Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 3 weken later...
Gast Heksenboot
Staat ook op m'n verlanglijstje samen met de 6

 

De esee 5 lijkt me geweldig voor shelter building maar voor fijn snijwerk(voeding) lijkt 6mm toch iets te dik om soepel te kunnen hanteren. Of zie ik dat verkeerd?

 

Als je maar 1 mes zou hebben, wat is dan belangrijker? Lekker kokkerellen met een koksmes, of all round hakken en snijden met een onverwoestbaar stuk gereedschap, waar je ook nog eens groenten mee klein kan krijgen? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je maar 1 mes zou hebben, wat is dan belangrijker? Lekker kokkerellen met een koksmes, of all round hakken en snijden met een onverwoestbaar stuk gereedschap, waar je ook nog eens groenten mee klein kan krijgen? :)

 

Hangt ervan af hoe je het kan hanteren eh Ik vind de 6 ook wel iets hebben: is iets dunner heeft een uitsparing net achter de guard en op deze kun je ook stevig rammen met een stok.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat ook op m'n verlanglijstje samen met de 6

 

De esee 5 lijkt me geweldig voor shelter building maar voor fijn snijwerk(voeding) lijkt 6mm toch iets te dik om soepel te kunnen hanteren. Of zie ik dat verkeerd?

 

Tja genoeg reviews, het is geen mes voor kleine werkjes. Maar eten klaarmaken lukt naw prima.

Zullen wel brokken worden, maar het is een shtf situatie he, niet met het gezin naar van de valk

 

Het is een bijl, zaag en mes. Ben gek op spullen die ik niet kapot krijg, dit is zo'n mes!

 

 

Hangt ervan af hoe je het kan hanteren eh Ik vind de 6 ook wel iets hebben: is iets dunner heeft een uitsparing net achter de guard en op deze kun je ook stevig rammen met een stok.

 

Heb ook ernstig zitten kijken naar de 6 inderdaad. Misschien dat die er ook nog wel komt hoor, maar voor mij als grote kerel met grote handen vind ik het gewicht niet erg en juist een voordeel.

En voor urban shtf, glasbreker, is de 5 ook erg handig lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Het is een bijl, zaag en mes. Ben gek op spullen die ik niet kapot krijg, dit is zo'n mes!

 

Heb ook ernstig zitten kijken naar de 6 inderdaad. Misschien dat die er ook nog wel komt hoor, maar voor mij als grote kerel met grote handen vind ik het gewicht niet erg en juist een voordeel.

En voor urban shtf, glasbreker, is de 5 ook erg handig lijkt me.

 

 

Ik heb momenteel een 6mm dik mes van TOPS met een lemmet van bijna 25 cm, geweldig robuust, hakken, batonnen, tondel maken... lukt allemaal met gemak en grofweg eten mee snijden lukt wel enkel een appeltje schillen vind ik persoonlijk is iets moeilijker.

 

 

 

 

Ik vind extra gewicht ook geen probleem maar bv fileren wordt al een beetje moeilijker met een dik mes daarom mijn vraag om qua dikte 1 of 2 mm in te ruilen voor iets meer makkelijker gebruik in de fijnere taken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb momenteel een 6mm dik mes van TOPS met een lemmet van bijna 25 cm, geweldig robuust, hakken, batonnen, tondel maken... lukt allemaal met gemak en grofweg eten mee snijden lukt wel enkel een appeltje schillen vind ik persoonlijk is iets moeilijker.

 

Ik vind extra gewicht ook geen probleem maar bv fileren wordt al een beetje moeilijker met een dik mes daarom mijn vraag om qua dikte 1 of 2 mm in te ruilen voor iets meer makkelijker gebruik ik de fijnere taken.

 

Daarom dus nog een kleiner mes bij je, opinel ofzo. Ieder gereedschap kent de juiste toepassing, als je alles in 1 mes wilt dan heb je een mes dat nergens in uitblinkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom dus nog een kleiner mes bij je, opinel ofzo. Ieder gereedschap kent de juiste toepassing, als je alles in 1 mes wilt dan heb je een mes dat nergens in uitblinkt.

 

Ik heb altijd minstens 3 messen bij me in mijn GHB of BOB maar de gedachtegang was om het met 1 mes te doen.

 

ga je dan voor een dik lemmet of iets dunner waar je imo iets meer overall talen mee kunt doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een groot lomp mes kun je ook een appeltje schillen, of fileren, alleen niet fijn.

Met een zakmes/fileermes kun je niet hakken e.d.

 

Kortom, ik heb liever een groot mes als ik er eentje zou moeten kiezen.

(Gelukkig hoeven we dat niet, dus kunnen we er meer meenemen :))

 

In een shtf kun je niet via Internet een nieuw mes bestellen, dus zul je deze zelf moeten maken of er nu eentje kopen die langer meegaat dan dat je hem nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Hangt ervan af hoe je het kan hanteren eh Ik vind de 6 ook wel iets hebben: is iets dunner heeft een uitsparing net achter de guard en op deze kun je ook stevig rammen met een stok.

 

Klopt. IMO heb je iets groters EN iets kleiners nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Een tijdje geleden twee Mora messen gekocht voor de prijs van 12,50 per stuk. Eentje aan mijn vriend gegeven, die de goede bedoeling wel kon waarderen. Vorige week vroeg hij: 'Weet je dat dat mes dat ik van je kreeg, waanzinnig goed is?' Hij had het geslepen en er kwamen heel kleine vonkjes af. Daarom kun je dat kennelijk zien. Ik vond dat reuzeleuk natuurlijk, want ik had het gekocht naar aanleiding van enthousiaste geluiden op deze site. Zelf zie ik niks aan zo'n mes, maar dan weet je dat er geen onzin wordt gekletst. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tijdje geleden twee Mora messen gekocht voor de prijs van 12,50 per stuk. Eentje aan mijn vriend gegeven, die de goede bedoeling wel kon waarderen. Vorige week vroeg hij: 'Weet je dat dat mes dat ik van je kreeg, waanzinnig goed is?' Hij had het geslepen en er kwamen heel kleine vonkjes af. Daarom kun je dat kennelijk zien. Ik vond dat reuzeleuk natuurlijk, want ik had het gekocht naar aanleiding van enthousiaste geluiden op deze site. Zelf zie ik niks aan zo'n mes, maar dan weet je dat er geen onzin wordt gekletst. :-)

 

Mora's hebben de beste prijs kwaliteit verhouding al kun je beter zeggen zoveel kwaliteit voor dat wisselgeld ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking
[ATTACH=CONFIG]1321[/ATTACH]

 

Zo, HET MES is af.....vele slijpschijven, veel stof, veel hand werk. Allereerst de jacht naar een flink stuk staal. Heb gekozen voor "veren staal" aangezien dit ook gebruikt wordt voor kuhkri messen. Het roest wel, dus vergt wat olie als je hem netjes wil houden. Maar bevat redelijk wat koolstof dus ook redelijk hard te krijgen.

Na het in vorm slijpen de snij kant erin slijpen; lastig want één keer uitschieten en je bent de Sjaak...en natuurlijk moet het aan de andere kant nog eens, en wel zó, dat het snijvlak in het midden van het mes zit. Pittige oefening.

Toen in dikke vette gasvlam witheet gestookt en snel in koud water gegooid, de hard heid is vergelijkbaar met een redelijke bijl. Stuk messing bemachtigd, en kleine stukjes hardhout. Een heel gepiel om de achterkant goed vast te zetten....alle messing delen zijn doorboord en met koperen pennetjes vastgezet en koud geklonken.

Met twee componenten lijm epoxy alles vastgezet, daarna met de slijp schijf alles op vorm geslepen, steeds van grof naar fijn, met de hand schuren met korrel 600, daarna polijsten. Klaar....

 

Weegt bijna vier kilo, hakt als een waanzinnige, lekkere zwaai zit erin. Design is afgekeken van combi kuhkri mes en enkele moderne messen. Trots ben ik, en ook eigenaar van iets unieks. Nu nog een schede maken....en het volgende mes ligt al te roepen naar me, tevens nog waanzinnig stuk staal uit de import USA, prachtig voor een jachtmes. Ik hou jullie op de hoogte. Keyser Suze

 

leuk om te lezen dat er nog iemand op het forum messen maakt :) echter Witheet stoken is niet best voor je staal wordt het broos en breekbaar en je moet het zeker ook ontlaten om te zorgen dat het niet in stukken springt ......het beste is zover te stoken dat het staal niet meer magnetisch is en daarna te dippen in olie.......kwestie van een megneet er tegen aan houden .....daarna 1/2 keer in de oven om de spanningen uit het staal te halen.......

 

moet je wel complimenteren met je resultaat is hard werken en veel elleboogstoom en zweet en soms ook wat bloed en blaren :) mooi wark !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Het perfecte mes bestaat niet. Voor elke klus een ander stuk gereedschap. Ik zelf heb als go to mes een wright&son. Maar voor het zwaardere werk een bijl of kapmes. Verziek je mes niet door te doen wat ze op tv doen. Dat is puur entertainment maar niet realistisch. Groet Arris

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast ancestral-viking

condor heeft leuke messen mora heeft leuke messen Ministry of defence heeft geweldige messen :)

wil je echt goud zoek dan naar een originele wilkinson sword (d type ) survival knife , een Mod 4 van J.addams is ook een goede tweede de becker lijkt erg veel op deze messen .

 

wil je een aardappel prikker of een tree slapper 10000000000 soorten voor elk wat wils wat wil jij :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...