Ga naar inhoud
GENEGEERD

Slaap problemen


Recommended Posts

Ik ben nu over de 40, maar heb sinds ik naar de HAVO ging problemen gehad met slapen. Kan niet in slaap komen wanneer ik wil, en dus ook niet opstaan wanneer ik wil. Mijn ritme is een stukje verschoven, ga naar bed rond 0200-0400 uur en sta op rond 0930-1130 uur. Heb vanalles geprobeert, alles plantaardig wat er maar te verzinnen is en een aantal inslapers die zo verslavend zijn dat ik er maar weer mee gestopt ben.

 

Nu is het niet zo dat ik ergens op tijd hoef te zijn of zo, dus het is niet een probleem dat m'n hele leven ontwricht. Maar het zou toch wel fijn zijn om eens gewoon te kunnen slapen wanneer ik dat wil en om een beetje op een normale tijd op te kunnen staan.

 

Heeft er iemand tips? Heb dus zo'n beetje elk plantaardaardig middel al geprobeerd plus: Xanax, Zolpidem (Ambien in de US), Midazolam, Nitrazepam. Daarna de middelen zoals Melatonine (30-60 Mg om met dromen te experimenteren, maar dit werkte ook niet wat betreft slapen. Wel wat betreft dromen als ik dan uiteindelijk in slaap val, maar weer veel te laat).

 

Huisarts is bereid me nog zwaarder spul te geven maar dat wil ik niet. 't Spul zou ervoor zorgen dat ik niet meer droom (lijkt me niet gezond), bovendien is het weer zeer verslavend.

 

Ben dus op zoek naar een manier om gewoon te kunnen slapen van zeg middernacht tot 0900 uur of zo iets. Heb ook geprobeerd om lichamelijke oefening toe te passen op bepaalde tijden maar dat zet ook weinig zoden aan de dijk.

 

Het grootste probleem met het niet kunnen slapen is dat ik m'n gedachten niet 'af kan zetten', ik blijf maar doormalen (rumineren). Enige manier dat ik echt goed kan slapen is een mix van 2 maal 10mg Ambien plus een halve liter Grouse (Scotch). Erg ongezond dus doe ik heel zelden.

 

Buiten een grote houte hamer zie ik niet echt meer dingen die ik nog proberen kan dus als er iemand iets weet dat ik nog niet heb geprobeerd... Graag.

 

Zoals gezegt, heb dit probleem al vanaf dat ik een jaar of 14-15 was en 't is nooit beter geworden.

Link naar reactie
Share on other sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Lastig zeg! Mijn tips:

 

-vraag een doorverwijzing naar een Slaapcentrum. Daar word je op alle slaapvlakken doorgelicht en daadwerkelijk geholpen.

-probeer mindfulness. Je leert jouw gedachten accepteren voor wat ze zijn, dat ze er zijn, en je veroordeelt jezelf niet, waardoor je ze los leert laten. Edel Maex heeft goede cd's gemaakt hiervoor, die zitten bij zijn boekjes.

-google eens op slaaphygiene, misschien staat daar nog wat bij.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb ook een slaapprobleem, iets ander dan dan dat van @phaelin. Ik slaap wel in maar word na enkele uren weer wakker. Na jaren tobben gebruik ik alleen nog maar Melatonine, dat helpt een beetje. Met allerlei slaap- en rusttabletjes ben ik gestopt, dat zijn tijdelijke symptoombestrijders, doe lossen helemaal niets op (en zorgen voor een nieuw probleem als je niet uitkijkt: verslaving ...) Ik ben gaan kijken naar mijn leefstijl en zo heb ik wat dingen gevonden die allemaal een beetje helpen: geen alcohol, weinig zuivel (leverde lichamelijke onrust op, ook 's avonds), niets eten na 19 uur, geen tv na 20 uur en internet zeer met mate. Beetje rust creëren voor het slapen gaan, zowel geestelijk als lichamelijk. Alles met elkaar krijg ik nu een uur of zes slaap per nacht en dat is blijkbaar genoeg. Blijkbaar werkt dat gemiddelde van acht uur per nacht niet voor mij, nou ja, dat moet dan maar.

 

Ik ben er achter gekomen dat er - voor mij althans - niet 'een' oplossing is. Er zijn meerdere factoren die invloed hebben, de 'houten hamer' bestaat niet, alle echte oplossingen zijn subtiel en hebben tijd nodig om te gaan werken.

 

Adviezen geven aan iemand wiens leef- en eetstijl ik niet ken vind ik lastig (roken is bijvoorbeeld absoluut een stress-factor voor je slaapcentrum) maar ik probeer het toch: ik lees dat je (mede) niet kunt inslapen omdat je hoofd blijft malen. Wat helpt is om daar wat controle over te krijgen door meditatie. De niet-zweverige variant heet Mindfulness en de werking is frappant. Je moet het wel langere tijd - meerdere maanden - doen voor je kunt constateren of het wel of niet werkt. Het is een van de dingen die mij een beetje hebben geholpen en al die beetjes bij elkaar maken het leefbaar

 

Verder: ik werk in de ggz en heb ervaren dat slaap- en kalmeringsmiddelen alleen kortdurend werken en niets structureels oplossen. Langdurig gebruik is aantoonbaar zinloos, verslavend en ongezond. Slapeloos ronddwalen is, hoe gek het ook klinkt, veel minder schadelijk.

Link naar reactie
Share on other sites

Lastig zeg! Mijn tips:

 

-vraag een doorverwijzing naar een Slaapcentrum. Daar word je op alle slaapvlakken doorgelicht en daadwerkelijk geholpen.

-probeer mindfulness. Je leert jouw gedachten accepteren voor wat ze zijn, dat ze er zijn, en je veroordeelt jezelf niet, waardoor je ze los leert laten. Edel Maex heeft goede cd's gemaakt hiervoor, die zitten bij zijn boekjes.

-google eens op slaaphygiene, misschien staat daar nog wat bij.

 

Grappig, terwijl ik m'n stukkie zat te schrijven kwam @Zanshin ook al met de tip om Mindfulness te proberen ...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Share on other sites

Het grootste probleem met het niet kunnen slapen is dat ik m'n gedachten niet 'af kan zetten', ik blijf maar doormalen (rumineren).

 

Wij zeggen altijd: "Het creatieve proces gaat continue door".

 

Ik heb eigenlijk geen slaapproblemen althans ik probeer gewoon te slapen wanneer ik moe wordt. Dan maal het nog 30-120 minuten en val ik vanzelf in slaap. Ik ben wel een vroege vogel en dat is wel eens lastig. Ik ben altijd rond 4-5 wakker en uitgeslapen dus sta ik op en ga eruit. 6 uur slaap is tegenwoordig genoeg als ouwe lul, maar als ik soms de kans krijg 's middags een uurtje op de bank dan doe ik dat ook.

 

Ik ben geen dokter maar ik zou niet teveel met medicijnen rommelen. Voor je het weet kom je er nooit meer vanaf. Ik zou het meer zoeken in voeding en drank. En goede thee kan rustgevend zijn, niet teveel suikers en kleurstoffen na een bepaalde tijd (ik noem maar ff iets).

 

Wat ik merk wanneer ik niet in slaap kan komen is dat er nog allerlei processen in je hoofd aan het werk zijn. Wat ik dan doe is mezelf tot rust laten komen. Heel bewust je ademhaling omlaag brengen (en hierdoor je hartslag) en alleen hieraan proberen te denken, gewoon ff 15-30 minuten proberen in totale rust te komen. Eenmaal in rust, val ik uiteindelijk in slaap en slaap ik meestal ook wat langer.

 

Je hebt na de 40 veel minder slaap nodig dus 6-7 uur per dag is voldoende.

Link naar reactie
Share on other sites

Ook ik ben een slechte slaper. Met zo een 4 uur per nacht ben ik al te vreden. Als ik alleen ben sta ik op als ik wakker word . De SC gasten kunnen dat getuigen . Thuis met vrouwlief in bed blijf ik nog wat liggen . Maar aangezien zij ook een vroege vogel is zijn we elke dag voor 6u uit de veren . Alleen op zondag dan slaapt ze uit tot 8u . Vroeger gebruikte in ook slaap middelen nu niet meer . Geen koffie na 17.00u geen cola 's avonds niet meer eten na 19.00 ( is al gezegt , maar is soms lastig ) een goede borrel kan soms deugd doen ;) . En zeker een goede matras .

 

Geert

Link naar reactie
Share on other sites

Gast Heksenboot

Goeie tips.

 

Het hoofdprobleem (jaja, met pun) zit toch tussen je oren: malen.

En dat breng je tot rust met meditatie, bewust ademhalen, mindfullness.

 

En even jezelf een psycho-therapietje geven: waar zit de oorzaak?

 

Succes! :)

 

http://preppers.nl/forum/threads/5076-Ademhaling-(Tijdens-Stress)?highlight=ademhaling

 

http://preppers.nl/forum/threads/5187-Mindfulness-(Tijdens-Stress)

 

(met een ;) naar @Gamble , inside joke :p )

Link naar reactie
Share on other sites

Ik ken het probleem.

Begonnen met inslapers die werking was echter na een paar weken verdwenen.

Daarna slaaptabletten, na een paar weken kreeg ik daar zo erg het zuurbranden van dat ik daar snachts wakker van werd en wakker van bleef.

Op een gegeven moment ben ik begonnen met mediteren.

Meditatie muziek op en 10 minuten tot rust komen, alles aan je voorbij laten gaan.

Daar heb ik nu nog steeds profijt van.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb ook gemiddeld genoeg aan zo'n 6 uur slaap. Meestal ben ik gewoon de hele dag fit en voel ik me niet alsof ik slaap te kort kom. Door de hooikoorts momenteel is dit beeld wel ietsje anders, dat werkt na hevige niesbuien uitputtend en geeft me een gevoel van totale uitputting.

 

Dat ik zo weinig slaap nodig heb zie ik juist als een groot pluspunt!, zo krijg ik meer gedaan op een dag! ik kan ook geen uren meer blijven liggen terwijl ik wakker ben, dat vind ik zonde van de verspilde tijd, (uitzonderingen daargelaten natuurlijk ;) ).

 

Ik heb ooit eens een doosje Valdisper gekocht, homeopatisch spul dat je twee uur voor het slapen gaan moet innemen om je gedachten wat tot rust te krijgen. Heeft geen zier geholpen. Ik doe het er maar mee hoor.

 

Als ik nu eens een keer uitslaap (11-12 uur uit bed) heb ik het idee dat ik een halve dag mis, en is de dag ook zo voorbij...

Link naar reactie
Share on other sites

Sorry, geen makkelijke oplossing.. Maar wel eentje die hoogstwaarschijnlijk werkt.

 

Train dagelijks tot je niet meer kan. Nachts slaap je echt wel.

 

Neem bijvoorbeeld het oefen schema van het Korps Mariniers. En ga lopen met bepakking enz. Ik heb in heel mijn leven nooit zo lekker geslapen als in die periode daar. Vaak als ik thuiskwam op vrijdag middag, tot zondag ochtend ko

 

 

Helaas werken die wonder pillen nooit zo goed, de keiharde waarheid meestal wel.

 

Dik? Sporten, en anders eten geen pil die tegenop kan.

Geestelijk moe? Sporten en anders eten werkt ook hier super goed.

.

Ritme is ook gezond.

 

Ik zou proberen langzaam naar biologische slaaptijden toe te werken.

 

Stapsgewijs, dus straks uiterlijk rond 23.30 erin, en 7.00 opstaan., of je nu wakker bent of niet, dan goed ontbijten, sporten sporten en nog eens sporten.

 

Ik moet zelf ook scherper worden op mijn voeding en lekkere biertjes met die warme weer:o

 

Sterkte ermee

  • Leuk 1
Link naar reactie
Share on other sites

Goeie tips.

 

Het hoofdprobleem (jaja, met pun) zit toch tussen je oren: malen.

En dat breng je tot rust met meditatie, bewust ademhalen, mindfullness.

 

En even jezelf een psycho-therapietje geven: waar zit de oorzaak?

 

Succes! :)

 

http://preppers.nl/forum/threads/5076-Ademhaling-(Tijdens-Stress)?highlight=ademhaling

 

http://preppers.nl/forum/threads/5187-Mindfulness-(Tijdens-Stress)

 

(met een ;) naar @Gamble , inside joke :p )

 

Kumbaya mijn vriend :p

 

Ik plof me hoofd neer, maak alles leeg en slaap als een roos!

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb geen problemen met slapen, ik raak me kussen en ik ben weg maar daar heb je niks aan.

Ik kan me herinneren met de opleiding tot verpleegkundige dat je je bed alleen moet je gebruiken om te slapen en om met je vrouwtje te zijn. Dus geen internet/tv/telefoon/computerspelletjes etc. Dus tv op de slaapkamer is eigenlijk een slecht uitgangspunt (als je dat zou hebben). De honing met melk tip is al gegeven. En als je je ritme echt wilt terug schroeven dan moet je dan per kwartier doen per week. Dus als je normaal 0200 slaapt. Ga dan eens om 0145 naar bed. En verplaats dat dan wanneer jij denkt dat dat kan (misschien in jou situatie is 1x per week te snel). Mag ik vragen wat je zoals doet tot 0200 - 0400 in de nacht? Zit je dan achter internet oid?

Er is natuurlijk niet een wondermiddel voor om ineens vroeg te kunnen inslapen (behalve heftige medicatie, maar zoals jij aangeeft dit is verslavend en dat moet een mens niet willen), dit heb je gecreëerd over de jaren heen en zal dus ook tijd (geduld!) vergen om dit weer normaal te krijgen. En wat ik daarnaast nog kan bedenken is rustgevende muziek.

 

Sterkte!

Link naar reactie
Share on other sites

normaal gesproken slaap ik wel redelijk ( 2 x 3 uur per nacht ) maar nu met dat warme weer ( het is hier 26 graden in huis ondanks alle zonwering, ventileren s avonds etc is het hopeloos.

het de afgelopen nachten 2 a 3 uur geslapen in totaal.

wat mij helpt is er niet van te balen maar te denken, rustig blijven liggen dan rust ik in elk geval lichamelijk uit

soms wil een beetje lavendelolie ( goede is wel duur) ook helpen ( paar druppels op een zakdoek doen en deze naast bed leggen

 

zweefmodus aan

ook kun je, niet lachen voor het slapen gaan kort lauw ( niet heet) douchen met zwitsal spul met lavendel er in. ( bedtime of sleeptime zoiets)

douchen werkt ook reinigend voor de geest, je kunt dan energie die niet van jou is maar wel aan je is blijven plakken wegspoelen

zweefmodus uit

Link naar reactie
Share on other sites

Mijn vriendin heeft een tijdje slaapproblemen gehad, door stress/piekeren/malen ik weet niet of het jou helpt, maar zij ging voor het slapen mediteren in bed met een meditatie app plus muziek op de mobiel. ik ging ongeveer een uur later naar bed en vaak lag zij al te slapen met de muziek nog aan.

Als zij niet mediteerde lang ze uren lang te woelen.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik herken de slaapproblemen volop. Sinds mijn vroege jeugd heb ik deze gehad. Heb daarnaast nog een groot aantal jaren zéér onregelmatig werk gedaan wat niet hielp. Op een gegeven moment leefde ik vooral 's nachts tot ik een 8-18 uur baan kreeg. Heb toen jaren met gemiddeld (*!) 4 uur slaap gedaan totdat ik op was. In de tussentijd verslaafd geweest aan allerlei middelen. Slikte soms 5 slaaptabletten om een paar uurtjes slaap te kunnen krijgen.

 

Al deze slaapproblemen zijn bij mij gestopt nadat ik een jaar meditatie heb gedaan met yoga oefeningen. Vanaf dat moment (plm sinds mijn 48ste levensjaar) heb ik vrijwel geen slaapproblemen meer. Ik zal nooit een langslaper worden, ik blijf neigen naar een laat ritme (avond-/nachtmens), maar ik lig niet meer uren wakker (uitzonderingen daargelaten, maar daar is dan een reden voor). @Zanshin adviseerde mindfullness, das waarschijnlijk vergelijkbaar met meditatie. Ik heb geleerd nergens aan te denken.

Link naar reactie
Share on other sites

Hoe je het ook noemt, meditatie, mindfulness, maakt niet uit.

Het leren om de gedachte aan de kant te zetten, te laten varen.

 

Klinkt misschien hard:

Als je piekert, kan je iets doen aan hetgeen waarover je piekert? Is het iets waar je per sé op dat moment aan moet denken? Zo nee, accepteer dat je er niets aan kan doen, en laat de gedachte gaan.

 

Als het iets fysieks is, zoals suikerspiegel, lege maag of gewoon niet moe zijn, eerst dat verhelpen. Daarna je gedachte.

Link naar reactie
Share on other sites

@phaelin: Zeer herkenbaar, 't is hier niet veel anders. ;)

 

Slapen van middernacht tot 09:00 is wel erg lang voor een volwassene, 'k denk niet dat dat haalbaar is.

Hoe ouder je wordt, des te minder slaap je nodig bent, zeker als je fysiek niet al te veel doet. Voor m'n 25ste was ik een echte langslaper, toen wilde ik het liefst ook 9 uur per nacht pakken. Inmiddels heb ik aan een kleine 7 uur per nacht meer dan voldoende.

 

Het enige wat bij mij werkt is heel simpel, op je streeftijd opstaan, hoe kort je ook geslapen hebt.

Dan heb je wellicht een paar vermoeide/slechte dagen, maar uiteindelijk moet je lijf wel een keertje eerder inslapen.

 

't Kost alleen best wat moeite om op te staan als je net lekker loom en ontspannen ligt, kwestie van discipline.

Link naar reactie
Share on other sites

Slaap medicatie werkt ook niet altijd hoor.. Temazepam al geprobeerd?

Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg en daar komen heeel vaak slaapproblemen voor.

Wat ze vroeger deden was de kinderen vastbinden in een soort tredmolen en de hele

dag laten lopen.. Later werd het wandelen, onder het mom van lichaamsbeweging maar

in feite gewoon om ze moe te maken zodat ze goed sliepen en minder gedragsproblemen lieten zien

(http://hetnoordwijkblog.files.wordpress.com/2012/04/1950-oude-orchidee-wintertuinmolen.jpg)

Dus @Ronin Kogaratsu heeft wel een goed punt.. Veel bewegen en je lichaam echt moe maken is denk ik

wel het enige wat zou kunnen werken. Ben je niet zo sportief? Ga dan een stevige wandeling maken, maar dan

bijv op het strand op het zachte zand ipv het harde zand. :)

Link naar reactie
Share on other sites

Het probleem is dat je een verkeerd ritme hebt. Ook ik heb hetzelfde probleem gehad. Doordat ik een groot deel van mijn leven nachtdiensten heb gedraaid, lagen mijn slaap uren ook helemaal overhoop. Ik heb het daarom riguoreus aangepakt.

 

Gewoon smorgens om 8 uur opstaan. Ongeacht of je moe/kapot bent en savonds rond 11 uur naar bed. nog heel even lezen en dan proberen te slapen. Kun je niet in slaap komen, blijf in bed en ga wat lezen tot je wel kunt slapen. Maar smorgens gewoon om 8 uur opstaan.

De volgende avond ben je zo moe, dat je niet verder komt dan 1 bladzijde in je (e)boek. Dan is het zaak om vol te houden aan die vastgezette tijden. Dat is erg belangrijk anders kom je niet uit je verkeerde ritme.

Als je dit een paar weken volhoud, heeft je lichaam zich aangepast aan het nieuwe ritme.

Tenminste, zo werkte het bij mij. Het probleem is alleen dat je erg op moet passen dat je niet terug valt in je oude ritme. Dus op tijd naar bed en iedere ochtend om 8 uur eruit.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Share on other sites

hier ook

het enige dat bij mij helpt is ervoor zorgen dat ik niet na kan denken over bepaalde zaken , door bv juist een film te kijken, of te gaan lezen , of gecontroleerde gedachte sturing ,

relaxed zijn voor je in bed gaat door eerst op je gemak warm te douchen of in bad te gaan helpt soms ook

Link naar reactie
Share on other sites

Allemaal hele goede suggesties. Er zijn er een paar die ik zal gaan proberen. Meditatie, mindfulness (even opzoeken die), en misschien een mp3'tje met zeegeluiden of iets dergelijks.

Ritme aanpassen is leuk, maar zoals gezegd heb ik dit al sinds ik op school zat. Moest ik natuurlijk ook gewoon op tijd op om naar school te gaan. Met als gevolg dat ik in 't weekend gebroken was omdat ik pas rond 0200 kon pitten. Heb 't hier ook nog wel eens een weekje geprobeert maar 't gaat gewoon niet. M'n hoofd zit in een andere tijdzone of zo, en wil daar niet uit :p

Als ik om 8 uur naar bed ga, een uurtje lees en dan probeer te slapen lig ik daar dus om 0300 uur nog. Met als gevolg dat ik die nacht dus gewoon niet slaap. Ik heb zelfs eens geprobeert gewoon twee nachten niet te slapen. Best moe en warrig de derde dag. Op tijd naar bed gegaan (2200 uur), uiteindelijk rond 0100 in slaap gevallen en een gat in m'n wekker geslapen. Dus, wekker stuk (geintje)... Anyway. Ik heb al zoveel manieren geprobeerd om mezelf weer 'gelijk te zetten' dat ik weet dat 't bij mij gewoon niet werkt.

 

Wellicht heeft het iets te maken met het gewone slaapritme van de mens dat natuurlijk geweldig is veranderd de laatste paar honderd jaar. Toen we nog geen licht hadden s' avonds gingen we over het algemeen naar bed als het donker werd, en in de winter als het lang donker bleef stonden we midden in de nacht weer op als we uitgeslapen waren. Dan werd er een verhaal verteld, of een boek gelezen met wat te eten erbij en daarna ging men weer even slapen tot het licht werd. Dit is sinds eigenlijk nog maar kort helemaal veranderd. Misschien ben ik nog niet voldoende ge-evolueerd :) Wel een IT nerd, maar nog ouderwets qua slapen. Misschien moet ik gewoon op tijd op gaan staan en dan een middag dutje doen. Dat werkt namelijk wel. Dan slaap ik een uurtje of 2 en kan ik er weer tegenaan tot 0200 uur en kan ik nog steeds op tijd op staan.

Link naar reactie
Share on other sites

Ben het geheel met Ronin eens.

 

Je kop en lijf moeten ook min of meer in balans zijn (nee geen zweverige BS). Hele dag sporten of zwaar sporten voordat je gaat slapen werkt vaak ook niet optimaal (adrenaline). Het is van belang om een goede mix te vinden van fysieke belasting en psychische belasting. Aangezien onze fysieke belasting tegenwoordig nogal weinig/laag is hebben we de tijd over voor psychische (over)belasting. (piekeren, malen, nog eens het eea doornemen, onzekerheid etc etc)

Flink stuk gaan met sporten na een drukke dag op het kantoor doet wonderen. Relativeren gaat een stuk makkelijker. En in slaap vallen door pure lichamelijke inspanning is zoveel prettiger dan liggen wachten totdat je slaapt......:D

Enige regelmaat wil ook goed helpen en op tijd uit je bed en liever niet tussendoor een "tukkie" doen. Even slapen tussendoor is vaak funest voor je nachtrust als je al moeite hebt met slapen.

 

 

 

Sorry, geen makkelijke oplossing.. Maar wel eentje die hoogstwaarschijnlijk werkt.

 

Train dagelijks tot je niet meer kan. Nachts slaap je echt wel.

 

Neem bijvoorbeeld het oefen schema van het Korps Mariniers. En ga lopen met bepakking enz. Ik heb in heel mijn leven nooit zo lekker geslapen als in die periode daar. Vaak als ik thuiskwam op vrijdag middag, tot zondag ochtend ko

 

 

Helaas werken die wonder pillen nooit zo goed, de keiharde waarheid meestal wel.

 

Dik? Sporten, en anders eten geen pil die tegenop kan.

Geestelijk moe? Sporten en anders eten werkt ook hier super goed.

.

Ritme is ook gezond.

 

Ik zou proberen langzaam naar biologische slaaptijden toe te werken.

 

Stapsgewijs, dus straks uiterlijk rond 23.30 erin, en 7.00 opstaan., of je nu wakker bent of niet, dan goed ontbijten, sporten sporten en nog eens sporten.

 

Ik moet zelf ook scherper worden op mijn voeding en lekkere biertjes met die warme weer:o

 

Sterkte ermee

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...