Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat is de ideale bijl?


koningsjef

Aanbevolen berichten

Ik blijf me verbazen over die prijzen en dat het zo snel bij elkaar gebracht word. Ik denk als ik me een avondje inspan dat ik er ook een paar heb.

Wel een leuk ontwerp overigens... maar een lichte bijlkop hakt toch niet lekker?

 

Je kunt voor een derde van die prijs ook de stalen uitvoering kopen. Met de opmerkingen van @prepass is dat misschien zelfs wel een beter alternatief voor minder geld. En het kan gekker hoor met crowdfunding. Deze week haalde een 360cam binnen 24 uur $750.000 op - 5x meer dan nodig was.

Als je een goed idee hebt, zien we die binnenkort wel op kickstarter;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 199
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • 2 weken later...
@f150 mooi initiatief. Ik vraag me alleen af of titanium wel een goede keuze is voor zoiets. Mission Knives heeft messen van titanium welke best bijzonder en goed zijn. Ze blijven alleen sterk achter met het behouden van hun scherpte tov koolsotf staalsoorten. Zeker voor een bijl vraag ik me ook af of dit wel een goede combinatie is. Ik ben benieuwd.

 

De vraag is of een bijl zeer scherp moet zijn.. In mijn optiek zeer zeker niet.

Het probleem zit in het gewicht, zodra je een bijl hebt waarvan de kop netjes op gewicht is , hakt deze aardig ten opzichte van een bijl die zeer weinig gewicht in de kop heeft. Visa versa met het dragen van een bijl.

Misschien zou de beste bijl een bijl moeten zijn waarvan de kop gevuld kan worden met aarde of water. Zodra je de bijl weer gaat vervoeren kan het gewicht achter gelaten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowiezo bestaat "de ideale bijl" niet. Heel simpel. Wat de beste bijl is hangt 100% af van de taak die je er mee wilt doen. Voor het omhakken van bomen heb je een andere kop dan 't daarna verwijderen van takken en weer een andere voor 't klieven. De ideale bijl is dus niet 1 maar een hele collectie aan bijlen en de kennis welke je waarvoor gebruikt. Vlijmscherp is ook niet alles; de juiste techniek is veel belangrijker, een te scherpe bijl blijft continue vast zitten! Een te botte bijl is uiteraard ook niks. Maar de foute techniek is nog veel rampzaliger, buiten dat 't hakken 10x zo lang duurt, is de kans op ernstige verwondingen een stuk groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Zowiezo bestaat "de ideale bijl" niet. Heel simpel. Wat de beste bijl is hangt 100% af van de taak die je er mee wilt doen. Voor het omhakken van bomen heb je een andere kop dan 't daarna verwijderen van takken en weer een andere voor 't klieven. De ideale bijl is dus niet 1 maar een hele collectie aan bijlen en de kennis welke je waarvoor gebruikt. Vlijmscherp is ook niet alles; de juiste techniek is veel belangrijker, een te scherpe bijl blijft continue vast zitten! Een te botte bijl is uiteraard ook niks. Maar de foute techniek is nog veel rampzaliger, buiten dat 't hakken 10x zo lang duurt, is de kans op ernstige verwondingen een stuk groter.

 

Helemaal gelijk in.

Maar nu de oeroude preppervraag.

WTF stop ik dan in die BOB?

 

:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu vraag ik me af hoeveel van de preppers al eens een bijl, een spade, een houweel, een machete hebben gebruikt. Dat zal best wel tegenvallen. Als je nu niet met die tools overweg kan, waarom zou je het kunnen bij SHTF ? Als ik even terugkijk naar mijn eigen opa (overleden in 1998 op 95-jarige leeftijd), die had een twintigtal tools. Heel veel daarvan had stelen die hij zelf had gemaakt. En hj had één bijl. Maar kon er ook mee overweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede zaag? :D ik vraag me af of een bijl wel in je BOB hoort? Voor zover iets erin of er juist niet erin "hoort"....wie ben ik om dat te bepalen? :D

 

Een scherpe bijl is niet alles? @Enki ? Ik denk dat het meer aan het type snede ligt? Mijn convex geslepen bijlen zijn scheerscherp en blijven niet zo snel vast zitten. Mijn niet convex geslepen bijlen willen inderdaad wel eens vast blijven zitten. Maar dat doen ze ook als ze botter worden..... Ik denk dat het van belang is HOE je ze slijpt met welk type snede.

 

Helemaal gelijk in.

Maar nu de oeroude preppervraag.

WTF stop ik dan in die BOB?

 

:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Een goede zaag? :D ik vraag me af of een bijl wel in je BOB hoort? Voor zover iets erin of er juist niet erin "hoort"....wie ben ik om dat te bepalen? :D

 

Een scherpe bijl is niet alles? @Enki ? Ik denk dat het meer aan het type snede ligt? Mijn convex geslepen bijlen zijn scheerscherp en blijven niet zo snel vast zitten. Mijn niet convex geslepen bijlen willen inderdaad wel eens vast blijven zitten. Maar dat doen ze ook als ze botter worden..... Ik denk dat het van belang is HOE je ze slijpt met welk type snede.

 

Ja, klapzaagje maakt je BOB wat lichter.

Bijlkop zou nog kunnen.

 

Persoonlijk vind ik een bijl wel erg fijn, zeker voor thuis, BOL, INCH, auto, boot, enz.

 

Gewoon de vraag: als ik maar 1 bijl kan meenemen, wat wordt het dan?

Geen kloofbijl.

Steel niet te lang, niet te kort.

Zelf kies ik voor Fiskars X6. Mooie bijl voor die prijs.

Granfors is natuurlijk top.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik een bijl met een langere steel veiliger. Niet praktisch om mee te nemen....

Met een kleine bijl(30cm steel) kan je haast net zoveel als met een flink stevig mes. Het is maar net wat je voorkeur is....

 

Voor een BOL een kloofbijl met lange steel en een bosbijl/felling ax en een flinke 2pers trekzaag. Voor een BOB wat praktisch is voor jou...? :D bij mij een 4" / 5" vast mesje.

Merken? fiskars/wetterlings/granfors brux.... Gamma merk voldoet ook :D

 

Ja, klapzaagje maakt je BOB wat lichter.

Bijlkop zou nog kunnen.

 

Persoonlijk vind ik een bijl wel erg fijn, zeker voor thuis, BOL, INCH, auto, boot, enz.

 

Gewoon de vraag: als ik maar 1 bijl kan meenemen, wat wordt het dan?

Geen kloofbijl.

Steel niet te lang, niet te kort.

Zelf kies ik voor Fiskars X6. Mooie bijl voor die prijs.

Granfors is natuurlijk top.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Persoonlijk vind ik een bijl met een langere steel veiliger. Niet praktisch om mee te nemen....

Met een kleine bijl(30cm steel) kan je haast net zoveel als met een flink stevig mes. Het is maar net wat je voorkeur is....

 

Voor een BOL een kloofbijl met lange steel en een bosbijl/felling ax en een flinke 2pers trekzaag. Voor een BOB wat praktisch is voor jou...? :D bij mij een 4" / 5" vast mesje.

Merken? fiskars/wetterlings/granfors brux.... Gamma merk voldoet ook :D

 

Vast mes in de BOB zeker weten. Veelzijdiger, wat mij betreft.

 

Verder met alles eens.

Alhoewel je versteld zal staan van de Fiskars X5. Hakt heel erg lekker, dat kleine ding. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de X15 en X27. Beiden doen het perfect. Met name de coating op het bijlblad werkt goed (voor zolang het erop blijft zitten). Nogmaals ik ben geen fan van kleine/korte bijlen....:D

 

Wat vaak goed werkt bij bijlen met een korte steel (50/60cm) is gewoon op je knieen gaan zitten en een balk voor je knieen leggen. En dan pas aan de slag.

Die X5 is inderdaad een mooi bijltje. Niks mis mee :D

 

Vast mes in de BOB zeker weten. Veelzijdiger, wat mij betreft.

 

Verder met alles eens.

Alhoewel je versteld zal staan van de Fiskars X5. Hakt heel erg lekker, dat kleine ding. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik heb de X15 en X27. Beiden doen het perfect. Met name de coating op het bijlblad werkt goed (voor zolang het erop blijft zitten). Nogmaals ik ben geen fan van kleine/korte bijlen....:D

 

Wat vaak goed werkt bij bijlen met een korte steel (50/60cm) is gewoon op je knieen gaan zitten en een balk voor je knieen leggen. En dan pas aan de slag.

Die X5 is inderdaad een mooi bijltje. Niks mis mee :D

 

O ja X15 heet hij. Ik zei X6 omdat ik steeds in ESEE termen loop te denken de laatste tijd (mes aan het ontwerpen). :D

Die heb ik met de de X25.

Korte bijlen liever niet nee, geef mij dan maar een groot mes.

En verder wat je zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede zaag? :D ik vraag me af of een bijl wel in je BOB hoort? Voor zover iets erin of er juist niet erin "hoort"....wie ben ik om dat te bepalen? :D

 

Een scherpe bijl is niet alles? @Enki ? Ik denk dat het meer aan het type snede ligt? Mijn convex geslepen bijlen zijn scheerscherp en blijven niet zo snel vast zitten. Mijn niet convex geslepen bijlen willen inderdaad wel eens vast blijven zitten. Maar dat doen ze ook als ze botter worden..... Ik denk dat het van belang is HOE je ze slijpt met welk type snede.

 

Naja, da's deels wat ik bedoelde; puur selecteren op welke 't scherpste is, is niet handig. Juist zoals je ook al aangeeft, de manier waarop ze geslepen zijn is net zo belangrijk!

 

Het gaat mij er vooral om dat een bijl geen bijl is, zegmaar. Het juiste gereedschap voor de juiste taak enzo, het idee dat een hoop preppers lijken te hebben dat ze met 1 bijl alles kunnen, is echt heel erg onzinnig. Hier een stukje info over de meeste gangbare soorten:

 

http://siegurd.nl/bijlsoorten

 

Wil je dus jagen en hout hakken om een onderkomen te bouwen en brandhout te regelen, zit je al snel aan een bijl of 4-5! :)

 

En wat @lewieke ook zegt, ik vraag me af hoeveel preppers al eens een bijl echt gebruikt hebben...

 

Zelf heb ik hier in Zweden een aardig aantal bomen omgehakt, ontdaan van takken en gekliefd, je merkt heel duidelijk verschil tussen de soorten bijlen en met de verkeerde soort werken geeft een slecht resultaat! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er twee. Eentje van ongeveer een meter lang, kg of 2-3 en een handbijl. Daarmee kan ik de meeste dingen waarvoor ik ze nodig heb doen. Een boomzaag vind ik ook wel handig. De bijlen staan verdekt opgesteld in mijn woning. In geval van brand en je vindt geen sleutel raak je misschien nog buiten. Er zijn nog andere situaties waarbij je misschien wel iets bij de hand wil hebben. Ik heb ze al een hele tijd maar ze kosten mijn inziens niet meer dan 25€/stuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot...groot mes?.....Esee Junglas? Die is toch groot genoeg?....:rolleyes:

 

Nee, ESEE 5 of 6 (vandaar die Fiskars verspreking) is mooi genoeg voor in de BOB, vind ik.

Junglas is wel echt een killer. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je dus jagen en hout hakken om een onderkomen te bouwen en brandhout te regelen, zit je al snel aan een bijl of 4-5! :)

 

En wat @lewieke ook zegt, ik vraag me af hoeveel preppers al eens een bijl echt gebruikt hebben...

 

Zelf heb ik hier in Zweden een aardig aantal bomen omgehakt, ontdaan van takken en gekliefd, je merkt heel duidelijk verschil tussen de soorten bijlen en met de verkeerde soort werken geeft een slecht resultaat! :)

 

Ben ik niet met je eens, meer dan mijn smal forest axe (50cm/1KG) heb ik eigenlijk niet nodig in de praktijk.

 

Sure als je bomen van een halve meter doorsnee gaat omhakken is een fullsized axe van een paar kilo handig net zoals een kloofhamer handig is als je een paar kuub hout moet kloven. Maar voor degenen onder ons zonder privébos is een handbijltje normaal ook genoeg om hout te hakken voor onderdak en kampvuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...