Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Sorry maar dit is een zwitserse bajonet gemaakt van pisbakkenstaal.

 

:D Ik wist niet dat ze daar ook weer een speciaal soort staal voor gebruikten, zo leer ik nog eens wat. Maar leg uit, want ik denk dat je ieder mes, en in dit geval een bajonet, vanuit het gebruikersperspectief moet bekijken.Als gebruiksmes heb je er helemaal niets aan. Als prikker, waarie voor bedoeld is, lijkt hij toch verdomde doeltreffend en maakt de staalsoort niet zoveel uit denk ik, het is altijd harder dan het doel. Dus vertel, wat is dan het probleem, roest zal het iig niet wezen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als prikker, waarie voor bedoeld is... Dus vertel, wat is dan het probleem, roest zal het iig niet wezen ;)

 

Je geeft het antwoord zelf eigenlijk al. Als prikker is hij goed, voor de rest is hij ongeschikt. Een prikker is niet het beste mes voor surival, daar is iedereen het over eens denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pisbakken staal werd het oude staal 00 genoemd, dit was eigenlijk staal dat niet aan de normering voldoet zoals bijvoorbeeld staal 37 Fe360. Dit staal is het gewone constructie staal en het voldoet aan bepaalde eisen. Het is zogenaamd ferritisch staal. Het staal is eigenlijk vrij zacht. Het staal dat voor messen geschikt zijn heeft een koolstof percentage tussen de 0,9 en 1,2%. Wil je een roestvast stalen mes hebben dan moet je een zogenaamd martensitisch staal hebben. Er moet dan tussen de 10,5 en 17 % chroom in zitten en minder dan 6% nikkel. een veel voorkomende verhouding voor een RVS Mes is 17% Chroom en 2% Nikkel. Dit wordt aan getrokken door een magneet!

Wanneer je metaal gaat verwarmen dan gebeurd er het een en ander. Boven de 200 graden kan het staal gaan veranderen van structuur. Als het staa wordt enige tijd boven de 700 graden verhit. Dit is het austeniet gebied. De temperatuur die ook gebruikt wordt om te kunnen smeden. Er is dan veel ruimte in de kristal structuur De koolstof die normaal aan de randen van de kristallen zitten gaan dan in het midden van de kristallen zitten.Je moet het je voorstellen dat het grote C atoom in een kubusje zit waarvan de hoekpunten uit Fe atomen bestaat. Laat je het staal langzaam afkoelen dan verdwijnen die c atomen weer naar de rand van het kristal rooster. Doe je dit niet maar koel je snel af tot onder de 200 graden dan heeft het staal niet de tijd om zich weer in de kristal structuur te zetten waarin het eigenlijk hoort. De ijzer atomen krimpen in elkaar het kubusje wordt kleiner. Hier wordt het C atoom in opgesloten Hierdoor komt het kristal onder spanning te staan en deformeert. waardoor de mechanische eigenschappen veranderen. Het staal is gehard. Deze kristalvorm heet martensiet. Dit harden en dan ook nog RVS kwaliteiten hebben lukt dus alleen als het staal aan de bovenstaande legeringsvoorwaarden voldoet. Die zwitserse bajonet is gewoon van het verkeerde materiaal gemaakt en daardoor een slechte keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met als nadeel dat het laminated VG10 op de Fällknivens wel véél sneller chipped, zoals eerder geopperd. Per ongeluk één kiezelsteentje raken er er is een stukje uit je lemmet. Per ongeluk meerdere keren een kiezelsteentje of wat anders hards raken is meerdere stukjes uit je lemmet.

 

Nou inderdaad. Ik heb hier een keukenmes liggen dat ook enorm chipt. Bizar, het is nota bene een keukenmes en wordt dus ook als zodanig gebruikt. Nooit bij stil gestaan wat dit voor staal is. Heb het net even geslepen, en toen viel me op dat dit ook VG-10 staal is (hrc 60)

 

Voor mij dus geen VG-10 in een fixed blade. Alle vaste messen die ik heb zijn carbon, enkele sandvik mora's uitgezonderd. Voor folders wil ik nog wel vg-10 of poederstalen, dit omdat je een folder niet zo snel gebruikt voor taken waar het risico op chippen groot is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pisbakken staal werd het oude staal 00 genoemd, dit was eigenlijk staal dat niet aan de normering voldoet zoals bijvoorbeeld staal 37 Fe360. Dit staal is het gewone constructie staal en het voldoet aan bepaalde eisen. Het is zogenaamd ferritisch staal. Het staal is eigenlijk vrij zacht. Het staal dat voor messen geschikt zijn heeft een koolstof percentage tussen de 0,9 en 1,2%. Wil je een roestvast stalen mes hebben dan moet je een zogenaamd martensitisch staal hebben. Er moet dan tussen de 10,5 en 17 % chroom in zitten en minder dan 6% nikkel. een veel voorkomende verhouding voor een RVS Mes is 17% Chroom en 2% Nikkel. Dit wordt aan getrokken door een magneet!

Wanneer je metaal gaat verwarmen dan gebeurd er het een en ander. Boven de 200 graden kan het staal gaan veranderen van structuur. Als het staa wordt enige tijd boven de 700 graden verhit. Dit is het austeniet gebied. De temperatuur die ook gebruikt wordt om te kunnen smeden. Er is dan veel ruimte in de kristal structuur De koolstof die normaal aan de randen van de kristallen zitten gaan dan in het midden van de kristallen zitten.Je moet het je voorstellen dat het grote C atoom in een kubusje zit waarvan de hoekpunten uit Fe atomen bestaat. Laat je het staal langzaam afkoelen dan verdwijnen die c atomen weer naar de rand van het kristal rooster. Doe je dit niet maar koel je snel af tot onder de 200graden dan heeft het staal niet de tijd om zich weer in de kristal structuur te zetten waarin het eigenlijk hoort. De ijzer atomen krimpen in elkaar het kubusje wordt kleiner. Hier wordt het C atoom in opgesloten Hierdoor komt het kristal onder spanning te staan en deformeert. waardoor de mechanische eigenschappen veranderen. Het staal is gehard. Deze kristalvorm heet martensiet. Dit harden en dan ook nog RVS kwaliteiten hebben lukt dus alleen als het staal aan de bovenstaande legeringsvoorwaarden voldoet. Die zwitserse bajonet is gewoon van het verkeerde materiaal gemaakt en daardoor een slechte keuze.

 

Kijk, daar zet je nu iets heel moois neer !:D Goede uitleg, waardoor ik direct de benaming carbonstaal begrijp. Bedankt daarvoor.

Heb ik nog een vraagje, messen zijn gemaakt van RVS, maar soms ook van carbonstaal, dat niet roestvrij is. Een tijdje heb ik zwaarden verzameld, waarbij de beatlle ready's, altijd uit carbonstaal bestonden. RVS zou stuk geslagen worden. Toch kom je wel roestvrijstalen messen tegen. Onlangs heb ik heel bewust de MORA carbonstaal messen aangeschaft. Bewust dat ik ze moet onderhouden, maar ervan uitgaande dat ze sterker zijn.

Mocht je er zin in hebben, zou ik het fijn vinden wanneer je me de verschillen en voor en nadelen uit kunt leggen.

 

grt

 

Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Carbon staal werd vroeger Damascus staal genoemd. Zoals ik al schreef is staal hardbaar wanneer het tussen de 0,9 en 1,2 % Koolstof bezit. Een nadeel van een door en door gehard staal is dat hoe harder het wordt ook hoe brosser volgens. een zachter staalsoort zal niet zo snel breken maar blijft weer niet scherp. Wat we kunnen doen is een staal soort nemen met een niet hardbaar koolstofpercentage.dit leggen in een koolstof en we zorgen dat het op temperatuur gebracht wordt en daar enige uren in ligt. Het staal gaat nu koolstof opnemen. Dit blijft echter beperkt tot de mantel van het staal. De kern krijgt niet de gelegenheid om het staal op te nemen. Wanneer we dit staal nu vervolgens gaan harden wordt de buitenzijde van het staal wel gehard maar de binnenzijde niet. Je hebt dan een mes of zwaard met een harde kling of schede die een zachte kern heeft behouden. je krijgt dan een scherp maar toch nog buigzaam zwaard. Het zal veel minder snel breken dan een door en door gehard mes of zwaard. Mijn vader vertelde dat dit damasceren bij toeval was uit gevonden door een smid in Damascus Hij was een zwaard aan het smeden toen hij weggeroepen werd. Hij wilde de kling beschermen tegen de zuurstof De klingen waren nogal roestgevoelig. Hij wikkelde de kling daarom in zijn leren schort. Toen hij later terug kwam zag hij dat het leren schort helemaal verkoold was door de warme kling. Hij had behoorlijk de smoor in over zijn schort. Maar toen hij verder ging met zijn kling merkte hij dat de kling veel beter was geworden dan alle zwaarden die van te voren had gemaakt.

nu dan even over RVS contra niet RVS. Welk materiaal is beter. Voor de snij eigenschappen zeg ik ronduit geen RVS. De elementen die gebruikt worden om een staal roestvast te maken hebben nadelige eigenschappen voor een mes. Echt RVS Dus met 18% chroom en 10% nikkel...er kunnen ook nog andere stoffen als Cu en Mb zijn toegevoegd zijn taai. maar niet hard. Ongeschikt voor een mes. Als je zwaarden spaart...je hebt mensen die dat doen. en je hebt toevallig een echte katana liggen. Dan weet je dat dit nachtmerries zijn van wapens. Zeker heel kunstig gemaakt en scherp maar zij zijn uitermate roestgevoelig. Als iemand de kling met zijn vinger aanraakt is het enkele uren later al een lelijke roestplek. Glanzen op een steun zetten is er niet bij zelfs door het vocht in de lucht slaat het zwaard bruin uit.

Een survival mes van een dergelijk staal is gewoon niet praktisch. De tegenwoordige RVS stalen messen zijn een hele goede compromi tussen beide wenselijke eigenschappen.

Hoewel de oude smeden vakmannen waren die heel kundig waren was de feitelijke materialen leer van de mensen beperkt. Wat men wist was uit ervaring en overlevering. Eigenschappen en hoe goed staal te verkrijgen was met een zweem van mythen omkleed. Leuke verhalen voor bij het kampvuur bij de borrel etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, ik dacht tot nu toe altijd dat de term damast uitsluitend betrekking had op gelaagd steel, waarbij je die typische damast-patronen krijgt.

 

Je hebt gelijk en je bevestigd hiermee mijn verhaal. Het staal dat vroeger gebruikt werd had nogal wat onreinheden, Zwavel is een hele bekende. Door het metaal steeds weer opnieuw uit te meden en dan weer te vouwen... dat deden niet alleen de japanners hoor, werden de onreinheden uit het metaal gesmeed. Door het veelvuldig in en uit elkaar smeden ontstonden patronen. De smeden kregen het hierbij voor elkaar om met het toevoegen van koolstof ook die mooie patronen te krijgen.

De Smeden van Damascus stonden hier om bekend. Vroeger moest een werktuig behalve praktisch liefst ook nog mooi zijn

Jouw vader heeft een smidse, ik neem aan dat je ook wel een wat geprobeerd hebt of in ieder geval doe gekeken hebt. Het maken van een kling was een tijdrovend werk de metalen werden constant gevouwen en weer plat uit gesmeed. Het is eigenlijk als het kneden van deeg. de structuur werd daardoor langzaam beter. Het tegenwoordige staal dat we kopen is en dat klinkt misschien gek eigenlijk te goed om mee te smeden. Het kan wel, maar een aantal dingen zoals het wellen ( Het aan elkaar smeden van 2 stukken) lukt bijna niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een hoop geleerd vanmorgen thanx!! Dat roesten van carbonstaal herken ik helaas maar al te goed. Mijn zwaarden verzameling is bijna 4 jaar geleden naar de knoppen gegaan, omdat we brand hebben gehad in huis. De dag na de brand waren al mijn zwaarden verroest, verkleurd tot geel/bruin en niet meer te herstellen.In 1 klap oud ijzer geworden.

De enige die ik over heb kunnen houden, een chinees broad sword, was op dat moment toevallig niet in de huiskamer maar op zolder omdat ik m aan het inpoetsen was met olie,omdat er inderdaad iemand met zn tengels aangezeten had. Die staat nu veilig mooi te wezen achter slot en grendel :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ivan

Een staalkenner: awe-some! :) Heb je direct maar even een uitnodiging gestuurd voor de Messenmafketels: ben benieuwd wat jou favorieten zijn e.d.

 

Ik weet zelf verdomd weinig van staal. Alles dat ik over lemmet staal heb geleerd heb ik voornamelijk van onderstaande website:

 

http://zknives.com/knives/articles/knifesteelfaq.shtml

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik moet bekennen ik heb nog niet alle berichten gelezen, maar heeft iemand ook ervaring met het SOG merk??? ze zijn wel prijzig, maar dat zegt nog niets over de kwaliteit, toch?

 

Prijs kwaliteit is slecht. Je betaalt erg veel voor middelmatig staal (veelal aus8). Ik heb bovendien slecht ervaringen met hun folders. Te veel speling. De vast messen zijn wel ok, maar zoals gezegd zwaar overpriced, althans in mijn mening dan toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook absoluut geen fan van AUS-8. Bij een budget folder zoals de Ontario RAT model 1 vind ik het niet zo erg, maar liever heb ik ander staal. Trouwens, Ontario heeft zo mogelijk een nog rijkere geschiedenis dan SOG en biedt wel relatief veel waar voor je geld en dan denk ik voornamelijk aan enkele messen uit de SP serie, alleen zijn de sheaths niet echt top. Bij de RAT 1 krijg je trouwens ook super veel waar voor je geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond krijgt de manlief een Brusletto Norges Kniv cadeau van ons :o

 

Omdat het een mooi mes is. Uit Noorwegen. En de manlief liev is. Geweldige argumentatie toch...

(maar ook omdat het me een handig mes leek, voor ''dagelijks'' gebruik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast partizan

@ backschless

even een rectificatie naar aanleiding wat ik schreef over het mes van je opa

dit mes is wel toegelaten

Ik was volledig vergeten dat per 1-5-12 de wet is aangepast(publicatie staatscourant 26-5-12)

het complete art.18 is uit de wwm geschrapt en voorlopig ondergebracht in art.2 wwm

kan nog aangepast worden in de nieuwe cwm die wordt nog dit jaar verwacht

zal proberen om de nieuwe tekst van de week te plaatsen

sorry voor het misverstand

Dus vaste messen met 2 snijkanten mogen ook als 1 kant eeen zaagsnede heeft

alle andere messen met 2snijkanten zijn en blijven verboden oa vouwmessen en werpmessen

GRTZ Partizan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...