Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 198
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Een klein beetje off-topic, maar niet helemaal.....

 

Heeft iemand hier al eens uitgevogeld hoe het aardgasnetwerk in ons land werkt? In de VS schijnt dit zichzelf allemaal te regelen. De druk in de leidingen wordt op peil gehouden door de aardgasvelden zelf. Schijnt dat zelfs als men er maanden niet naar omkijkt alles gewoon blijft doorstromen. Als dit in NL ook het geval is kan je dus na de meeste SHTF's gewoon blijven doorkoken op aardgas, tenzij de leiding naar je huis kapot gegaan is uiteraard.

 

heb er nog nooit van gehoord, maar ik zou er zowiezo niks aan hebben, heel de wijk hier heeft geen gas, alleen elektra.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De leidingen staan onder druk en er zijn noodgeneratoren aanwezig op de knooppunten

 

Dat klinkt goed, dan kunnen we in ieder geval nog even doorkoken als de SHTF niet al te groot is. Mocht het aardgas toch uitvallen kan ik nog altijd verder op electra (electrische oven, magnetron, waterkoker). Voor het geval ook dat faalt wil ik binnenkort een Solar Oven gaan kopen / maken, en als tweede alternatief nog een biogas installatie. Klinkt inderdaad ingewikkeld, maar met 2 blauwe vaten en wat PVC heb je er al eentje. Zou genoeg gas moeten produceren om dagelijks op te koken. Zodra ik hem in gebruik heb zal ik nog eens laten weten of dat ook echt het geval is. Als dat niet zo is, is de oplossing ook simpel....... nog 2 vaten er bij kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik even alle posts samenvat:

Daar ik niet op slechts 1 kookmogelijkheid wil vertrouwen, ben ik op zoek naar andere opties dan mijn 1 pits butaangastoestel. Liefst 1 die werkt op hout.

 

Wat zijn jullie ideeën over onderstaande?

 

1 pits butaangastoestel.

Positief: de butaanflessen zijn goedkoop.

Negatief: bij kou wordt butaan drukloos en vloeibaar, en brandt dus niet meer goed.

 

-Kelly Kettle:

Positief: werkt eenvoudig, eenvoudig mee te nemen, water kookt snel.

Negatief: slechts kleine pan die erop past, is met een gezin toch wat lastig.

 

-Petroleumkachel zoals de Foetsie 122

Positief: het is een kachel en kooktoestel in 1.

Negatief: je moet altijd petroleum in huis hebben. Als dat op is, heb je niks meer om op te koken. Zwaar om mee te nemen (?).

 

-Rocket stove

Positief: je kan er hout in doen.

Negatief: zwaar.

 

-Coleman benzinebrander 2 pits

Positief: benzine is makkelijk verkrijgbaar

Negatief: aanschafprijs, maakt veel herrie

 

Gat in de grond.

Positief: je kan het overal doen.

Negatief: ik wil iets permanenters.

 

Dutch Oven van Qvist

Positief: geen idee.

Negatief: geen idee.

 

Primus omnifuel

Positief: je kan er alles in gooien

Negatief: aanschafprijs. En als alle gangbare brandstoffen op zijn, heb je er niks meer aan.

 

********

En dus: als ik op hout wil koken (altijd voorhanden), wat zou dan de beste optie zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is er in onze nieuwbouwwoning geen gas aansluiting aanwezig, en koken (en stoken) wij dus elektrisch.

 

2 uur zonder stroom tussen 17 en 19 is voor ons al een mini-SHTF ;)

 

Wij hebben een BBQ (en vanaf volgend voorjaar ook een buiten haard van gietijzer) (nadeel, altijd hout te kort... Meer, meer, meer! ;) )

Waxinelichtjes en spiritus branders (ouderwetse gourmet branders, kan met meerdere brandstoffen worden gebruikt)

 

Meer opties heb ik niet... (zonder gasflessen op te slaan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik even alle posts samenvat:

Daar ik niet op slechts 1 kookmogelijkheid wil vertrouwen, ben ik op zoek naar andere opties dan mijn 1 pits butaangastoestel. Liefst 1 die werkt op hout.

 

Wat zijn jullie ideeën over onderstaande?

 

1 pits butaangastoestel.

Positief: de butaanflessen zijn goedkoop.

Negatief: bij kou wordt butaan drukloos en vloeibaar, en brandt dus niet meer goed.

 

-Kelly Kettle:

Positief: werkt eenvoudig, eenvoudig mee te nemen, water kookt snel.

Negatief: slechts kleine pan die erop past, is met een gezin toch wat lastig.

 

-Petroleumkachel zoals de Foetsie 122

Positief: het is een kachel en kooktoestel in 1.

Negatief: je moet altijd petroleum in huis hebben. Als dat op is, heb je niks meer om op te koken. Zwaar om mee te nemen (?).

 

-Rocket stove

Positief: je kan er hout in doen.

Negatief: zwaar.

 

-Coleman benzinebrander 2 pits

Positief: benzine is makkelijk verkrijgbaar

Negatief: aanschafprijs, maakt veel herrie

 

Gat in de grond.

Positief: je kan het overal doen.

Negatief: ik wil iets permanenters.

 

Dutch Oven van Qvist

Positief: geen idee.

Negatief: geen idee.

 

Primus omnifuel

Positief: je kan er alles in gooien

Negatief: aanschafprijs. En als alle gangbare brandstoffen op zijn, heb je er niks meer aan.

 

********

En dus: als ik op hout wil koken (altijd voorhanden), wat zou dan de beste optie zijn?

 

 

Ik mis de houtgasbrander nog in je opsomming.

http://www.countrystore.nl/bushcraft/shop/bushcraft-survival/vuur/wood-gas-stove-houtbrander.html

Vergelijkbaar met de rocket stove, maar superlicht en supercompact inklapbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik even alle posts samenvat:

Daar ik niet op slechts 1 kookmogelijkheid wil vertrouwen, ben ik op zoek naar andere opties dan mijn 1 pits butaangastoestel. Liefst 1 die werkt op hout.

 

Wat zijn jullie ideeën over onderstaande?

 

1 pits butaangastoestel.

Positief: de butaanflessen zijn goedkoop.

Negatief: bij kou wordt butaan drukloos en vloeibaar, en brandt dus niet meer goed.

 

-Kelly Kettle:

Positief: werkt eenvoudig, eenvoudig mee te nemen, water kookt snel.

Negatief: slechts kleine pan die erop past, is met een gezin toch wat lastig.

 

-Petroleumkachel zoals de Foetsie 122

Positief: het is een kachel en kooktoestel in 1.

Negatief: je moet altijd petroleum in huis hebben. Als dat op is, heb je niks meer om op te koken. Zwaar om mee te nemen (?).

 

-Rocket stove

Positief: je kan er hout in doen.

Negatief: zwaar.

 

-Coleman benzinebrander 2 pits

Positief: benzine is makkelijk verkrijgbaar

Negatief: aanschafprijs, maakt veel herrie

 

Gat in de grond.

Positief: je kan het overal doen.

Negatief: ik wil iets permanenters.

 

Dutch Oven van Qvist

Positief: geen idee.

Negatief: geen idee.

 

Primus omnifuel

Positief: je kan er alles in gooien

Negatief: aanschafprijs. En als alle gangbare brandstoffen op zijn, heb je er niks meer aan.

 

********

En dus: als ik op hout wil koken (altijd voorhanden), wat zou dan de beste optie zijn?

 

De coleman koffer zou ik niet luidruchtig noemen. Hij geeft een licht sissend geluid.

De Primus Omnifuel daar in tegen is een stuk luidruchtiger.

 

 

Voor korte termijn gebruik (waar je voldoende brandstof voor kan opslaa):

Voor indoor gebruik zou ik voor de simpele butaan brander gaan. Simpel, goedkoop, makkelijk te bedienen en goed te regelen.

Outdoor, zou ik eerder voor een Omnifuel gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er de (opslag) ruimte ervoor hebt zou ik een zg plattebuiskachel (ff googelen) kopen op bv marktplaats. Zit meestal ook een oven in. werd vroeger echt op gekookt.

O, ja het ding werkt overal. ook op je balkon of de tuin. Binnen heb je wel een schoorsteen nodig.

 

Ik heb zo'n ding al jaaaren in de schuur staan. nog ver voordat ik ooit aan preppen dacht. Ook heb ik een (nog nooit door mij gebruikte) schoorsteengat in mijn woonkamer

Ik zal voor de zekerheid maar eens een voorraadje hout of kolen gaan aanleggen want het kreng staat er al zo lang dat ik 'm al bijna vergeten was!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Zanshin even een reactie op jouw opsomming

 

Over de voor en nadelen van de Dutch Oven in het algemeen (ik heb hem niet van Qvist, maar ve ander merk ):

Voordelen:

gebruik hem nu gewoon id keuken voor stoofvlees, rollade en als soort mini oven, je kunt er ook cake en brood in maken

Kan gebruikt worden boven vuurkorf, aan een driepoot of op gat in de grond met briketten, eronder en erop(dan krijg je ovenfuctie)

Nadelen:

Zwaar en groot! Voor ovenfuctie dus briketten nodig of ingraven id grond met vuur erop.

Mag Niet id vaatwasser, alleen schoonmaken met warm water, je hebt ook olie nodig voor goed onderhoud wanneer je hem veel gebruikt

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bolo GAAF!!

 

Onze inbouw houthaard gaat helaas niet door... Toch te duur... De schoorsteen is in elk geval geveegd...dus kan wel worden gebruikt in geval v nood.

 

Een nadeel is tevens, dat het poreus is, en dat je smaak achter laat.. Ik ben overgestapt naar de bonfire producten, lichter, zeer sterke emaille.. eenvoudig schoon te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een tweepits kooktoestel van Coleman, brand op diverse vloeibare brandstoffen. Daarnaast een campingkooktoestel met LPG tank er bij, ook nog 2 losse branders die op campinggasflessen kunnen worden gedraaid.

Als je trouwens een binnenpot (voor planten) omgekeerd op een gasvlam zet werkt die uitstekend als verwarming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mrs Lotte. heb mijn inbouw open haard van marktplaats gehaald. €100 Verroest dat wel. maar met een paar uurtjes ellebogenstoom en een staalborstel was hij weer als nieuw. scheelt toch een hoop euries

 

Even een tip voor het aanhalen vd naam zodat de betreffende prepper er ook een melding van krijgt is dat je de naam exact zo moet overnemen. In mijn geval dus zonder spatie @Mrs.Lotte . Dan zie je ook dat die naam blauw wordt.... Of bij jouw naam @xinix

Maar dank voor je bericht..

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

@Mrs.Lotte Heb zelf ook al eens informatie over biogas produceren gezocht. Hier is aardig wat over te vinden, maar veel ontstijgt het nivo ´amateur´ niet.

Wat ik in ieder geval begrijp is:

- Het is lastig om in koude klimaten te gebruiken doordat de reactie pas goed loopt bij hogere temperaturen. In NL zou dat betekenen dat je actief zou moeten verwarmen.

- Schaalgrootte is belangrijk als je het permanent wil gebruiken. Het maken van grotere hoeveelheid biogas heeft veel ruimte nodig.

- Je hebt voldoende feedstock nodig om de zaak op gang te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ons gasfornuis aangesloten op een (lpg) gasfles, let wel: je moet je sproeiers van je fornuis laten aanpassen anders brandt het niet goed. Dit gebruiken wij alleen als het regent of erg koud is, anders koken wij buiten ofwel met onze bocracs (een stalen driepoot met een kettinkje eraan waar je een pan aan hangt boven een houtvuur) Ofwel op onze buitenkachel: en kachel met pijp met een OPEN bovenkant, in die open bovenkant past precies een grote pan die aan zijn oren of rand blijft hangen met IN de kachel een klein vuurtje..Dan koken we verder nog op zijn afrikaans: 3 grote stenen (deze zomer uit Kroatie meegenomen) zo geplaatst dat er een pan op past zodat hij alle 3 de stenen raakt met zijn bodem, tussen de stenen, in de ruimtes ertussen dus, schuif je 3 stokken die je vlak onder de bodem van de pan laat branden, telkens schuif je de stokken een beetje naar binnen als ze opgebrand raken, een zeer zuinig en doeltreffende manier van koken!

 

Verder hebben wij vorig jaar toen wij door de Afrikaanse jungle trokken gekookt op brandgel, dus die dikke gel waar je leuke lampjes van kan maken (niet de dunne) We hadden een conservenblikje kort afgesneden, wat gaten aan de boven rand geboord voor de luchttoevoer, blik gevuld met gel en direct op het blik een pannetje.. zo hoefden we geen complete campinggaztoestel mee te slepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...