmerking op een preppers site... :confused: Dáár snap ik nou niks van...

Preppen = juist het 'kopen en het vervolgens in de kast leggen'!? (Grof gezegd.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey allemaal,

ik denk dat dit de beste messenset is. kijk op http://www.deveteraan.nl/N_frame.html?http://www.deveteraan.nl/ en zoek naar "digitaal camo messen" dan is het de eerste in de lijst. ik ga hem kopen(als ik het geld heb) en zal er dan wel een review over plaatsen

 

Beste messenset?

 

Je weet niet eens wat voor staal er is gebruikt???

 

No offense maar om dat de beste te noemen gaat er bij mij niet in.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Leuk dat je er weer bent @Joris Driepinter. :)

 

Handige links, thanx.

 

Ha, ik heb laatst die ESEE 5 van @Castaway mogen voelen. Wat een enorme bonk is dat (dat mes, bedoel ik)! :p

Hakken! Snijden! Beuken!

 

Hee, dat laagje werkt niet met de fire-steel. :confused:

Doe maar met de snede. Dat kan gewoon. :cool:

Fantastisch!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ontvang hopelijk deze week nog een super mes, een Scrapyard scrapper 5, levenslang garantie, kwaliteit als een Busse. Het wordt mijn eerste kwaliteit mes, die ik ook nog eens kado krijg van mijn beste maat. Iemand ervaring met Scrapyard Knives?

 

 

Scrapeyard is onderdeel van Busse:

http://www.busseknives.com/

 

Super messen.

Zou zelf nog wel de mean street willen hebben.

Jammer dat je een schede appart, zelfs ander bedrijf, moet bestellen.

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik loop al een tijd met dit mes rond:

 

http://www.wingsdump.nl/homeco-lockmes-escape

 

Lekker veelzijdig, zeker niet duur. En gebruik hem vaak op mijn werk waar mijn collega's met stanleymessen rondlopen.

Ze raken er al een beetje aan gewend, haha.

 

Nou zag ik in een ander topic vandaag een mes dat een veelvoud kostte, en minder mogelijkheden had.

Dus....wat ik mij nou afvroeg, wat is er dan mis met mijn mes ?

 

(ik wou dat andere topic niet verpesten, dit topic ook niet hoor, maar daarom post ik het liever hier)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...