Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een moestuin voor groentjes


Flos

Aanbevolen berichten

@houthe

 

Ik zou ze verpotten in kleine potjes. Je kan dat bijvoorbeeld doen in yoghurtbekertjes waarin je gaatjes maakt. Die plaats je dan in een schaal waarin je regematig een bodempje water doet. Het duurt nog wel even voor de plantjes groot zijn. Zelf koop ik enkel plantjes, dan heb je het eerste jaar al aardbeien. Daarna gaan de planten uitlopen. De eerste uitlopers kan je dan weer gebruiken om nieuwe aardbeiplanten van te kweken. Dat gaat veel sneller én je hebt snel aardbeien. Helemaal zeker weet ik het ook niet maar ik denk niet dat je dit jaar nog aardbeien zal eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@houthe als ik jou was zou ik nog een paar dagen wachten om die te verplanten . Dan verpot je de sterkste plantjes in potjes van 8cm . De sterkste plantjes zijn daarom niet de grootste maar die met de grootste wortels . Je houd de plantjes nog steeds binnen tot ze 5cm groot zijn en meerdere blaatjes hebben .dan kan je ze buiten planten in zoveel mogelijk zon . En de wortelen warm houden door de grond af te dekken met stro of plastic folie .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert moet ik ze dan per stuk in een potje doen dus? Is het niet beter dat ik ze bijvoorbeeld uitdun? Zodat de grotere nu al meer ruimte en voeding hebben en als ze dan groter zijn verpotten?

 

Je kan de bijde opties ook combineren . Uitdunnen en degene die je er uit haalt in potjes doen . Wel binnen houden . Zoals @lewieke zegt voor buiten is het nog veel te koud . Dan de best groeiende plantjes over houden .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn aardbeienplanten zijn al opgekomen en sommigen hebben zelfs al vruchten. Nu moet ik wel zeggen dat het in mijn achtertuin nog niet heeft gevroren en de plantjes zijn nog erg jong.

 

20140420_110802.jpg.611b8dbbd0f37243a73a774f8fbac91e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert / @lewieke

 

Het blijft hoe dan ook voorlopig nog wel binnen. Vandaag ga ik de paprika's in een grotere pot doen, die zijn mooi genoeg nu. De aardbeien wacht ik nog even een week mee en dan kijk ik hoe ik het ga aanpakken. Met uitdunnen bedoelde ik eigenlijk de kleinste plantjes wegknippen zodat de grotere meer ruimte hebben, of heeft dat geen zin?

 

Verder heb ik wel moeite met sla :( zowel de ijsbergsla als de normale sla hebben beide behoorlijke steelgroei gehad, wat ik hierover kan vinden noemen ze dat fileren? Het zijn lang steeltjes geworden en daarboven pas blad. Kan ik die, net als tomaten, diep herpotten zodat die lange steel onder de grond komt of gaat ie daar dood van?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn die te snel gegroeid, wellicht door een te warme omgeving. Gewoon even opnieuw proberen. Als je zo een klein kweekbakje hebt kan je dat buiten plaatsen of anders gewoon in volle grond heel dunnetjes uitzaaien. Sla is een van de gemakkelijkste dingen om te kweken. Een tip : probeer eens de andere soorten zoals eikenblad, krulsla of knipsla. Knipsla kan je overigens perfect in bloempotten kweken. Je knipt ze en enkele weken later heb je weer sla.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Zo. Een kleine oogst vanaf mijn klein balkonnetje.

 

IMG_0257.jpg.1d64f9a0140df4fe61bc17ba78923771.jpg

 

Paar radijsjes, wat knoflookbolletjes en sjalotjes. Verder gedroogde oregano en peterselie.

 

De rijpe aardbeitjes heb ik in de tussentijd opgesnoept. Lekker. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo. Een kleine oogst vanaf mijn klein balkonnetje.

 

IMG_0257.jpg.1d64f9a0140df4fe61bc17ba78923771.jpg

 

Paar radijsjes, wat knoflookbolletjes en sjalotjes. Verder gedroogde oregano en peterselie.

 

De rijpe aardbeitjes heb ik in de tussentijd opgesnoept. Lekker. :)

 

Mooi man

Alle begin is moeilijk goed dat je het probeert .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi man

Alle begin is moeilijk goed dat je het probeert .

 

Geert

 

Geert, naar aanleiding van dit forum ben ik op mijn klein balkonnetje een klein moestuintje begonnen.

 

- Rucola doet het goed. Binnenkort zaad oogsten en weer opnieuw planten

- Knoflookbollen zijn kleiner dan op de markt te koop. Het zal wel aan de potten liggen waar ze in geplant zijn.

- Aardbeien doen het eigenlijk altijd wel goed.

- Bieslook staat nu in de bloei. Moet ik deze door laten schieten of toppen, net zoals met tulpen ?

- Spaanse peper wil niet erg lukken. Ook de 2e zaaing wil niet echt iets worden. Misschien geen goede grond (potgrond) gebruikt ?

- Anijs wil eigenlijk helemaal niet en staat maar wat te verpieteren.

- Tuinkers is geen probleem en doet het zelfs achter glas.

 

Het ene gewas is moeilijker? dan het andere. Waar het aan ligt weet ik niet. Zo een ervaren 'agrarier' ben ik niet.

 

Heeft er iemand tips voor de moeilijke gewassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Peerke Knoflook is bij mij ook kleiner dan op de markt maar nog zo sterk . Aan bislook hoef je eignlijk niets doen dat komt volgend jaar gewoon terug . Gewoon van snijden de gebruiken . Zelfs de bloemen zijn lekker op sla . Spaanse peper moet je 2 plantjes hebben . Met anijs heb ik geen ervaring .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer heb je de knoflook geplant? Die kun je het beste voor de winter (okt. nov.) in de grond stoppen. Dan worden ze groter.

 

Dat wist ik nu ook niet . Ik plant het vroeg op het jaar . Dit jaar eind januari gepland .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sla groeit gemakkelijk en is goedkoop. Van 1 zakje zaad krijg je gemakkelijk 500 kroppen. Je kan ze ook gewoon in lange bloempotten kweken of kiezen voor knipsla die terugschiet, dan heb je om de 3 à 4 weken een 'oogst'. In een grote bloempot kan een boerenkool volgens mij ook wel lukken. Radijs groeit snel en is gemakkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer heb je de knoflook geplant? Die kun je het beste voor de winter (okt. nov.) in de grond stoppen. Dan worden ze groter.

 

De knoflook is eind maart (geloof ik) in de zadelpotten van het balkon gegaan. Ze hebben hier niet veel ruimte in.

 

Je hebt gelijk dat je die het beste eind van het jaar kunt planten. Maar ik dacht, waarom niet proberen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De knoflook is eind maart (geloof ik) in de zadelpotten van het balkon gegaan. Ze hebben hier niet veel ruimte in.

 

Je hebt gelijk dat je die het beste eind van het jaar kunt planten. Maar ik dacht, waarom niet proberen ?

 

Ja tuurlijk. Zelf was ik het in het najaar vergeten en heb ik ze ook in maart in de grond gestopt. Nu kleine maar heerlijke knoflookjes.

 

Ik bewaar de meeste en hoop dat de kleine teentjes vanaf het najaar grote 'voeten' gaan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Afgelopen dagen wat achterstallig werk gedaan in onze moestuin. Deze is bij mijn schoonmoeder, dus moet altijd 15-20 minuten fietsen en soms komt dat net slecht uit.

Ik moest nodig wat theekruiden oogsten: kamille, korenbloem, driekleurig viooltje. Die liggen nu te drogen op zolder.

Ik heb een thee-zadenpakket gekocht, met verschillende bloemen/kruiden. Daarvan staat ook mijn vlas in bloei, maar ik weet eigenlijk niet welk gedeelte ik moet gebruiken/drogen voor thee. En ik kan het ook niet zo snel vinden.

 

IMAG0573.jpg.fa6bb39b86ea78e8ad2b92e17e1f9ece.jpg

 

 

Op de bladeren van de aardappelen begonnen wat vlekken te komen. Aardappelziekte? Het leek op de afbeeldingen daarvan die ik op Google zag. Toch maar snel alles oogsten.

Van de 9 aardappeltjes die ik gepoot heb, toch een leuke oogst, viel mij erg mee.

Nu weet ik niet of ik deze aardappelen kan bewaren om te poten volgend jaar... of zou dat garantie geven voor nogmaals de aardappelziekte?

 

IMAG0578.jpg.ce84562f5063de1509a98d8e2b667d19.jpg

 

 

Van het tuinieren kan ik erg genieten. Heerlijk met mijn zoontje besjes plukken, frambozen snoepen. Hij is gek op huisjesslakken, dus die mag hij lekker bij elkaar zoeken...

Van de naaktslakken word ik minder blij. Ze hebben heel veel schade aangericht. Veel bonenplantjes hebben het niet gered. Na drie keer ter plekke bieten/pastinaak/aardkastagne enz. zaaien, wat allemaal opgegeten wordt, wordt je wel een beetje moedeloos. Voorzaaien in bakjes en de wat grotere plantjes uitzetten omringt door slakkenkorrels... nog steeds foetsie. Vandaar de grote lege plekken in de moestuin:

 

IMAG0576.jpg.a76806acab509ad5a91ee2250ee3b2dd.jpg

 

 

Maar het is nog maar het tweede jaar en ik / wij leren er steeds meer bij! Zo begonnen we in het voorjaar, het oppervlak hadden we hier net 2x zo groot gemaakt:

 

IMAG0363.jpg.7deea613c6c8ccd1ec3113c68ca49538.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@daisy je zou een paar aardappelen kunnen bewaren de grote tussen een duifei en een kippenei . Bewaar ze droog en in het donker maak dat ze elkaar niet raken en dat er ook lucht onder kan . Volgend jaar snij je een middendoor en ziet hij er gezond uit planten maar . Is hij beschimmeld of heeft hij rare plekken niet planten .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@daisy je zou een paar aardappelen kunnen bewaren de grote tussen een duifei en een kippenei . Bewaar ze droog en in het donker maak dat ze elkaar niet raken en dat er ook lucht onder kan . Volgend jaar snij je een middendoor en ziet hij er gezond uit planten maar . Is hij beschimmeld of heeft hij rare pleppen niet planten .

 

Geert

 

Goede raad @Geeft, ga ik doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 2 weken later...
@Zinzzy. Deze groente- en fruit encyclopedie is meer dan top! Ik heb er zelfs twee. Eentje thuis en eentje op mijn uitwijklocatie. Zo belangrijk vind ik dit boek. Een must voor iedere prepper. Ze drukken zich suf, maar iedere keer is hij weer uitverkocht. Meestal komt er dan snel een herdruk. Gek genoeg staat hij even niet op Bol.com (behalve een tweedehands exemplaar). De site van Bruna vermeldt het boek nog wel. Maar ook met 'tijdelijk niet leverbaar" erbij.

 

http://www.bruna.nl/boeken/groente-en-fruitencyclopedie-9789021546179

 

Bij Bol.com staat dat je een boek kunt reserveren en dat het boek weer geleverd kan worden vanaf 11-12-2014

Nu maar hopen dat voor die tijd geen SHTF plaats gaat vinden ....(of juist wel ;-) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...