Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waar betaalbare olie-lantaarn & lampolie


Madeliefje

Aanbevolen berichten

Dat is een mooi koopje.

 

Hoe moet je een lont dan inbranden?

 

Eerst nachtje in azijn leggen, dat super goed drogen.

 

Alleen het lont natmaken met olie, niets in 't reservoir.

Vervolgens aansteken en op middelmatige hoogte afstellen.

Dat laten opbranden. Hierdoor verbrandt een klein stukje lont precies vlak met het metalen 'hulsje' ook is dat niet 100% recht of perfect.

 

Effe blazen om het veraste deel te verwijderen, of voorzichtig vlak strijken met kurkje oid.

 

Soms is het handig de hoekjes van 't lont nog bij te knippen, maar dat doe ik alleen als de lamp naar mijn smaak nog niet perfect brandt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Superdeal voor 15 euro. Normaal heb je ze daar per stuk nog niet voor!

 

't Zijn wel zogenaamde vlakbranders, kijk ook eens naar kosmos en matador types want die zijn veel zuiniger, geven meer licht en brander efficiënter waardoor het ongetwijfeld ook beter voor de gezondheid is.

 

http://hytta.de/info/docht.htm

 

Want laten we wel wezen, net als gewone paraffine kaarsen, is elektrisch licht gezonder.

Bijenwas kaarsen hebben dit probleem helemaal niet, maar zijn erg duur, voor jou wellicht wel goedkoop te maken. Deden we vroeger toen m'n pa imker was ook.

 

Bedankt, ga ik naar op zoek. Want inderdaad, met drie van deze lampjes heb ik mijn woonkamer nog niet goed verlicht in tijde van crisis

Bijenwaskaarsen is inderdaad een goed alternatief, maar net wat je zegt, niet voor iedereen weggelegd ivm de prijs.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, ga ik naar op zoek. Want inderdaad, met drie van deze lampjes heb ik mijn woonkamer nog niet goed verlicht in tijde van crisis

Bijenwaskaarsen is inderdaad een goed alternatief, maar net wat je zegt, niet voor iedereen weggelegd ivm de prijs.

 

http://www.olielampen.nl

http://www.hytta.de (heeft helemaal veel en ook veel info)

 

Wel erg duur nieuw, maar als 't uiterlijk niet zo'n grote rol speelt, begint het nieuw ergens bij 60 euro, maar je hebt er ook van 500 euro.

Vandaar dus lekker tweedehands zoeken.

 

Binnenglazen en lonten zijn goed te betalen, maar kappen er duur.

Een simpele ronde witglazenbol is nog wel te doen (13,50) maar andere types zijn als snel 50 euro +

Echter, die laatste zie je nu juist wel weer eens bij kringkoopwinkels voor 5 euro.

 

't Is wat inlezen, leren, meten en zoeken en Nico van olielampen.nl is heel behulpzaam.

 

Kijk uit voor lampen waar veel aan scheelt bij de kringloop. Binnenglas, buitenglas, lonten, gepruts om de brander zelf goed strak te krijgen en je bent ook zo een bom duiten kwijt.

Zelf net een foutje gemaakt met een binnenglas, kans dat die matador die ik gescoord had voor 15 euro nog een hele dure gaat worden of zelfs helemaal geen goed binnenglas voor te krijgen is. Daar werk ik nu aan. Als het niet lukt heb ik straks voor 45 euro slechts iets wat een kast vorstvrij kan houden en moet ik nog zelf een bult improviseren om dat voor elkaar te krijgen. Tja, door fouten leer je. Jammer dat @Nonkel Jones niet meer veel komt hier, want die weet er tien keer zoveel van dan ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

AH heeft ze ook voor 1.59 of 1,49. van die zwarte flessen 'farmlight' ofzo. Ik heb al een paar dozen staan :p

 

AH heeft 0,5L flessen voor 1.29. Jumbo heeft van hetzelfde merk 1L flessen voor 1.69 Beide zijn inderdaad farmlight. De 1L onbekend merk van de action zijn 1.99

Link naar reactie
Delen op andere sites

AH heeft 0,5L flessen voor 1.29. Jumbo heeft van hetzelfde merk 1L flessen voor 1.69 Beide zijn inderdaad farmlight. De 1L onbekend merk van de action zijn 1.99

 

Hoogvliet supermarkt verkoopt Farmlight 1L voor 1,59. Vandaag zag ik dat ze ook nog eens een dubbeltje minder zijn 1,49 in het aanbiedingenhoekje :) Let wel op, ik moest wat moeite doen voor dat dubbeltje omdat de kassa het aansloeg op 1,59.... Maar ja elk dubbeltje telt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

@Raycoupe Wil je dit even lezen en je professionele mening er bij geven?

http://www.jumbosupermarkten.nl/Homepage/Handig/Tips-voor-thuis/Tips-detail/325176/slow-cooking-met-lampolie/

 

jellesbode

Pas op de lampenolie van Farmlight is veranderd.

De flessen met als inhoud C12-26 op het etiket brandt niet meer in de Zibro alleen erg veel rook maar ontsteekt niet.

Alleen de oude met het opschrift C5 C20 nog wel.

Dus Hubert W

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik duik morgen even in de voorraadkelder om te kijken of ik nu twee soorten in de kast heb staan.

Eens googlen wat precies het verschil is, maar dit kan slecht nieuws zijn voor m'n kachel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, houd je ons op de hoogte als je het verschil ontdekt?

 

Heb ze al even gemaild: info@selchemie.com

 

Geachte heer/mevrouw

 

 

Graag zou ik een antwoord willen op de vraag, is het correct dat de Farmlight blanke lampenolie van samenstelling is gewijzigd van C5-C20 naar C12-C26?

 

Niet correct?

Bedankt voor het uitstekende product!

 

Correct?

Waarom is dit? Ik gebruik samen met veel andere mensen de C5-C20 versie voor verbranding in bijvoorbeeld Zibro kachels. Persoonlijk heb ik zeker meer dan 80 liter gebruikt deze winter en ik ken persoonlijk nog veel meer mensen die deze olie voor dit doeleinde gebruiken.

 

Ik kan me voorstellen dat dit een omzetdaling tot gevolg zal hebben daar er naar mijn idee best veel omzet komt vanuit het gebruik voor de "zibro's"

 

C12-C26 is niet bruikbaar, dit geeft geen ontsteking maar wel een hoop rookontwikkeling.

 

Graag zou ik zien dat u uw product in ere hersteld en met mij nog vele anderen een warme winter kan bezorgen.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Andy xxxxxxx.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Interessant.

Afgelopen winter viel me al op dat mijn Zibro op de ene fles Farmlight meer stonk dan op de andere.

Nu ik m'n voorraad bekijk heb ik zowel de C5-C20 als de C12-C26 verstookt.

Dat zou de geur dus kunnen verklaren.

Ik kan overigens bevestigen dat de C12-C26 wel brandt in de Zibro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, houd je ons op de hoogte als je het verschil ontdekt?

 

C12-26 heeft een langere molecuullengte dan C5-20 olie.

 

Ik had nog wat oudere lege flessen bewaard en ook daarop staat al dat Farmlight een mix is van C5-20 en C12-26.

Jammer genoeg staat de verhouding er niet op en wordt ook het vlampunt niet aangegeven.

 

Ik heb er kennelijk dus al mee gestookt in m'n kachel en nog geen problemen mee ondervonden.

Wanneer deze wijziging is doorgevoerd kan ik dus niet zeggen, zelfs niet of er wat is veranderd recent mbt de samenstelling.

 

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat 't niet meer goed gaat komen, of dat ze gaan komen met een andere variant in een jerrycan voor in kachels die een stuk duurder zal zijn.

 

Gelukkig heb ik nu 100 liter van dit spul in m'n berging.

 

Bij deze brandstof kan ik op de site (of foto van 't etiket op de jerrycan) er niet achter komen welke variant of mengsel dit is, of wat het vlampunt is.

Ze hebben Turboheat kachelbrandstof en lampenolie. Vreemd genoeg staat op de site dat de lampenolie niet voor kachels is maar juist op het etiket staat dat deze ook van Laser kachels geschikt is? :confused:

 

 

Echt veel wijzer worden we zo niet. 't Probleem is dat Zibro altijd zal beweren dat hun kachels het uitsluitend doen op Zibro brandstof (Wij van WC-eend adviseren WC-eend uiteraard).

 

Ben bang dat we alleen proefondervindelijk kunnen vaststellen welke brandstof in welke kachels goed brandt en zo te zien heb ik al heel wat flesjes opgestookt van de mix van C5-20 en C12-26.

Ik maak me dus weinig zorgen over m'n geprepte flessen Farmlight.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze brandstof kan ik op de site (of foto van 't etiket op de jerrycan) er niet achter komen welke variant of mengsel dit is, of wat het vlampunt is.

Ze hebben Turboheat kachelbrandstof en lampenolie. Vreemd genoeg staat op de site dat de lampenolie niet voor kachels is maar juist op het etiket staat dat deze ook van Laser kachels geschikt is? :confused:

 

 

Echt veel wijzer worden we zo niet. 't Probleem is dat Zibro altijd zal beweren dat hun kachels het uitsluitend doen op Zibro brandstof (Wij van WC-eend adviseren WC-eend uiteraard).

 

Ben bang dat we alleen proefondervindelijk kunnen vaststellen welke brandstof in welke kachels goed brandt en zo te zien heb ik al heel wat flesjes opgestookt van de mix van C5-C20 en C12-C26.

Ik maak me dus weinig zorgen over m'n geprepte flessen Farmlight.

 

Ik las daar dat 't kachelbrandstof was vergelijkbaar met kristal. Maar ik heb ze even een mailtje gestuurd met de 2 kacheltjes van Zibro die ik heb en er werd mij verzekerd dat dat prima zou werken. Dus vandaar. Het zal vast nog goedkoper kunnen, maar dit werd in 1 keer gratis bezorgd en ik vond het belangrijk genoeg om er dan ook maar weer van af te zijn voorlopig.

Ik heb de link overigens van elders op dit forum van iemand die ze aanraadde voor de kachelbrandstof dus dat plus hun mailtje heeft me overtuigt om 100 liter te laten komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las daar dat 't kachelbrandstof was vergelijkbaar met kristal. Maar ik heb ze even een mailtje gestuurd met de 2 kacheltjes van Zibro die ik heb en er werd mij verzekerd dat dat prima zou werken. Dus vandaar. Het zal vast nog goedkoper kunnen, maar dit werd in 1 keer gratis bezorgd en ik vond het belangrijk genoeg om er dan ook maar weer van af te zijn voorlopig.

Ik heb de link overigens van elders op dit forum van iemand die ze aanraadde voor de kachelbrandstof dus dat plus hun mailtje heeft me overtuigt om 100 liter te laten komen.

 

Lees het etiket eens van de kachelbrandstof (gele jerrycans) en de lampenolie (grijze jerrycans) van Turboheat. Vreemd toch dat het etiket van de lampenolie jerrycan ook vermeld dat het in de Laser kachels kan en vergelijkbaar is met Kristal, maar de website dit weer afraadt?

 

Dat de leverancier jou het duurste spul adviseert, verbaasd me niets. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn (kleine) voorraadje farmlight dateert van december 2013 en is van het type C12-26.

 

Waarschijnlijk staat er op dat het een mix is tussen C12-26 en C5-20.

 

Ben toch benieuwd of iemand nog een fles heeft met een andere etikettering, want ik begin me af te vragen of er überhaupt wel wat veranderd is.

Van het huidige type (de mix) heb ik afgelopen winter al heel wat litertjes verstookt in de kachel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk staat er op dat het een mix is tussen C12-26 en C5-20.

 

Ben toch benieuwd of iemand nog een fles heeft met een andere etikettering, want ik begin me af te vragen of er überhaupt wel wat veranderd is.

Van het huidige type (de mix) heb ik afgelopen winter al heel wat litertjes verstookt in de kachel.

 

Inderdaad, een mix van beide, wist ik nu maar zeker wat er in die andere 80 liter zat :(

Ik vermoed gewoon hetzelfde als de rest, de kachel deed het prima! Misschien toch een storm in een glas water dan!

 

Andy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk staat er op dat het een mix is tussen C12-26 en C5-20.

 

Ben toch benieuwd of iemand nog een fles heeft met een andere etikettering, want ik begin me af te vragen of er überhaupt wel wat veranderd is.

Van het huidige type (de mix) heb ik afgelopen winter al heel wat litertjes verstookt in de kachel.

 

Slaan die cijfers op het aantal koolstof atoompjes per molecule?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk staat er op dat het een mix is tussen C12-26 en C5-20.

 

Ben toch benieuwd of iemand nog een fles heeft met een andere etikettering, want ik begin me af te vragen of er überhaupt wel wat veranderd is.

Van het huidige type (de mix) heb ik afgelopen winter al heel wat litertjes verstookt in de kachel.

Je hebt gelijk. Ik had niet verder gelezen dan de eerste regel.

111.jpg.6791a56f9056cfbd3dfadd961f28dd74.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reactie gehad:

 

Van: Joke van Berkel

Verzonden: ‎woensdag‎ ‎28‎ ‎mei‎ ‎2014 ‎10‎:‎55

Aan: Andy Jonkers

 

 

 

Beste Andy Jonkers,

 

Bedankt voor uw mail.

 

Lampolie is een product bedoelt om te branden in een olielamp en dus om licht te geven.

 

Het stoken van kachels met lampolie is niet de bedoeling. Daarvoor is kachelbrandstof te koop.

 

Het doet dus niet ter zake of wij onze lampolie wel of niet wijzigen, zo lang de vloeistof maar geschikt blijft waar het voor bedoelt is: om te branden in een olielamp ter (sfeer)verlichting.

 

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

 

Met vriendelijke groeten, Mit freundlichen Grüßen, With kind regards,

Sel Chemie B.V.

Joke van Berkel

Customer Service

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan makkelijk een jerrycan vol regelen voor weinig, maar volgens mij ruikt die wel stevig.

Heb je daar bij t branden geen last van?

 

En enkele lampen is wel genoeg toch? Ik las dat iemand er 15 had?

Ik wil ze alleen gebruiken in nood maar eigenlijk wil je dan weer geen licht / rook / geur verspreiden, dus daarom dacht ik aan kleintjes?

Of kan ik dan beter een regelbare nemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn visie..als het donker is, ga je op tijd naar bed. Beetje het idee van vroeger he, vroeg op en vroeg naar bed. Elektrisch licht heeft gemaakt dat we nogal verschuiven met bedtijd. Midden in de winter is het al om vijf uur donker, dan ga je nog niet naar bed natuurlijk.

Ik kies voor kleine lampen, minder verbruik, ik heb ook kleine lampen op zonne-energie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...