Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Wat in iedere geval fout aan dat mes is dat het handvat en mes niet uit 1 stuk is gemaakt.

Ook is er verschil in staal soort. Sommige messen zijn beter te slijpen dan andere.

 

Als prepper zou ik meer op zoek gaan naar een bushcraft mes dan een Rambo mes (niet dat ik jouw mes een Rambo mes vind).

Al is een Rambo mes wel weer beter om mensen op afstand te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@Amber

Daarom is een klapmes ook een slecht mes.

 

Onzin, een vouwmes heeft een simpelweg een andere functie dan een vaststaand mes.

Even heel kort door de bocht: vouwmens voor licht precisie werk, vaststaand mes voor zwaardere taken als hout splijten en dergelijke.

In het ideale geval draag je beide op je (qua outdoor)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een ontsnappings mes he ?

gordels doorsnijden, ruitje intikken.

 

Ik heb ook andere messen @TREMOR , daar gaat het even niet om.

 

Op het werk snij ik er dozen en plastic mee.

In de auto fungeert het als een soort life hammer.

 

Maar staalsoort en slijpmogelijkheden dus. Dankjewel.

@AWOL ook bedankt, zo bedoelde ik het inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou niet weten wat voor licht werk je wil gaan doen als je wil overleven.

Ik zou dat mes niet eens meenemen.

 

Waar zal ik beginnen? Kun je sowieso even specificeren hoe groot het vaste mes zou zijn dat jij bij je zou hebben?

1: 1 mes is geen mes (je kunt er 1 verliezen) dus back-up, ook een vast mes kan breken bij verkeerd gebruik.

2: maak maar eens een vis schoon met een lemmet van 18 cm en 8mm dik

3: een vouwmes kun je makkelijker verbergen

4: er zijn vouwmessen te koop die zo sterk zijn dat je er zwaarder werk mee kunt doen (zijn wel duurdere modellen) alhoewel zij een vast mes zelden zullen overtreffen

5: met een groot vast mes kun je moeilijker fijn hout werk verrichten, zoals het snijden van bijvoorbeeld een lepel of inkepingen voor weet ik veel, een kookopstelling.

 

En er zijn nog wel meer aspecten te bedenken, overleven gaat over mogelijkheden hebben en een mes is daarbij een belangrijk gereedschap.

 

P.S. gebruik de quote of mention functie dan ben je zekerder dat iemand je bericht ook ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Onzin, een vouwmes heeft een simpelweg een andere functie dan een vaststaand mes.

Even heel kort door de bocht: vouwmens voor licht precisie werk, vaststaand mes voor zwaardere taken als hout splijten en dergelijke.

In het ideale geval draag je beide op je (qua outdoor)

 

Leuke typo... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn messen zijn allemaal van Cold steel:

Vaste messen

 

- SRK

- Leatherneck

- Gi Tanto

- Pendelton mini hunter

- Bird & Trout

- Secret edge

 

Vouwmes

 

- Recon 1

- Hold Out

- Pocket Bushman

 

 

Allemaal bij voorbaat ook geschikt voor prep, omdat ze allemaal verschillende functies hebben.

 

Nu moet je niet denken wat een idioot met al die messen, maar dan zeg ik er alvast bij dat ik ze ook spaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar zal ik beginnen? Kun je sowieso even specificeren hoe groot het vaste mes zou zijn dat jij bij je zou hebben?

1: 1 mes is geen mes (je kunt er 1 verliezen) dus back-up, ook een vast mes kan breken bij verkeerd gebruik.

2: maak maar eens een vis schoon met een lemmet van 18 cm en 8mm dik

3: een vouwmes kun je makkelijker verbergen

4: er zijn vouwmessen te koop die zo sterk zijn dat je er zwaarder werk mee kunt doen (zijn wel duurdere modellen) alhoewel zij een vast mes zelden zullen overtreffen

5: met een groot vast mes kun je moeilijker fijn hout werk verrichten, zoals het snijden van bijvoorbeeld een lepel of inkepingen voor weet ik veel, een kookopstelling.

 

En er zijn nog wel meer aspecten te bedenken, overleven gaat over mogelijkheden hebben en een mes is daarbij een belangrijk gereedschap.

 

P.S. gebruik de quote of mention functie dan ben je zekerder dat iemand je bericht ook ziet.

 

Ik zou zo'n mes meenemen. Daar kan ik alles mee.

mora+knife+review+003.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

@TREMOR dat is een uitstekend mes maar als vast mes ook niet geschikt voor alles om mee te kunnen 'overleven' zoals je zelf aangeeft. Overigens is de Mora wel uit één stuk maar niet full tang en hoewel sterk nog steeds stuk te krijgen.

Ik weet even niet helemaal zeker welk model dit is maar volgens mij niet een heavy duty of bushcraft versie maar de standaard, die eerste twee zouden dan een nog betere optie zijn (qua sterkte).

Wat doe je als je dit mes verliest? Alhoewel de schede redelijk is kan het geen top kwaliteit genoemd worden en er zijn berichten dat de 'riem bevestiging' stuk gaat na verloop van tijd.

 

Ik denk dat jij jezelf tekort doet door vouwmessen af te schrijven, hoe makkelijk is het om een extra mesje bij je te hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@TREMOR dat is een uitstekend mes maar als vast mes ook niet geschikt voor alles om mee te kunnen 'overleven' zoals je zelf aangeeft. Overigens is de Mora wel uit één stuk maar niet full tang en hoewel sterk nog steeds stuk te krijgen.

Ik weet even niet helemaal zeker welk model dit is maar volgens mij niet een heavy duty of bushcraft versie maar de standaard, die eerste twee zouden dan een nog betere optie zijn (qua sterkte).

Wat doe je als je dit mes verliest? Alhoewel de schede redelijk is kan het geen top kwaliteit genoemd worden en er zijn berichten dat de 'riem bevestiging' stuk gaat na verloop van tijd.

 

Ik denk dat jij jezelf tekort doet door vouwmessen af te schrijven, hoe makkelijk is het om een extra mesje bij je te hebben?

Tja je moet die dingen ook niet kwijtraken. Ik neem ook geen 2e rugzak mee, omdat ik hem misschien kwijt kan raken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. :p

Die strepen zijn cool, maar je kan er ook hele plaatjes op maken.

 

Je bedoeld helemaal in etsen? Dat kan ook, gewoon in azijn een nachtje laten staan.

 

Verzwak je daarmee het staal niet te veel?

 

Etsen werkt oppervlakkig en het zal niet de hardheid van het mes beïnvloeden.

 

 

Ja zoiets, met mosterd, lekker.

 

Etsen werkt bij mijn weten alleen op blank staal. Niet op rvs oid.

 

Probeer eens druppeltje mosterd/azijn op je victorinox een nachtje laten staan.

 

----

 

Maar we hebben natuurlijk hier natuurlijk over allerbeste mes voor een prepper?

Ik zou zeggen check even Mr Andrew Jordan

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar we hebben natuurlijk hier natuurlijk over allerbeste mes voor een prepper?

Ik zou zeggen check even Mr Andrew Jordan

 

Maar waar praten we dan over, qua prijs, bij een 6 of 7 inch fixed blade??

 

Alleen een plek op de wachtlijst kost namelijk al 200 EUR...

 

"In order to reserve your place on my waiting list you need to pay 200 EUR (non-refundable). One month before I start working on your order I will inform you, and a 50% downpayment is necessary (minus the already paid 200 EUR) before I will start making your knife."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is misschien heel gek, maar ik heb een tijdje terug uit voor mij zeer betrouwbare bron vernomen dat in elk geval sommige messen van Andrew Jordan helemaal niet zo degelijk & betrouwbaar zijn als je voor de hoge prijs zou mogen verwachten.

In dit geval ging het om enkele door hemzelf gesmede exemplaren die onder relatief lichte belasting permanent verbogen.

De kopers waren in elk geval niet bepaald blij, en werden als klap op de vuurpijl door Jordan ook nog eens weggezet als leugenaars.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...