Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat als je dakloos wordt?


Cyberbeer

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik heb geen reden nodig en wat ik wel doe zet ik niet pontificaal op het forum zodat men mij maar kudos kan geven, zo steek ik niet in elkaar.

Omdat ik met zwervende mensen in gesprek ga, weet ik dat ze veel last hebben van de malafide organisaties, vandaar mijn uitleg.

 

Ik heb met dak en thuislozen gewerkt, en ken het wereldje wel een beetje. Wel weet ik dat ze soms in de opvang wel vertelden dat ze een toffe kerel tegen waren gekomen waar ze een broodje en een pakje sigaretten gekregen hadden haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie alleen 'bedelaars' bij de ingan/uitgang van de super met een krantje 'goedemorgen' zeggen.

Geen hutjes in mijn buurt. Nog....

 

En waar is dan de behoeftige die inderdaad blij is met soep en niet liever het geld wil?

 

zo staat er bij de supermarkt om mijn hoek altijd een viool speler.

Hij woont in de buurt mooie koopwoning mooi tuintje en een leuke auto voor de deur.

Nou nee die krijgt van mij dus geen cent

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo staat er bij de supermarkt om mijn hoek altijd een viool speler.

Hij woont in de buurt mooie koopwoning mooi tuintje en een leuke auto voor de deur.

Nou nee die krijgt van mij dus geen cent

 

Wij hebben een straatnieuwsverkoper die al 10 jaar bij de AH staat, altijd goed verzorgd en ziet er gezond uit. Heb ook nog nooit een krant bij hem gekocht.

Maar je ontmoet ook wel eens mensen die met een verslaving en/of psychische stoornis op straat zijn beland, die het echt zelf niet trekken. Besteed mijn geld dan ook liever aan deze mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons in de stad heb je 1 groep van 8 bulgaren die samen al jaren bij de supermarkten staan met muziek(mannen) of krantjes (vrouwen).

Ze woonden bij mij in de straat in mijn oude buurt. Absoluut niet dakloos (hadden wel een pas), maar gewoon met z'n achten tegelijk in onderhuur bij een malafide turkse huisjesmelker.

Het interreseerde ze geen reet.

Het leven was en is lang leve de lol en alles komt goed.

Super gezellige mensen die mooie muziek maakten. Goed konden drinken en met enige regelmaat gaan gokken was hun ook niet vreemd.

We hebben zomers de fles wel eens gedeeld, maar ik heb ze NOOIT een cent gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Vandaag weer een flinke inval in Putten: "Grote inval recreatiepark Putten"

http://nos.nl/artikel/598140-grote-inval-recreatiepark-putten.html

 

door politie, UWV en belastingdienst, dus met veel machtsvertoon. Op zoek naar mensen die daar (vaak) uit pure armoede wonen? Los van het feit dat er nogal een ridicule regelgeving rondom het fenomeen recreatiewoningen is.

Laat ze eerst maar eens zorgen dat die miljoenen-slurpende Bulgarenfraude wordt opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad @f150, helemaal mee eens.

Laat die mensen daar lekker met rust. Zolang niemand er last van heeft zie ik het probleem niet.

 

Het is een redelijk zware inzet geweest. Met een interventieteam dat bestaat uit medewerkers van de gemeente Putten, UWV, Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank, Inspectie SZW, Marechaussee, Openbaar Ministerie, Vreemdelingenpolitie en Politie.

 

Zie hier het verslag van putten.net:

http://www.puttennieuws.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=150:politie-valt-camping-de-kern-binnen&catid=1:nieuws&Itemid=12

 

https://www.youtube.com/watch?v=E_vL_cKcMLM&t=39

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, nou, ehm...ik zat me vanmorgen te verbazen over een andere politie-actie.

De politie in Amsterdam kan gegevens(kentekens oa) in hun boordcomputer zetten om zo een seintje te krijgen als ze "een boef" tegenkomen.

Dit doen ze echter niet vanwege "de vele piepjes" (signaal dat afgaat)

Ehm, duh, geen boeven oppakken omdat de piepjes zo vaak afgaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heee, ouder nieuws dat ik heb gemist? Schaam je Cyberbeer:(

 

Dakloze jongeren bivakkeren naast spoorbrug Deventer

http://www.destentor.nl/regio/deventer/dakloze-jongeren-bivakkeren-naast-spoorbrug-deventer-1.4043632

 

Zieke dakloze Europeanen bivakkeren in deplorabele omstandigheden buiten in en rond Utrecht

Daarnaast kent Utrecht volgens de PvdA "veel plekken waar daklozen individueel slapen (oude fabrieksgebouwen, parken etc.)

http://www.aanzetnet.nl/nieuws/26-algemeen/1157-x23

 

Utrecht laat tentenkampen even staan

Een Utrechts raadslid maakte het bestaan van 'mensonterende situaties' in tentenkampen deze week bekend.

http://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/nieuws/utrecht-laat-tentenkampen-even-staan.3053269.lynkx

 

Buitenslapers vaak in psychische nood

http://www.rijnmond.nl/nieuws/03-02-2012/buitenslapers-vaak-psychische-nood

 

50.000 daklozen in België

Het aantal daklozen in ons land neemt zorgwekkend toe.

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1102219/50-000-daklozen-in-belgie.aspx

 

 

- Dit is dus een bewijs dat er vanaf 2011 al tentenkampen in Nederland zijn -

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen opvang meer voor daklozen in Spijkenisse

Alleen nog nachtopvang voor daklozen… Prijs voor nachtopvang gaat omhoog van 107 euro naar 320 euro.

http://www.joop.nl/leven/detail/artikel/25099_spijkenisse_stopt_met_daklozenopvang/

http://www.rijnmond.nl/nieuws/21-01-2014/spijkenisse-stopt-opvang-daklozen

 

Hebben ze in Spijkenisse nog mazzel, hier in Emmen zit het vol en slaap je lekker op straat.

 

Vorige week nog eentje getroffen die op de oude camping waar ik gewoond heb in het toilet gebouw een hokje aan 't improviseren was.

 

Maar even wat prepper tips gegeven en op internet gezocht naar kamers te huur, want hij had wel een daklozen uitkering.

Volgende dag dit lijstje gegeven en de tip dat hij gratis kan bellen bij 't Leger des Heils kantoor en eventueel nog andere adressen in de Bieb gratis achter een computer kan zoeken met Google en "kamer huren Emmen"

 

Per direct was er een klein studiootje beschikbaar in de straat waar hij eerder 8 jaar lang gewoond had, dus daar zou hij op af gaan. Kan 'ie meteen een bijstandsuitkering aanvragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen opvang meer voor daklozen in Spijkenisse

Alleen nog nachtopvang voor daklozen… Prijs voor nachtopvang gaat omhoog van 107 euro naar 320 euro.

http://www.joop.nl/leven/detail/artikel/25099_spijkenisse_stopt_met_daklozenopvang/

http://www.rijnmond.nl/nieuws/21-01-2014/spijkenisse-stopt-opvang-daklozen

 

Wat krijgt een dakloze eigenlijk aan daklozenuitkering ?

Voor 1 overnachting 320 euro, dan kan je net zo goed een nachtje Hilton boeken.

Ik vind het werkelijk stuitend, dat de gemeente met zo'n belachelijke oplossing komt.

 

Waarom alles met geld oplossen, waarom niet gewoon zo'n stom leeg kantoorpand inrichten met kringloopspul,

Waar de daklozen in ieder geval even kunnen bijkomen ?

En geef ze een moestuin en wat zaden, kunnen ze misschien op positieve wijze zichzelf helpen.

 

Opvallend ook weer bij de reacties een discussie die gelijk weer over politiek gaat.

Ben ik eigenlijk wel beu, laten we eens met zijn allen normaal doen, en zoeken naar de meest haalbare en goedkoopste oplossing !

 

Een andere medeburger zo in de kou zetten, als ze hulp nodig hebben, ze moesten zich schamen in Spijkenisse.

Of wil de gemeente misschien nu ook de daklozen gaan uitmelken ?

 

Trouwens vind ik het ook vreemd dat daklozen een uitkering krijgen ?

Kun je toch beter eten, kleding, en een zekere vorm van tijdelijke huisvesting regelen, denk dat dat goedkoper is.

Als je daklozen geld geeft, dan kopen ze er misschien niet zulke verstandige dingen voor ?

Rare wereld hoor.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat krijgt een dakloze eigenlijk aan daklozenuitkering ?

Voor 1 overnachting 320 euro, dan kan je net zo goed een nachtje Hilton boeken.

Ik vind het werkelijk stuitend, dat de gemeente met zo'n belachelijke oplossing komt.

 

Waarom alles met geld oplossen, waarom niet gewoon zo'n stom leeg kantoorpand inrichten met kringloopspul,

Waar de daklozen in ieder geval even kunnen bijkomen ?

En geef ze een moestuin en wat zaden, kunnen ze misschien op positieve wijze zichzelf helpen.

 

Opvallend ook weer bij de reacties een discussie die gelijk weer over politiek gaat.

Ben ik eigenlijk wel beu, laten we eens met zijn allen normaal doen, en zoeken naar de meest haalbare en goedkoopste oplossing !

 

Een andere medeburger zo in de kou zetten, als ze hulp nodig hebben, ze moesten zich schamen in Spijkenisse.

Of wil de gemeente misschien nu ook de daklozen gaan uitmelken ?

 

Trouwens vind ik het ook vreemd dat daklozen een uitkering krijgen ?

Kun je toch beter eten, kleding, en een zekere vorm van tijdelijke huisvesting regelen, denk dat dat goedkoper is.

Als je daklozen geld geeft, dan kopen ze er misschien niet zulke verstandige dingen voor ?

Rare wereld hoor.

 

Ik meende hierboven genoemde dakloze iets van 450 euro zei, dus ik heb kamers gezocht van rond de 300 euro. Bijstand aanvragen, paar maandjes super zuinig leven en je zit weer veilig in een kamertje/huisje en kunt weer een ziektekosten verzekering nemen en de boel weer een beetje opbouwen.

 

Als je bij vrienden, kennissen, etc in de winter onderdak hebt en 's zomers lekker kampeert, hou je meer over dan iemand in de bijstand zonder al die vaste lasten.

 

Het in natura regelen van sommige zaken zou idd veel beter zijn, hoewel ik vind dat ook zei recht hebben op een stukje zelfbeschikking en dus vrij besteedbaar geld. Jammer genoeg zijn er uiteraard velen die zich klem zuipen, drugs gebruiken, etc, doodzonde.

 

Ook heb je daklozen met een WIA uitkering (heb een vriend die zo jaren buiten het systeem geleefd heeft, 'spookburger'), maar dat is inmiddels veranderd. Terecht, want dan ben je spekkoper, betaal je niets en zelfs met zorgverzekering hou je dan met gemak 900 euro per maand over om vrij uit te geven. :confused:

 

Denk nu niet van 'He, dat is makkelijk', want het is een keihard leven en al je kennissen en vrienden zitten natuurlijk niet te wachten op een permanente logee, dus in de winter een nachtje hier, een nachtje daar op de bank en spullen kun je dan niet hebben. Uiteraard betreft het vaak mensen met serieuze psychische of drugs gerelateerde problemen die je zelfs niet op de bank wil hebben liggen, want ze roven zo je huis leeg voor de volgende 'fix'.

 

'k Ben daar toch regelmatig koud van op de koffie gekomen en als ze niet te helpen zijn door ze naar de hulpinstanties te begeleiden, houdt het een keertje op, ze moeten wel geholpen WILLEN worden.

 

'k Ben ten allen tijde bereidt mensen te helpen, maar 't zuigt energie en velen willen wel hun acute problemen opgelost zien, maar niet werken aan een permanente oplossing. Al een paar keer behoorlijk koud van op de koffie gekomen.

 

Kijk daar dus mee uit en pm gerust voor advies hoe je zo'n iemand eventueel wel zou kunnen helpen naar een beter leven.

 

Bij voorbaat, mensen die weigeren op te houden al hun geld uit te geven aan drank en drugs (hoeft niet van vandaag op morgen), zijn kansloos. Iedere gemeente heeft een 'maatschappelijk werk' organisatie met vaak/soms hele goede professionele mensen.

 

In Nederland zijn er mogelijkheden genoeg om weer op de rit te komen, duurt alleen vaak een jaar of twee om in 't traject te komen en dan nog 3 jaar in de WSMP.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is nogal wat regelgeving rond de daklozenuitkering.

Zo is er verschil in uitkering voor dakloze met adres(bv die in nachtopvang slapen) en dakloze zonder adres(thuisloze).

Een daklozenuitkering eist dat je aan hulpverlening meewerkt, dus Iriszorg voor de verslaafden, GGZ voor de psychiatrisch zieken, schuldhulpverlening voor schulden, budgetbeheer en wekelijkse uitbetalingen ipv maandelijks..

Zorgverzekering is verplicht.Per gemeente kan de hoogte van de uitkering verschillen, je laatst bekende adres geeft aan bij welke gemeente je die moet aanvragen.

Degenen die aan al de regels niet meewerken krijgen geen uitkering.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is nogal wat regelgeving rond de daklozenuitkering.

Zo is er verschil in uitkering voor dakloze met adres(bv die in nachtopvang slapen) en dakloze zonder adres(thuisloze).

Een daklozenuitkering eist dat je aan hulpverlening meewerkt, dus Iriszorg voor de verslaafden, GGZ voor de psychiatrisch zieken, schuldhulpverlening voor schulden, budgetbeheer en wekelijkse uitbetalingen ipv maandelijks..

Zorgverzekering is verplicht.Per gemeente kan de hoogte van de uitkering verschillen, je laatst bekende adres geeft aan bij welke gemeente je die moet aanvragen.

Degenen die aan al de regels niet meewerken krijgen geen uitkering.

 

Zo, dat zijn nogal wat instanties die zich daar mee bezig houden, op zich ook belachelijk eigenlijk.

En met die uitkering hou je misschien veel langer in stand, wat er mis gaat.

 

Ik ben niet bekend met daklozen zoals @Raycoupe wel een en ander met daklozen ondervonden heeft, maar ik denk ook net als Ray, zolang ze niet geholpen willen worden, kun je weinig veranderen.

Wel ben ik van mening dat ieder mens wel geholpen moet worden met de meest basale levensbehoeften, zoals eten, kleding en een vorm van huisvesting, wanneer die hulp gevraagd word.

 

Als je alleen dat aanbied, kost het veel en veel minder, een groot deel van overregulering (minder overheid wat we eigenlijk allemaal wel willen) verdwijnt, en daklozen worden op die manier misschien veel sneller getriggerd om hun toch wel niet makkelijke leven op te geven, en ZELF stappen te ondernemen.

Hoef je maar 1 loketje te openen, voor de daklozen die het echt beu zijn om zo te leven, en van daaruit kun je veel makkelijker iemand op de rails zetten, zonder 80.000 instanties die zich er mee willen bemoeien, om ook hun gecreëerde baantje te behouden.

 

En dat heb ik wel al meer gezien, in verschillende sectoren, dat er dingen in stand gehouden worden, omdat anders onzin baantjes op de tocht staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat vanzelf wel gebeuren @Amazing Dree, opvangcentra sluiten of verminderen al hun bedden omdat ze minder subsidies krijgen, Iriszorg heeft al aangekondigd het met een vijfde minder aan personeel te moeten doen. Baantjes weg is regulering en hulp weg.

Wel vind ik dat slaapplekken, zoals in de winteropvang, moeten blijven. Vaak zijn dit niet eens bedden maar stoelen, en dan het hoofd op de tafel leggen...maar deze slaapplekken zijn wel vorstvrij en uit de wind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje

 

Ja, dat dat gaat gebeuren, dat geloof ik ook.

Maar om dan daklozen met geld te helpen, en dan vervolgens zoveel geld voor een overnachting te vragen, is waanzin ten top.

Of erger, ze gewoon helemaal niet meer helpen, dat zie ik ook nog gebeuren.

 

Als we weer eens met zijn allen op een normale manier gaan nadenken, is het allemaal zo moeilijk niet.

En daar hebben mensen helemaal geen politieke partijen voor nodig, want nadenken kunnen we ook zelf wel.

Zorg voor opvang, zo goedkoop mogelijk, voor degenen die dat willen, zet vrijwilligers in om die opvang te steunen, en om hand en span diensten te verlenen.

Zorg voor voedsel en wat kleding, en we zijn op weg.

 

Gewone gesprekken, met mensen die er niet op overgestudeerd zijn, helpen vaak veel beter, als wanneer je alles wilt afdwingen via overheidsinstanties.

 

Wat vroeger "de Kerk" deed in bepaalde mate voor daklozen, kunnen de burgers van Nederland heus ook zelf wel om de medemens te helpen, als ze dat willen.

Moet alleen die overregulering weg, want als je nu iets wilt doen voor mensen die het slechter hebben dan jezelf, dan moet je ook langs die 80.000 loketten, om te kijken wat je kan en mag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...