Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Ik heb diverse Opinel messen. Altijd scherp, en eenvoudig van bouw.

Zo'n AK-bajonet heb ik ook. Niet scherp te krijgen.

Gaat het erom het mes als wapen te kunnen gebruiken, of als snijwerktuig?

Steekwapens zijn eenvoudig. Zelfs een schuin afgeknipte/geslepen stalen elektriciteitsbuis is beter dan de meeste messen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Zo'n AK-bajonet heb ik ook. Niet scherp te krijgen.

 

Het lijkt erop dat je niet op de juiste manier slijpt, of er onvoldoende tijd aan besteed. Elk mes (echt ELK mes) is scherp te krijgen. Het kan zijn dat de standtijd (de duur dat een mes scherp blijft) niet zo best is. Dat kan te maken hebben met de harding en of het type metaal dat gebruikt is of een combinatie hiervan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het allemaal in huis, maar voor het splijten van hout, zou ik toch niet voor mijn mes kiezen, ook al is het volgens de fabrikant mogelijk, ik loop liever geen risico. Een klein bijltje werkt sowieso ook makkelijker.

 

inderdaad, en mocht het teveel plek in nemen kun je altijd nog de steel eraf laten en alleen de bijlkop en slijpsteentje meenemen,

tak erin om hem vast te kunnen houden en met een steen erop slaan om blokjes te splijten,(lijkt mij zinloos in een shtf maargoed).

aanmaakhout moet je zoeken in afgebroken takken, hoe ouder hoe beter.

maarja als je iets wil maken dan is een lang mes wel makkelijker om te kappen,schrappen en schaven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een enorm terug naar m'n jeugd gevoel zit it as we speak (ehhh as I type) naar Rambo First Blood en First Blood Part II te kijken en merk dat ik meteen al zit te googelen naar het (destijds?) beroemde Rambo Knife. Nu zie op allemaal verschillende Rambo Knifes op Google images, maar is dit wel het ultieme mes voor een prepper anno nu, of zijn er betere te adviseren? Ik heb geen flauw idee, maar vind het wel fijn om een topmes te hebben.

 

"Toevallig" heb ik zo'n mes uit Rambo I :o

Als je een goed mes zoekt, dat goed in de hand ligt, en ook nog scherp is, koop dit dan niet.

Het is mooi voor de show. Meer niet.

Ik heb er destijds 400 Gulden voor betaald.

 

Ik heb nu diverse Opinel messen voor dagelijks gebruik.

Ze zijn niet duur, scherp, en eenvoudig van bouw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt erop dat je niet op de juiste manier slijpt, of er onvoldoende tijd aan besteed. Elk mes (echt ELK mes) is scherp te krijgen. Het kan zijn dat de standtijd (de duur dat een mes scherp blijft) niet zo best is. Dat kan te maken hebben met de harding en of het type metaal dat gebruikt is of een combinatie hiervan.

 

Een mes van gewoon roestvrij staal, als waarvan ze aanrechtbladen maken, krijg je echt niet scherp.

Ik weet echt wel wat van messen, en mijn favoriet is een mes van Solingen, Herder, of Opinel.

Van elk stuk ijzer kun je iets maken dat op een mes lijkt, maar niet van elk stuk metaal kun je een goed mes maken.

Die bajonet is gewoon een prikijzer, verder niks. Of toch, ook nog een draadknipper. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de hele kleine beurs raad ik nog altijd een matrozenmes aan. ik heb er zelf 2. Mijn oude die is tientallen jaren oud en nog altijd vlijmscherp. heb ook een nieuwe. Eentje zit in mijn tas de ander hangt aan een haakje in de keuken. Het mes is van staal met 2 houten handvaten. gewoon goed No noncense basic nog geen €20,-

mes.jpg.1c26bcc3970560e332bc4480cb0a8ae6.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de hele kleine beurs raad ik nog altijd een matrozenmes aan. ik heb er zelf 2. Mijn oude die is tientallen jaren oud en nog altijd vlijmscherp. heb ook een nieuwe. Eentje zit in mijn tas de ander hangt aan een haakje in de keuken. Het mes is van staal met 2 houten handvaten. gewoon goed No noncense basic nog geen €20,-

mes.jpg.1c26bcc3970560e332bc4480cb0a8ae6.jpg

 

Kun je het ook met 2 handen vasthouden? :D

Eenvoud vind ik het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de hele kleine beurs raad ik nog altijd een matrozenmes aan. ik heb er zelf 2. Mijn oude die is tientallen jaren oud en nog altijd vlijmscherp. heb ook een nieuwe. Eentje zit in mijn tas de ander hangt aan een haakje in de keuken. Het mes is van staal met 2 houten handvaten. gewoon goed No noncense basic nog geen €20,-

mes.jpg.1c26bcc3970560e332bc4480cb0a8ae6.jpg

Inderdaad niet duur voor een goed mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast partizan

nadeel is het ontbreken van een stootplaat

bij steken kan het zijn dat het mes jezelf verwond(denk aan bloed of andere vloeistof op je handen)

voor de rest mooie mes en filmpje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze zijn links en rechts handig. Ik heb er een touwtje aan. dat helpt met de greep. kan het moelijk uileggen maar het toutje is zo lang dat ik het om mijn 2 middelste vingers doe en het daen van boven hands naar onderhands kan zwaaien.SAM_0073.jpg.80f3315650ded5599b1226f8f32cfffa.jpg

een filmpje gemaakt...maar kan ik niet uploaden.SAM_0075.jpg.d002cc5a71d90dc9a81ffc03b3ec7f55.jpgSAM_0074.jpg.46317dcc9ef61d6eb92798a88140b3e1.jpg

militaria4you heeft ze

 

Bedoelde eigenlijk, omdat er 2 handvatten aan zitten, of je het mes ook met 2 handen vast kunt houden... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mes van gewoon roestvrij staal, als waarvan ze aanrechtbladen maken, krijg je echt niet scherp.

Ik weet echt wel wat van messen, en mijn favoriet is een mes van Solingen, Herder, of Opinel.

Van elk stuk ijzer kun je iets maken dat op een mes lijkt, maar niet van elk stuk metaal kun je een goed mes maken.

Die bajonet is gewoon een prikijzer, verder niks. Of toch, ook nog een draadknipper. :)

 

Aanrechtbladen staal is geen messen staal... Maar ook dat krijg je echt wel scherp....

Willen jullie een echte "zombie killer" dan moet je eens kijken naar de Becker Knife & Tool messen. Bijvoorbeeld de BK9. Zijn best betaalbaar en van goede kwaliteit. [sarcasme mode on] Oja en ze zien er ook "cool" uit, schijnt ook vaak een belangerijke factor te zijn voor de prepper.........[sarcasme mode off]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanrechtbladen staal is geen messen staal... Maar ook dat krijg je echt wel scherp....

Willen jullie een echte "zombie killer" dan moet je eens kijken naar de Becker Knife & Tool messen. Bijvoorbeeld de BK9. Zijn best betaalbaar en van goede kwaliteit. [sarcasme mode on] Oja en ze zien er ook "cool" uit, schijnt ook vaak een belangerijke factor te zijn voor de prepper.........[sarcasme mode off]

 

Ja, voor mij moet een mes mooie vormen hebben.

Daar keek jij toch ook naar toen jij je vrouw ontmoette? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...