Ga naar inhoud
GENEGEERD

Veggie en vegan


carismo

Aanbevolen berichten

Dus er zijn heelveel dingen wat ik wil veranderen en dat kost mij nu nog even te veel.
Verander dan niet alles in een keer. Dat bedoelde ik ook met doe dan twee dagen per week vegan.

Groenten haal je bij de Lidl,markt, Toko of boer. Gewoon groenten van het seizoen. Hoeft helemaal niet duur te zijn. Gedroogde linzen, gierst, bonen zijn ook niet erg duur. Zelf kiemgroenten kweken is ook niet duur.

Als je alles in speciaalzaken haalt dan zal het vast duur zijn, maar dat is helemaal niet nodig.

 

100% is misschien moeilijk haalbaar...ga dan eerst eens voor 90%. De puntjes op de i kunnen later wel bijgewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
................................

En mijn Voedsel vooraad is gewoon de goedkoopste voedsel het is puur voor om te overleven ook al bestaat het uit vlees. In de winter is vlees wel verstandig als je buiten woont, het is warm en veel vet. in de zomer heb je dat niet meer nodig.

Ai, als er iets is wat ik vanuit gezond eten niet graag lees is goedkoop vlees. Koop beter MINDER vlees van goede kwaliteit dan rotzooi volume.

Als je weet hoe de vleesindustrie werkt, geef je me direct gelijk. Ook beter iedere dag een klein beetje vlees, dan één keer in de week een dikke steak! Een beetje vlees zorgt namelijk dat je ook uit plantaardig voedsel, gemakkelijker zaken opneemt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ai, als er iets is wat ik vanuit gezond eten niet graag lees is goedkoop vlees. Koop beter MINDER vlees van goede kwaliteit dan rotzooi volume.

Als je weet hoe de vleesindustrie werkt, geef je me direct gelijk. Ook beter iedere dag een klein beetje vlees, dan één keer in de week een dikke steak! Een beetje vlees zorgt namelijk dat je ook uit plantaardig voedsel, gemakkelijker zaken opneemt.

 

Mee eens, hoewel ik geen vegetariër ben heb ik bijna geen vlees geprept, puur omdat die goedkope ingeblikte zooi meer uit troep bestaat dan daadwerkelijk uit vlees. Ik heb wel veel gedroogde peulvruchten, die prima zijn als "vleesvervangers".

 

Wat vlees betreft, allereerst ben ik het totaal niet eens met de huidige bio-industrie. De manier waarop er met levende dieren wordt omgegaan vind ik verschrikkelijk, net als alle groeihormonen en antibiotica die in je vlees zitten. Dan komt daar nog alle troep bij die in verwerkt vlees zitten, er blijft weinig "gezonds" van over.

Toch ben ik geen vegetariër, ik ben van mening dat "we" omnivoren zijn en vlees dus ook bij mijn dieet hoort. Wel probeer ik zo veel mogelijk biologisch vlees te kopen, en anders op z'n minst scharrelvlees (al vind ik ook dat alles behalve optimaal). Vleeswaren voor op brood bijv koop ik helemaal niet, als ik mijn kinderen voor de overblijf iets van vlees mee geef is het een stukje gerookte of gekookte kip.

Daarnaast koop ik bijna alleen "onbewerkt" vlees, dus geen worsten of gekruide dingen ofzo. Als we hamburgers eten koop ik gewoon bio-gehakt dat we vervolgens zelf kruiden en waar we zelf hamburgers van maken.

Persoonlijk kan ik hier best goed mee leven, maar ik heb er ook alle respect voor als iemand er voor kiest wel vegetariër te zijn/worden.

 

Wat de kosten betreft, het is maar net wat je er voor wil betalen. Bijna al mijn geld (los van de vaste lasten) gaat naar voeding: verse biologische groenten, fruit, kruiden, vlees.

Daar staat dan wel tegenover dat we geen frisdrank en snoep ed eten/kopen. Persoonlijk vind ik goede voeding echter wel heel belangrijk, dus ik heb liever dat m'n kinderen (en ik zelf) goed en gezond eten dan dat ik tig paar schoenen heb ofzo =/

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@wodan vandaar dat je ook altijd een goeie vette dressing moet nemen over je salade. Anders gaan de vitamines gelijk in de riool. Voor thuis gaan we meestal naar de slager omdat die beesten gewoon buiten zijn geweest en goed voedsel hebben gehad. En de smaak is 10x beter dan in de supermarkt.

 

Mijn voedsel vooraad moet buiten de vriezer lang goed kunnen blijfen. ik heb sinds kort een weckketel en ga eens kijken hoe je vlees eventueel kan in wecken. Want de rest van mijn gezin zal gewoon vlees blijfen eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BBC's horizon heeft net 2 programma's over vlees uitgezonden (seizoen 53 aflevering 10 & 11)

Conclusies heel kort :

Rood vlees (wit, van bv gevogelte wordt al als veilig gezien qua gezondheid) geeft klachten als het bewerkt/geconserveerd is. Biefstuk, riblap, gehakt is allemaal geen probleem, maar bv bacon, worst, broodbeleg wel qua hart en vaat ziekten. Is iets met chemische reacties van de conserveermiddelen en verhitting.

Duurzame productie is voldoende voor 100gram per dag, wat ook weer aardig overeen komt met wat het voedingscentrum in NL zegt.

 

 

Zeker in een shtf situatie is een flexibel eetpatroon nuttig. Dat betekend zowel melk drinken, vlees eten als een vorm van vega als dat zo uitkomt qua wat er beschikbaar is.

 

Voorbeelden over vee en drinkwater. In shtf zoals dat scenario suggereerd moet je die koeien handmatig melken, droogzetten of rap opeten, want anders sterven ze in ong. 3 dagen. Melk of je het nu echt gezond acht of niet bevat meer calorieën en dus nodige energie dan water. Keuze is dus zeker niet zwart wit of 100% een of ander. Melkgift fors verminderen (ook minder water nodig) en deel melk als nodig vocht gebruiken is zeker overwegen waard in zo'n situatie. Koe gewoon op gras zetten ipv allerlei productievoer maakt gezonder. Ga je rekenen met vergelijkbare cijfers, dus op geschikt! land vlees verbouwen of gewassen verbouwen kom je per calorie (want dat is dan de beste manier om 2 zo verschillende groepen te vergelijken) vrijwel gelijk uit voor water.

 

 

Toename gewicht zoals ik even van een filmpje langs zag komen loopt ook gelijk op met de introductie van light producten trouwens. Vraag is of je dat aan vlees eten kan en mag toeschrijven. Dat het een bijwerking van de voedingsindustrie is zou me niks verbazen. Knutselen met voedsel blijkt al langer ongezond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, beetje leuke dressing over een salade zorgt voor een goede vertering en goede opname, klopt.

 

Wat je wel kan spreiden in de tijd is de eiwitopname, dus zolang je je eiwitprofiel op een week tijd compleet krijgt, maakt het niet uit dat je maandag bruine bonen eet, woensdag eiwit uit graan haalt en vrijdag uit melkproducten, zolang je op het einde van de week maar alle essentiële eiwitten samen binnen hebt, ons lichaam kan gelukkig goed bufferen (en dan heb ik het niet over een leuke bierbuik :D )

 

Zoals Loreen opmerkt, hoe puurder je vlees, hoe beter (veiliger) voor ons en hoe minder er mee geknoeid kan worden.

(Aangezien dat er geld mee gemoeid is en dan wordt men creatief met alle nadelen van dien.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant draadje zeg ik als alleseter. Hier valt voor mij nog een hoop te winnen. Ik ben pas zeer recent van junkfood afgestapt. Ik eet veel vlees en krijg een hoop dierlijke eiwitten binnen, maar daartegenover staat dat ik bijna geen suiker consumeer, afgezien van standaard aanwezige suikers. Mijn bezwaar tegen niet-dierlijk broodbeleg is dan ook dat het zo suikerrijk is: appelstroop, pasta, honing, jam: het staat allemaal stijf van de suikers die in mijn optiek een grote veroorzaker zijn van de ware diabetes-epidemie in de westerse wereld en ook een reden voor dalende testosteronspiegels. Dat brengt me op mijn bezwaren tegen soy-based producten: vaak GMO, maar ook zonder dat zitten er pseudo-oestrogenen in die desastreuse gevolgen hebben voor het lichaam.

 

In landen als China en Japan is de inname van soy het hoogst, en beide landen lijden onder een achterlijk laag geboortecijfer. Er zijn zelfs onderzoeken die uitwijzen dat veel mensen uit die contreien het liefst helemaal nooit meer sex hebben. Ik vermoed daar toch een (deels) oorzakelijk verband, en hoe me verre van zaken die een libido verlagen. Niet zozeer omdat ik gek ben op seks (dat ben ik!) maar ook omdat het belang van van testosteron voor het lichaam in mijn optiek erg wordt onderschat.

 

Vraag aan de veggie's/vegans hier: hoe zit het met jullie suikerinname en hoe voorkomen jullie een lage testosteronspiegels?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zoete broodbelegideetjes, dat is een goed idee.

 

Pindakaas, pindakaas met komkommer en sambal, pindakaas met kiemgroenten, pindakaas met geraspte appel

Notenpasta, notenpasta met kiemgroenten

Tomaat met mayo en peper,tomaat met sla en kiemgroenten

Banaan,

Appel en kaneel en rozijntjes

Gebakken champignons en ui

Humus

Avocado met peper en zout

Sandwichspread, uit een potje of zelfgemaakt

Zelfgemaakte hazelnootpasta

Zelfgemaakte simpele noten/chocopasta

Verder eet ik vaak een goed gevulde salade in plaats van brood tussen de middag.

 

Huttenkäse met banaan en kaneel, huttenkäse met tomaat

Geitenkaas met tomaat, Geitenkaas met tahin,

Gebakken tomaat met gebakken ei

Gekookt ei, gebakken ei, omelet, eiersalade

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Molonneke :

Als mannelijke vegetariër van in de 40 zorg ik ervoor dat mijn testosteron op een redelijk niveau blijft door:

Zeer weinig alcohol te nuttigen, bijna geen soya te eten, gezonde vetten te eten (veel noten en olijf olie) en bij tijd en wijle krachttraining te doen en voldoende eiwitten te eten.

Ik probeer ook mijn snelle suikers vooral tijdens of vlak na een inspanning (als beloning :)) te nuttigen.

 

Jij bent veel jonger, dus jouw testosteron gehalte is sowieso al een pak hoger dan dat van mij :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Molonneke

 

Over dat diervrij broodbeleg gaat het vaak over bewerkte producten. Je kan perfect zelf broodbeleg maken zonder al die toegevoegde suikers.

Diabetes is ook niet enkel een ziekte die gerelateerd is aan een overiname van suikers over de jaren.

Ik ken bodybuilders die bijna heel hun leven op vlees, vis en rijst hebben geleefd en diabetes hebben gekregen...

 

Als een combinatie van verschillende voedingstoffen niet goed op elkaar zijn afgesteld met het verbruik ervan kan dat gevolgen hebben voor de gezondheid. De mix van veel vetten en veel suikers is nefast voor de mens, hetzelfde met veel dierlijke proteïnen en suikers. --> Fastfoodketens gebruiken deze combinatie om mensen als het ware verslaafd te maken en eerlijk gezegd ik had vroeger (in mijn tijd voor mijn veggie zijnde) na het bezoek van een fastfoodketen na 3 uur terug honger..

En andere belangrijk gegeven is dat mensen vaak te weinig water drinken.

 

Betreffende lage geboortecijfers bij de Aziatische landen dat je aangaf is dat het in China niet gebruikelijk is dat er grote gezinnen leven omdat de geboortebeperkingen nog in het hoofd zit en in Japan eten ze hoofdzakelijk vis bij de sojaproducten in de maaltijden. In deze zitten hoge concentraties pcb's, dioxines en zware metalen omdat ze daar een hoge consumptie hebben van roofvissen en andere oceaandieren die bovenaan de voedselketen staan.

Als er echt zoveel oestrogeen in soja zou zitten zouden zowel de mannen als zou vrouwen een pak meer hout voor de schuur hebben :-) Je krijgt volgens mij meer oestrogeen binnen door het drinkbaar leidingwater in onze landen op een een paar jaar tijd dan je een leven lang sojaproducten zou eten. En moest het echt de kansen op gezinsuitbreiding in de weg staan zijn er nog andere alternatieven, aan de andere kant zijn we al met veel te veel op deze planeet en een generatie met de helft aantal geboortes zou niet slecht zijn. (maar dat is mijn persoonlijke mening) qua libido is dit voor mij erop vooruit gegaan sinds ik veggie ben geworden.

 

Een ander gegeven is dat er een verband is gevonden tussen smaak, lust en zelfs verslaving betreffende de hersenactiviteit. De meeste mensen kunnen verschillende smaken uit elkaar halen maar niet iedereen heeft dezelfde beleving hierin ... dus niet iedereen heeft hetzelfde lievelingsgerecht. De smaak in een bepaald type van partner is niet voor iedereen gelijk dit zowel voor het uiterlijk als karakter.

Mensen die ongezond en niet gevarieerd eten zullen in de meeste gevallen een lagere seksuele drive hebben dan mensen die hun lichaam verzorgen.

Mensen die een ongezonde drive hebben op seksueel vlak (immorele en illegale dingen), dat is al een iets gevoeliger punt maar het zijn meestendeels dezelfde neuronen die actief zijn.

 

Maar is het dan niet een beetje hypocriet dat we in een tijd en omgeving waar er tal van alternatieven zijn, waar er wetenschappelijke bewijzen zijn dat dagelijkse dierlijke consumptie niet aangewezen, toch aanvaardbaar vinden enkel voor de smaak, gewoonte, het gemak,... maar als het gaat om ziekelijke mensen die zich vergrijpen aan andere weerloze individuen van onze eigen soort met grote afkeur behandelen. --> Voor alle duidelijkheid, de acties en handelingen van deze "ziekelijke' mensen zijn voor mij niet aanvaardbaar maar er zijn nog volkeren zich tot op heden hieraan vergrijpen...hetzelfde met kannibalisme --> terug ff voor de duidelijkheid: moord is niet goed te praten, maar wat als er iemand komt te overlijden in een shtf tijdperk door bv een ongeval en je hebt als vleeseter al maanden geen stukje vlees gezien en je krijgt een stoofpotje aangeboden met als hoofdingrediënt iemand dat je gekend hebt... voor ons is het misschien niet denkbaar maar er zijn nog tribes waar geen enkel stuk vlees verloren gaat...

 

En voor diegenen die nu denken WTF waar gaat dit naartoe? Gewoon ff stof om over na te denken.

 

De oceanen leeg en dood, geen natuur meer dat over blijft, voor vele een "ver van m'n bed show" maar wat gaan mensen doen als er binnen 20 jaar amper zuurstof is om te ademen, geen vruchtbare grond om voedsel te doen groeien, geen brandstof meer is om ons op te warmen, te koken of water veilig te maken, geen drinkbaar water zonder de nodige mineralen...Voor mij is dit het shtf scenario dat me verontrust en ook mogelijk is... en dan is het niet ff een periode uitzitten maar na verloop van tijd gewoon game over voor iedereen.

 

Vele mensen in m'n omgeving vinden het raar dat ik veggie ben geworden, de 'levensgenieter' die per week bijna 2kg vlees en vis verorberde. Voor mij is het een investering in een gezonder lichaam (kwaaltjes die ik in eerdere posts in dit topic heb besproken), maar ook is het voor mij een bijdrage voor het groter plaatje om het shtf scenario dat ik niet wil meemaken zo lang mogelijk uit te stellen, want het is geen 'als' verhaal maar een 'wanneer' verhaal als we onze gewoontes niet gaan aanpassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hele simpele tip; bij de Turkse winkel kun je blikjes met ongelofelijk veel soorten bonensalade kopen. Ik zal een foto posten als ik er weer heen ga, ze smaken heerlijk, compact en voedzaam, en zo te eten, ik neem ze ook mee naar het werk. Ik wil er ook een voorraad van gaan aanleggen. Ga naar de Turkse winkel en kijk bij de peulvruchten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Mooie discussie!

 

Ik heb al een aantal vegetarische kookboeken in mijn kastje staan, ik zou daaruit wel leren koken, maar ik ben nu nog niet zeker van mijn zaak. Als ik de keuze zou maken, dan zou ik de eieren en zuivel in mijn voedselpatroon houden, en de vis hoogstens bij uitzondering eten. Echter zijn mijn familie en de bewoners van mijn woonvorm echte carnivoren. Ik eet dan geen fruit, maar ik durf bijna te zeggen dat ik op een dag meer dan de 200 gram groente naar binnen werk. Ik ben een van de weinige liefhebbers van groente. Eerst wacht ik tot ik zeker van mijn zaak ben om de keuze te maken.

 

Wie heeft er van de term Ahimsa gehoord? De staat van geweldloosheid vindt ik een nobel streven om te behalen, al zal het mij dan zeer moeilijk worden om dat na te streven. Achteraf moet ieder zelf zijn keuze kunnen maken, als ze dat kunnen doen, het is zeer moeilijk om je je eigen van de heersende gewoonten en je cultuur los te weken. Weet iemand nog goede vegakookboeken aan te raden? Bij de volgende artikel zal ik een lijst geven van boeken die ik in bezit heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom moeten mensen hun gedachten kronkels delen, en daarmee hun eigen stelling willen verdedigen of goedpraten.

 

Er is GEEN goed of fout, alleen maar keuzes en gevolgen van daden. Heb toch vertrouwen in jezelf en je gemaakte keuzes. Schroom niet te leren van je keuzes.

Want anderen van jouw keuzes denken, is niet relevant voor jouw geluk, en in zijn geheel niet relevant voor jouw overleven.

 

Als je zegt dat je de keuze hebt gemaakt om VEGA te zijn, wie is een ander dan om die keuze in twijfel te trekken.. Doe daarom gewoon lekker jouw ding.

Ik snap alleen ook niet dat jouw keuze dan in eens ook op anderen geprojecteerd moeten worden.

 

Maar goed dat was maar een gedachte kronkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Er is GEEN goed of fout, alleen maar keuzes en gevolgen van daden.

 

Ik vind dat eerder een beetje gevaarlijke stelling zowel als in het algemeen als specifiek op voeding.

 

Keuzes waarbij iedereen wint zijn zeer schaars zolang de meerderheid van machtsgeile homo sapiens niet verder keren dan voor hun eigen voordeur...

Link naar reactie
Delen op andere sites

WNF "More than 85 percent of the world's fisheries have been pushed to their limits".

 

http://www.aljazeera.com/programmes/insidestory/2015/06/oceans-sustain-appetite-fish-150609195106271.html

 

Er zijn teveel mensen op de wereld en we consumeren als een plaag alle resources op de wereld. Dat moet gewoon stoppen. Vroeger at men ook niet dagelijks vlees of vis en daar zou iedereen in mijn optiek naar terug moeten. 1x vlees en/of 1x vis per week (of vega, maar dan zonder overconsumptie van soja).

De manier waarop de vleesindustrie omgaat met dieren en met onze gezondheid (denk aan alle vleesschandalen) is erbarmelijk. Zolang consumenten alles zo goedkoop mogelijk willen zal dit niet veranderen. Als iedereen er het belang van zou inzien om te kiezen voor kwaliteit dan zou dit al heel veel verbetering brengen en dan valt die bioindustrie om.

 

Wij zijn al een tijd om naar enkel bio en niet meer elke dag. Van mij mag het nog minder en soms overweeg ik zelfs helemaal vega te gaan. Ik fiets dagelijks langs een slachterij. De stank. De dieren die in de rij naar binnen worden geduwd of soms in rijen vrachtauto's in de brandende zon staan - bah wat is de mensheid wreed. En soms zie ik dr karkassen gewoon op de grond voor de vrachtauto liggen, na de slacht, om ingeladen te worden. Zo hygienisch.... hm.

 

En dan dat lieve varkentje Frank op de SC Zeeland. Zo slim... en als een kind genietend van een waterijsje... Ik weet niet of ik nog varkentjes wil eten...

 

Ik ben niet perse tegen vleeseten maar wel de respectloze manier waarop en de gedachtenloze, gewetensloze, overconsumering.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat eerder een beetje gevaarlijke stelling zowel als in het algemeen als specifiek op voeding.

 

Keuzes waarbij iedereen wint zijn zeer schaars zolang de meerderheid van machtsgeile homo sapiens niet verder keren dan voor hun eigen voordeur...

 

Misschien even nuance dan. Er zijn in "dit soort persoonlijke keuzes Geen goed of fout."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hee, mooi topic dit! Daar is heel mijn ochtendtijd aan opgegaan :D

Bedankt voor de tips mbt vleesmindering. Door veranderde omstandigheden ben ik van enkel kleine hoeveelheden kwaliteitsvlees overgegaan naar dagelijks supermarktvlees en nu zit ik me wekelijks door kilo's bulkkip heen te werken 'om af te vallen'. Het stond me al tegen, maar nu ben ik weer wakker! :D Ik ga me er komende tijd in verdiepen of ik in dit dieet de kip ook kan vervangen voor peulvruchten/champignons en dergelijke.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee, mooi topic dit! Daar is heel mijn ochtendtijd aan opgegaan :D

Bedankt voor de tips mbt vleesmindering. Door veranderde omstandigheden ben ik van enkel kleine hoeveelheden kwaliteitsvlees overgegaan naar dagelijks supermarktvlees en nu zit ik me wekelijks door kilo's bulkkip heen te werken 'om af te vallen'. Het stond me al tegen, maar nu ben ik weer wakker! :D Ik ga me er komende tijd in verdiepen of ik in dit dieet de kip ook kan vervangen voor peulvruchten/champignons en dergelijke.

Nog meer reden om op je vleesinname te letten in dit bericht over de link tussen varkens en hepatitus E besmetting.
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

kreeg deze onlangs nog eens doorgestuurd.

 

in het Engels.

 

12 excuses met wederwoord.

 

http://www.mfablog.org/the-top-12-excuses-people-give-for-not-going-vegan-and-our-responses-to-them

 

Even snel de "Excuses" bekeken. En warempel, mijn, in vegy-ogen dan, "Excuus" staat er ook bij :)

Nummer 10: Vlees smaakt goed! Krijg ik als tegenreactie het verwijt dat ik de vegetarische recepten van de site niet heb geprobeerd. Wat een flauwekul zeg. Wel beweren dat mensen maar "Excuses" aandragen om vlees te eten, maar dan zelf met zo'n baggerexcuus aan komen zetten.

 

Eerlijk is eerlijk, groenten en fruit is allemaal lekker, maar niets daarvan kan de smaak van vlees evenaren, vervangen of verbeteren. Het is appels met peren vergelijken.

 

Bij deze dus mijn stelling: Ik ben de ultieme vegetariër! Ik eet uitsluitend dieren die direct of indirect planten hebben gegeten en vul dat aan met wat plantaardig spul dat ze niet hebben kunnen opeten omdat ze zelf al in de pan lagen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even snel de "Excuses" bekeken. En warempel, mijn, in vegy-ogen dan, "Excuus" staat er ook bij :)

Nummer 10: Vlees smaakt goed! Krijg ik als tegenreactie het verwijt dat ik de vegetarische recepten van de site niet heb geprobeerd. Wat een flauwekul zeg. Wel beweren dat mensen maar "Excuses" aandragen om vlees te eten, maar dan zelf met zo'n baggerexcuus aan komen zetten.

 

Eerlijk is eerlijk, groenten en fruit is allemaal lekker, maar niets daarvan kan de smaak van vlees evenaren, vervangen of verbeteren. Het is appels met peren vergelijken.

 

Bij deze dus mijn stelling: Ik ben de ultieme vegetariër! Ik eet uitsluitend dieren die direct of indirect planten hebben gegeten en vul dat aan met wat plantaardig spul dat ze niet hebben kunnen opeten omdat ze zelf al in de pan lagen :)

 

Je krijgt 12 goede redenen en je struikelt over de ene voor je eigen lust. Soja en mais is ook plantaardig maar niet geschikt om runderen mee te voeden. als je de helft van de runderen in de wereld moet voeden met enkel gras hebben we meer dan 3 planeten nodig...

 

en daar zeg je het lekker in de pan waarschijnlijk nog met veel specerijen (deze maken in combinatie met het vet de smaak en de warmte maakt het vlees verteerbaar.

 

Als je echt zo'n carnivoor/omnivoor bent, ga voor een levend dier, bijt het de strot over en eet em rauw op met huid en haar of pluimen, wel niets overlaten want dat is voedselverspilling (reden 13 als je kijkt wat er wekelijks bij de grootwarenhuizen wordt weggegooid...)

 

 

Als ik 6 gerechten klaarmaak waarvan 2 met dierlijke producten, ben ik er zeker van dat je die 2 er niet uithaalt...:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...