Ga naar inhoud

Miss Jade

Lid niveau 2
  • Aantal items

    365
  • Registratiedatum

  • Dagen gewonnen

    3

Alles dat geplaatst werd door Miss Jade

  1. Als iemand met een behoorlijke voedseluitdaging (waaronder sulfiet), weet ik dat hier echt wel mooie voorraden mee aan te leggen zijn. Als ik een tip mag geven, de potjes van Hak (die bij de zoutvrije afdeling staan), hebben helemaal geen toevoegingen (op soms wat citroenzuur na). Bovendien denk ik dat een voorraad ook echt niet alleen hoeft te bestaan uit gedroogd of blikvoer. Gedroogde zakken bonen, meelsoorten, losse ingrediënten - en wat dacht je van de start van je eigen moestuin! Tegen de ontstekingsreactie zijn ook weer dingen te preppen, prednison, histamine remmers, verschillende soorten kruiden (heilige basilicum (tulsi) om er een te noemen). Zeker iets om met een arts te overleggen. En anders histamine remmers ('hooikoortsmedicijnen') bij de Kruidvat en Lidl inslaan! Kortom, mogelijkheden genoeg.
  2. Wauw @Simurgh! Wat ontzettend goed gedaan, rustig, nuchter en duidelijk Fijn als meer mensen in gaan zien dat 'preppen' eigenlijk de normaalste zaak van de wereld is. Ook complimenten aan Veronica, dat hebben ze bewonderenswaardig netjes en integer aangepakt.
  3. Hier met filmpje. Die lijkt er verdacht veel op inderdaad.. Mocht je er niet uitkomen, is een fabrikant mailen ook altijd een optie natuurlijk
  4. Oud model Hawk 55 misschien? Heel veel verder kom ik ook niet en ken ik de oude modellen ook helemaal niet. Wie weet heeft hier iemand eenzelfde gehad.. Heb je misschien nog een foto van de top, die is namelijk wel specifiek/opvallend anders dan andere tassen
  5. Het goed inpakken van je tas maakt gevoelsmatig kilo's verschil. Zware items wil je het liefst onderaan, tegen je rug. Geen bungelende dingen aan je tas, helpt ook al een hoop. Oefenen en het verschil voelen, opdat je op een gegeven moment je tas blind in én uit kan pakken, heeft mij veel geholpen. Persoonlijk zou ik nooit alleen een focus leggen op het versterken van je rug. Wil je toch de focus leggen op een bepaald gebied, richt je dan op je core. Wissel hierbij oefeningen van tegenovergestelde spieren/spiergroepen af. Vooral ook lekker gaan wandelen met je tas, waarbij je het gewicht opbouwd. Elke oefeningen is namelijk weer anders, een goede fietser kan alsnog een waardeloze wandelaar zijn. Let ook goed op het afstellen van je tas. Een beetje backpack heeft onzettend veel mogelijkheden: van lengte van de straps, tot aan hoe dicht je tas op je rug zit. Hierbij is ook weer experimenteren het toverwoord (of laat je tas eens afstellen in de winkel waar je deze hebt gekocht). Heb je ook al de optie overwogen om op je route dingen achter te laten? Te verstoppen/in te graven of bij mensen die je kent. Dat maakt de hoeveelheid die je mee hoeft te nemen al een stuk behappelijker vaak!
  6. Mooie post weer! Ga je deze informatie ook in de wiki zetten of ga je er zelf iets van maken (pfd oid)? Als afgestudeerde zielenknijper ben ik benieuwd naar je volgende stuk over groepsvorming!
  7. Mooi artikel zeg! Zelf vind ik het juist een verademing dat er een keer op een andere manier aandacht is voor 'preppen/preppers'. Dat het ook kan vanuit een duurzaam oogpunt, met rust en respect naar de omgeving en elkaar. In dat opzicht zijn die muntjes en vuurstenen ook geweldig (handig). Waterbesparend en als je weet hoe je met een vuursteen (eventueel in combinatie met vuurslag) vuur kan maken, vind je haast op elke plek wel je middelen Go Monique!
  8. De kruiden die ik onder je linkjes vind zijn niet per definitie de beste energiegevers (sterker nog een deel van de kruiden kan hallucinaties tot gevolg hebben, met overprikkeling niet de beste combinatie lijkt mij zo). Bovendien is energie of vermoeidheid, zoals hier boven al wordt beschreven, een breed begrip. Uit je verhaal maak ik een beetje op dat je misschien niet zo zeer opzoek bent naar energie (koffie, cacao, guarana), als naar herstel (wat heel specifiek is aan wat er mis is) of rust/ontspanning (valeriaan, sint janskruid, passiebloem, om maar wat te noemen). Heel andere dingen, die elkaar heel erg kunnen bijten. Een keer overleggen met een huisarts lijkt me geen onverstandige optie in dit geval. Hij of zij kan met je kijken of er een oorzaak is te vinden voor je klachten. In mijn ogen verstandiger dan zomaar wat te gaan slikken (supplementen, vitamines etc.). Een theetje van het een of het ander kan (meestal!) geen kwaad, als ondersteuning. Wanneer je weet wat precies je klachten veroorzaakt kan je verder kijken, en het zelfs met je huisarts/arts/oid hebben over het gebruik van natuurlijke middelen als dat je meer aanspreekt.
  9. Voeding is een bijzonder iets, en hoe een lichaam er op reageert is misschien nog wel bijzonderder. @Keyser Suze heeft hier een hele tijd geleden ook een mooi topic over gemaakt http://preppers.nl/forum/threads/870-Voeding Zelf vind ik macronutrienten (koolhydraten, vetten, eiwitten) en micronutrienten (vitamines, mineralen, sporenelementen) ook veel interessanter dan calorische waarde (al is het wel een goede om een beetje in het oog te houden), zo zal je van bladgroen veel meer (in portie grootte) moeten eten om aan dezelfde hoeveelheid calorieën te komen, dan bijvoorbeeld van pasta. Voor een voorraad is het juist handig om te kijken wat je nu al eet. Dus niet zomaar kilo's rijst en potten pindakaas in/opslaan, maar uitgaan van wat je nu eet/waar jij goed op functioneert -en vanuit daar een voorraad opbouwen. Wat betreft gedroogde maaltijden in zakjes/potten, MRE's e.d., vind ik zelf macro's en micro's ook interessanter dan het aantal calorieën. Anders zou je net zo goed bussen slagroom (een van de hoogste waarde calorieën/prijs verhouding die je in de supermarkt kan vinden) in kunnen slaan. Niet zo lang houdbaar, maar mag het idee duidelijk zijn.
  10. ANW is een vak dat je op de middelbare school krijgt, misschien niet de meest handige bron? Misschien kan je kijken naar de bronnen die de scholieren hebben geraadpleegd en vanaf daar verder kijken De scholieren kregen overigens wel een dikke zeven voor hun verslag http://www.scholieren.com/praktische-opdracht/9284
  11. Is te koop bij De Tuinen en andere reformwinkels @carismo - weet niet wat de Belgische equivalent is. Persoonlijk zou ik gaan voor een mix van rijstproteïne en erwtenproteïne, vanwege het bredere spectrum aan eiwit dat deze bevatten (en een even lange houdbaarheid). Ook ruikt (en smaakt) hennepproteïne bijzonder (denk aan hennapoeder), terwijl rijst- en erwtproteïne meer weg heeft van gewone whey/gewoon eiwitpoeder. Ik meende dat over het opslaan van whey/eiwitpoeders al een heel draadje bestond ergens. Daar staan flink wat tips in. De belangrijkste: Gebruik opbouwen (helemaal bij whey) en er genoeg bij blijven drinken.
  12. Volgens mij had @hamster wel een heel fijne PFD online gezet in een draadje, maar het overzicht wat je bedoeld kan ik me zo niet herinneren. Voor specifieke vragen kan je altijd even PM sturen of naar @Richa natuurlijk -aangezien zij echt enorm veel weet!
  13. Ik kijk er naar uit en ben benieuwd hoe het zal zijn met een kleinere groep daar in Gilze! Zelf moet ik zaterdagmiddag weer een keer terug richting zuid-oost Brabant i.v.m. een bandavond , maar ik kan vrijdag wel al heel de dag. Ik weet niet of er meer mensen zijn met de luxe vrijdags vrij te zijn? Of begint de hike al vanaf 10.00 's ochtends? Is er overigens een mogelijkheid om eventueel eerder af te haken bij de hike (15.00 is aan de late kant voor mij).
  14. Haha dat klinkt als iets dat ik ook zou kunnen doen hoor, zelfs met mijn hoofd erbij. Maar na een uur/anderhalf uur rennen ben ik echt wel klaar met te luisteren naar mijn eigen gedachten..
  15. Wheypoeder is te bewaren in mylarzakken met zuurstofabsorbeerders, maar ik weet niet hoe dit de houdbaarheid beïnvloed/verbeterd. Whey is op zichzelf geen goede vleesvervanger, maar wel een goede eiwitbron. Whey is een bijproduct van kaas, vaak vind je in wheypoeder een mix van drie soorten whey (concentrate (WPC), isolate (WPI), and hydrolysate (WPH)) Ik raad het zelf niet aan om in een SHTF situatie te gaan beginnen met whey, dit kan echt behoorlijke maag/darmklachten veroorzaken als je dit niet gewend bent en bovendien heeft je lichaam behoorlijk wat water nodig om dit product te verwerken. Mocht je dit dus willen gaan gebruiken, kan ik eigenlijk alleen maar aanraden de whey nu ook al te gaan gebruiken. Er zijn eiwitpoeders op volledige plantenbasis, zoals bijvoorbeeld henneppoeder en het merk sunwarrior. En er zijn whey/eiwitpoeders te koop waaraan vitamines en mineralen zijn toegevoegd, waardoor het wel kan dienen als "vleesvervanger". Zelf heb ik vaker poeders gebruikt die meer dan een half jaar over de tht-datum heen waren, in principe kan er niet heel veel mis mee gaan als het droog en afgesloten blijft. Hopelijk zijn zo je vragen beantwoord.
  16. Nu ben ik toch wel een beetje jaloers, obstacleruns zijn leuk en de MM een van de leukste van Nederland @prepass Het fijnste van dit soort parcoursen is dat je er met je kop bij blijft, in tegenstelling tot halve marathon+ afstanden.
  17. Mooie lijst @Tom , ik twijfel alleen of het artikel waar je naar linkt de originele post is, maar dat laat misschien maar mooi zien hoe vaak 'ie gedeeld wordt! Een andere tip: Word je overvallen, vragen ze om je telefoon/portemonnee, geef deze dan niet aan, maar gooi 'm weg zodat je belager er achter aan gaat of in ieder geval afgeleidt wordt. En áltijd weerstand bieden, leer hoe je uit verschillende grepen komt, het liefst ook nog toegespitst op specifieke situaties (denk openbare toiletten, auto, trappengat). Dit gebeurd onder andere vaak bij Krav Maga trainingen, maar er zijn ook weet ik hoeveel andere cursussen en vecht/verdedigingssporten waar je bruikbare technieken leert. In mijn ogen is een van de belangrijkste dingen wat je kan leren is hoe je zelfverzekerd in bepaalde situaties kan reageren - belagers verwachten vaak geen daadkracht of weerstand. Een trap in het kruis is een bekende, maar denk ook eens aan een zwakke plek zoals het oog. Gemakkelijk te gebruiken, door simpelweg een vinger(nagel) in het oog (richting de binnenste ooghoek) te plaatsen en druk te zetten.
  18. Wat hier nog niet genoemd is en ik persoonlijk wel hanteer is om ook kopieën van belangrijke passen, zoals een paspoort, op verschillende plekken te hebben. Kopie op de e-mail, kopie op het werk, kopie op USB, dropbox etc. Wel met bijbehorend watermerk overigens! Aangezien fraude met fotokopieën gemakkelijk en veel voorkomend is. Niks is vervangend voor het origineel, maar kan wel erg handig zijn!
  19. Welkom hier Chiel! En wat leuk om te lezen hoeveel je er al mee bezig bent geweest, in praktische zin maar ook in de zin van kennis vergaring. Ik wens je heel veel lees en leerplezier hier en wellicht tot in de toekomst,
  20. Is het dan niet bijna net zo effectief op te fitnessen in interval? (Hit Intensity Interval - zoals bijvoorbeeld wordt toegepast in de Milon Cirkel, of gewoon kan worden gedaan in hardlopen/wandelen of als dan toch fitnessdvd's worden genoemd: TurboFire)?
  21. Je doet al het een aan ander aan cardio zie ik zo, dat is al een goede stap! Zelf denk ik dat het heel belangrijk is om spiertraining niet te vergeten, zowel voor mannen als vrouwen en helemaal wanneer je vetmassa wilt kwijt raken. Het opbouwen van de spieren vergroot bovendien je 'conditionele vaardigheden'. Hiervoor zijn oefeningen die gebruik maken van je eigen lichaamsgewicht een goede start, deze zijn er genoeg van op internet te vinden. Het hierboven genoemde P90x is daar voor een mooie basis, omdat hier persoonlijke verbetering voorop gesteld wordt.
  22. @Ronin Kogaratsu Wauw dit spreekt me echt enorm aan! Jammer dat het voor mij niet erg in de buurt ligt, heb je toevallig ook plannen voor seminars wat verder naar het zuiden?
  23. Interessante post, maar hier wil ik wel een kanttekening bij plaatsen. Gluten komen uit vele verschillende onderzoeken niet positief uit de bus, om veel verschillende redenen. Wat ik nu mensen zie doen is 'bewust' kiezen voor glutenvrij, wat per sé altijd een gezondere optie is: Het is verstandig te kiezen voor andere soorten granen, maar niet voor glutenvrije verpakte producten (zonder de ingrediënten te lezen). Dit zijn namelijk in de regel gewoon producten op tarwe basis (dus gluten) die 'schoongespoeld' zijn, met het gevolg dat ze voedingsstoffen en -vezels missen. Het is dan ook niet zo glutenvrij gelijkstaat aan gezond. Tarwe heeft overigens ook een enorm hoge glycochemische index, nog een reden om het te vermijden (voedingscentrum en GI). Om even een vergelijking te maken, heeft tarwebrood een evengroot effect op de bloedsuikerspiegel als pure honing en snoeprepen..
  24. Dit ga ik echt eens proberen, helemaal omdat die terracotta potten ook weer heel goed als verwarmers kunnen werken!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...