stijn Geplaatst: 20 september 2012 Delen Geplaatst: 20 september 2012 Ik was zojuist naar discovery channel aan het kijken en daar waren ze koelkasten aan het maken die koelen door de verdamping van water. Ik heb een beetje gegoogeld en een filmpje gevonden om net hetzelfde te maken met gewoon materiaal dat iedereen in huis heeft. Nu is mijn vraag : heeft iemand hier al ervaring mee? Het filmpje: http://www.geenflauwekulletjes.nl/2011/07/bouw-je-eigen-koelkast-zonder.html Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
robbie Geplaatst: 20 september 2012 Delen Geplaatst: 20 september 2012 Geen ervaring mee maar dit gaan we zeker even uitproberen Dank voor het filmpje Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Communicator Geplaatst: 20 september 2012 Delen Geplaatst: 20 september 2012 Dat ziet er erg makkelijk en interessant uit!, dat gaan wij zeker uitproberen hier, leuk! Bedankt! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kungfufox Geplaatst: 20 september 2012 Delen Geplaatst: 20 september 2012 Ey Stijn, het klopt inderdaad wat je aanhaalt hier. In 3e wereldlanden worden ze bijvoorbeeld al gebruikt voor het koel houden van eten. Ik had deze ook al in mijn afspeel-lijst staan op youtube . Voor diegene die geïnteresseerd zijn, ik heb ondertussen al wat handige youtube filmpjes verzameld welke je op mijn kanaal kunt checken: Foxxie's preppers TV Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
stijn Geplaatst: 20 september 2012 Auteur Delen Geplaatst: 20 september 2012 Ik denk wel dat deze op een plaats met luchtverplaatsing moet staan om de verdamping te bevorderen @ kungfufox: ik ga op mijn gemak met een pintje naar je verzameling filmpjes kijken Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hakin9 Geplaatst: 20 september 2012 Delen Geplaatst: 20 september 2012 Probeer dit concept uit in de brandende hitte midden in de zomer dan werkt het (misschien) wel. Maar met een lauwe 20 graden en bewolking kun je dit op je buik schrijven. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tyler Durden Geplaatst: 20 september 2012 Delen Geplaatst: 20 september 2012 En als je 'm op een brandende houtkachel zou zetten? Werkt het dan weer wel? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
stijn Geplaatst: 20 september 2012 Auteur Delen Geplaatst: 20 september 2012 En als je 'm op een brandende houtkachel zou zetten? Werkt het dan weer wel? Aan jou de eer om het uit te testen... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tyler Durden Geplaatst: 21 september 2012 Delen Geplaatst: 21 september 2012 Staat genoteerd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepper053 Geplaatst: 21 september 2012 Delen Geplaatst: 21 september 2012 koel idee. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dR3 Geplaatst: 21 september 2012 Delen Geplaatst: 21 september 2012 Briljant! Thanks, weer wat geleerd Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sureiscool Geplaatst: 21 september 2012 Delen Geplaatst: 21 september 2012 Ik ga het zeker proberen, lijkt bijna te mooi om waar te zijn! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
cafard Geplaatst: 22 september 2012 Delen Geplaatst: 22 september 2012 Hey ik wist niet dat dat kon , handige tip zeg . Ik heb er nog wel 1 , met behulp van een klein op een co2 fles te schroeven apparaatje kun je zelf droogijs maken . dat is - 78 graden Celsius . als je dat in een koelbox of in je koelkast legt blijft ie echt wel een tijd koel Link voor het apparaatje ergens bijna onderaan op de pagina , het heet de SnowPack Droogijsmaker . en je hebt er dus wel een gevulde co2 cilinder voor nodig. http://www.labstuff.nl/contents/nl/d39.html Op die site zijn wel meer handige dingen te vinden voor preppers. dit is een link van een video waaraan aan een leerling word uitgelegd hoe een iets andere droogijs apparaatje werkt . het is gevaarlijk spul dus kijk er mee uit. ze draagt niet voor niks termo handschoenen in het filmpje Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
v0ldem0rt Geplaatst: 24 september 2012 Delen Geplaatst: 24 september 2012 Dit werkt inderdaad erg goed, als er maar zon en/of genoeg warmte is om het water te verdampen. Iedere vorm van verdamping zorgt voor afkoeling dus dit zo moeten werken naast de houtkachel. Of je echt hele lage temperaturen haalt durf ik niet te zeggen. Van de zomer voer ik langs een woonboot en die had een tuinsproeier op het dak staan. Ook dat koelt en op die manier heb je dus een soort van airco zonder stroom. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wonderland Geplaatst: 26 september 2013 Delen Geplaatst: 26 september 2013 Ik vond onlangs op youtube een makkelijke manier om een koelkast te maken zonder stroom. Ja ook jij kunt dit makkelijk maken en er is geen wetenschap voor nodig. Ik vraag me alleen af, indien je de koelkast groter zou maken, word hij dan kouder? deze vraag mag wel door een geleerde beantwoord worden Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Schatkist Geplaatst: 26 september 2013 Delen Geplaatst: 26 september 2013 @Wonderland, leuke link en ik denk ook echt handig. Zeker als je een tuin heb, gewoon wat van deze potten in je tuin gebruiken en als je het echt nodig heb, heb je zo een paar koelkastjes die restjes of medicijnen kunnen koel houden. Weet alleen niet hoe dit gaat werken als het bewolkt is of als je een hoge luchtvochtigheid heb waardoor je dus minder verdamping heb. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast gebruikersnaam Geplaatst: 26 september 2013 Delen Geplaatst: 26 september 2013 Ik vraag me alleen af, indien je de koelkast groter zou maken, word hij dan kouder? Nope. Voor werking zie quote wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdamping Verdampingswarmte en condensatiewarmte Bij deze verdamping daalt de temperatuur, iets dat goed te voelen is als men blaast op wat aceton die men in de hand houdt, of op een bezweet stukje van de huid. De temperatuur is een maat van de gemiddelde snelheid van de vloeistofmoleculen, dus door het ontsnappen van de snelste moleculen zal de temperatuur van de vloeistof lager zijn Zie wikipedia voor meer uitleg Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MyronPrps Geplaatst: 26 september 2013 Delen Geplaatst: 26 september 2013 en voor hoelang blijft het koel dan? of elke dag weer wat water erover heen? maar erg interessant zal het zeker even proberen:) mvg, Mp Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miss Jade Geplaatst: 26 september 2013 Delen Geplaatst: 26 september 2013 Dit ga ik echt eens proberen, helemaal omdat die terracotta potten ook weer heel goed als verwarmers kunnen werken! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CrossbowClan Geplaatst: 26 september 2013 Delen Geplaatst: 26 september 2013 Dat ga ik zeker proberen @Wonderland, want ik gebruik al jaren geen koelkast maar de kids willen wel graag in de zomer frisdrank/water drinken die echt koud is. Dankje voor de link. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wonderland Geplaatst: 26 september 2013 Delen Geplaatst: 26 september 2013 Graag gedaan hoor Ik wil hem zelf ook wel gaan testen eigenlijk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jobs Geplaatst: 26 september 2013 Delen Geplaatst: 26 september 2013 Gewoon rood aardewerken potten van het tuincentrum? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wonderland Geplaatst: 26 september 2013 Delen Geplaatst: 26 september 2013 Ja volgens mij terracotta potten Kijk eens of ze die ook in het vierkant hebben Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greener Geplaatst: 26 september 2013 Delen Geplaatst: 26 september 2013 Leuke aanvulling! Zelf hebben veel mensen bij mij op de moestuin een zinken emmer ingegraven. Deksel even wit schilderen en klaar is Kees. Zelfs een biertje blijft lekker koud. Greener Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wonderland Geplaatst: 26 september 2013 Delen Geplaatst: 26 september 2013 Leuke aanvulling! Zelf hebben veel mensen bij mij op de moestuin een zinken emmer ingegraven. Deksel even wit schilderen en klaar is Kees. Zelfs een biertje blijft lekker koud. Greener Ik vroeg mij net af of het nog simpeler kan Het antwoord is dus: Ja dat kan! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.