Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een moestuin voor groentjes


Flos

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 3 weken later...

@Geert , helemaal niets aan toe te voegen. Mevrouw Diazepam is op dezelfde wijze begonnen. Klein met een paar plantjes. Is inmiddels een groentetuin geworden van circa 100m2. Je wilt niet weten wat daar vanaf komt... 2 vriezers vol, we eten er in de zomer en winter goed van! Dit geeft een gevoel van onafhankelijkheid, je weet wat je eet en het kost een fractie van de prijs in de winkel.

Ik kan dit iedereen aanraden!!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
circa 100m2. Je wilt niet weten wat daar vanaf komt... 2 vriezers vol

 

Dat vroeg ik me af, zit er over te denken om een moestuin te huren maar die zijn ongeveer 200M dus veel te groot om alleen groente op te verbouwen als ik het zo hoor dus dat biedt mogelijkheden.

 

Heeft iemand ervaring met graan of mais verbouwen en weet hoeveel meel ik kan verwachten voor 100M?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Geert is weer goed bezig zie ik. Ik heb een volkstuin maar doe er momenteel weinig mee i.v.m. drukte elders. Vroeger op school hadden we ook een schooltuintje en tegenwoordig denken de kinderen dat appels in de supermarkt groeien. Dat komt doordat er geen geld meer is voor dergelijke projecten. Jammer en een gemiste kans, want de jeugd zou het moeten overnemen van ons.

 

Ik hoop dat Geert binnenkort een nieuwe topic start hoe je een tunnel kas maakt., want dat is mij nog niet gelukt.:confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vroeg ik me af, zit er over te denken om een moestuin te huren maar die zijn ongeveer 200M dus veel te groot om alleen groente op te verbouwen als ik het zo hoor dus dat biedt mogelijkheden.

 

Heeft iemand ervaring met graan of mais verbouwen en weet hoeveel meel ik kan verwachten voor 100M?

 

Graan zoals tarwe zou ik nu niet verbouwen . Maïs wel maar dan is het ook interessant dat je kippen er bij houd . Bewaar aardappelen is ook een idéé . Maar dan moet je wel een plaats hebben om die te bewaren . Maar dan eet je wel een jaar van uw eigen aardappelen . Of de combinatie van de twee .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf eet ik uitgezonderd soms een patatje weinig aardappels, zit dan meer te denken aan mais.

Las net dat de drogestof-opbrengst bij commerciele bedrijven in Nederland ergens tussen de 1 - 2.5KG per M2 is, uitgaande van 100M zou dat minimaal 100KG droge korrels zijn.

 

Heb zelf geen tuin dus kippen wordt moeilijk maar van 100KG maismeel kan je ook een behoorlijke berg broden of tortillas bakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind 'Square foot gardening' van Mel Bartholomew een goed boekje om op een klein oppervlakte veel te kunnen verbouwen. Ik heb nog geen groentetuin, wel heb ik fruit uit eigen tuin door fruitbomen en diverse bessenstruiken. Dat gaat trouwens erg goed op zware kleigrond.

En boekje waar ik al meer van heb toegepast is 'Kiemen en microgroenten' van Peter Bauwens. Je hoeft geen dure sets aan te schaffen. Mbv een vergiet of zeef plus een paar borden/schotels lukt het ook prima.

@Vladimir,

Ik hoop dat je beneden de grote rivieren van Nederland woont, daar is het klimaat zachter en dan lukt suikermaïs beter dan daarboven. Het klimaat is milder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de info, woon in Leiden dus heb wat zachtere winters en koelere zomers, maar las ook dat in voedermaïs minder zetmeel omgezet wordt naar suiker dus als basis voor volkorenmeel lijkt me dit dan een betere optie dan suikermaïs. Als de moestuin door gaat plant ik dan denk ik 80/20 voeder/suikermaïs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@Zinzzy. Deze groente- en fruit encyclopedie is meer dan top! Ik heb er zelfs twee. Eentje thuis en eentje op mijn uitwijklocatie. Zo belangrijk vind ik dit boek. Een must voor iedere prepper. Ze drukken zich suf, maar iedere keer is hij weer uitverkocht. Meestal komt er dan snel een herdruk. Gek genoeg staat hij even niet op Bol.com (behalve een tweedehands exemplaar). De site van Bruna vermeldt het boek nog wel. Maar ook met 'tijdelijk niet leverbaar" erbij.

 

http://www.bruna.nl/boeken/groente-en-fruitencyclopedie-9789021546179

Link naar reactie
Delen op andere sites

HELP.. Ik zoek me een ongeluk, ooit heeft iemand een foto geplaatst met een tabel die per maand aangaf welke groente/fruit je kan zaaien .. Wie o wie weet waar ik die terug kan vinden ?? Of even opnieuw plaatsen ? :D

 

Meisje tik eens in de zoekfunctie ,, zaaikalender ,, misschien is het dat dat je zoekt .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Om gezonde groenten te kweken gebruik je best compost .

Deze evenwichtig meststof verbeterd je bodem en voorkomt bodemziekten .

Voorziet veel compost voor kool , prei , pompoen en courgettes .

Aardappelen en afgewassen ( sla, spinazie, warmoes, selder ) krijgen wat minder .

Geef geef geen compost aan wortelgewassen ( wortel, pastinaak, rode biet , witloof schorseneer , ui ) .

Verdeel moestuin op papier in gelijke percelen .

Wissel dan af. Een perceel veeleisende groenten met daarnaast een ,, mager ,, gewas etc.

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Een vraag over een moesbalkon voor groentjes dit keer:

 

Ik heb gisteren bij de LIDL een soort tunnel gekocht om plantjes in de kweken. Op het plaatje op de doos staat boerenkool en dat was ik net van plan te gaan kweken dit jaar. Het is een tunnel met gaas (waar gaatjes in zitten) en dat geeft kennelijk een goede luchtcirculatie en een goedel bescherming tegen vorst en kou, bovendien kunnen er geen beestjes in (zie ik niet zoveel op het balkon behalve een ruim aantal spinnen, maar die houden op zich waarschijnlijk het balkon al beestjesvrij).

 

De vraag is nu (behoorlijk groen), heb ik hier wat aan. Of moet het kweken van de boerenkoolplantjes gewoon binnen gebeuren, bij voorbeeld op de vensterbank?

 

groetjes

Emmy

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emmy

Boerenkool is extreem winterhard. Dat doet het met dit weer waarschijnlijk ook wel zonder tunnel. Je zou de plantjes kunnen laten ontkiemen op de vensterbank en ze dan uitplanten op balkon. De tunnel kun je gebruiken voor andere, meer kwetsbare groente.

 

Ik heb afgelopen maandag òok 3 tunnels van de Lidl gekocht samen met een flinke hoeveelheid zaden. Kost geen drol bij de Lidl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emmy

Boerenkool is extreem winterhard. Dat doet het met dit weer waarschijnlijk ook wel zonder tunnel. Je zou de plantjes kunnen laten ontkiemen op de vensterbank en ze dan uitplanten op balkon. De tunnel kun je gebruiken voor andere, meer kwetsbare groente.

 

Ik heb afgelopen maandag òok 3 tunnels van de Lidl gekocht samen met een flinke hoeveelheid zaden. Kost geen drol bij de Lidl.

 

Ha, dank je wel, Isabo! Ik sprint ook maar weer even naar de LIDL, want ik heb wel veel zaden, maar voor het zelfde geld zijn die, als de nood het hoogst is, weer te oud. Even bijtanken dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Planten water geven .

Nu het hier al een paar dagen veel te warm is voor de tijd van het jaar moet ik in mijn kleine moestuin bij wateren . Dit doe je best s' avonds als de zon laag zit . Ik doe dit met regen water die de ganse dag in de zon heeft gestaan . Te koud water is slecht voor de kiemen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert,

Goed bezig met dit lijntje. Dank voor het delen.

 

Mijn recente ervaring is een beetje apart en anders als hetgeen wat van generatie op generatie wordt overgeleverd.

 

Na op traditionele wijze te hebben getuinierd ben ik vorig jaar overgestapt op tuinieren mbv houtsnipers. Het eerste jaar heb ik ALLES bedekt met 10 cm houtsnippers. Ik heb een moestuin van ca 300m2, dus 30 m3 houtsnippers aangebracht.

Vervolgens breng ik elk jaar 5 cm houtsnippers aan.

 

Voordelen:

Houtsnippers wordt Humus=voeding

grond wordt niet meer omgewoeld, gefreesd of geploegd waardoor bodemleven ongestoord blijft.

De grond droogt niet uit bij lange droogte (je hoeft geen water te geven)

Onkruid maakt geen tot weinig kans meer

 

Nadelen:

Ik voeg extra kalk toe

Niet alle houtsoorten zijn geschikt. Ik gebruik zachte loofhout soorten, zeker geen naaldhout.

Kan duur zijn als je het moet aanschaffen

 

Ik experimenteer met Permacultuur en pas wissel en combinatieteelt toe.

Zeer succesvol, geen onkruid, geen gespit meer en goede opbrengst.

 

Google of youtube eens op "garden of eden"

 

Kasje om voor te kweken

Wormenbak voor composteren en wormenthee

Zaden probeer ik zoveel mogelijk zelf terug te winnen.

 

Als fotos gewaardeerd worden dan hoor ik het wel....

 

helemaal TOP!

 

Driehart

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...