Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Grappig dat je die tenacious noemt, ik heb ik zeer recent aangeschaft.

 

Voor 44,95 had ik deze binnen een dag thuis, gratis verzonden.

 

Via Ebay 22, dan nog iets van 8euro verzendkosten, 12,50 inklaringskosten, dikke 4 euro BTW. Dan ben je dus meer kwijt, en moet je nog langer wachten ook.

 

Ik heb trouwens ook al meegemaakt dat de douane BTW hief over het bedrag inclusief de verzendkosten. Mag dat überhaupt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@BTF

 

Ook meegemaakt. Weet ik niet. Ach, wat doe je eraan? Ik zal er eens een telefoontje aan wagen binnenkort.

 

De dollarkoers heeft natuurlijk ook veel invloed. Maar 99 van de 100 messen zijn zelfs met die BTW over de verzendkosten goedkoper. Gewoon een beetje goed zoeken en geduld hebben - zoals bijna met alle koopjes des levens :)

 

Daarnaast heb ik in meer dan de helft van de gevallen meegemaakt dat de douane mijn pakketje gewoon zonder naheffing en inklaring heeft laten passeren.

 

Trouwens, dat hele gelul is makkelijk op te heffen als je vrienden of familie in de VS hebt die dingen als 'gift' kunnen verzenden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@OBL-Rien.

Als iets als 'gift' wordt verzonden rekent de douane nooit BTW bij mijn weten. Heb het meermalen meegemaakt. Zeker als je van de life-time warranty gebruik moet maken en messen heen-en-weer moet sturen. Het is onder knife nuts algemeen bekend. Bij elke US eBay-winkel of winkels zoals 4seven.com die Free Shipping Worldwide aanbieden staat het ook expliciet vermeld: 'het is illegaal objecten als "gift" te versturen als ze dat niet zijn en daarom werken wij daar ook niet aan mee.' Soms heb je mazzel: japaneseknifedirect.com (JKD) heeft indertijd mijn Mcusta Limited Custom LMC-1311D Kaeru wel als 'gift' aangetekend verzonden: geen centje BTW of inklaring. Ik was niet tevreden over dit erg dure mes waar er maar zestig van gemaakt zijn en heb toen No.007 van de 060 teruggestuurd; vervolgens heeft JKD mij No.008 aangetekend als 'gift' gestuurd: wederom geen centje BTW en/of inklaringskosten. Op Youtube spreek ik ook wel eens andere knife nuts en die zeggen allemaal precies hetzelfde. Allemaal ruim na 2005 trouwens. Alle bovenstaande voorbeelden zijn van na 2009.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het een goed idee om eens een Top 5 of Top 10 te maken van de allerbeste preppermessen (met prijzen en links erbij), waarop vervolgens kan worden gestemd?

 

Dat is leuk maar aan welke eisen wordt hij dan getoetst?

 

De reden dat ik mes X gebruik kan wel eens heel anders zijn jij. Maakt mij niet minder prepper. :-)

 

Edit: daarbij heb je het probleem dat ik mijn "Cicero" het bestr mes vindt. Maar aangezien Cicero een one-of is, kan jij er geen oordeel over vellen.

 

Ik weet bijv wel dat Busse kwalitatief goed is, maar ik kan er niet op stemmen omdat ik er zelf geen heb. Wordt dus heel subjectief allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Edit: daarbij heb je het probleem dat ik mijn "Cicero" het bestr mes vindt. Maar aangezien Cicero een one-of is, kan jij er geen oordeel over vellen.

 

Nou, ik weet wel dat jouw Cicero er fantastisch uitziet. De historie staat er als het ware ingekerfd. Mooi ding. Verder heb je helemaal gelijk. Top zus of zo samenstellen is waarschijnlijk onbegonnen werk. Maar ja, nu ziet iedereen ook door de bomen het bos niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed idee! Zat er ook al over na te denken om weer eens terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag van dit draadje.

 

Punt is dat het er van afhangt of er één of twee of meerdere messen worden gekocht en meer nog of men daarnaast al een (vouw)zaag, bijl(tje), multi-tool en zakmesje in bezit heeft.

 

Als iemand mij met het spreekwoordelijke pistool op de borst zou dwingen maar één mes te kiezen waar ik ALLES mee moet doen - van bushcraft tot skinning tot jagen - dan is mijn antwoord op 'Wat is het allerbeste mes voor een prepper?' een Bark River Bravo 1 S35VN (dat overigens een 4.75" lang lemmet heeft volgens mij).

 

Bij een ultieme combo van een goeie folder voor het normale snijwerk en een fixed blade voor het grovere werk, bushcraft en dat tevens als afschrikmiddel zou kunnen dienen, denk ik aan een Spyderco Military Titanium en een Bark River Bravo 2 A2.

 

Ik vind een top 5 onmogelijk om samen te stellen, dus laat ik het zo stellen: mijn top 5 'Het allerbeste mes voor een prepper' zou bestaan uit vijf messen uit de volgende selectie, in willekeurige volgorde:

- Bark RIver Bravo 1 S35VN (met of zonder ramp, aan u de keus)

- Bark River Fox River A2

- Bark RIver Bravo 2 A2

- ESEE 5 (die ideale 'koevoet' voor de urban prepper)

- ESEE 6

- ESEE Junglas

- Fällkniven TK1

- Fällkniven TK2z

- Fällkniven F1z3G

 

En dan moet men voor zichzelf maar uitmaken of-ie een stainless of een high carbon mes dan wel een V-edge of een convex edge prefereert.

 

'Het allerbeste mes voor een prepper' is sowieso geen vouwmes vandaar dat het bovenstaande rijtje enkel vaststaande messen bevat.

 

Echter voor degene die dat nog niet wisten :D mijn No.1, mijn GOAT, mijn Absolute Favorite Folder of All Time is de Spyderco Military, any poison. Standaard met S30V en G-10, ook in linkshandige versie. Ze worden af en toe in gelimiteerde oplage in andere stalen en/of kleuren gemaakt die daarna altijd in waarde stijgen (mijn grail Military die ik ooit nog eens op de kop hoop te tikken is de S90V Carbon Fiber).

 

Nou. Dat dus :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joris een mooie lijst, echter de meesten zijn voor mij te duur allen de ESEE kan ik met wat moeite aanschaffen vind ik ook wel de sterkste op de site van

Overleven in Argentinie worden deze besproken, schijnt dat er in Zuid Amerika de speciale troepen ook voor ESEE hebben gekozen.

Maar er worden ook messen voor vrouwen besproken, is daar nodig voor zelfverdediging.

 

De ESEE zie ik hier te koop bij 2SHARP

 

Mijn keus is op dit moment een klein budget lijst, dus niet van van ik zou willen hebben, maar wat haalbaar is en toch diverse messen voor diverse klussen.

 

Cold Steel GI Tanto 34 euro

 

Herbetz 40 (Oer-survivalmes) 30 euro

Echter deze is beter en maar iets duurder, pas later gezien

Condor Hudson Bay

Ka Bar KB

 

Maar op mijn verlanglijstje staat nu de ESEE 6P

Dan is dit ook mijn eerste keus dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast partizan

geweldig de meeste preppers weten dus wat mooi EN funcioneel is

bij bijna alle messen heb ik ook WIL IK OOK en dan heb ik al een mooie colectie maar nooit compleet

vooral de meest getoonde items zijn redelijk betaalbaar en zijn mat of gefosfateerd

dit is een heel belangrijk punt want SCHITTERING is op kilometers zichtbaar

sta in de kast te staren van welke mag mee en welke niet moeilijk moeilijk heel moeilijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

@OBL-Rien: ja waarom lukt mij dat dan niet!

 

@Tom: prijsverschil zit 'm voornamelijk in de materialen en arbeidsloon (dat laatste is in Amerika 'wat' hoger dan in China) en in mindere mate in garantie en klantenservice. Staalsoort kan een boel uitmaken. S35VN of 3G is natuurlijk véél duurder dan AUS8 shitsteel. Daarnaast moet je wel bereid zijn tijdens wat voor een SHTF-situatie dan ook om je 1095 niet te laten roesten. Wat dat betreft roest 5160 iets minder snel en A2 nog iets minder snel.

 

@partizan: 'elk nadeel heb z'n voordeel'; mijn meisje moet niks hebben van messen en zij vindt mijn glimmende satin finshed blade van mijn zwarte G-10 (en Orange G-10 :)) Spyderco Military veruit het meest afschrikwekkende mes dat ik heb. Zoals Nutnfancy het ooit ongeveer zei: 'I want my enemy to SEE what I've got when I have to face him'.

 

@xychix: true, true, true, maar ik moest ergens stoppen. Een paar cheap-ass Mora's hoeven zeker niet te ontbreken. Maar datzelfde geldt voor een Victorinox, een Bahco vouwzaag en een Fiskars bijltje. Kosten op eBay ook geen drol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg dit "top" draadje zo nu en dan en moet heel eerlijk zeggen dat ik heel weinig met messen heb. Echter vind ik dit wel erg belangrijk en heb het toegevoegd aan mijn "wensen lijstje" en zal mijn aankopen dan ook laten beslissen door jullie lijstjes.

 

Heb precies hetzelfde, is niet echt mijn ding die messen, vind ze wel 'cool' en zie ook wel in dat het belangrijk is (en houd tenslotte ook van mijn Victorinox) maar heb er totaal geen verstand van.

 

Verder OT: de laatste posts vind ik geweldig, plaatje erbij, top 1 en top 5 mes; daar kan ik wat mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartstikke mooi Chinook! Blij te horen! :)

 

 

Als ik maar 1 mes mag hebben?

 

Dan zou dat de Fällkniven A1 zijn.

 

@OBL-Rien:

 

Als we dan toch even serieus de diepte in kunnen gaan betreffende het zogenaamde één ènkele 'allerbeste mes voor een prepper': tijdens een SHTF zou ik persoonlijk niet enkel en alleen een laminated VG10 Fällkniven willen hebben. Het chipped nogal relatief makkelijk. En een chip is zo goed als onmogelijk weg te slijpen. Één keer per ongeluk een kiezelsteentje raken en je kan zo maar een stukje uit je ENIGE mes hebben. Maar dat is dus slechts mijn mening. Wil enkel even benadrukken voor de niet knife nuts hier (zoals ik eerder op al in dit draadje heb gedaan) dat Fällkniven's VG10 een stuk makkelijker chipped dan CPM S30V, CPM S35VN, A2, 1095, of Fällkniven's veel duurdere 3G.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast partizan

en ja dat is gewoon het punt

niet iedereen heeft een geldboompje in de tuin staan

maar joris als je niet gezien wilt worden moet je niet spiegelen (face to face is blink en groot een ander verhaal)

en voorde rest ik vind alles mooi wat snijd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf geen top 5 van de messen kunnen opstellen omdat ik gewoon niet ervaring heb met verschillende typen messen.

Het gevaar van zoń onderwerp vind ik dat mensen in de verleiding kunnen komen om stoer te praten over dat en dat mes kost je wel € 400,- maar dan heb je ook wel wat.

Dit terwijl ze het mes alleen op een site hebben gezien. Andere kopen een veel te duur mes en hebben het nog nooit in het veld gebruikt.

Ik heb zelf in mijn broekzak zitten een Buck 285 Bantam. Kost €24,90 bij de Zwerfkei. http://www.zwerfkei.nl/gereedschap/messen/buck-buck-285-bantam-blw. Ik heb het nu al een tijdje en ik vind het een prima zakmes om bij je te dragen. Het is niet te zwaar zodat je broek kapot gaat. Je kan hem links en rechtshandig met 1 hand openen en hij heeft een vergrendeling. Ik vind het mes prettig in de hand liggen.

 

Mijn supermessen waar ik wel heel veel ervaring mee heb dat zijn mijn matrozenmessen. Het eerste mes met het donkere heft heb ik destijds bij de scoutshop gekocht. Daar verkopen ze het nog steeds Met het kroontje dat vroeger ook op mijn mes stond maar dat naar een de lange periode van gebruik verdwenen is. Het mes ligt goed in de hand en blijft scherp. Bij de scoutshop zit er nu wel een lullige schede bij vind ik persoonlijk. Hij kost daar €24,95 https://www.scoutshop.nl/bijlen-en-messen/messen/38000.html

Het ander matrozenmes heeft een iets meer gevormd heft. Het is van de Bundeswehr, Bund Dönges msn 5110-12-126-2475 Dit mes heb ik een tijd geleden bij militaria4you besteld kost €19,95 4x langs het aanzetstaal gehouden en hij is superscherp http://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=1316 Dat het mes blijft drijven is niet waar.

Bij Knives and Tools verkopen ze ook een Matrozenmes, €29,95 http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-adola-zeemansmes.htm Heb ik zelf niet, dus geen review, maar ziet er op het plaatje goed uit.

 

Mijn eerst matrozenmes heeft door de jaren wat gebruikssporen gekregen maar dat heb ik ook tot in den treuren onder de meest belachelijke omstandigheden gebruikt.. Ik heb heel veel reacties op mijn mes gehad. Ook door het touwtje. Op survival hadden andere vaak veel duurdere en veel gaver uitziende messen dan zo'n lullig matrozenmes. Naar 2 dagen waren de meeste echter om. Ik heb veel duurdere messen zien falen bij andere mensen. Deze laat je niet in de steek. Je kan er precies hetzelfde mee dan met een zogenaamd rambomessen of een ander mes van €200,- en meer. Maar ook als keukenmes voldoet het heel goed en dat zie ik met sommige messen niet gebeuren. Dus geen top 5 van mij maar als je meerdere messen wilt hebben koop ook een matrozenmes. Ze zien er niet chic en gelikt uit maar ze zijn super in gebruik. Koop je maar 1 mes dan zou ik ook een matrozenmes kopen.SAM_0110.jpg.dea8ba09d2c1bf6c23064f2afb02fc6b.jpg

Nogmaals het filmpjehttp://www.youtube.com/watch?v=fxoMa7lAE9w

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen, wil jullie even getuige maken van mijn grote vreugdemoment: Vandaag een goeie ontwikkeling qua werk gehad, waardoor ik het gerechtvaardigd vond om mijzelf met iets moois te verwennen en wist meteen: dat wordt een kick ass preppermes! Dus, zo'n 3.5 maand nadat ik deze thread startte, met prachtige, kwijlveroorzakende koopsuggesties als gevolg ga ik er nu echt eentje uitzoeken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...