Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat is de ideale bijl?


koningsjef

Aanbevolen berichten

Ik denk dat de kans dat je daarmee een ongeluk veroorzaakt, veel groter is dan de kans dat je er een leven mee redt. Een bijl met een punt in plaats van hamerkop aan de achterkant is heel gevaarlijk in het gebruik.Het is ook niet voor niets dat dergelijke bijlen maar zelden worden gebruikt voor hout hakken. Je kunt daarmee jezelf of iemand die naast je staat levensgevaarlijk verwonden.

 

Je kunt bijvoorbeeld per ongeluk een gat in je schedel of borst slaan of een oog kwijtraken. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren, als je de bijl met kracht terugtrekt als hij klem zit in hout. Of je kunt de punt van de bijl op je voet laten vallen en daardoor ernstig gewond raken, terwijl een ziekenhuis niet bereikbaar is, enzovoort.

 

Bij een houten steel kan ook de steel breken tijdens hakken, waardoor de gevaarlijke scherpe stalen bijlkop er met hoge snelheid af kan vliegen. Stel dat daardoor je levenspartner of je kind verongelukt.

 

Als je in een rampsituatie in een vreemd huis zou moeten overnachten, omdat je anders doodvriest, kun je daarvoor toestemming vragen aan de bewoners, en daarvoor betalen met geld of door het doen van werk als tegenprestatie. Bij een ramp is goede voorbereiding belangrijk, en het is nodig dat mensen elkaar dan helpen, maar dat lukt niet als iedereen zich vooral voorbereid met wapens en wantrouwen.

 

ehm, check eerst even het product waarover je oordeelt. En met elk gereedschap kan je jezelf of een ander verwonden het gaat er altijd om dat je weet hoe je iets moet gebruiken.

 

En jah, bij een shtf een vreemde in mijn huis laten?? zo beginnen horror films. Mag ik even de telefoon gebruiken, mijn auto doet het niet meer. ahum, of wat meer realistisch: de hedendaagse babbeltruc. Shit ik laat niet eens de politie meer binnen tenzij ik eerst contact heb gehad met het bureau.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 199
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

En met elk gereedschap kan je jezelf of een ander verwonden het gaat er altijd om dat je weet hoe je iets moet gebruiken.

 

En jah, bij een shtf een vreemde in mijn huis laten?? zo beginnen horror films. Mag ik even de telefoon gebruiken, mijn auto doet het niet meer. ahum, of wat meer realistisch: de hedendaagse babbeltruc. Shit ik laat niet eens de politie meer binnen tenzij ik eerst contact heb gehad met het bureau.

 

Voorbeeld: Toen in 1953 de dijken waren doorgebroken in Zuidwest-Nederland, gingen de evacuees niet de straat op met bijlen en breekijzers om elkaar zonodig te kunnen doden, en om gebouwen open te breken. Maar dankzij de grote onderlinge steun en solidariteit konden velen toen worden gered en opgevangen. Hetzelfde geldt voor Fukushima en zeer vele andere ernstige rampen. Waarbij ik toegeef dat er uitzonderingen zijn geweest, waarbij geweld wel een rol speelde.

 

Als honderdduizenden of zelfs miljoenen slachtoffers bij een evacuatie door een ramp vooral wapens meenemen in plaats van de meest noodzakelijke overlevingsartikelen, is er grote kans dat het drama nog veel groter wordt.

 

Als strijdbijlen met een scherpe stalen punt op de achterkant zo veilig waren, zouden ze waarschijnlijk vaker gebruikt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En jah, bij een shtf een vreemde in mijn huis laten?? zo beginnen horror films. Mag ik even de telefoon gebruiken, mijn auto doet het niet meer. ahum, of wat meer realistisch: de hedendaagse babbeltruc. Shit ik laat niet eens de politie meer binnen tenzij ik eerst contact heb gehad met het bureau.
Tijdens een enorme ramp kunnen niet getroffen burgers zo nodig ook gezamenlijk opvang organiseren voor slachtoffers in kerken, schuren, sportzalen, scholen, enzovoort.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorbeeld: Toen in 1953 de dijken waren doorgebroken in Zuidwest-Nederland, gingen de evacuees niet de straat op met bijlen en breekijzers om elkaar zonodig te kunnen doden, en om gebouwen open te breken. Maar dankzij de grote onderlinge steun en solidariteit konden velen toen worden gered en opgevangen. Hetzelfde geldt voor Fukushima en zeer vele andere ernstige rampen. Waarbij ik toegeef dat er uitzonderingen zijn geweest, waarbij geweld wel een rol speelde.

Moet jij eens opletten als er 3 dagen geen water en voedsel beschikbaar is, hoe de behulpzame burgers dan reageren ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorbeeld: Toen in 1953 de dijken waren doorgebroken in Zuidwest-Nederland, gingen de evacuees niet de straat op met bijlen en breekijzers om elkaar zonodig te kunnen doden, en om gebouwen open te breken. Maar dankzij de grote onderlinge steun en solidariteit konden velen toen worden gered en opgevangen. Hetzelfde geldt voor Fukushima en zeer vele andere ernstige rampen. Waarbij ik toegeef dat er uitzonderingen zijn geweest, waarbij geweld wel een rol speelde.

 

Als honderdduizenden of zelfs miljoenen slachtoffers bij een evacuatie door een ramp vooral wapens meenemen in plaats van de meest noodzakelijke overlevingsartikelen, is er grote kans dat het drama nog veel groter wordt.

 

Als strijdbijlen met een scherpe stalen punt op de achterkant zo veilig waren, zouden ze waarschijnlijk vaker gebruikt worden.

 

Nou, nu weten wij ook hoe jij denkt over gereedschap en de mensen op zich. Persoonlijk denk ik eerder dat tijdens de dijk doorbraak mensen breekijzers en bijlen gebruikten om deuren open te maken om mensen en dieren te bevrijden die anders verdronken omdat ze opgesloten zaten. Dat men dergelijk gereedschap KAN gebruiken om iemand te doden betekend nog niet dat diegene dat ook doet. In dat geval is een schroevendraaier ook een dodelijk wapen.

 

Dat ik voor een tactical Tomahawk heb gekozen is simpelweg dat ze degelijk zijn gemaakt Moderne technologie en materialen, lichter van gewicht dan de gemiddelde bijl, makkelijker te hanteren en ga zo maar door. Ik ga er niet vanuit dat ik complete bomen ermee moet vellen maar wel dat ik een paar houtjes me kan splijten. De scherpe punt aan de achterzijde is ideaal om in een groter stuk hout te laan en dan kan je het makkelijker mee slepen naar je kamp. Maarja, dat is mijn point of view.

 

Ken je het gezegde: Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. ? Zo niet, zoek het op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de kans dat je daarmee een ongeluk veroorzaakt, veel groter is dan de kans dat je er een leven mee redt. Een bijl met een punt in plaats van hamervlak aan de achterkant is heel gevaarlijk in het gebruik.Het is ook niet voor niets dat dergelijke bijlen maar zelden worden gebruikt voor hout hakken. Je kunt daarmee jezelf of iemand die naast je staat levensgevaarlijk verwonden.

 

Je kunt bijvoorbeeld per ongeluk een gat in je schedel of borst slaan of een oog kwijtraken. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren, als je de bijl met kracht terugtrekt als hij klem zit in hout. Of je kunt de punt van de bijl op je voet laten vallen en daardoor ernstig gewond raken, terwijl een ziekenhuis niet bereikbaar is, enzovoort.

 

Bij een houten steel kan ook de steel breken tijdens hakken, waardoor de gevaarlijke scherpe stalen bijlkop er met hoge snelheid af kan vliegen. Stel dat daardoor je levenspartner of je kind verongelukt.

 

Als je in een rampsituatie in een vreemd huis zou moeten overnachten, omdat je anders doodvriest, kun je daarvoor toestemming vragen aan de bewoners, en daarvoor betalen met geld of door het doen van werk als tegenprestatie. Bij een ramp is goede voorbereiding belangrijk, en het is nodig dat mensen elkaar dan helpen, maar dat lukt niet als iedereen zich vooral voorbereid met wapens en wantrouwen.

 

mijn levenspartner of kind verongelukt? ik stook voor de kost (essent mag de gaskraan dichtdraaien van mij)

tijdens het kloven met een bijl wil ik niks levends behalve mezelf zien, geen beesten of mensen

daarbij telefoons en dergelijke binnen laten liggen

geen afleiding of mogelijke slachtoffers in de buurt

leer je vrouw jouw pas te roepen als je handen van de zaag(tafel) zijn, of je bijl op de grond staat.

 

tevens bij het hakken/zagen/noem het maar op altijd werkschoenen/handschoenen/veiligheidsbril/oordoppen/zaagbroek etc dragen

ik weet niet hoe lomp jij tekeer gaat met een bijl als ik het zo lees maar je moet je hoofd erbij houden

 

een bijl zo los willen trekken dat hij jezelf kan raken hoeft niet, ALTIJD van je af drukken, nooit naar je toe trekken

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig net gelezen, de finse hefboombijl.

 

http://www.vipukirves.fi/english/index.htm

 

Volgens 'no tech magazine' de beste bijl.

Weegt blijkbaar maar 1.9 kg, wat heel wat minder is dan de kliefhamer van 3.9 kg waar ik nu mee werk.

Tot hiertoe vond ik die kliefhamer de beste oplossing, maar ik merk dat al een paar mensen gewezen hebben op dit hefboom principe.

Als ik de mogelijkheid heb zo'n bijl te kopen voor een redelijke prijs (kleine 200 euro vind ik wel wat veel), zou ik hem zeker proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij altijd stoort is dat ze zo'n bijlen in die filmpjes altijd testen op boomstronken zonder weer.

Terwijl de weren juist het probleem zijn.

Naast mijn kliefhamer heb ik ook kliefbeitels en een voorhamer in gebruik om lastige stukken toch klein te krijgen.

En dan komt het volgens mij toch op gewicht/ impact aan.

Maar ik kan er naast zitten, want zoals ik al zei heb ik nooit zo'n assymetrische bijl gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig net gelezen, de finse hefboombijl.

 

http://www.vipukirves.fi/english/index.htm

 

Volgens 'no tech magazine' de beste bijl.

Weegt blijkbaar maar 1.9 kg, wat heel wat minder is dan de kliefhamer van 3.9 kg waar ik nu mee werk.

Tot hiertoe vond ik die kliefhamer de beste oplossing, maar ik merk dat al een paar mensen gewezen hebben op dit hefboom principe.

Als ik de mogelijkheid heb zo'n bijl te kopen voor een redelijke prijs (kleine 200 euro vind ik wel wat veel), zou ik hem zeker proberen.

 

Volgens mij ben je beter af met jou kliefbij . Hou meer fantasie er aan zo een bij is hoe on praktischer . En zeker in hout met knopen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik een Duits kliefbijltje dat ik weet ik niet meer waar gekocht of gekregen heb, voldoet prima voor kleine taken

 

Bijltje, en klauwhamer.

 

Heb ze al op webshops gezien voor 15 euro

 

custom-hatchet.JPG.34dc86395989838e5a4fb7d4193e2e36.jpg

 

 

Momenteel bezig aan een 5mm dikke full tang axe tool in rvs, hoop deze af te krijgen tegen de volgende sc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik prive als op mijn werk een paar verschillende bijlen, en deze zijn allemaal van het merk Gransfor. Ik gebruik de Small forest axe het meest. De grote en het gewicht van deze bijl is goed.

 

Gamma achtige bijlen zou ik persoonlijk heel ver links laten liggen als je niets anders hebt prima maar als je wilt investeren ga voor een Gransfors. Let wel op hoe de nerf van het hout loopt, of de bijl recht op de steel zit.

Dit is wat mij betreft het beste antwoord op de vraag "Wat is de ideale bijl?".

 

 

Ray Mears denkt er overigens net zo over.

 

 

Voordeel van een "gewone" of "echte" bijl ten opzichte van tomahawks of allerhande andere bijltjes met één of andere plastic handle constructie (zoals bijvoorbeeld Fiskars), is dat je de steel kan vervangen, mocht die ooit breken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is wat mij betreft het beste antwoord op de vraag "Wat is de ideale bijl?".

 

 

Ray Mears denkt er overigens net zo over.

 

 

Voordeel van een "gewone" of "echte" bijl ten opzichte van tomahawks of allerhande andere bijltjes met één of andere plastic handle constructie (zoals bijvoorbeeld Fiskars), is dat je de steel kan vervangen, mocht die ooit breken.

 

Eens, perfecte bijl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordeel van een "gewone" of "echte" bijl ten opzichte van tomahawks of allerhande andere bijltjes met één of andere plastic handle constructie (zoals bijvoorbeeld Fiskars), is dat je de steel kan vervangen, mocht die ooit breken.

Ik heb 2 tomahawks, beiden met houten en dus eveneens vervangbare steel, maar qua serieus kapwerk kan je daarmee uiteraard niet op tegen een echte bijl.

Heb ook 3 'echte' bijlen, een tweebladige 'Kelly Works' (hangt aan de muur want bot gelaten en steel is te oud en uitgedroogd om nog veilig te kunnen gebruiken), een Homestead (van Collins) en een 'Warren', alledrie tussen de 100 en 50 jaar oud en uit de VS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Toevallig net gelezen, de finse hefboombijl.

 

http://www.vipukirves.fi/english/index.htm

 

Volgens 'no tech magazine' de beste bijl.

Weegt blijkbaar maar 1.9 kg, wat heel wat minder is dan de kliefhamer van 3.9 kg waar ik nu mee werk.

Tot hiertoe vond ik die kliefhamer de beste oplossing, maar ik merk dat al een paar mensen gewezen hebben op dit hefboom principe.

Als ik de mogelijkheid heb zo'n bijl te kopen voor een redelijke prijs (kleine 200 euro vind ik wel wat veel), zou ik hem zeker proberen.

 

Ja, heb ik ook over gelezen. Lijkt me heel fijn omdat je niet zo veel kracht nodig hebt en hij zet zich niet vast in het hout. Eenmaal vast krijg ik een gewone bijl niet of met veel moeite uit het hout. Deze staat bij mij op het verlanglijstje. De autoband ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je het trucje van het kloven eenmaal onder de knie hebt kun je prima uit de voeten met een standaard kloofbijl van de bouwmarkt,

voldoet voor mij prima niet hip of hightech maar werkt prima

 

Tuurlijk jongen. Als je een grote sterke vent bent zal het zeker zo zijn. Maar niet als je een reumatische vrouw van middelbare leeftijd bent met amper kracht in de handen. Dan ben je heel blij als je zo iets leuks kunt doen gewoon door de aanschaf van goed gereedschap. Verdorie. Ik kan met mijn handen nog geen cellofaan verpakking van de ham openen. :mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk jongen. Als je een grote sterke vent bent zal het zeker zo zijn. Maar niet als je een reumatische vrouw van middelbare leeftijd bent met amper kracht in de handen. Dan ben je heel blij als je zo iets leuks kunt doen gewoon door de aanschaf van goed gereedschap. Verdorie. Ik kan met mijn handen nog geen cellofaan verpakking van de ham openen. :mad:

 

het kloven zit vooral in het goed laten vallen van de bijl, door het gewicht en de VORM van een kloofbijl zijn werk te laten doen (laat het gereedschap zn werk doen)

je moet juist de "swing" zn werk laten doen, de goede plek om te kloven pakken (niet haaks op jaar ringen/naast het midden)

als ik een boompje om te kloven heb liggen mag je wel een keer komen kijken hoe het werkt, ik wil je best er mee helpen om er wat techniek in te krijgen

evt zou je met wiggen kunnen werken icm een moker in het gewenste gewicht

al heb ik nog geen wiggen (staan wel in de planning)

en tegenwoordig heb je hamers/bijlen met kunstof steel, die wegen al wat minder

 

 

ow en ik ben niet groot en sterk, zo ruik ik alleen maar ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

KLAX - "It's more than an Ax", kopt het kickstarter project dat drie dagen terug gestart is voor de ontwikkeling van een Klax: de combinatie van een multitool en een bijl. Voor de multitool opties loop ik niet zo warm, maar het lichtgewicht titanium, waarbij het blad makkelijk los mee te nemen is maakt het tot een mooi stuk gereedschap. De titanium versie is wel onevenredig veel duurder dan de stalen uitvoering - elke gram minder kost je meer dan een euro - maar dat heeft de crowdfunders er niet van weerhouden in 2 dagen het startkapitaal bij elkaar te brengen. Wat toch ook wel iets zegt. Zie het filmpje van de sympathieke ontwerper op:

 

 

[ATTACH=CONFIG]10631[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

KLAX - "It's more than an Ax", kopt het kickstarter project dat drie dagen terug gestart is voor de ontwikkeling van een Klax: de combinatie van een multitool en een bijl. Voor de multitool opties loop ik niet zo warm, maar het lichtgewicht titanium, waarbij het blad makkelijk los mee te nemen is maakt het tot een mooi stuk gereedschap. De titanium versie is wel onevenredig veel duurder dan de stalen uitvoering - elke gram minder kost je meer dan een euro - maar dat heeft de crowdfunders er niet van weerhouden in 2 dagen het startkapitaal bij elkaar te brengen. Wat toch ook wel iets zegt. Zie het filmpje van de sympathieke ontwerper op:

 

 

[ATTACH=CONFIG]10631[/ATTACH]

 

 

Doet me denken aan de Haket van Tops. maar dan zonder die multitool-uitsparingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@f150 mooi initiatief. Ik vraag me alleen af of titanium wel een goede keuze is voor zoiets. Mission Knives heeft messen van titanium welke best bijzonder en goed zijn. Ze blijven alleen sterk achter met het behouden van hun scherpte tov koolsotf staalsoorten. Zeker voor een bijl vraag ik me ook af of dit wel een goede combinatie is. Ik ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@f150 mooi initiatief. Ik vraag me alleen af of titanium wel een goede keuze is voor zoiets. Mission Knives heeft messen van titanium welke best bijzonder en goed zijn. Ze blijven alleen sterk achter met het behouden van hun scherpte tov koolsotf staalsoorten. Zeker voor een bijl vraag ik me ook af of dit wel een goede combinatie is. Ik ben benieuwd.

 

Titanium is simpelweg niet zo hard te krijgen als andere metaalsoorten/legeringen.

 

Titanium: Sporadisch gebruikt als lemmetmateriaal voor ontmijningsmessen, maar door de lage hardheid (50 HRC) niet geschikt voor buitensporters. Als duikmes wel erg geschikt want titanium kan niet roesten

Bron: http://www.hiking-site.nl/materialen_messenentools_messen_metaalsoorten.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...