Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat als je dakloos wordt?


Cyberbeer

Aanbevolen berichten

Zo dramatisch is het allemaal niet, met al die mooie vrijstellingen en toeslagen komt menig steuntrekker netto hoger uit dan schrikbarend veel ( jonge ) MBO'ers die gewoon fulltime werken.

 

Waar die mensen de werkethiek vandaan halen om toch te gaan werken is een mysterie, ik zou pertinent weigeren om mijn bed uit te komen voor minder dan een bijstandsmoeder ( ook niet voor een grijpstuiver meer, overigens ). Een baan zoeken, hela hola kindercola dat gaat zomaar niet maar ondertussen weet het overgrote deel op meesterlijke wijze zijn maandelijkse staatsruifmaaltijd te maximaliseren.

 

Bijstandsmoeder krijgt meer, omdat ze voor een kind of kinderen moet zorgen. Single in de bijstand, levert nog maar 880 op. Huur is 550 alleen al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Bijstandsmoeder krijgt meer, omdat ze voor een kind of kinderen moet zorgen. Single in de bijstand, levert nog maar 880 op. Huur is 550 alleen al.

 

Uiteraard. En toch zou ik er niet voor gaan werken.

 

550, voor of na huurtoeslag? 880, voor of na *toeslag/korting/regeling?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard. En toch zou ik er niet voor gaan werken.

 

550, voor of na huurtoeslag? 880, voor of na *toeslag/korting/regeling?

 

En toch heb ik liever werk, niet alleen voor de financiële voordelen.

Ik doe constant stoer, ken alle regelingen en maak daar gebruik van, maar denk je niet dat ik mijn oude financiële onafhankelijkheid terug wil?

Pffftttt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwervers krijgen toch een daklozenuitkering?

Dat is minder dan de bijstand, daklozenuitkering is ongeveer €600, en je krijgt geen huurtoeslag (je hebt immers geen woning)

 

Van €600 kan je best rondkomen, je hebt immers geen vaste lasten.

Maar veel daklozen hebben problemen, drugs, alcohol of psychisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard. En toch zou ik er niet voor gaan werken.

 

550, voor of na huurtoeslag? 880, voor of na *toeslag/korting/regeling?

 

Dus is de uitkering te hoog (inclusief het hele oerwoud aan toeslagen en regelingen). Minimum loon verhogen lijkt me geen optie in Nederland, tenzij er nog meer eenvoudig produktiewerk uit Nederland moet verdwijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

succes met die moestuin op rotsen en zonder water (geen rivier of regen)...

 

Mora D'ebre zit zat water en anders gratis te krijgen in Spanje. De Ebro is de grootste rivier van Spanje dus water zat daar. Ik heb er een boerderij vlak bij dus ken het goed. Ieder dorp groter dan x-aantal inwoners moet bovendien verplicht een stuk of 4 waterplekken beschikbaar stellen en dat doen ze ook.

 

Ik heb ook een recreatiewoning in NL en een koophuis. Dus als ik de hypotheek niet meer kan betalen, kan ik in de recreatiewoning verblijven (water, elektra en riolering aanwezig). Als mijn boederijtje in Spanje klaar is, dan ga ik lekker verhuizen en zoveel mogelijk zelfvoorzienend leven.

 

Dat noemen we risicospreiding.:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens drie dagen dakloos gespeeld . Wat oude kleren aan en wat rond dwalen in de stad en met een bekertje geld bedelen . En ik zeg u het is geen pretje . Als je niet weg gejaagd word door de blauwe petten wordt je uitgescholden door echte bedelaars . Omdat je hun stekje in neemt . Blij dat ik weer thuis was .

 

Geert

 

Dat is best stoer, Geert.

 

En na die drie dagen heb je de ruzie met je vrouw bijgelegd en mocht je weer binnen? ;)

 

Doet me trouwens denken aan die Duitse journalist, die een jaar lang als Turk door het leven ging. Zijn verhalen over het leven als allochtoon, waren ook niet mals.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is best stoer, Geert.

 

En na die drie dagen heb je de ruzie met je vrouw bijgelegd en mocht je weer binnen? ;)

 

Doet me trouwens denken aan die Duitse journalist, die een jaar lang als Turk door het leven ging. Zijn verhalen over het leven als allochtoon, waren ook niet mals.

 

Ha . Dat was in de periode dat mijn vrouw plat moest liggen van onze eerst baby . Ze lag in het ziekenhuis en zei dat ik niet zoveel langs moest komen maar iets nuttigs moest doen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch heb ik liever werk, niet alleen voor de financiële voordelen.

Ik doe constant stoer, ken alle regelingen en maak daar gebruik van, maar denk je niet dat ik mijn oude financiële onafhankelijkheid terug wil?

Pffftttt.

 

Ja maar daar zit het hem nu juist in, ik weet niet hoeveel je voorheen verdiende maar in Nederland zijn hele volkstammen die gewoon vijf dagen in de week werken compleet afhankelijk van allerhande toeslagen, regelingen en kortingen. En dat is precies zoals den overheid het graag ziet, zoveel mogelijk mensen die zonder overheidsinterventie niet rond kunnen komen.

 

Hoe onafhankelijk ben je ( als werkende ) wanneer je zonder huurtoeslag/HRA/zorgtoeslag simpelweg de maand niet door komt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tien jaar geleden woonde ik een tweetal maanden in een opvang voor daklozen in afwachting van een sociale woning. Prima als tussenoplossing. Wees echter op je hoede voor de verslaafden (alkohol en/of drugs) want aardige mensen zijn het meestal niet, ze stelen het eten uit je pot. Letterlijk.

 

Sommigen mogen er al romantisch over doen (clochard in de jaren '50 in Parijs, etc...) maar de realiteit is dat de maatschappij nu niet te vergelijken is met vroeger. Veel meer criminaliteit. Het belangrijkste lijkt me een vaste stek te hebben, al is het een hok van 2 x 2 meter, zodat je daar veilig kunt slapen en wat spullen bewaren. Een 'thuis' als het ware.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf een aantal jaren als vrijwilliger gewerkt in een inloop voor daklozen en verslaafden in een grote stad en daar dingen meegemaakt dat wil je echt niet weten.

Het grootste deel van de daklozen zijn verslaafd aan drank en/of drugs en daar wil je echt niet in de buurt zijn. Naast het gevaar van deze mensen zelf, is het probleem ook dat deze groep mensen vaker lastig gevallen worden door politie en beveiligers.

Waarbij het zomaar voor kan komen dat je al je spullen die je bij je hebt kwijt raakt en daarmee je kans op overleven wel heel erg klein is geworden.

 

Mocht ik dakloos worden, dan blijf ik ver uit de buurt van de grote steden. Een hutje maken ergens in een bos lijkt mij beter.

Overal is wel materiaal te vinden om een hut te maken en dat in combinatie met mijn BOB, denk ik dat het mogelijk moet zijn om te overleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms had ik het idee dat de opvang een bijpost van de politie was want ze kwamen wel heel vaak over de vloer. Was een opvang zonder personeel, een experiment dat werd stopgezet na een jaartje.

 

Ver uit de buurt van de steden blijven? Kan, maar wel een stuk lastiger want in de steden kan je 'alles' (voedsel, kledij, douche, etc..) vinden. De boodschap is wel van de andere daklozen te mijden als het even kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste campings zijn tijdens de winter gesloten, het permanent verblijven is verboden en je kan er geen officieel adres plaatsen. Een caravan huren is vaak niet goedkoper dan een kamer of studio. Zo is het toch in Vlaanderen. Nu, op bepaalde plaatsen zal er wel een uitzondering mogelijk zijn, een kwestie van ze te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht meer aan kamperen in een tent, dat kost meestal niet meer dan €10 per nacht, minder als je met campinghouders afspraken kan maken over bv 1 week per maand een tent op het trekkersveldje. Ben zelf gewend aan slapen onder een tarp in een bivakzak of in een ultralight tentje dus voor mij is een zo'n dubbele koepeltent met tusenstuk al luxe.

 

Legaal kamperen in de winter is wel lastiger maar op zich nog wel te doen, je kan in ieder geval het hele jaar door paalkamperen bij staatsbosbeheer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paalkamperen is beperkt in de tijd, hooguit een paar dagen. Moet je van de ene plaatse naar de andere trekken en die liggen niet altijd dicht bij elkaar. Ik heb begrepen dat er ook controle is op netheid, verblijf enz.. Het zijn zeker geen vrijbuitersplaatsen. Drinkbaar water is er niet en tjdens de winter al helemaal geen water want ze halen de pomp weg. Open vuur is verboden. In Vlaanderen zijn er maar 4 plaatsen en de regels gelijkaardig.

 

Tuurlijk kan je altijd ergens minimalistiscch il(legaal) kamperen... maar... wat met je spullen? Je hebt tenminste een opslagruimte nodig. Zelfs al beperkt je alles toch een minimum (geen meubels en dergelijke) dan nog heb je zeker meer dan je kan dragen.

 

Kamperen is leuk voor een paar dagen, maar voor langere tijd is er een waslijst van praktische problemen.

 

€10 per nacht is ook al €300 per maand. Kan je een schuurtje of iets dergelijks voor huren, met deur en slot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar in dat schuurtje kan je dan weer niet legaal slapen, mijn punt was dat het in Nederland mogelijk is om volkomen legaal te leven van een daklozenuitkering.

 

Als je een goede lichtgewicht kampeeruitrusting hebt moet het geen probleem zijn, neem een simpele omafiets met fietstassen + eventueel rekje aan de voorkant en het is geen probleem om alles mee te nemen wat je nodig hebt om voor langere tijd te kamperen. Veel mensen zullen het te primitief vinden maar het is zeker mogelijk.

 

Zat trouwens net om me heen te kijken en alles waar ik waarde aan hecht en niet mee kan op de fiets kost misschien 5 M3 aan opslagruimte, dat is altijd wel ergens te regelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nood breekt wet. Ergens 'mogen' slapen is het minste van je zorgen als je geen eigen plek meer hebt. Een schuurtje lijkt me een redelijke oplossing. Je kan je energieverbruik binnen de perken houden, eventueel een beetje beter isoleren als je wat middelen hebt, met een paneeltje stroom maken, ... . Als je een gezin hebt wordt het een stuk moeilijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen weekend heb ik nog 'gepaalkampeerd' met 6 kids aan de prachtige lokatie bij de Oeverlanden (aan het Hollands Diep). Het was eigenlijk - behalve voor de fun - ook een bug out oefening. Het 'inpakken en wegwezen' kostte bijna een uur. BOB's, auto volladen, wat bier mee - nuttig en aangenaam mogen best samen gaan - en de F150 volduwen:

[ATTACH=CONFIG]5597[/ATTACH

 

De locatie ligt op ca. 10 minuten loopafstand. De legerkist met droog hout en de tipi kachel ging mee. Het was geen onaardig weer, maar met zo'n kachel kun je het ook goed met -10 uithouden in de tent.

[ATTACH=CONFIG]5598[/ATTACH]

 

Eenmaal opgezet heb je een heus huis, maar zoals @Survival Mode al zegt: voor de lange termijn is het echt geen doen.

[ATTACH=CONFIG]5599[/ATTACH]

 

En de kachel. Past niet in je BOB maar is wel mobiel en goed bruikbaar in de tent:

[ATTACH=CONFIG]5600[/ATTACH]

 

Met BOB's, volle tanks, tent en kachel kun je in ieder geval moeiteloos half Europa doorreizen zonder afhankelijk te zijn van vaste locaties.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge

 

Klein houtkacheltje is geen optie als stealth belangrijk is. Stel dat je het schuurtje (of garagebox) gaat huren voor opslag, wel, dan mag je er niet wonen en uiteraard wil je dan 'onzichtbaar' blijven. Uiteraard is een societal collapse andere koek en een kachel dan prima. Vertrek meer van dakloos worden onder de huidige omstandigheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nood breekt wet. Ergens 'mogen' slapen is het minste van je zorgen als je geen eigen plek meer hebt. Een schuurtje lijkt me een redelijke oplossing. Je kan je energieverbruik binnen de perken houden, eventueel een beetje beter isoleren als je wat middelen hebt, met een paneeltje stroom maken, ... . Als je een gezin hebt wordt het een stuk moeilijker.

 

Het 'mogen' slapen lijkt me niet het voornaamste. Meer een kwestie van veiligheid (diefstal en geweld). Hoe veilig is een stadspark? Waar kan je in alle rust als dakloze 'wonen' als je regio vlak, bosloos en overbevolkt is? Geef me dan maar een garagebox of zoiets. Lijkt me wel enkel voor alleenstaanden of mogelijks een kinderloos koppel en uiteraard zonder lawaaimakende huisdieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar in dat schuurtje kan je dan weer niet legaal slapen, mijn punt was dat het in Nederland mogelijk is om volkomen legaal te leven van een daklozenuitkering.

 

Blijkbaar is een daklozenuitkering in Nederland een recht. In Vlaanderen is dat absoluut niet het geval, een leefloon via het OCMW is een gunst. Groot verschil!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...