Tom Geplaatst: 29 oktober 2012 Delen Geplaatst: 29 oktober 2012 Erg mooie uitleg, compleet met fimpjes En zie ik op de onderstaande link nog een interessant atikel over vergiftige tuinslangen:mad: Maar eerst de lucifers-link 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
backschless Geplaatst: 29 oktober 2012 Delen Geplaatst: 29 oktober 2012 Leuke tips Tom thankx. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BoeKou Geplaatst: 29 oktober 2012 Delen Geplaatst: 29 oktober 2012 Leuk, met behulp van ijs vuur maken. Ik was er niet op gekomen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Communicator Geplaatst: 29 oktober 2012 Delen Geplaatst: 29 oktober 2012 Leuk, met behulp van ijs vuur maken. Ik was er niet op gekomen. Toen werd ik nieuwsgierig Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BoeKou Geplaatst: 29 oktober 2012 Delen Geplaatst: 29 oktober 2012 Toen werd ik nieuwsgierig 8e filmpje van @Tom 's link. Sommige methodes zijn redelijk out of the box. Erg leuk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Secret Prepper Geplaatst: 29 oktober 2012 Delen Geplaatst: 29 oktober 2012 Leuk, daar moest ik er maar eens een paar van gaan proberen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Advivo Geplaatst: 29 oktober 2012 Delen Geplaatst: 29 oktober 2012 Kwam het al een keer eerder tegen op het forum. Maar als je het niet kent : Zoek voor de gein ook eens op 'Fire Piston'. Dat vind ik persoonlijk één van de mooiste wijzes om vuur te maken. Heb een aluminium versie in mijn BOB zitten. Het voornaamste voordeel van zo'n ding : Het verbruikt niks, gaat nooit 'op'. In tegenstelling tot de meeste gangbare vuurstart-attributen, die eindig zijn. Iedereen kent wel de warmte die een fietspomp tijdens het gebruik opwekt. Een fire-piston ('vuur zuiger') werkt volgens hetzelfde principe. Snel samengeperste lucht wordt gloeiend heet. Een Dieselmotor werkt overigens ook zo. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast armageddon Geplaatst: 30 oktober 2012 Delen Geplaatst: 30 oktober 2012 nice noooit geweten dat je let ijs vuur kon maken Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
sormano Geplaatst: 30 oktober 2012 Delen Geplaatst: 30 oktober 2012 Die fire piston is wel interessant... Iemand enig idee waar je daar spul voor kunt kopen?? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Advivo Geplaatst: 30 oktober 2012 Delen Geplaatst: 30 oktober 2012 Die fire piston is wel interessant... Iemand enig idee waar je daar spul voor kunt kopen?? Zelf maken : http://www.primitiveways.com/Fire%20Piston%20using%20commercial%20materials.html Of eBay : http://www.ebay.nl/sch/i.html?rt=nc&LH_PrefLoc=2&_nkw=fire%20piston&_fln=1&_trksid=p3286.c0.m283 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hamster Geplaatst: 16 november 2013 Delen Geplaatst: 16 november 2013 alles waar je een zonnestraal mee kunt focussen kun je gebruiken om vuur te maken 8e filmpje van @Tom 's link. Sommige methodes zijn redelijk out of the box. Erg leuk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BlazerNL Geplaatst: 17 november 2013 Delen Geplaatst: 17 november 2013 Kwam het al een keer eerder tegen op het forum. Maar als je het niet kent : Zoek voor de gein ook eens op 'Fire Piston'. Dat vind ik persoonlijk één van de mooiste wijzes om vuur te maken. Heb een aluminium versie in mijn BOB zitten. Het voornaamste voordeel van zo'n ding : Het verbruikt niks, gaat nooit 'op'. In tegenstelling tot de meeste gangbare vuurstart-attributen, die eindig zijn. Iedereen kent wel de warmte die een fietspomp tijdens het gebruik opwekt. Een fire-piston ('vuur zuiger') werkt volgens hetzelfde principe. Snel samengeperste lucht wordt gloeiend heet. Een Dieselmotor werkt overigens ook zo. Een Firepiston is een leuk idee maar is 1 van de moeilijkst manieren om vuur te krijgen, een vuurboog is zelfs nog makkelijker. Dit komt omdat het aanmaak materiaal perfect moet zijn anders werk het niet. En over het nooit opgaan ben ik het ook niet helemaal mee eens, het hele ding is afhankelijk van een rubberen o ring en het is bekent dat die dingen vaak valen en makkelijk kapot gaan en al helenmaal in temperaturen onder de 0 graden. Vandaar dat je de firepiston ook bijna nooit ziet in survival kits of series of bij preppers. M.v.g. JP Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jobs Geplaatst: 17 november 2013 Delen Geplaatst: 17 november 2013 Dit komt omdat het aanmaak materiaal perfect moet zijn anders werk het niet. Fire piston met wat verkoold katoen werkt naar wat ik gezien heb best goed. Dat verkoolde katoen moet je dus ook preppen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BlazerNL Geplaatst: 17 november 2013 Delen Geplaatst: 17 november 2013 Fire piston met wat verkoold katoen werkt naar wat ik gezien heb best goed. Dat verkoolde katoen moet je dus ook preppen. Dat klopt ja maar er is maar het word heel lastig om iets natuurlijks te gebruiken, dat bedoelde ik er mee. Het lijkt mij vooral makkelijk om een secundaire manier van vuur maken te hebben waarbij je niet nog van alles en nog wat nodig heb, vooral als het niet gemakkelijk te vinden is. Dan is het nut volgens mij een beetje weg. M.v.g JP Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
carismo Geplaatst: 1 maart 2015 Delen Geplaatst: 1 maart 2015 Onlangs zag ik deze. https://www.youtube.com/watch?v=nf9auktH31c Ik heb altijd een zaklampje en beetje alu folie bij, het lukt zelfs met een aaa batterijtje. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Toef Geplaatst: 1 maart 2015 Delen Geplaatst: 1 maart 2015 Ik heb altijd een zaklampje en beetje alu folie bij, het lukt zelfs met een aaa batterijtje. Heerlijk deze tips !! (add alu folie in BOB) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jorisb Geplaatst: 2 maart 2015 Delen Geplaatst: 2 maart 2015 @carismo creatief bedacht. Nog een functie voor die geprepte batterijen:rolleyes:. Ik vraag me af of een kauwgom papiertje nodig is, of dat je ook zelf een stukje folie en papier tegen elkaar kunt houden. Iets om uit te testen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roel Geplaatst: 3 maart 2015 Delen Geplaatst: 3 maart 2015 Zelfs met een lucifer kan het al knap lastig zijn vuur aan te krijgen. Je maat is in ijskoud water gevallen en dreigt nu onderkoeld te raken. Je moet gewoon binnen 5 minuten vuur hebben om hem op te warmen. Probeer maar eens in 5 minuten genoeg droog klein spul te vinden en aan te krijgen met niet meer dan 1 lucifer. En daarna als het een beetje regent, En daarna als het hard regent en waait. En dan een keer als het weken lang heeft geregend en alles zompig en doornat is... Sterkte! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DeltaFox Geplaatst: 3 maart 2015 Delen Geplaatst: 3 maart 2015 Waarom moeten mensen altijd met extremen aan komen zetten. Het gaat hier gewoon om alternatieven... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vheeswijk Geplaatst: 31 oktober 2015 Delen Geplaatst: 31 oktober 2015 Staalwol als vuurstarter Staalwol is een goede vuurstarter en is te vergelijken in gebruik met charcloth (Google: Charcloth). Men kan dit materiaal op 2 manieren gebruiken: Met een 9 Volt batterij: leg een klein stukje staalwol uit elkaar getrokken zo groot als een muntje op jutevezels, katoen, met lampolie geïnpregneerde houtvlokken, etc. Druk voorzichtig de polen van de 9 Volts batterij op het stukje staalwol. Het gaat dan gloeien. Blaas bovenop de gloeiende staalwol waardoor de vonken de andere tondel raken en u heeft vuur. Met de ferrocerium firesteel: Idem als hierboven beschreven. Gebruik wat meer staalwol om een groter oppervlak te bekomen. Zie hiervoor de volgende links: Steel Wool an Incredible Alternative to Char Cloth Tuesday, October 27 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 31 oktober 2015 Delen Geplaatst: 31 oktober 2015 @vheeswijk ,dat met staalwol klopt maar je moet wel de fijnste (0000) hebben anders werkt het niet echt ,staalwol van deze fijnste kun jezelfs met een vuursteen en vuurstaal aankrijgen . grover staalwol gloeit wel maar brand niet echt gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dubbel0 Geplaatst: 31 oktober 2015 Delen Geplaatst: 31 oktober 2015 Zelfs met een lucifer kan het al knap lastig zijn vuur aan te krijgen. Je maat is in ijskoud water gevallen en dreigt nu onderkoeld te raken. Je moet gewoon binnen 5 minuten vuur hebben om hem op te warmen. Probeer maar eens in 5 minuten genoeg droog klein spul te vinden en aan te krijgen met niet meer dan 1 lucifer. En daarna als het een beetje regent, En daarna als het hard regent en waait. En dan een keer als het weken lang heeft geregend en alles zompig en doornat is... Sterkte! opwarmen met body heat en gebruik al het droge materiaal wat je hebt (slaapzak/tent/ shelters etc.) trek um desnoods de droge kleding van jezelf aan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roel Geplaatst: 31 oktober 2015 Delen Geplaatst: 31 oktober 2015 Ja hoor, klopt helemaal, maar dat was niet de stelling. Maak vuur met slechts één lucifer in de meest beroerde omstandigheden. Het heeft namelijk geen enkele zin jezelf op te offeren voor het leven van iemand anders als je ook iets kunt bedenken waarbij ierdereen het gaat overleven... Je vriend raakt zwaar onderkoeld en jij moet iets bedenken....Je kleren weggeven is een idee, maar of het de beste is...? Wat ga jij dan dragen...? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kyokushinkai Geplaatst: 31 oktober 2015 Delen Geplaatst: 31 oktober 2015 Ja hoor, klopt helemaal, maar dat was niet de stelling. Maak vuur met slechts één lucifer in de meest beroerde omstandigheden. Het heeft namelijk geen enkele zin jezelf op te offeren voor het leven van iemand anders als je ook iets kunt bedenken waarbij ierdereen het gaat overleven... Je vriend raakt zwaar onderkoeld en jij moet iets bedenken....Je kleren weggeven is een idee, maar of het de beste is...? Wat ga jij dan dragen...? De stelling was: vuur maken zonder lucifers... Dus leuk, zo'n extreem voorbeeld, maar niet realistisch. Ik heb wel meer lucifers, dus waarom in zo'n situatie maar 1 lucifer gebruiken? En waarom lucifers als het dus ook anders kan? Zoals al werd gezegd: waarom altijd die extremen... Irrelevant. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Maurits Geplaatst: 9 november 2015 Delen Geplaatst: 9 november 2015 Zelfs met een lucifer kan het al knap lastig zijn vuur aan te krijgen. Je maat is in ijskoud water gevallen en dreigt nu onderkoeld te raken. Je moet gewoon binnen 5 minuten vuur hebben om hem op te warmen. Probeer maar eens in 5 minuten genoeg droog klein spul te vinden en aan te krijgen met niet meer dan 1 lucifer. En daarna als het een beetje regent, En daarna als het hard regent en waait. En dan een keer als het weken lang heeft geregend en alles zompig en doornat is... Sterkte! In Nederland ben je binnen 5 minuten wel bij iemand binnen. Ben je ergens in de middle of nowhere dan mag ik hopen dat je een beetje voorbereid was en tondel hebt meegenomen of iets anders brandbaars. Heb je dat niet dan had je ook niet in de buurt van water moeten komen. Extreme scenario's zijn altijd wel te bedenken. Slimmer is om uit extreme situaties te blijven of tenminste zorgen dat je wat basis spul bij je hebt voordat je in een extreme situatie beland. Als ik ga hiken dan heb ik altijd een waterdicht blikje met lucifers en tondel bij me. Meestal ook een paar aanmaakblokjes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.