Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Katadyn Pocket Pro Waterfilter


Johnny BravoNL

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hallo allen,

 

Deze al gelezen?

 

http://beta.wewi.eldoc.ub.rug.nl/FILES/root/2011/2011-3waterzuivering/RapportBeta2011-3.pdf

 

Is mij ingefluisterd door een niet nader te noemen forumlid.

 

Dit doet overigens niets af aan mijn belofte...

 

Gtrz.,

 

JB

 

Ik had het stuk al eens eerder gelezen, Ik kon hem niet meer terugvinden..

 

Ten slotte moet hier vermeld worden dat microbiologische zuivering van drinkwater

niet altijd voldoet: water kan ook vervuild zijn met chemicaliën van industriële of microbiologische

oorsprong, die met de hier gebruikte methoden niet verwijderd worden.

Een goed voorbeeld hiervan is blauwalg, een cyanobacterie die regelmatig voorkomt

in stilstaand, opgewarmd water. Deze bacterie produceert een toxine dat zeer

schadelijk kan zijn voor mensen: geen van de hier gebruikte methoden zal dat toxine

uit het water verwijderen.

Voor meer aspecten van waterzuivering en informatie over de voors en tegens van

verschillende methoden verwijzen wij naar een internationaal review artikel: Water

Disinfection for International and Wilderness Travelers, H. Becker, Clinical Infectious

Diseases 2002; 34:355–64.

 

Bron : Pagina 14 van dat onderzoek.....

Het stuk van H. Becker, is geloof ik niet vrij toegankelijk op het internet..

 

Dat pleit alleen al om goed te kijken naar uit welke plek je water haalt.. Shitcreek river is altijd nog schoner, dan de gracht in Amsterdam, na een flinke regenbui, als het overstort riool open gaat.

 

Een ander aardig leesbaar stuk is de volgende link : http://www.rei.com/learn/expert-advice/water-treatment-backcountry.html

En het stuk van de globetrotter, http://www.globetrotter.nl/watervervuiling.html, is ook eenvoudig te begrijpen stuk.

 

Ik ben nog geen enkel stuk tegengekomen, die zegt dat een filter alleen, in alle omstandigheden, voldoende veilig is. Wel dat het een goede methode is, als je alle stappen in de waterzuivering moet nemen..

 

Tot op heden, (en dat vind ik nog steeds de belangrijkste stap) bekijk de bron waar je water vandaan wilt halen.. Een prepper kan in ieder geval in zijn omgeving of bij zijn bol, zoeken naar geschikte drinkwaterbronnen, Tot op heden zegt elke self-reliance book/training, dat je rond elke bron, eerst een verkenning moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog geen enkel stuk tegengekomen, die zegt dat een filter alleen, in alle omstandigheden, voldoende veilig is. Wel dat het een goede methode is, als je alle stappen in de waterzuivering moet nemen..

 

Ik ook niet.

En ik wil niet van "In de verkoop te verkrijgen" waterfilters afhankelijk zijn.

Een voorraad poedertjes en pilletjes raakt ook een keer op. Ik vind het ook niet echt aantrekkelijk om daarmee te werken.

 

Ik zweer bij filtreren door houtskool, hetgeen een hoop chemicaliën aan zich bind. Zg. Actieve kool.

Gevolgd door destillatie. Waarbij het water boven de 100 Celsius komt, en dus alle! bio verontreiniging aanpakt.

 

Hier nog eens een overzicht en de details;

 

Water zuiveren.

Houtskool maken.

Mbv. T-shirt water zuiveren.

 

Deze methodes kunnen ook zout/zee water en urine aan.

 

Een aanvulling van PC2K;

Radioactieve verontreiniging zijn deeltjes in het water. Water wordt zelf niet radioactief. Deze kunnen dus gefilteerd/geabsorbeerd worden.

 

Een en ander gaat er wel vanuit dat je de tijd, plek, materialen en brandstof hebt.

Een Life Straw vind ik dan ook één van de beste uitvindingen van de afgelopen eeuw.

Voor het geval je snel tussendoor een slokkie moet nemen.

 

Een beetje handige Prepper zou in staat moeten zijn zelf thuis een destilleer apparaat te maken.

In het stukje "Water zuiveren" staat het principe omschreven, plus een korte lijst van benodigdheden.

 

Binnenkort zal ik eens wat methodes voor het vinden/winnen van water op een rijtje zetten.

En inderdaad, dat begint met kijken waar het water vandaan komt. Dus bij voorkeur niet bij die lozings-pijp in de Maas. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog geen enkel stuk tegengekomen, die zegt dat een filter alleen, in alle omstandigheden, voldoende veilig is. Wel dat het een goede methode is, als je alle stappen in de waterzuivering moet nemen..

 

Misschien goed als je dit punt wat verder uitdiept. Wat haal je met een katadyn pocket niet uit water, en hoe groot zijn de risico's dat je daar vervelende gevolgen aan overhoud?

 

Ik las bijvoorbeeld dat een filter met 0,2 micron poriën virussen doorlaat, in dat geval kan ik me voorstellen dat je gefilterd Amsterdams grachtwater wil koken voordat je het gebruikt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Johnny BravoNL leuk gedaan zo'n review en veel discussie, ook leuk

 

en voor de zoekkertjes onder ons....ik neem iemand die over een rollende kook praat a 4 minuten niet serieus...ervaring of niet.

Iemand die de temperatuur kook curve kent verbrand geen onzinnig brandstof! Het is een mythe dat je water zo @#$%^&*() lang moet koken voor noppus mensen!!!

De bacterie of virus verlammende temp curve start vanaf 60 graden loopt door naar kookpunt en zakt weer af. Die tijd is genoeg om voor ons de laatste stap te betekenen. Maar echt 4 minuten doorkoken met een rollende kook?! No way, negative. Volstrekte onzin. Maar dat heb ik hier al vaker ergens medegedeeld. 1 minuut rollende kook is goed zat!

 

En zijn er dan nog dingen in het water die dit overleven....sluit ik me aan bij vele...kp;-P

 

En kom ook niet met hoogte aan. Het zakken van het kookpunt op een berg is alleen voor de mens op extreme hoogtes van toepassing en dan draag je verplicht zuurstof bij je. De mensen die dat doen of zouden gaan doen komen al niet eens op 1 van de 1000 hier voor :p

 

En plusje uiteraard JB

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bacterie of virus verlammende temp curve start vanaf 60 graden loopt door naar kookpunt en zakt weer af. Die tijd is genoeg om voor ons de laatste stap te betekenen. Maar echt 4 minuten doorkoken met een rollende kook?! No way, negative. Volstrekte onzin. Maar dat heb ik hier al vaker ergens medegedeeld. 1 minuut rollende kook is goed zat!

 

Het zakken van het kookpunt op een berg is alleen voor de mens op extreme hoogtes van toepassing en dan draag je verplicht zuurstof bij je. De mensen die dat doen of zouden gaan doen komen al niet eens op 1 van de 1000 hier voor :p

 

-Biologisch

Breng het water aan de kook. Het bereiken van 100 graden is voldoende, tenzij je je op grote hoogte bevind. Laat het water dan een aantal minuten koken.

 

;) Ik vind het toch belangrijk om zo volledig mogelijk te zijn. En je weet maar nooit waar iemand nog eens terecht komt.

Nog even een linkje mbt. het koken van water; Water desinfecteren door het te koken.

 

 

@Johnny BravoNL

75 Plusjes!

Geweldig!

Gefeliciteerd.

Ik ben zeer benieuwd.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marc67NL jep, daar staat oa het hoogte verhaal en ook dat 80 graad zelfs afdoende is (waar jezelf 100 aangeeft, wat dus niet klopt), dus je versterkt wat ik zeg en wat andere ook al meerdere keren aangaven, niet overbodig doorkoken en brandstof verspillen en virussen hebben een host nodig, verlam die et voila, klaar is bert. Damn hebben we weer gelijk gekregen :p :cool: Die kpp is zo gek nog niet, en niet willen geloven heh ;) Koken of extra filteren kan geen kwaad, klopt, word ook niet ontkent hoor ;-)

 

Thanks voor het zoeken Marc!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marc67NL jep, daar staat oa het hoogte verhaal en ook dat 80 graad zelfs afdoende is (waar jezelf 100 aangeeft, wat dus niet klopt), dus je versterkt wat ik zeg en wat andere ook al meerdere keren aangaven, niet overbodig doorkoken en brandstof verspillen en virussen hebben een host nodig, verlam die et voila, klaar is bert. Damn hebben we weer gelijk gekregen :p :cool: Die kpp is zo gek nog niet, en niet willen geloven heh ;) Koken of extra filteren kan geen kwaad, klopt, word ook niet ontkent hoor ;-)

 

Thanks voor het zoeken Marc!

 

100 is koken. Een makkelijke indicatie. Ik heb er geen thermometer inhangen. ;)

Maar zeker, besparing van brandstof is een belangrijk aspect. En zuinigheid in het algemeen een belonende houding.

 

Geen dank. Mijn plezier.

:) Zoeken is mijn fun. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben op zoek naar die Katadyn Pocket Pro. Bij liff.nl wil ik hem niet kopen want die was meer dan drie keer zo duur met zijn melkpoeder. Geeft ook geen levertijd op. Zie de KPP wel bij andere winkels staan. Maar, en nu de vraag:

er staat vaak gewoon Katadyn Pocket zonder het woord Pro. Is dat allemaal hetzelfde of bestaat er een vorig type van die alleen Katadyn Pocket heet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...