Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Het ligt er ook aan wat je met je mes gaat doen. Een stukje veiligheid is ook van belang. De Sebenza sluit/locked als een kluisdeur.

Maarja voor niet te zwaar snijwerk voldoet ook dit goedkope mes denk ik. Wederom; gebruik je gereedschap, niet misbruiken.

 

Ik vind vooral het verschil in staal wel enorm hoor. Dat Chinese staal is van een hele andere kwaliteit dan S30V. Ik ken het staal van de Spyderco Byrd-serie, die gebruiken ongeveer hetzelfde staal (iets minder chromium). Het is geen slecht staal, en voldoet prima. Maar S30V vind ik veel beter. (voor in een zakmes dan, voor een vast mes chipt het teveel vind ik.

 

Dat gezegd hebbende zou ik sowieso nooit zo veel geld aan een zakmes uitgeven. Echt heavy duty snij/hakwerk doe je sowieso niet met een zakmes lijkt me.

 

gransfor maakt ronde sijpschijven die eigenlijk voor bijlen bedoelt is, ik heb mn kabar en cs spartan hier zonder problemen mee geslepen,

deze dingen werken trouwens ideaal met machete´s

 

saw933-500.jpg.39738a1c7a6bf39ace1b4bb8102de1e0.jpg

 

Welke korrel is dat? Lijkt me zo grof voor een mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BTF, de Gränsfors Bruks steen heeft een grove kant van korrel 180 en een fijne kant van korrel 600. M'n Fiskars x7 heeft geen probleem met papier snijden na een beurt ermee.

 

Nee, voor een bijl lijkt het me wel geschikt, maar het is toch wel erg grof voor messen hoor. Ik finish meestal op ultrafine op de spyderco sharpmakker, dat zal ongeveer korrel 4000 zijn denk ik.

 

Nu kan je met korrel 600 een mes wel scherp genoeg voor gebruik krijgen, maar ik denk dat je korrel 180 wel erg veel van de snede van een mes wegneemt. Ik ben overigens nog wel op zoek naar een slijpsteentje voor in mijn rugzak. De hele tijd een sharpmaker meesjouwen is ook niet alles. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het in mijn bol gekregen om zo'n mes te willen als Denzel Washington in The Book Of Eli :)

 

Maar als ik een beetje Google zie ik dat er heel veel uiteenlopende versies van zijn, sommigen honderden dollars, maar ook een goedkope als http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-cold-steel-magnum-kukri-machete.htm voor nog geen 3 tientjes. (Heeft alleen niet van die leuke gaatjes als die uit de film). Maar kan dat wel wat zijn, zo goedkoop?

 

Wat vinden de echte messenkenners hiervan? Iemand een tip voor zo'n mes als in de film?

 

Die gaatjes lijken mij echt heel onhandig!

 

Voor de rest grotendeels eens met BTF

 

Je hebt een verschil tussen een mes en machette. Dat ding van 3 tientjes is een machette. Dun, redelijk flexibel, lemmet. Werkt prima voor het verwijderen van lichte tot middel vegetatie.

 

Die Kukri van cold-steel heb je ook nog in SK-5 staal, en San Mai 3 staal. Ik heb ander mes gehad in San Mai 3. Is op zich een redelijk goed gelamineerd staal, maar zwaar overpriced. Geen aanrader dus. Die kukri messen zijn overigens ook iets korter dan de machete.

 

Maar wat wil je precies? Een groot mes, of een machete?

 

Cold Steel is op zich geen slecht merk, maar ik geen de voorkeur aan 2 andere Amerikaanse merken als het op grote messen aankomt. Becker en ESEE (voorheen rat cutlery) Als je een groot zeer degelijk mes wilt, dan zit je goed met de ESEE Junglas. Als je geld teveel hebt is een Busse overigens ook nog een afweging.

 

De vraag is alleen waarom je zo'n groot mes zou willen? En een machette heeft zijn waarde vooral in een jungle. In dit deel van de wereld ben je mijns inziens beter af met een goed hanterbeer mes en een bijl, of een zaag. Kortom, wil je zo'n mes puur voor de fun, dan maakt de kwaliteit ook niet zo uit. Wil je het echt als gebruiksmes, dan denk ik dat het geen goede keuze is om sowieso zo'n model te nemen.

 

Zoals ik eerder heb geopperd in 't begin van dit draadje zou ik eerder voor een Bark RIver, Fällkniven of ESEE gaan. Maar zo'n Junglas komt echt niet alleen in de jungle van pas. Zie de driedelige review van Zyhano in Finland over de ESEE Junglas. Hierbij het eerste deel:

 

http://www.youtube.com/watch?v=865jIoeuDPY

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de sharpmaker ook handig, ik vind het alleen lastig om die keramische staafjes schoon te maken. Ik zit veel op Amerikaanse messenfora, en daar raden ze barkeepers friend aan. Maar dat is in NL niet te koop. Hoe maken jullie die staafjes schoon? Ik doe het meestal met jif/cif, maar dat gaat niet echt makkelijk vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BTF, ik gebruik schoonmaakazijn om de diamantslijpstaaf schoon te maken (een paar uurtjes laten weken en dan afspoelen). Doet wonderen. Ik weet alleen niet hoeveel dat verschilt van de structuur van een spyderco, en of dat iets uitmaakt. Wellicht het proberen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast partizan

Het allerbeste mes bestaat niet . wel het alle geld uit de zak klop mes

als je een geweldig mes wilt hebben koop dan de AK 47 bajonet (pools/roemeens/bulgaars of ussr) makelij

deze messen hebben zich reeds decennia bewezen in de meest barre en harde omstandigheden

niet te zwaar en met polsband

enorm standvast staal,een draadschaar voor prikkeldraad ed, goed geisoleerd en vonkvast tot 5000 V (sabotage verzorgings lijnen ed.)

het oog kun je gebruiken om er een stok door te doen (speer/lans)

en dan praten we over +/- € 40

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik zal nog maar eens een dooddoener plaatsen.

Het beste mes is het mes waar je door veel training goed mee overweg kunt.

 

Maar er zijn volgens mij messen met specifieke toepassingen, ik heb dus een goed excuus voor meerdere messen:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bajonet voor de ak47 is erg goed maar ik zie me zelf nog niet door de jungle rennen met een bajonet en draadknipper, wel een hebbedingetje trouwens.

Wat onze jungle is moge duidelijk zijn de straten waar we onze hond uitlaten, las net nog in de telegraaf dat een oude man tijdens het uitlaten is vermoord door een schizofreen met een messen verzameling, dit was al in 2002 lees op telegraaf

 

Geloof maar dat deze man op dat moment graag een iets groter mes bij zich had willen hebben, zoiets als dit

 

Overdreven? Voor de late uurtjes denk ik niet, er lopen dus als u het krantenartikel leest wel degelijk soort zombies rond al heet dat schizofreen, dus je merkt het niet eens aan hun uiterlijk, totdat ze switchen naar een ander persoon, de moordenaar dus.

 

Wist u trouwens dat er in een grote stad met omliggende plaatsen zeg maar 250.000 inwoners maar een paar politie auto's rondrijden?

Die dus altijd te laat komen. Als er iemand wordt aangevallen.

 

Maar ik heb makkelijk praten, heb een mooie collectie Bowie messen en weet ze te gebruiken. De meesten schrikken zich rot en zijn verlamd van angst, erg jammer want dat hoeft niet.

Het zij zo, dus mijn beste mes? Dat is er een die hopelijk groter dan die van de aanvaller en waar je in principe een crocodil mee kunt uitschakelen, zoals Crocodil Dundee.

 

Hier nog de al eerder vermelde video van een aanval hoe te handelen

[video=youtube;mk-EVLyIpts]

 

Dit is dus gewoon de realiteit die we nooit hopen tegen te komen, maar als het u overkomt weet hoe te handelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zo'n Ranger Knife van 43 cm groot. Belachelijk ding natuurlijk, maar schrikt behoorlijk af. Bij Intersport heb ik wat van die leren vervangingssetjes voor tennisrackethandvaten gekocht en er eentje van om het handvat gewikkeld. Staat goed en zorgt voor een veel betere grip.

 

rangerknife.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap die messen passie wel,een mooi mes heeft iets fascinerends maar met preppen heeft het niet zoveel te maken;als ik een boom wil vellen,gebruik ik daar een zaag voor,als ik aardappels moet schillen een aardappel schil mesje en als ik me moet verdedigen lijkt een hooivork me net zo effectief als een Amerikaans light titanium bowie super survivel "Sale!,just 200$$ incl shipping!" show mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ivan, als je in de bossen loopt en je komt honden tegen inderdaad lopen vaak los heb dit zelf ook meegemaakt is een mooie tussenstap de Wandelstok.

 

Uiteraard een beetje een stevige je hoeft dan niet direkt je messen te trekken en een wandelstok heb je al in de aanslag zeg maar.

Heb mijn zus dit ook geadviseerd omdat ze met 2 kleine hondjes door een bosrijke omgeving loopt ,eerst de hoofden schudden totdat er 2 grote honden wilden spelen met de kleine hondjes en de eigenaar van de grote honden stond te lachen, dus een spijt dat ze niet voor 40 euro zo'n wandelstok had.

 

 

Dus zal nu mezelf maar als voorbeeld nemen, kom ik aanwachelen met mijn duure oorbellen en komen 2 grote bouviers uit de struiken hijgen, spreek uit ervaring.

Snel ( 1a 2 seconden) de walking stick omdraaien en hopa, eerst een tikje en dan tja wat de stick kan kijk zelf eens en wat denk je ervan.

Dus niet direkt messen trekken, eerst een tikie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...