Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Ik stook geen diesel in de Zibro, diesel is voor de auto. Maar lampolie is gewoon gezuiverde petroleum/paraffine en dus prima bruikbaar in een Zibro kachel. Ik stook er al jaren op omdat het voordeliger is dan de Zibro brandstof. Overigens alleen stoken in goed geventileerde ruimten want al die extra verbrandingsproducten in de lucht is niet bevorderlijk voor je luchtwegen.

 

Waar koop je petroleum en hoe lang is het houdbaar? Wij hebben tot op heden altijd Zibro-olie gekocht, maar gebruiken de kachel na 20 jaar niet meer. We hebben hem echter nog wel voor geval van nood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 198
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gister hebben we getest hoe lang een simpel gasstelletje van de kijkshop (15euro) met een klein campingaz container (75 cent van action, heeft vorm van een glasbak) brand. Resultaat was een verbluffende 3.5 uur! De test was wel saai haha

Bedankt voor de test en het posten van de resultaten!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar koop je petroleum en hoe lang is het houdbaar? Wij hebben tot op heden altijd Zibro-olie gekocht, maar gebruiken de kachel na 20 jaar niet meer. We hebben hem echter nog wel voor geval van nood.

 

Ik heb flessen lampolie van 2 jaar oud die ik gewoon in de kachel gestookt heb, geen echte problemen gehad anders dan wat meer reuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat beetje brandstof voor je brander is altijd nog te vinden in een tank van een auto. Koop dus ook een dun slangetje (aquarium winkel) om wat benzine uit een auto te kunnen aftappen.

 

Dat werkt bij de huidige auto's helaas niet meer ...

Tenzij je een gat in de tank zelf maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet je t zeker?

de meeste auto's hebben nog steeds geen anti diefstal tuit

 

Het is volgens mij ook niet specifiek bedoeld als anti-diefstal tuit (hoewel dat een bijkomend voordeel is) ,

maar een beveiliging voor als de auto over de kop slaat. Zodat er geen brandstof uit kan lopen.

Is ergens medio jaren 90 verplicht geworden, als ik mij niet vergis.

 

een "vlinderklep" heet het , geloof ik.

 

Althans dit is mij ooit uitgelegd toen ik mijn auto verkocht , maar de nieuwe eigenaar

geen volle tank benzine gunde :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik heb een jaar geleden het gas mijn huis uit gegooid ik kook/stook nu een jaar op gratis hout pallets *vele bedrijven geven die gratis weg*

En het bakken/koken doe ik op kolen :rolleyes:

 

kolen kosten 40 zakken @ 25kilo kost 600 euro

 

groet jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik een weekendje weg ben heb ik meestal aan twee blikken gas voldoende, 1 voor het kookstel en 1 voor de gaslamp. Ik ga ook even bij Action kijken voor die blikken. Overigens haalde is ze vorig jaar 5 voor 4 euro bij de locale campingwinkel. Die originele C206 blikken zijn echt krankzinnig duur, je betaald vooral voor de naam. De brandertjes van Campingaz zijn echter wel van goede kwaliteit maar of ze nog branders maken die met C206 patronen werken?

 

Let op dat er verschillende gasmixen zijn voor verschillende toepassingen. Priktanks van de Action zijn butaan. Duurdere varianten zijn vaker butaan/propaan.

 

Butaan alleen werkt niet goed in de kou, het wordt dan vloeibaar en drukloos. Dat gecombineerd met het feit dat uitzettend gas koelt, betekend dat butaan ongeschikt is voor gebruik in koude temperaturen.

 

Butaan propaan mixen werken beter. Propaan blijft bij lagere temperaturen gas. Alleen wel het risico dat je alleen je propaan opbrand en vervolgens een half gevulde blik (butaan)heb die niet meer werkt. Dit kan wel voorkomen worden door het gasblik onderste boven te gebruiken (ALLEEN voor gasbrander met VOORVERWARMINGS SPIRAAL!, zonder = steekvlam).

 

Isobutaan, butaan en propaan mixen werken het best in de koud. Isobutaan zorgt er namelijk ook voor dat het butaan bij lagere temperaturen gas blijft.

 

Dus goedkoop is niet altijd beter. Let ook op de label en zorg dat het geschikt is voor jouw gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is ook een effectieve manier om water te koken of maaltijden voor te bereiden of gewoon om vuur te maken. Je hebt alleen wat water, dunne plastic folie en een open framework op poten nodig. Beetje creativiteit om dit te maken. En je hebt de zon nodig. Kijk maar naar dit filmpje, ik vind het verbluffend.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is er nog geen antwoord op waar je (grotere hoeveelheden) petrleum kan kopen. Aan die kleine en dure 1 liter flesjes heb je niks.

Na lang op het interweb zoeken heb ik dit gevonden: Leeflang Gas. Zij verkopen ook petroleum aan de pomp. website

Heeft iemand ervaring met het product dat zij verkopen? Stinkt het bijv? Is het de kwaliteit IIIA die je ook in Petromax lampen kan gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig deze zomer tijdens kamperen gebruikt, setje is van een vriendin.

Heel weekend op gekookt voor ons tweetjes, kopjes koffie en thee gezet. Ook heet water voor anderen gekookt. En nog was dat gasflesje niet leeg.

Ook heb ik dit soort toestellen gebruikt bij een kinderactiviteit, om jonge kinderen te leren zelf pannenkoeken te bakken.

Daarbij was het een prettig kooktoestel omdat het erg stabiel staat.

 

Voor mij is aanschaf geen optie omdat ik het te groot en te zwaar vind voor kamperen en ik te afhankelijk zou zijn van gasbusjes als je praat over langdurig gebruik...maar als noodoplossing om thuis te hebben, of om een paar dagen geen energie op te vangen, een prima oplossing.

Voordeel vond ik, dat de pannen goed stabiel stonden en dat het erg makkelijke gebruiken is, geen moeilijke dingen voordat je het kan gebruiken dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie heeft er ervaring met zoiets en hoe lang zou je kunnen koken op zo'n bus ?

 

http://www.gaswinkel.com/buitenkoken/evergreen/default.htm

 

Dat soort typen branders zijn populair in azie als extra brander als er een extra pit nodig is. Ze zijn simpel, makkelijk te bedienen, stabiel en redelijk veilig. Kwaliteit kan erg verschillen. Groot nadeel, absoluut waardeloos als het gas tegen het vriespunt zit. Maar als je het thuis gebruikt geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Sinds kort in nederland leverbaar.. Rocket Stove van http://www.envirofit.nl/nl/ .

 

Rocket stoves zijn natuurlijk al een bekende vorm van koken voor preppers, Ik vind deze stoves en sommige accessoires erg handig,

 

http://www.youtube.com/watch?v=wxz1KvEX3Cc

 

Het dubbele kook systeem. Het enige nadeel is ze passen niet standaard in de zarges kisten die ik heb, dus moet hier voor weer een alternatieve opberg vorm voor vinden.

 

De waterkoker en pannen van BonFire (moderne vorm van emaile) hebben voor mij voorkeur boven gietijzeren pannen, omdat deze niet poreus zijn, en weer simpel schoon te houden zijn., Niet bepaald lichtgewicht voor in je rugzak, maar wel iets voor in de auto, of op je BOL. of op de camping.

 

Voor mij een prima alternatief voor op gewoon op houtkoken, naast camping/lpg gas, of benzine branders.,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een klein beetje off-topic, maar niet helemaal.....

 

Heeft iemand hier al eens uitgevogeld hoe het aardgasnetwerk in ons land werkt? In de VS schijnt dit zichzelf allemaal te regelen. De druk in de leidingen wordt op peil gehouden door de aardgasvelden zelf. Schijnt dat zelfs als men er maanden niet naar omkijkt alles gewoon blijft doorstromen. Als dit in NL ook het geval is kan je dus na de meeste SHTF's gewoon blijven doorkoken op aardgas, tenzij de leiding naar je huis kapot gegaan is uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...