Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kun jij zonder stroom?


Mr Green

Aanbevolen berichten

Wij kunnen prima zonder netstroom en zo nodig gewoon helemaal zonder elektriciteit.

 

In plaats van te investeren in een noodaggregaat hebben wij onze energie en geld gestoken in voorbereidingen om zonder elektriciteit te kunnen leven. We kunnen een dag of 2 a 3 ons zelf redden met de accu's die we hebben staan. Maar die dingen zijn meer een luxe artikel dan een echte noodvoorziening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

toevallig vorige week een stroomstoring gehad. Me ouders vonden me eerst eigelijk gek omdat k een voorraadje bij houd maar tijdens de storing waren ze toch blij met me dat k een bakkie koffie voor ze had.

 

Ma vraagt nog hoe was je van plan water te koken? (die dacht natuurlijk alleen aan de waterkoker)

Ik: heel simpel, op het ouderwetse (vrij luxe) gasfornuis....

Voor ik het wist zaten er allerlei buren en andere buurtbewoners bij ons in de achtertuin te genieten van n lekker bakkie oploskoffie:D

 

Volgende week op kamp en dan zit ik ook gewoon een week zonder stroom, ik overleef het wel:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

toevallig vorige week een stroomstoring gehad. Me ouders vonden me eerst eigelijk gek omdat k een voorraadje bij houd maar tijdens de storing waren ze toch blij met me dat k een bakkie koffie voor ze had.

 

Ma vraagt nog hoe was je van plan water te koken? (die dacht natuurlijk alleen aan de waterkoker)

Ik: heel simpel, op het ouderwetse (vrij luxe) gasfornuis....

Voor ik het wist zaten er allerlei buren en andere buurtbewoners bij ons in de achtertuin te genieten van n lekker bakkie oploskoffie:D

Leuk he, als mensen om je heen tijdens een stroom/water/gasstoring ineens door hebben dat je echt voorbereid bent. Je bent meteen een stuk minder gek in hun ogen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang kan je water opslaan en hoe.

Zelf heb ik een Care plus sp128 filter , goed voor 350.000 liter water te zuiveren als je het mag geloven?

En dat maar voor € 39,95 bij Bever sport.

 

Er zijn vele topics over water filteren en water opslaan, dit topic gaat over elektriciteit.

De Care Plus is een anders gelabelde Sawyer Mini waterfilter, een uitstekende keus, geen twijfel aan.

Zowel de Sawyer mini als de omgestickerde Care Plus zijn voordeliger bij andere aanbieders, waaronder de Prepshop.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik inmiddels wel zonder stroom (uit de stopcontacten) kan, ik heb m'n waka waka en daarnaast nog de Biolite. De een geeft naast dat er een oplaad mogelijkheid is (zeer snel) ook flink wat licht, en de ander geeft naast de oplaad mogelijkheid (tergend traag) ook de mogelijkheid om wat eten en drinken op te bereiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, met het risico dat wat jongere lui niet weten waar ik het over heb.... In '87 hadden we in noord Nederland zoveel ijzel dat de hoogspanningsmasten het begaven, geen stroom meer dus.

Maar door de winter van '79 hadden we wel zoveel geleerd dat veel mensen, waaronder wij, wel een 'voorraadje' hadden opgebouwd. Dus voor ons geen problemen en de buurt zat bij ons op te warmen en koffie te leuten.

Vreemd genoeg heb ik daar na niemand kunnen betrappen op het aanleggen van wat zaken die er toe doen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, met het risico dat wat jongere lui niet weten waar ik het over heb.... In '87 hadden we in noord Nederland zoveel ijzel dat de hoogspanningsmasten het begaven, geen stroom meer dus.

Maar door de winter van '79 hadden we wel zoveel geleerd dat veel mensen, waaronder wij, wel een 'voorraadje' hadden opgebouwd. Dus voor ons geen problemen en de buurt zat bij ons op te warmen en koffie te leuten.

Vreemd genoeg heb ik daar na niemand kunnen betrappen op het aanleggen van wat zaken die er toe doen....

De ijzel in '87 is een van mijn eerste herinneringen van wat de natuur voor streken kan uithalen betreft, ik was 5. Overal waar je keek was ijs. image.jpg.b10e91da4311e9475fc0344970f088d8.jpgimage.jpg.a5312d08cabc9d27e8e8f84c80b5b179.jpgimage.jpg.f608e68de7549d326205671a5e0c71e3.jpg Niet mijn eigen foto's, trouwens, maar wel mooi; precies zoals ik me het kan herinneren. Vooral de waarschuwing die op het journaal te horen was; ga niet naar buiten als net ėcht niet noodzakelijk was, en waarschijnlijk nog wel meer van dat soort dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joh ieder nadeel heb ze voordeel: als ik nou gewoon niet meer ga douchen als er geen stroom meer is, dan hoef ik me wellicht ook minder zorgen te maken om lastig gevallen te worden door losgeslagen hongerig (op meerdere niveaus) volk. Zou wel handig zijn, als iedereen met een boogje om je heen loopt toch? En die twee jong van mij, die hebben toch nooit zin om te douchen, dus die moeten dan ook gewoon niet klagen.

Win-win! Af en toe een keer de handen wassen in het kader van "hygiëne" en dan is dat probleem ook weer opgelost.

 

Verder ben ik nog druk bezig mijn zelfredzaamheid zonder stroom te vergroten. Sowieso heb ik genoeg middelen om het langere tijd te overleven, alleen de mate van comfort zal nog niet heel erg hoog zijn ;) Maar ik mag niet klagen, vind ik zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet heel veel problemen hoor, ik schakel dan over op mijn offgrid systeem, betekent alleen dat de wasmachine en de droger niet meer kunnen draaien wegens het vermogen dat ze vragen. De CV met zonneboiler draait dan gewoon door (als er gas is) en als er geen gas is maar wel zon draaien we gewoon door, vanwege de zonneboiler. Hier worden we niet snel vies dan.. Betekent wel dat we extra risico lopen (ik heb een prachtige vrouw en een plaatje van een dochter) die hullen we dan maar in een lange sluier ofzo... Of in vieze kleren omdat we niet kunnen wassen....

Koken zal ook wel lukken als er gas is, en anders moet toch de houtkachel aan en kunnen we daarop koken..

Als het water uitvalt gaat het ook nog omdat we rondom water hebben en een aantal filters..

 

Het enige waar problemen door veroorzaakt worden is de waterstand. Als de stroom grootschalig uitvalt kunnen de ouwe molens het hier niet meer droogmalen denk ik en staat de boel onder water hier.. -0,7 m NAP...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige waar problemen door veroorzaakt worden is de waterstand. Als de stroom grootschalig uitvalt kunnen de ouwe molens het hier niet meer droogmalen denk ik en staat de boel onder water hier.. -0,7 m NAP...

 

Op de eerste verdieping gaan wonen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet heel veel problemen hoor, ik schakel dan over op mijn offgrid systeem, betekent alleen dat de wasmachine en de droger niet meer kunnen draaien wegens het vermogen dat ze vragen. De CV met zonneboiler draait dan gewoon door (als er gas is) en als er geen gas is maar wel zon draaien we gewoon door, vanwege de zonneboiler. Hier worden we niet snel vies dan.. Betekent wel dat we extra risico lopen (ik heb een prachtige vrouw en een plaatje van een dochter) die hullen we dan maar in een lange sluier ofzo... Of in vieze kleren omdat we niet kunnen wassen....

Koken zal ook wel lukken als er gas is, en anders moet toch de houtkachel aan en kunnen we daarop koken..

Als het water uitvalt gaat het ook nog omdat we rondom water hebben en een aantal filters..

 

Het enige waar problemen door veroorzaakt worden is de waterstand. Als de stroom grootschalig uitvalt kunnen de ouwe molens het hier niet meer droogmalen denk ik en staat de boel onder water hier.. -0,7 m NAP...

Zonneboiler werkt ook goed in de winter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe wel, maar dat is afhankelijk van het weer. ‘s Winter is er minder zoninstraling dan dat er zomers is. Maar op een mooie dag kan de temperatuur in het voorraadvat gewoon nog oplopen tot boven de 60°C. Wel is het zo dat je in de winter een stuk minder bespaart dan in de zomer. -

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe wel, maar dat is afhankelijk van het weer. ‘s Winter is er minder zoninstraling dan dat er zomers is. Maar op een mooie dag kan de temperatuur in het voorraadvat gewoon nog oplopen tot boven de 60°C. Wel is het zo dat je in de winter een stuk minder bespaart dan in de zomer. -

De koud buiten heeft hier geen invloed op dus...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Yes, ik heb voldoende spul in huis liggen om het een behoorlijke tijd uit te zingen, ook zonder een generator

 

Vaak zijn een paar warme dekens, een paar kaarsen en paar flessen water al voldoende om een stroomstoring een tijdje uit te kunnen zingen. Je hebt in principe ook geen externe verwarmingsbron nodig, als je maar voldoende interne warmte kunt produceren en dit kunt isoleren. Dus vriest het in je huis? Zorgen dat je geen warmte verliest! Muts op, kleding in lagen aan, droog blijven en goed blijven eten en je hebt die kachel niet eens nodig :) Als je het koud krijgt kun je meer interne warme genereren door te bewegen. Let alleen wel op dat je hier weer door kunt gaan zweten, wat sneller warme aan je lichaam onttrekt door cunductie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe wel, maar dat is afhankelijk van het weer. ‘s Winter is er minder zoninstraling dan dat er zomers is. Maar op een mooie dag kan de temperatuur in het voorraadvat gewoon nog oplopen tot boven de 60°C. Wel is het zo dat je in de winter een stuk minder bespaart dan in de zomer. -

 

Heeft zonneboiler ook geen stroom nodig voor rondpompen van het water ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de zomer lukt dat wel. In de winter wordt het lastiger ivm de temperatuur in huis. Maar dan kunnen we in een van de slaapkamers het wel een poosje volhouden met een campingkacheltje op gas.

Verder hebben we voldoende warme kleding, mutsen, sjaals, dekens. Ik kook op gas en als ik dat niet kan gebruiken, heb ik peteroleumstellen en campingaskookstellen, en nog een coleman.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...