Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Heeft er iemand ervaring met het langdurig opslaan van benzine, bijvoorbeeld voor een aggregaat? Indien je gewoon naar de benzinepomp rijdt en daar een paar jerrycans vult, zal de kwaliteit van deze benzine binnen een jaar dusdanig achteruit gegaan zijn dat je generator het niet erg meer zal waarderen.

 

Er is wel speciale benzine te koop waarbij de fabrikant beweert dat het oneindig houdbaar is, maar dit kost circa 20 euro voor 5 liter, daar begin ik dus niet aan.

 

Ook zijn er losse flesjes te koop met vloeistof wat je in je jerrycan / vat kunt stoppen waardoor de benzine langer houdbaar blijft, dit lijkt me the-way-to-go.

 

Een laatste optie is nog om eens in het half jaar alle jerrycans leeg te gooien in de auto (of die van een bekende, als je er zelf geen hebt) en weer nieuwe halen bij de pomp.

 

Bewaren jullie benzine?

Waar bewaar je dit in?

En hoe zorg je er voor dat het langdurig houdbaar blijft?

 

Alvast dank namens de Holbewoner

Link to post
Share on other sites
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 94
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Hoe lang benzine bruikbaar blijft hangt dus voornamelijk van het opslagmiddel af, las ik hier: http://www.ad.nl/ad/nl/1841/De-Autospecialist/article/detail/3146441/2012/01/31/Hoe-lang-houd-je-benzine-goed-in-een-jerrycan.dhtml

 

Kort samengevat metalen jerrycans genieten voorkeur

 

Kijk hier wordt ik blij van. Metalen jerrycans in de schuur is dus prima

Link to post
Share on other sites
Duitse zusterorganisatie van de ANWB, de ADAC, heeft 25 jaar geleden een paar liter gelode superbenzine in een kelder opgeslagen. Onlangs werd het weer tevoorschijn gehaald en de kwaliteit bleek na een kwart eeuw nog opmerkelijk goed. De benzine bleek nog goed geschikt om mee te rijden. De ADAC bewaarde de benzine in een luchtdicht afgesloten, metalen jerrycan. Bij kunststof jerrycans of de niet hermetisch afgesloten brandstoftanks van auto's en motorfietsen is het een ander verhaal. Daarin kan de benzine snel aan kwaliteit verliezen en onbruikbaar worden, vooral door de blootstelling aan zuurstof.

 

Dat snap ik toch niet helemaal:

Dit impliceert dat een kunststof jerrycan zuurstof doorlaat? Mijn zwarte licht en luchtdichte kunststof jerrycan staat koel en donker in de schuur. Waarom zou die het dan niet 25 jaar kunnen volhouden? (die roest tenminste niet!)

Link to post
Share on other sites
Koop een dieselaggregaat! Daar gooi je ook gewoon zonnebloemolie in of een beetje gefilterd frituurvet. En diesel is niet zo licht ontvlambaar.

 

Graag! Heb jij voor mij een adresje, of een merk + type aggregaat van een 2kWh diesel aggregaat dan? Ik vindt ze niet.

 

Wat ook nog een optie is, is om een kleine Honda te kopen. Daar zijn conversiekits voor beschikbaar zodat je ze op aardgas / propaan / biogas kunt laten werken. Dan kan je hem nog op het gasnet aansluiten zolang daar druk op blijft staan.

Link to post
Share on other sites
Dat snap ik toch niet helemaal:

Dit impliceert dat een kunststof jerrycan zuurstof doorlaat? Mijn zwarte licht en luchtdichte kunststof jerrycan staat koel en donker in de schuur. Waarom zou die het dan niet 25 jaar kunnen volhouden? (die roest tenminste niet!)

 

En toch schijnen ze na verloop van tijd zuurstof door te laten. Voedsel zit ook in blik/metaal, wat zeer langhoudbaar moet blijven. Ik heb dit jaren geleden ook op amerikaanse fora gelezen, dat kunstof HDPE (geloof ik) uiteindelijk zuurstof doorlaat. Zekere voor het onzekere?

Link to post
Share on other sites
En toch schijnen ze na verloop van tijd zuurstof door te laten. Voedsel zit ook in blik/metaal, wat zeer langhoudbaar moet blijven. Ik heb dit jaren geleden ook op amerikaanse fora gelezen, dat kunstof HDPE (geloof ik) uiteindelijk zuurstof doorlaat. Zekere voor het onzekere?

 

Om dit te onderschrijven, ik had een plastic jerrycan, maar het bleef stinken in de schuur dus hij liet dampen ontsnappen. Sinds ik metalen heb niets meer aan de hand

Link to post
Share on other sites
Dat snap ik toch niet helemaal:

Dit impliceert dat een kunststof jerrycan zuurstof doorlaat? Mijn zwarte licht en luchtdichte kunststof jerrycan staat koel en donker in de schuur. Waarom zou die het dan niet 25 jaar kunnen volhouden? (die roest tenminste niet!)

 

Luchtdicht is niet dampdicht. Damp heeft andere dichtheid dan lucht.

 

Als langdurige opslag een probleem is kan je voor een gasconversie gaan. Propaan is vrijwel probleemloos op te slaan (met een heel klein beetje onderhoud aan het materiaal).

 

Let uiteraard op de brandveiligheid en bij grotere hoeveelheden horen ook de benodigde borden voor hulpdiensten.

Link to post
Share on other sites

Wat niet onbelangrijk is, de brandbaarheid van benzine. Metalen jerrycans opgeslagen in een metalen rek b.v. onder een aanhanger veroorzaken sneller vonkvorming dan plastic. Kijk maar eens in het donker als metaal op metaal krast of er vonkjes zijn.

Als er dan nog iet benzine aan de buitenkant zit is het dus een soort brandbom.

 

Plastic jerryycans vonken niet tijdens het schuiven, maar kunnen statisch zijn.

Mijn zoon had enige jaren terug een plastic jerrycan opengedraaid deze was ogenschijnlijk leeg, maar door de zon was het laaste restje benzine verdampt en zat als gas in de lege jerrycan. Toen hij de dop losdraaide onstont er blijkbaar statische lading (vonkvorming) met als gevolg eem steekvlam die zijn hand verbrande. Wel enige tijd mee gelopen als echte brandwond.

 

Dus vergeet nooit dat benzine een gevaarlijk goedje is en hoogst-explosief. Dus ook nooit met je gezicht erbij om te kijken hoeveel er nog in zit.

In tegenstelling tot diesel en petroleum is veel minder vluchtig en zal niet gauw uit zichzelf ontbranden, in theorie kun je een brandende lucifer in een bak petroleum gooien zonder dat er iets gebeurd. Probeer dat niet bij benzine:mad:

Link to post
Share on other sites

Hmmmm. Wat een gedoe eigenlijk, benzine. Daar komt dan nog bij dat je na een SHTF al vrij snel niets meer hebt aan je aggregaatje, hoeveel brandstof je ook opslaat, het zal vrij snel op zijn, of het nou benzine, diesel, propaan of wat dan ook is.

 

De diesel aggregaat zou wel een goed alternatief zijn, maar die beginnen ergens rond de 4 á 5 kVa, dat is overkill voor een gemiddeld huishouden. Denk zomaar dat ik die centen voor een diesel aggregaat apart zet voor de aanschaf van de zonnepanelen met flinke set accu´s, dan zien we daarna wel weer verder.

 

Bedankt voor de info allen,

Link to post
Share on other sites
Koop een dieselaggregaat! Daar gooi je ook gewoon zonnebloemolie in of een beetje gefilterd frituurvet. En diesel is niet zo licht ontvlambaar.
Inderdaad, sterker, betrouwbaarder, zuiniger, draait op van alles.

 

Dat snap ik toch niet helemaal:

Dit impliceert dat een kunststof jerrycan zuurstof doorlaat? Mijn zwarte licht en luchtdichte kunststof jerrycan staat koel en donker in de schuur. Waarom zou die het dan niet 25 jaar kunnen volhouden? (die roest tenminste niet!)

Jazeker, kunststof is vaak niet dampdicht.

 

Wat niet onbelangrijk is, de brandbaarheid van benzine. Metalen jerrycans opgeslagen in een metalen rek b.v. onder een aanhanger veroorzaken sneller vonkvorming dan plastic. Kijk maar eens in het donker als metaal op metaal krast of er vonkjes zijn.

Als er dan nog iet benzine aan de buitenkant zit is het dus een soort brandbom.

 

Plastic jerryycans vonken niet tijdens het schuiven, maar kunnen statisch zijn.

Mijn zoon had enige jaren terug een plastic jerrycan opengedraaid deze was ogenschijnlijk leeg, maar door de zon was het laaste restje benzine verdampt en zat als gas in de lege jerrycan. Toen hij de dop losdraaide onstont er blijkbaar statische lading (vonkvorming) met als gevolg eem steekvlam die zijn hand verbrande. Wel enige tijd mee gelopen als echte brandwond.

 

Dus vergeet nooit dat benzine een gevaarlijk goedje is en hoogst-explosief. Dus ook nooit met je gezicht erbij om te kijken hoeveel er nog in zit.

In tegenstelling tot diesel en petroleum is veel minder vluchtig en zal niet gauw uit zichzelf ontbranden, in theorie kun je een brandende lucifer in een bak petroleum gooien zonder dat er iets gebeurd. Probeer dat niet bij benzine:mad:

Inderdaad, vanuit veiligheidsoogpunt is diesel ALTIJD te verkiezen boven benzine.
Link to post
Share on other sites

Het voordeel van een benzine aggregaat is natuurlijk dat het ook geschikt kan worden gemaakt voor houtgas.

 

Ik heb het nog niet gedaan, maar ik hoop in de toekomst toch ooit een een benzine aggregaat te kopen en dat direct om te bouwen tot een houtgas aggregaat.

Diesel is langer houdbaar en je kunt ook zelf diesel maken, maar dat is toch redelijk chemisch allemaal.

Houtgas is makkelijk (denk ik). En wanneer je eenmaal houtgas kunt maken is de aanvoer van nieuw hout meestal geen probleem.

Link to post
Share on other sites
Het voordeel van een benzine aggregaat is natuurlijk dat het ook geschikt kan worden gemaakt voor houtgas.

 

Ik heb het nog niet gedaan, maar ik hoop in de toekomst toch ooit een een benzine aggregaat te kopen en dat direct om te bouwen tot een houtgas aggregaat.

Diesel is langer houdbaar en je kunt ook zelf diesel maken, maar dat is toch redelijk chemisch allemaal.

Houtgas is makkelijk (denk ik). En wanneer je eenmaal houtgas kunt maken is de aanvoer van nieuw hout meestal geen probleem.

Klopt. Maar! Houtgas installatie opstarten vraag redelijk wat tijd, vraagt een redelijke constante belasting (geen probleem) en is vaak arbeidsintensief,

tenzij je er eentje hebt op pellets, houtsnippers of een andere manier van geautomatiseerde hout aanvoer.

Link to post
Share on other sites
Klopt. Maar! Houtgas installatie opstarten vraag redelijk wat tijd, vraagt een redelijke constante belasting (geen probleem) en is vaak arbeidsintensief,

tenzij je er eentje hebt op pellets, houtsnippers of een andere manier van geautomatiseerde hout aanvoer.

 

Daarom zie ik een houtgas aggregaat dan ook vooral als onderdeel van een noodstroom of off-grid installatie die voornamelijk op zonne-energie draait. Enkel wanneer er eens onvoldoende zon is zou de houtgas generator moeten bijspringen.

Link to post
Share on other sites

oplsag van benzine in een metalen kast in de schuur of buiten in een metalen kooi net zoals gasflessen

 

Officeel mag je niet veel benzine opslaan 1 jerrycan van 5 liter meen ik (voor de verzekering particuliere inboedel). Zeg in ieder geval na een brand nooit dat het veel meer was. De rest van de jerrycans was leeg.:o

Link to post
Share on other sites

Benzine en ook een aggregaat is idd niks waard als je in een giga shtf terecht komt. Maar ik elf heb altijd gewoon 50 ltr reserve en altijd een volle tank. Het kan ook binnenkort zomaar eens voor komen dat de tankstations geen brandstof meer kunnen leveren of dat chauffeurs gaan staken en of de olieproducerende landen houden er voor een tijdje mee op olie te leveren aan het westen. Je hebt dan wel altijd nog wat extra brandstof over om je een maandje te kunnen uitzingen.

En benzine bewaren. Ik doe zelf gewoon elke keer uit de kan tanken en deze dan weer bijvullen bij het tankstation. Zo houd je wel de benzine vers en hoef je niet elke keer weer te kijken of de brandstof nog wel goed is.

Link to post
Share on other sites

Diesel 150 liter in jerry's en twee auto's die dit graag lusten....de Volvo en de LaRo....de V doet 1:14 op lange stukken. Dat is over de weg mijn favo auto. Veilig en snel. Diesel is jaren houdbaar idd, heb alles metaal. En ja, beetje slaolie bij de diesel en daar zal de LaRo ook niet heel veel om geven denk ik; zeker niet als je het 1:10 mengt. Frituurvet, tsja het schijnt te kunnen.

Link to post
Share on other sites
oplsag van benzine in een metalen kast in de schuur of buiten in een metalen kooi net zoals gasflessen

 

Officeel mag je niet veel benzine opslaan 1 jerrycan van 5 liter meen ik (voor de verzekering particuliere inboedel). Zeg in ieder geval na een brand nooit dat het veel meer was. De rest van de jerrycans was leeg.:o

 

'Goh, waar kom die extra brandbelasting vandaan?'

 

Hoeveel je mag opslaan is afhankelijk van de type verzekering en de type opslag. Er zijn verschillende eisen bij verschillende hoeveelheden.

Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...