Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waar betaalbare olie-lantaarn & lampolie


Madeliefje

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@Heksenboot hoe heb je dat gemaakt zodat dat keteltje op die olielamp kan staan ?

gr will

 

Met een combinatietang het bolle dakje platknijpen. Eerst even het oogje verwijderen, dan kan je dat tunneltje ook platknijpen.

Ach ja, een lamp van 1 euro.....

Lekker onstabiel ook.... :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot

Ik dacht dat je er misschien een standaard voor gemaakt had of gekocht ?? (een hulp tooltje )

gr will

 

Standaard is een beter idee, inderdaad. Maar beter een petroleumstelletje dan, misschien. Ook bruikbaar als verwarming. Nog stabieler.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon af en toe eens een rommelmarktje meepikken op zondag. Daar heb ik tot nu toe al een stuk of tien stormlampen gekocht waaronder:

 

- 4 feuerhands baby special (tussen de 3 en 11 euro per stuk)

 

- een BAT stormlamp (2 euro), deze was omgebouwd tot nachtkastlampje, maar alles zat er nog aan dus snel weer kunnen ombouwen.

 

- 2 stormlampjes waarvan het merk me niet direct te binnen schiet (global... ) 2 euro per stuk

 

- 1 chalwyn stormlanp, 5 euro

 

- 1 meva stormlamp, 9 euro

 

 

Daarboven heb ik ook nog twee van die kleine made in china stormlampjes van de legerdump (3 euro per stuk) en 3 nieuwe feuerhands baby special die van duitse webwinjel komen.

 

 

Opvallend is wel dat de oude lampen van de rommelmarktjes vaak beter branden dan de nieuwe :p

 

Ik heb op dit forum trouwens ooit eens een post geplaatst die je kan helpen als je merkt dat de vlam van je lamp altijd maar 'inzakt' en de lamp zelf stinkt ook al draai je hem hoger (dat is vaak het geval bij nieuwe lampen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Kun je de Farmlight Lampolie ook goed gebruiken voor een multifuel brander?

 

 

Geen praktijk ervaring mee, ben op zoek naar een multifuelbrander, maar dit is in theorie de vloeistof met de meeste energie per kg.

Wellicht is dat de reden dat ze kerosine/lampenolie/petroleum, gebruiken in de luchtvaart. (Heeft ook een eenvormig onstekingstemperatuur, itt tot bv diesel, dus motor kan heel precies worden ontworpen/afgesteld).

 

Ik gebruik het nu in de kachel en de lampen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen praktijk ervaring mee, ben op zoek naar een multifuelbrander, maar dit is in theorie de vloeistof met de meeste energie per kg.

Wellicht is dat de reden dat ze kerosine/lampenolie/petroleum, gebruiken in de luchtvaart. (Heeft ook een eenvormig onstekingstemperatuur, itt tot bv diesel, dus motor kan heel precies worden ontworpen/afgesteld).

 

Ik gebruik het nu in de kachel en de lampen.

 

Ok bedankt, wat je zegt is dat lampolie eigenlijk hetzelfde is als petroleum en kerosine? Ik denk dat het dan wel moet lukken want dit lees ik net op een site:

 

De OmniLite Ti werkt op vele soorten brandstof, zoals gas, benzine, diesel, kerosine en zelfs vliegtuigbrandstof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de multifuel branders lopen niet heel lekker op petroleum volgens mij wat ik zelf zo had gevonden op het www.

 

Ik ben ook wat meer aan het kijken naar deze branders en als ik het allemaal goed begrijp is kerosine hetzelfde als pertoleum (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerosine) en hier zie je een fimpje waarin het toch aardig brandt.

 

Als ik zo'n brander zou kopen wil ik er geloof toch ook wel zo'n silentcap bij, wat een herrie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook wat meer aan het kijken naar deze branders en als ik het allemaal goed begrijp is kerosine hetzelfde als pertoleum (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerosine) en hier zie je een fimpje waarin het toch aardig brandt.

 

Als ik zo'n brander zou kopen wil ik er geloof toch ook wel zo'n silentcap bij, wat een herrie!

 

Zo te zien brand die petroleum wel goed

 

Die silent cap is wel nice, alleen erg duur maar dat is de OmniLite Ti ook :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

die olielampen stinken wel erg hoor! bewaar ze mooi voor als de stroom uitvalt ofzo. Maar erg gezond ruikt het ook niet.

Stank is persoonlijk en afhankelijk van wat je in je olielamp stopt en hoe je die stookt.

En wat als de nood hoger is, is het dan nog steeds zo bezwaarlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook wat meer aan het kijken naar deze branders en als ik het allemaal goed begrijp is kerosine hetzelfde als pertoleum (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerosine) en hier zie je een fimpje waarin het toch aardig brandt.

 

Als ik zo'n brander zou kopen wil ik er geloof toch ook wel zo'n silentcap bij, wat een herrie!

 

Toch nog even het kerosine/petroleum verhaal, als ik het zo lees, is kerosine een destillaat uit petroleum. Nu weer ik niet wat gezuiverde petroleum dan weer is, maar denk dat er wel goed naar gekeken moet worden.

 

De Omnilite schijnt ook een stuk zuiniger te zijn in brandstof gebruik, dat in combinatie met een ETA power pan heb je snel een grote besparing van brandstof. De pan heb ik zelf en dat verbaasde mij echt, dat je zoveel brandstof hiermee bespaar, met de Omnilite heb ik zelf uiteraard geen ervaring.

 

Edit, mijn commentaar klopt niet zie hier onder brandstofinformatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...