Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
het is een survival mes..

 

Precies. Bedoeld om op een stok te bevestigen en vervolgens mensen van je af te houden. Vergeet niet dat het grootste roofdier te wereld nog altijd de mens is. En dat gaat helemaal op als er een maaltijdje of 3-4 noodgedwongen is overgeslagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is een survival mes.. alleen die dikke kwal promoot alles voor " zelf verdedeging" door op varkens carcassen in te hakken.

 

Haha, inderdaad. Wat een figuur is dat. Ik vind het mes overigens wel degelijk. Heb het al heel vaak gebruikt. Vooral als batonning (hout splijten). Nog geen problemen mee gehad. Wat betreft de grip moet ik gelijk geven, die is waardeloos. Ik heb er paracord omheen, maar dat is nog niet ideaal omdat het dan veel te dik is. Hoe dan ook., als ik maar 5 messen zou mogen houden, zou deze er bij zitten denk ik.

 

Nog even over de degelijkheid van die Bushman; jaren geleden heeft Noss dit mes getests, en die was zeer te spreken ook de kwaliteit van dit mes. (Voor degenen die het niet weten, Noss teste messen puur om te bepalen hoe sterk ze waren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

iemand met een mes in de hand is gevaarlijker dan zo'n mes op stok.

 

Iemand met een speer in zijn handen heeft gewoonweg veel meer bereik. Meer bereik betekent meer kans op de eerste stoot. Bovendien heb je met een speer een flink stuk hout waarmee ook allerlei andere opties mogelijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft de grip moet ik gelijk geven, die is waardeloos. Ik heb er paracord omheen, maar dat is nog niet ideaal omdat het dan veel te dik is.

 

Ik heb een flink aantal leren racketgrips bij Intersport (3 voor 9 euro nog wat) gekocht en die gaan bij mij standaard om elk mes heen. De dikte neemt nauwelijks toe en de grip is perfekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft de grip moet ik gelijk geven, die is waardeloos. Ik heb er paracord omheen, maar dat is nog niet ideaal omdat het dan veel te dik is.

 

mn maat heeft er toen der tijd skateboard tape overgeplakt, dit werkte perfect voor hem, veel grip en en het handvat word er niet dikker door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de tips over de racketgrips / skateboardtape. Dat zal ik binnenkort een uit gaan proberen.

 

Medan, wat is eigenlijk precies gebeurd dat het mes van je vriend doormidden brak? Ik heb mijn mes behoorlijk mishandeld en dat heeft hij altijd goed doorstaan. Misschien had je een slecht exemplaar? Heeft je vriend een nieuwe gekregen van cold steel, of reikt hun service niet zo ver?

Link naar reactie
Delen op andere sites

we waren in noorwegen een klein vuur aan het maken, en met het splijten van het hout brak dat ding op eens, ik ga er ook vanuit dat hij een slecht exemplaar had, kwam bot uit de doos en de afwerken zag er ook zeer slecht uit.

cold steel zelf was niet bereid om te helpen, maar de winkel waar hij hem had aangeschaft gaf hem de keus voor een nieuw bushman of korting op een ander mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

we waren in noorwegen een klein vuur aan het maken, en met het splijten van het hout brak dat ding op eens, ik ga er ook vanuit dat hij een slecht exemplaar had, kwam bot uit de doos en de afwerken zag er ook zeer slecht uit.

cold steel zelf was niet bereid om te helpen, maar de winkel waar hij hem had aangeschaft gaf hem de keus voor een nieuw bushman of korting op een ander mes.

 

Netjes van die winkel. Als een mes breekt ben je echter het vertrouwen in zo'n mes kwijt denk ik, en wil je toch iets anders.

 

Ik heb ooit een mes echt gebroken, maar dat was 100 % bewust. Daarnaast heb ik een mes gehad waar een enorm chip uit sprong, waardoor het ook onbruikbaar was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook om wat voor mes ging het dan? en was het een broos staal soort?

 

Wat ik expres gebroken heb was een mora clipper. Waar een stuk uit het lemmet brak was een kabar heavy bowie, dat is gewoon carbon steel geen broos staal dus. Rest van de snede was onbeschadigd, maar er was gewoon een stuk uitgebroken.

 

On topic: Ik zou zeggen: Een scherp mes.

 

Dat is te makkelijk. Bijna alle messen kan je wel scherp krijgen. De vraag zou dan eerder moeten zijn welk mes blijft het langst scherp. Door de hardheid van het staal kan het echter weer lastig te slijpen zijn. Voor onderweg wil je misschien juist wel een mes wat makkelijk te slijpen is. En dan zit je nog met de roestvastheid etc. Je kan het niet allemaal in één staalsoort vinden blijft. Je zult dus concessies moeten doen afhankelijk van wat je precies wilt.

 

En dan hebben we het nog niet over de talrijke vormverschillen. Kortom, het ideale mes bestaat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het beste mes niet diegene die je altijd tot je beschikking hebt. Wat heb je aan een machete als die thuis ligt. Of de andere messen die ik voorbij zie komen, lopen jullie daarmee rond? Heb je die bij je, waar ik woon zou me dat een hoop gedoe opleveren, veel te groot, valt op.

Ik denk dat ieder mes een geschenk is, zolang je er maar eentje bij je hebt als het nodig is.

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb standaard een Eden Quality Zakmes (model 106) op zak. Is met een hand te openen en dicht te maken, heeft een legale lengte en kost 14,95 bij http://knivesandtools.nl/nl/pt/-eden-quality-zakmes-model-106.htm

 

Eigenschappen:

- Lengte open: 16,5 cm

- Lemmetlengte: 7 cm

- Lengte gesloten: 9,5 cm

- Gewicht: 80 gram

- Lemmet materiaal: 8Cr14MoV - roestvast staal

- Hardheid lemmet: 57 HRC

- Materiaal handvat: 420 roestvast staal

- Vergrendeling: frame lock

- Eenhandig te openen

- Voorzien van clip voor dragen in de broekzak

- 5 jaar garantie

 

eden-quality-EQK106-d8.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb standaard een Eden Quality Zakmes (model 106) op zak. Is met een hand te openen en dicht te maken, heeft een legale lengte en kost 14,95 bij http://knivesandtools.nl/nl/pt/-eden-quality-zakmes-model-106.htm

 

Eigenschappen:

- Lengte open: 16,5 cm

- Lemmetlengte: 7 cm

- Lengte gesloten: 9,5 cm

- Gewicht: 80 gram

- Lemmet materiaal: 8Cr14MoV - roestvast staal

- Hardheid lemmet: 57 HRC

- Materiaal handvat: 420 roestvast staal

- Vergrendeling: frame lock

- Eenhandig te openen

- Voorzien van clip voor dragen in de broekzak

- 5 jaar garantie

 

eden-quality-EQK106-d8.jpg

 

Lijkt n beetje op de Mini Sebenza van Cris Reeves....;).(al is dat n hele andere prijsklasse.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er ook aan wat je met je mes gaat doen. Een stukje veiligheid is ook van belang. De Sebenza sluit/locked als een kluisdeur.

Maarja voor niet te zwaar snijwerk voldoet ook dit goedkope mes denk ik. Wederom; gebruik je gereedschap, niet misbruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een scherp mes lijkt me t beste ;)

 

Ik vondt mijn buck-knife (klein plak mes van 40 Euro) al erg duur.

Ben het meest tevreden over mijn mora clipper en ik vermoed dat mijn nieuwe victorinox bantam (de simpelste) het ook erg goed gaat doen.

 

Damn wat is dat ding scherp, en aangezien ik altijd wel een slagijzer bij me heb voor ander werk kunnen deze messen ook scherp blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat me altijd opvalt is dat veel messenkopers/gebruikers klagen over een bot mes of juist vinden dat ie zo verschrikkelijk scherp is. Boeiend, je moet 'm na verloop van tijd toch slijpen, of koop je een nieuw mes zodra hij bot is, of gebruik je 'm niet zodat ie lekker scherp blijft? Messen kunnen slijpen kan in een post shtf situatie een erg waardevolle vaardigheid zijn.....

 

Met slijpen bedoel ik gewoon uit de vrije hand, zonder Egde Pro of andere mooie hulpmiddelen...... En ja ook dan is je mes scheermes scherp te krijgen!

 

De standtijd ( hoelang het scherp blijft) van je mes is afhankelijk van het gebruikte metaal en wat je er mee snijdt. Elk mes duur/goedkoop is scherp te krijgen, de standtijd is eigenlijk meer van belang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat me altijd opvalt is dat veel messenkopers/gebruikers klagen over een bot mes of juist vinden dat ie zo verschrikkelijk scherp is. Boeiend, je moet 'm na verloop van tijd toch slijpen, of koop je een nieuw mes zodra hij bot is, of gebruik je 'm niet zodat ie lekker scherp blijft? Messen kunnen slijpen kan in een post shtf situatie een erg waardevolle vaardigheid zijn.....

 

Met slijpen bedoel ik gewoon uit de vrije hand, zonder Egde Pro of andere mooie hulpmiddelen...... En ja ook dan is je mes scheermes scherp te krijgen!

 

De standtijd ( hoelang het scherp blijft) van je mes is afhankelijk van het gebruikte metaal en wat je er mee snijdt. Elk mes duur/goedkoop is scherp te krijgen, de standtijd is eigenlijk meer van belang.

 

je hoort mij ook niet zeggen dat ie scherp uit de winkel moet komen, als ie maar scherp is als SHTF :D

 

Wat de vic. betreft was ik wel blij met de scherpte die hij uit de winkel mee kreeg want ik ben nog niet zo'n goede slijper. Heb wel een steen liggen en daar ook wel eens wat mee geslepen alleen nog niet met een super resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat me altijd opvalt is dat veel messenkopers/gebruikers klagen over een bot mes of juist vinden dat ie zo verschrikkelijk scherp is. Boeiend, je moet 'm na verloop van tijd toch slijpen, of koop je een nieuw mes zodra hij bot is, of gebruik je 'm niet zodat ie lekker scherp blijft? Messen kunnen slijpen kan in een post shtf situatie een erg waardevolle vaardigheid zijn.....

 

Met slijpen bedoel ik gewoon uit de vrije hand, zonder Egde Pro of andere mooie hulpmiddelen...... En ja ook dan is je mes scheermes scherp te krijgen!

 

De standtijd ( hoelang het scherp blijft) van je mes is afhankelijk van het gebruikte metaal en wat je er mee snijdt. Elk mes duur/goedkoop is scherp te krijgen, de standtijd is eigenlijk meer van belang.

 

De ongeglazuurde onderkant van een mok is prima te gebruiken als slijpsteen. Ik heb het al een keer geprobeerd en - mits met beleid gedaan - werkt het perfekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...