Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waar betaalbare olie-lantaarn & lampolie


Madeliefje

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
:o Branden doet het goed, je ruikt het een beetje maar dat is normaal.

 

Prima olie voor stormlampen, lichtmachine's, fakkels, lont & stand kachels en de multifuel kooktoestellen...

 

..is de zelfde als in andere supermarkten, komt bijna allemaal uit de zelfde tap van 'selchemie'... vandaar dat ik me afvroeg: wat wil je precies weten, lijkt me vanzelf sprekend dat ook Action olie prima is ;)

 

 

hebben ze die dan weer bij de action? kan m daar al meer dan een jaar niet meer vinden (amstedam bij c. troostplein).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de lampen al binnen gekregen of iets gehoord?

Ik heb ze ook besteld en betaald maar niks meer gehoord.

 

Maak je niet druk,komt helemaal goed.Heb al vaker hier besteld en dan bij de klimwinkel wat dezelfde winkel is en altijd,snel leveren en de juiste spullen,voor een mooie prijs

Heb zelf afgelopen donderdag besteld en vrijdag al geleverd gekregen.

 

De feuerhand is echt een handige lamp.

Vullen lontje nat maken en branden,voldoende om bij stroomuitval de living te verlichten.

 

Lampenolie farmlight bij de jumbo € 1,49 doet het erg goed in mijn nieuwe lamp.(let op dat de AH tegenwoordig flessen van een halve liter verkoopt)

Ga deze binnenkort ook eens in mijn zibro proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanavond 14 olielampjes gekocht voor 5 euro! en allemaal nog volledig lont

 

[ATTACH=CONFIG]5226[/ATTACH]

 

wel even wennen aan die olie lucht.. Maar goede prepinkoop denk ik

 

You lucky son of a b.... :D mooie aanwinst! Ik zou ze allemaal even nalopen en controleren op juiste werking, welke lonten ze nodig hebben etc etc...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanavond 14 olielampjes gekocht voor 5 euro! en allemaal nog volledig lont

 

[ATTACH=CONFIG]5226[/ATTACH]

 

wel even wennen aan die olie lucht.. Maar goede prepinkoop denk ik

 

Geen geld, hier in de kringloop ben je al snel 5 euro per stuk kwijt!

 

Heeft die grote koperen lamp z'n glas nog? Waarschijnlijk zo eentje met een 68mm lont. Die is alleen al een veelvoud waard, maar beter nog, geeft ook flink wat licht.

De kleine lampjes met klein rond lontje zijn meer voor de sier, of als klein lampje op het toillet oid.

 

Top aankoop!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze zijn allemaal compleet met glas, en lont.

 

tja die kleintjes geven toch nog best wat licht merkte ik gisteren.

 

Als het echt donker is, is een klein lampje genoeg!

 

'k Heb net bij de kringloop nog een olielamp meegenomen met 25mm lont. (3,95, ahum :o)

 

Zat nog ouderwetse (en ook stokoude, gelige) petroleum in, tjemig wat een meur!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe @CrossbowClan @Ronin Kogaratsu let er wel bij die lampolie op dat hier paraffine in zit ,en dat als je dit lang in een olielamp zit dat dit wat ''stolt''

waardoor het draaimechanisme voor de lont hoog en laag te draaien vast kan komen te zitten .

Mocht dit het geval zijn dan , kan je dit los (schoon) maken door de lont samen met het mechanisme uit te koken .in een oude pan ( liefst buiten want het stinkt behoorlijk )

dit moet wel ruim een uur ''koken'' zodat alle olie uit de lont is .

(lees maar eens in dat blauwe vakje)

http://www.olielampen.nl/pdf/WK18_2011.pdf

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag liep ik tegen een goedkope stormlamp aan en ondanks alle goede adviezen hier heb ik die gekocht (€6) om er eens wat ervaring mee op te doen. Ik heb er al weer een beetje spijt van :)

 

20090109_001.jpg.f10f486984161eb5eacee5b9bcae75a5.jpg

 

Wat namelijk steeds gebeurd is dat er een "puntje" aan de lont brandt, gevolg hiervan is dat de vlam steeds (te) klein wordt en als ik de lont hoger draai dan ontstaat er een walm. In een kwartier raak ik wel een centimeter lont kwijt, zie het grijze gedeelte op de lont:

 

20090109_003.jpg.1d45d6f3d8f105557141f439ae1541d9.jpg

 

Nu vind ik het niet zo erg dat dit een miskoop was maar wil er voor die paar euro dan wel wat van leren:

 

 

  • Ik heb het reservoir eerst gevuld voor circa 80% en 20 minuten gewacht om de lont te laten verzadigden. (niet de lont eruit gehaald en gedrenkt om eerst die te laten opbranden)

  • Aangestoken met circa 3-4 mm lont uitstekend boven het "brander gedeelte" en eerst op hele lage vlam laten branden om de boel op te warmen.

  • Daarna de vlam hoger en het "puntjes probleem" ontstond.

  • Vervolgens lamp uitgeblazen, en lont opnieuw bijgeknipt daarbij een gedeelte van de verkoling intact gelaten - zelfde probleem.

  • Opnieuw lont bijgeknipt, nu met 45 graden hoekjes, zelfde probleem.

  • De olie die ik heb gebruikt is een lampolie uit koolzaad, onduidelijk of er ook paraffine in zit (circa 7 jaar oud)

 

De lont is op deze wijze waarschijnlijk in een avond opgebrand.

Wat is nu de juiste conclusie? @Raycoupe @Geert @Heksenboot

Goedkope rot lont of wellicht onjuiste lampolie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm... koolzaadolie is nou niet het beste voor lont lampen, de lichtmachines zou nog kunnen want die vergassen de olie.

 

Vetzuren in koolzaadolie:

Palmitinezuur: 5.4%

Stearinezuur: 1.6%

Oliezuur: 57.5%

Linolzuur: 21.5%

Alfa-linoleenzuur: 8.5%

Overige vetzuren: 5.5%

 

... als ik dit zo zie zou ik gewoon kerosine nemen :o denk dat je lont dan weer prima gaat werken, mag aannemen dat die van katoen geeft :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL: Ik zou beginnen om het lont in te branden.

 

Dus leeg reservoir, maar lont nat met lampenolie. Aansteken, afstellen op normale niveau en dan op laten branden.

Je lont brandt dan netjes af tot aan het metaal. 't Grijze spul(as) wegblazen of voorzichtig wegvegen, dan weer vullen en gebruiken.

 

Mijn ervaring met lonten van de chinese stormlampen is echter ook rampzalig. Gewoon vervangen door goed lont.

 

Oude lampenolie schijnt wel slechter te branden, maar 'k heb hier hele oude petroleum (iig +20jaar) in een petroleumstelletje gewoon opgebruikt.

 

PS, koop je lont niet bij de campingzaak waar ze deze chinezen massaal verkopen, want dat vervangingslont komt ook uit China en is nog duur ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb die olie wel gekocht destijds voor lont lampen maar nooit eerder gebruikt, ik heb er de ballen verstand van dus misschien is het dan toch de lamp olie.

Zal het reservoir leeggooien en vullen met een juiste brandstof, die ik vandaag ook gekocht heb, de blanke paraffine olie in de zwarte fles (farmlight lampoil).

Zal ook de lont eruit halen en spoelen met wat van de juiste olie.

 

 

hmm... koolzaadolie is nou niet het beste voor lont lampen, de lichtmachines zou nog kunnen want die vergassen de olie.

 

Vetzuren in koolzaadolie:

Palmitinezuur: 5.4%

Stearinezuur: 1.6%

Oliezuur: 57.5%

Linolzuur: 21.5%

Alfa-linoleenzuur: 8.5%

Overige vetzuren: 5.5%

 

... als ik dit zo zie zou ik gewoon kerosine nemen :o denk dat je lont dan weer prima gaat werken, mag aannemen dat die van katoen geeft :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL: Ik zou beginnen om het lont in te branden.

 

Dus leeg reservoir, maar lont nat met lampenolie. Aansteken, afstellen op normale niveau en dan op laten branden.

Je lont brandt dan netjes af tot aan het metaal. 't Grijze spul(as) wegblazen of voorzichtig wegvegen, dan weer vullen en gebruiken.

 

Mijn ervaring met lonten van de chinese stormlampen is echter ook rampzalig. Gewoon vervangen door goed lont.

 

Oude lampenolie schijnt wel slechter te branden, maar 'k heb hier hele oude petroleum (iig +20jaar) in een petroleumstelletje gewoon opgebruikt.

 

PS, koop je lont niet bij de campingzaak waar ze deze chinezen massaal verkopen, want dat vervangingslont komt ook uit China en is nog duur ook.

 

 

Thx, zal ook eerst de lont afbranden (zie mijn post hier direct boven)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...