Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Misschien heeft iemand het al geschreven maar val hier middenin.

Ik heb 2 petroleumstellen....'n 1 pit en 'n 2 pitter. Zou er nog wel 'n 2 of 3 pitter bij willen hebben maar kan me hier ook mee redden....denk ik....hoop ik. Misschien handig om het eens uit te proberen Nanna? Ja.....maar komt er nog steeds niet van omdat er gas is.

Heb 10 meter lont laatst gekocht en heb ook al aardig wat flessen lampenolie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 198
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Mijn eerste keus bij een SHTF zou zijn koken op een gastoestel. Een hoop kleine (gas)blikjes inslaan lijkt me persoonlijk niks. Dus ben ik opzoek naar een (of twee) grotere gasflessen met een gaskooktoestel. Daar heb je toch meer aan dan een boel van die kleine blikjes? Oja.. in mijn SHTF situatie, blijf ik lekker thuis zitten dus echt compact hoeft het niet te zijn.

 

Onlangs heeft er iemand gas stellen te koop aangeboden . Kijk eens op marktplaats misschien heeft hij ze nog .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is lampenolie petroleum?

Haal als je in de buurt bent de lamppetroleum type C in Belgie. Een paar jerrycans en je kunt vooruit.

Neemt weinig ruimte in.

 

Wat ik er tot heden van begrepen heb hier is het allemaal hetzelfde....en zo niet brandt het toch :)

Ben ook echt niet in de buurt van Belgie.....wel van de Vomar en daar heb ik hem tot heden het goedkoopst kunnen vinden in mijn omgeving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh was jij dat....ik was het even kwijt...:D

 

Die 5 ct verschil is nog te overkomen........duurste fles (Farmlight) die ik heb gezien was ergens in de 3. Maar 4,60 is wel erg duur zeg!

 

Hoeveel liter hebben jullie gemiddeld in huis? Ik zal eens gaan tellen maar denk dat ik ongeveer 30/35 flessen heb. Wat moet ik ermee als er gas en stroom blijft....hahahaa...

Maar ja dat is hetzelfde met al die blikken.....:eek:

 

 

@nanna en @jobs: Dat was ik, over de Jumbo. Daar kost een liter superzuivere lampenolie/petroleum 1,49 per liter.

 

Dezelfde lampenolie (Farmlight) is het duurste bij de Welkoop, 4,60 per liter. :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@nanna: Ik heb ook zoiets in huis.

 

'k Stook er ook mee af en toe, omdat ik het een heel lekkere warmte vind. 'k Denk niet dat het goedkoper is dan de CV, maar veel zal het niet schelen. Dus er is niks verloren als het gas/electra niet uitvalt. Scheelt gewoon weer in de stookkosten van de CV. :p

 

Met voeding doe ik hetzelfde. Ben budgetprepper, dus ik sla alleen in wat ik ook daadwerkelijk gebruik. Hierdoor rouleert mijn voorraad ook automatisch. Wel hebben ik moeten uitproberen wat lekker is en wat niet en eet ik meestal gewoon vers. Maar neem bijvoorbeeld een blik erwtensoep, als ik er 12 per jaar op eet van een voorraad van 36 blikken, dan vervang ik het dus iedere drie jaar. Pasta, rijst, tomaten in blik, olijfolie, koffie, etc, geldt precies hetzelfde voor.

 

Uiteindelijk is het dus een investering die voorraad, maar geen weggegooid geld, bovendien wordt het meestal alleen maar duurder in de loop der tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh was jij dat....ik was het even kwijt...:D

 

Die 5 ct verschil is nog te overkomen........duurste fles (Farmlight) die ik heb gezien was ergens in de 3. Maar 4,60 is wel erg duur zeg!

 

Hoeveel liter hebben jullie gemiddeld in huis? Ik zal eens gaan tellen maar denk dat ik ongeveer 30/35 flessen heb. Wat moet ik ermee als er gas en stroom blijft....hahahaa...

Maar ja dat is hetzelfde met al die blikken.....:eek:

 

Olielampen preppen!

Mocht het niet nodig zijn, dan lekker voor de gezelligheid,... Vind het zelf wel wat hebben, zo'n olielampje:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan er altijd nog 'n kachel voor kopen...:)......want die heb ik niet. Zoveel ruimte heb ik ook weer niet en waar laat je het allemaal. Had toen eens 'n foto laten zien hier aan jou toch? Dat was wel 'n mooi klein ding maar of ik daar 'n kamer mee warm krijg? Nou ja het bederft niet dus ik zie het tzt wel.

 

Heb best wat blikken soep ook staan maar (nog) geen 36 en ik eet trouwens nooit soep uit blik.....als ik het eet maak ik het zelf. Maar heb wel allerlei soorten staan inmiddels.

Zo gaat het eigenlijk met alles en eet amper iets uit blik.....en omdat ik niet altijd kook propeer ik het dan ook maar vers te doen.

 

Gelukkig heb ik hier ook gehoord dat het jaaaaaaaren na de datum nog goed is dus ik heb er nog jaaaren plezier van........:) Of de winkels moeten morgen niet meer opengaan.....:eek:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olielampen preppen!

Mocht het niet nodig zijn, dan lekker voor de gezelligheid,... Vind het zelf wel wat hebben, zo'n olielampje:p

 

Je wilt niet weten hoeveel waxinelichtjes ik al heb....

Maar inderdaad er staat nog 'n olielamp op de planning maar dan moet ik wel 'n beetje leuke vinden.......die ik leuk vind dan:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik was eigenlijk op zoek naar een gietijzeren ketel en kwam deze site tegen.

 

http://www.rokenenkoken.nl/index.php?item=heksenketels_-goulashketel---buiten-koken&action=page&group_id=16&lang=NL

 

Ik had nog nooit eerder gehoord van goulash kookkachel. Is dit iets handig voor een shtf situatie?

En kan je deze potten ook gebruiken op een gewoon gasfornuis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 1 maand later...
Wij hebben hier thuis de volgende opties als gas en elektriciteit uitvallen:

 

01. Skottle (gasfles)

02. Diverse soorten/typen campingbranders (gaspotten)

03. BBQ (kolen)

04. Dutch oven (kolen)

05. Kelly Kettle (vaste brandstof)

06. Vuurkorf (vaste brandstof)

07. Esbit-branders (spiritustabletten)

08. MRE (zelfverwarmend)

09. Petroleumkachel (petroleum, lampolie en paraffine)

10. Auto (groente- en vleespakketten in alufolie onder motorkap en karren maar)

 

Tip: Nieuwe kookset/Dutch Oven in houten geschenkkist. Bij deze verkoper heb ik mijn set ook gekocht, je kunt goed onderhandelen, want hij heeft er meerdere en wil er vanaf.

http://caravan-kamperen.marktplaats.nl/kamperen-gereedschap/519417312-kookset-dutch-oven-in-houten-geschenk-kist.html?return=eJw1jM0OgjAQhN%2FFBI7QluBPCTGY%2BAyeG1rTBmg3dKtG47u7iJ7mm52dUZLLl5OsiZIf9nITjZp721hEkGU5BDC%2BmNQ8IIxKYSz8WK4vBVg4PsaW5zq2GLKq41l1gkTAFpgIFlWrakcqasaWcEQyTweE8arjv4u%2F7kRB59NkZteTHe5kdcLeZqIWLNyMp2uI38UcILUshxCxD9q0u60Q58umeX8AxXFCWw%3D%3D&df=1&fta=eNotT02PgyAQ%2FS8k9TxgtXUmHve61z0aFGjJopAC1mzT%2F140e3uZ9zkSL%2FiKeEWWH25YpYuMInIoh831vFKxTx45hYxAYUYKEklZFA0AkEv4ZwNFo%2BKuSUUzB1zyrB92ot8nqpym%2B0mAX%2FVCPhZfFULuoQo%2Bpskr3V9aIb5%2B9tIzsiBvmpEtWRFrZFYda86FqUdpRDeOWz2OvFVgCuh0zYXZuDZtA9dpB41UGo4Pij35IFUcnF5u6b7H1oXokM1yG%2FamEq6OKoFMPhl9%2F8OVkUTA1%2Fv9AaMLWWo%3D&fta_ind=5&fs=1

 

Als de pleuris uitbreekt kun je zo een restaurantje beginnen!! :o

Goed voorbereid!

Ik vertrouw op een goeie BBQ, en mijn BBQ skills, wel verschillende rollen alufolie, daar red ik alles mee!

 

cheerio :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als opeens alles anders is....

dan zal ik moeten vertrouwen op mijn kennis, ervaringen en talenten. Hopelijk kan ik als eerste m'n branders gebruiken die als backup klaar staan: gas, olie, benzine, alcohol en hout. Maar als dat niet (meer) kan, omdat het scenario dat niet wil, dan kan ik koken met wat maar voor handen is. Dus met elke materiaal, ondergrond, en brandstof probeer ik voedsel onschadelijk en verteerbaar te maken omdat dit kerndoel is van voedsel verwarmen. Veel voedsel hoeft niet verwarmt te worden, dus kennis van voeding geeft meer vrijheid in dergelijke situatie's, dus dat gaat voor mij gelijk op.

Dit vind ik een leuk creatief prikkelend voorbeeld : http://www.primitiveways.com/index.html

Komt er op neer dat je de omgeving waar je in bevind begrijpt en mogelijkheden ziet, en dus je 'idee van hoe je het wi'l moet laten varen. Aanpassen, dan kan je gewoon koken, bakken en grillen :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Als de pleuris uitbreekt kun je zo een restaurantje beginnen!! :o

Goed voorbereid!

Ik vertrouw op een goeie BBQ, en mijn BBQ skills, wel verschillende rollen alufolie, daar red ik alles mee!

 

cheerio :cool:

 

Leuk onderschrift, maar voor preppers geldt meestal een andere regel: "Wed niet op 1 paard".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk houtfornuis?

Met of zonder oven. Hoeveel kookpotten er op.

Ik ben mijn keuken grondig aan het renoveren/ aanpassen aan de toekomst.

Ik heb voldoende hout maar wil er toch zuinig mee zijn. (hout is veel werk)

Het mag immers niet te warm worden, zodat ik ook bij warmer weer kan koken.

Liever geen licht plaatstaal, niet te groot, en mag niet teveel hout verbruiken.

Niet te duur. Integreerbaar in de keuken. Goede norm kwa verbranding/ weinig rook.

Als ik naar Zweden kijk, dan zie ik dat er in de keuken meestal naast het elektrisch vuur ook een houtvuur staat.

 

Ik denk 1 v/d volgende 3 te kiezen. En dan waarschijnlijk de viking 30.

Of heeft er iemand een beter idee?

 

De idun no1, blijkt een klassiek type te zijn.

Redelijk kookoppervlak, kleine oven en zeer kleine stookruimte wat me niet gemakkelijk lijkt.

Ook het kuisen lijkt me een probleem te zijn. Wel uit gietijzer.

 

De viking 30

Gietijzer alweer, geen oven.

Heb je wel een oven nodig? Als er elektriciteit is heb ik ook nog een oven. En in nood kan ik er een wonderpan of dergelijke op plaatsen.

Dit is volgens mij een essentiële vraag: heb je een oven nodig?

Nadeel is dat het wel een erg klein kookoppervlak is.

Maar vroeger werd er ook gekookt in één pan. Soep was populair.

En de stookruimte is veel groter. Lijkt me veel eenvoudiger te kuisen.

 

Of lohberger 50

Hetzelfde als de vorige, maar in deftig, dik, plaatstaal.

En iets breder.

Wel duurder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel tussen een Optimus Hiker en een Coleman Camp Stove voor een Bug In situatie.

 

Volgens mij kan de Coleman alleen op benzine branden en de Optimus op allerlei brandstoffen.

 

Welke is de betere keuze?

Wat is handig qua opslag van brandstof, is koken op petroleum bijvoorbeeld zuiniger dan op benzine? Of is koken op gas een betere optie?

En hoeveel liters zou ik moeten opslaan om een tijdje mee vooruit te kunnen (is er een richtlijn van 1 liter per ....)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel tussen een Optimus Hiker en een Coleman Camp Stove voor een Bug In situatie.

 

Volgens mij kan de Coleman alleen op benzine branden en de Optimus op allerlei brandstoffen.

 

Welke is de betere keuze?

Wat is handig qua opslag van brandstof, is koken op petroleum bijvoorbeeld zuiniger dan op benzine? Of is koken op gas een betere optie?

En hoeveel liters zou ik moeten opslaan om een tijdje mee vooruit te kunnen (is er een richtlijn van 1 liter per ....)?

 

Bij de blokker zijn campingkooktoestelletjes nu 8 euro en bij de action 12 euro, ze verkopen beide ook bussen butaangas, blokker 1 euro, action 1.18 euro, hoe lang je met het gas doet hang af van wat je er mee klaar wilt maken en hoe, je kan iets aan de kkok brenegen en vervolgens ook in een goede thermosfles kiepen om door te garen op temperatuur, duurt iets langer maar bespaard gas, hiermee experimenteren is leuk en vallen en opstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de blokker zijn campingkooktoestelletjes nu 8 euro en bij de action 12 euro, ze verkopen beide ook bussen butaangas, blokker 1 euro, action 1.18 euro, hoe lang je met het gas doet hang af van wat je er mee klaar wilt maken en hoe, je kan iets aan de kkok brenegen en vervolgens ook in een goede thermosfles kiepen om door te garen op temperatuur, duurt iets langer maar bespaard gas, hiermee experimenteren is leuk en vallen en opstaan.

 

Bedankt. Ik zit in de Blokker folder te bladeren op folders.nl maar kan ze niet vinden. Heb je misschien een link?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...