Ga naar inhoud
GENEGEERD

[BOT] Bug Out Caravan


Flow

Aanbevolen berichten

Bug out camper

 

,

Wij zijn ons aan het oriënteren op de campermarkt, gewoon wat info op het internet opgezocht & natuurlijk al wat rond gekeken bij ons op de industrie..

Nu zijn er naar mijn idee veel uiteenlopende campers te vinden en geld voor ieder een andere smaak of voorkeur:)

 

Wij zouden van de zomer een rit willen gaan maken met ons gezin in onze eigen camper, nou heb ik een klein beetje voertuigkennis maar wilde jullie graag de oren van het hoofd vragen over ervaringen, tips, dingen waar ik op moet letten of wat dan ook zou kunnen helpen bij de keuze van een camper. Tot nu toe hebben wij voornamelijk naar Knaus gekeken.

 

Dit voertuig zouden wij in de toekomst ook willen gebruiken als BOV. De bedoeling is wat kleine reparaties uit te voeren op de BOC, hier en daar wat (kleine)interieur aanpassingen/reparaties te maken, grote beurt & karren maar!

 

extra info:

 

max gewicht 3500kg

max budget 5.000

Misschien een oldtimer 40+ zodat de wegenbelasting komt te vervallen

 

Als er nog vragen zijn dan hoor ik het graag;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=4185

 

Overweeg nog eens of een caravan echt niet iets handiger is.

 

Diezelfde vraag hebben wij ons al afgesteld, tot nu toe zien wij nog steeds meer voordelen in een camper dan een caravan. Daarnaast gaat er een fietsenrek achterop zodat als de camper eenmaal staat we gewoon op de fiets overal naartoe gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Flow

 

1 wil je een camper kopen of een bus en dan zelf inrichten?

Voordeel is dat je alles zo kan maken als dat jij wilt en dat je prepspullen ook passen , wat je bij een kant en klare camper maar moet afwachten, denk aan bijv. Curverboxen met voedsel die je onder de banken of bed kan stoppen, hoogte kan je dus daaraan aanpassen enz.

Daarnaast ken je je bus dan door en door als je het zelf allemaal inbouwd, ivm met storingen en reparaties wel zo fijn.

2 welke afstanden wil je er mee afleggen en hoe snel moet dat dan kunnen?

Een oldtimer is minder comfortabel, zeker van 40 jaar en ouder, dus daar rij nou niet direct ff mee naar spanje in 2 dagen.

3 oldtimer of modernere camper? Ivm luxe, comfort, maandelijkse kosten enz.

 

Modernere bussen, bijv een sprinter, zijn betaalbaar, betrouwbaar, ze rijden comfortabel, service mercedes is dat altijd nieuwe onderdelen beschikbaar blijven, mijn bus is van 1971 en alles is nog nieuw te bestellen bij hun.

4x4 bus , zou helemaal mooi zijn , maar of je dat met 5000 gaat redden?

 

Oldtimer bussen, dan zou ik voor een mercedes 408 of 508 gaan , voorzien van dubbellucht, een industrie motor om314, praktisch onverwoestbaar, zeker te koop voor jou budget, lekker ruim, zeer sterk, maar geen stuurbekrachtiging , went wel een beetje als je vaak rijd en is overigens wel te monteren via extra pouli, zijn standaard setjes voor, motorlawaai en warmte in de cabine is ook iets waar aan moet denken of jullie dat willen.

Kosten jaarlijks voor zo'n bus zijn nog geen 250 per jaar verzekering, voor de rest puur brandstof en evt onderdelen, apk 1 keer per 2 jaar.

 

http://www.camperscaravans.nl/

 

Succes met speuren

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Flow een paar tips van mij.

 

Neem in ieder geval een zuinige camper (verdiend zichzelf terug)

Wil je een buscamper (veredelde auto met wasbakje en slaapplek) of een als caravan ingerichte camper (meer luxe)

Met een buscamper betaal je ook 25% wegenbelasting en je kunt hem dagelijks gebruiken

Neem een camper waarvan onderdelen goed en goedkoop te krijgen zijn (VW, Peugeot, Fiat, Mercedes, Citroen)

Als BOV kun je voor sommige onderstellen een grotere tank laten plaatsen (Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Citroen Jumper\Mercedes Sprinter)

Koop caravan of camper in de winter, dat is beter voor je prijs die je betaald

 

Wat jij zoekt:

http://www.marktplaats.nl/z/caravans-en-kamperen/camper-diesel.html?query=camper+diesel&categoryId=289&sortBy=price&sortOrder=increasing&priceFrom=3.150%2C00&priceTo=5.000%2C00&startDateFrom=always

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een camper rijden moet je leren . Dat leer je het meest door ondervinding . Kijk voor een zuinige wagen . De meeste oude zijn zuipers . Kijk ook naar het wc type chemisch of met een tank . Ookin het gas zijn er veel mogelijkheden mijn voorkeur gaat naar een lpg tank . In de mijne zat er een tweede brandstof tank . Dan kan je extra tanken waar het goedkoopst is . Neem nooit te veel water mee in de watertank elke liter is een kg die je misschien mee sleurt voor de lol . Ook hoe hoger hij is hoe meer wind hij neemt dus meer verbruikt . Neem er een waar min. een plaats meer in in dan personen die er mee moeten dan nog kom je plaats te kort zeker voor lange trippen . Een generator is ook interessant . Fietsen of een brommer .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook niet vergeten mag worden is het parkeren op de openbare weg. Een caravan max 3 dagen (om in te richten voor de vakantie) dit geld ook voor een camper.

Vooral de grote campers vallen gelijk op, als je kiest voor een buscamper of (zwerfauto) zoals ze ook wel heten is de controle niet zo makkelijk. Men moet echt op kenteken zoeken om te zien of het een camper is. Wat dus een boze buurman ook wel eens doet. kijk eens op camperforum.

Dagelijks gebruik is met een buscamper ook wel mogelijk, met een echte camper ga je niet gauw naar de LIDL.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook niet vergeten mag worden is het parkeren op de openbare weg. Een caravan max 3 dagen (om in te richten voor de vakantie) dit geld ook voor een camper.

Vooral de grote campers vallen gelijk op, als je kiest voor een buscamper of (zwerfauto) zoals ze ook wel heten is de controle niet zo makkelijk. Men moet echt op kenteken zoeken om te zien of het een camper is. Wat dus een boze buurman ook wel eens doet. kijk eens op camperforum.

Dagelijks gebruik is met een buscamper ook wel mogelijk, met een echte camper ga je niet gauw naar de LIDL.

 

Volgens mij telt dit niet voor vlaanderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een VW t4 (zie kleine profiel foto) het voordeel is dat je inderdaad 25% wegen belasting betaald. Hij is voor dagelijks gebruik te gebruiken, wij hebben dus ook geen andere auto hier naast, en doen eigenlijk alles wat op de fiets kan met fiets.

Er grote voorwerpen in vervoert kunnen worden, door dat hij voor de deur staat ook leuk voor dagrecreatie.

Nadelen: geen doch wc . weinig opbergruimte, weinig leef ruimte maar als het lekker weer is prima te doen zit je toch niet binnen. Minder goed geïsoleerd als andere camper denk ik,

Weinig privé als je de gordijnen niet dicht doet.

Wat wij vooral als nadeel zien van een grotere camper dat je deze moet stallen, hier voor moet betalen maar vooral dat je de camper eerst moet halen en dit dan moet afspreken.

Als je voor een camperbus gaat, er zijn veel ombouw bussen, deze zijn bijvoorbeeld eerst gebruikt als bedrijfsbus en daarna omgebouwd tot camper, ik heb persoonlijk gekozen voor fabriekcamper dit omdat ik denk dat de gemiddelde camperrijder anders rijd dan een werknemer in bedrijf auto. Dit geeft natuurlijk geen garanties dat hij tiptop is, en hangt van meer zaken af natuurlijk maar voelde voor mij wel beter.

Wat ik me wel af vraag als je hem wilt gebruiken als bug out camper en hij is gestald hoe makkelijk je hier dan bij kan komen/ weg kan gaan als het nodig is. Het zelfde geld natuurlijk voor een caravan.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal top mensen, bedankt voor alle tips. Hier kunnen wij zeker wat mee!

 

Aanvullende info:

 

Onze gezinssamenstelling is 3 personen + een hond. Wij willen inderdaad voor een camper gaan die (grotendeels) al ingericht is. Daarbij ga ik alle bedrading, slangen & aansluitingen nakijken en waar nodig vervangen. Wel willen we voor iets meer luxe gaan dus een chemisch toiletje (natte cel) klein keukentje met koelkastje en gasstelletje en minimaal 3 slaapplaatsen. Het word geen omgebouwd busje of iets dergelijks maar een echte camper waar we naar opzoek zijn. Waarschijnlijk is een moderne camper meer iets voor ons dan een oldtimer, de afstanden die we gemiddeld willen gaan rijden liggen rond de 1500 km. Daar mogen we ook best even over doen, we nemen er in ieder geval de tijd voor:)

 

Waarvoor nu ineens de titel aangepast is van BOC naar BOT Trailer??? @Dr.Prepper @Mods

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de nkc zijn camperdagen. Dan staan er allerlei campers op een terrein. Dat is een perfecte gelegenheid om gebruikers te spreken. Mijn ouders zijn een aaltal keer naar zo'n dag geweest om verschillende campers te bekijken. De meeste eigenaren zijn trots op hun camper en laten hem graag zien.

 

Bij ons in de familie hebben we al verschillende campers gehad. Ieder model heeft zijn voor en nadelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Flow, caravan of camper, let bij beide op het nog beschikbare laadvermogen.

 

Vaak zitten die dingen al zo volgebouwd met luxe, dat je maar weinig kilo's aan voedsel en gear kunt laden. Het op papier beschikbare laadvermogen is ook nog eens zonder water en gas en evt. vuilwatertank of inhoud van een chemisch toilet. Bij caravans is het laadvermogen door bv. montage van zo'n mover (kun je de caravan mee op z'n plekje rijden met een electromotor) vaak drastisch verminderd, soms kun je nog maar 100 of 150 kg eigen zooi laden. Ook campers hikken vaak tegen die 3,5 ton aan en kunnen maar weinig lading hebben.

 

Tweedehands campers zijn soms veel goedkoper uit Duitsland te importeren. Bij nieuwe kan het vaak niet uit vanwege de BPM, hoewel ook die daar veel goedkoper zijn.

https://www.bpmberekenen.com/overige-importen-camper-caravan.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 jaren later...
Op 15-11-2014 om 13:04, kipping zei:

Wij hebben een VW t4 (zie kleine profiel foto) het voordeel is dat je inderdaad 25% wegen belasting betaald. Hij is voor dagelijks gebruik te gebruiken, wij hebben dus ook geen andere auto hier naast, en doen eigenlijk alles wat op de fiets kan met fiets.

Er grote voorwerpen in vervoert kunnen worden, door dat hij voor de deur staat ook leuk voor dagrecreatie.

Nadelen: geen doch wc . weinig opbergruimte, weinig leef ruimte maar als het lekker weer is prima te doen zit je toch niet binnen. Minder goed geïsoleerd als andere camper denk ik,

Weinig privé als je de gordijnen niet dicht doet.

Wat wij vooral als nadeel zien van een grotere camper dat je deze moet stallen, hier voor moet betalen maar vooral dat je de camper eerst moet halen en dit dan moet afspreken.

Als je voor een camperbus gaat, er zijn veel ombouw bussen, deze zijn bijvoorbeeld eerst gebruikt als bedrijfsbus en daarna omgebouwd tot camper, ik heb persoonlijk gekozen voor fabriekcamper dit omdat ik denk dat de gemiddelde camperrijder anders rijd dan een werknemer in bedrijf auto. Dit geeft natuurlijk geen garanties dat hij tiptop is, en hangt van meer zaken af natuurlijk maar voelde voor mij wel beter.

Wat ik me wel af vraag als je hem wilt gebruiken als bug out camper en hij is gestald hoe makkelijk je hier dan bij kan komen/ weg kan gaan als het nodig is. Het zelfde geld natuurlijk voor een caravan.

Let op een oud bericht,

maar de vw T4 sprak me aan en dat er weer een oud lid het pad terug gevonden heeft.

 

Heel mooi dat je het forum weer hebt terug gevonden en je er vandaag weer was.

Het T4 fabriekscamper is een geweldig goed camper met amper storingen nog beter dat de T5-campertje die wij hebben.

Wij hebben ook een T3-campertje gehad daar hebben we ontzettend veel mee gereden, en heb heel veel geleerd door de vele reparaties die ik er aan heb gedaan, het campertje was zo goed in gericht dat we tijden een ritje zo door konden rijden om waar dan ook vakantie te kunnen houden voor een langere tijd, ik zou nooit meer zonder een campertje willen, wat er ook mag gebeuren we kunnen nog altijd terug vallen op het huisje op wielen.

Een wc-tje hebben we er wel in maar een does er in zou geweldig zijn, misschien komt er nog wel eens cabine die heel klein kan in en uitpakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JJ&A

heeele oude topic hoor.

 

maar ik ga een bus zelf ombouwen naar camper.

voor woonwerk verkeer en een aantal jaren vakanties.

 

door de ombouw ga ik kwart tarief betalen waardoor woonwerk verkeer een stuk goedkoper gaat worden en ik een overnachtingsplek heb voor na de nachtdiensten.

 

komende jaar koop ik een fiat ducato minstens L3 H2 model.

 

vast 2 persoons bed, droogtoilet, (chemisch toilet is uit de tijd )

isolatie en ipv een binnen douche een buitendouche.

 

gaat wel wat werk zijn de ombouw maar ik ben wel wat gewend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je zien dat het toch wat op geleverd heeft.😀😉

Een kwart betalen, maar misschien wel meer aan verzekering kwijt.

 

@Hermanusb

Er zijn camper bouw bedrijven waar je zelf je bus kan ombouwen met gebruik van hun apparatuur en spullen en ze willen ook wel mee denken wat de mogelijkheden allemaal zijn, wij hebben ons T5 busje laten ombouwen dat wilde mijn maatje graag.

Ik heb zelf het hefdakje er op mogen zetten, dat scheelde weer een paar pingels.

 

Een droogtoilet nooit van gehoord nooit van gehoord, ik ga het internet af zoeken, bedankt voor het idee.

Wij hebben nog een chemische geval, kan die ook gebruikt worden zonder de vloeistof en is het zonder de indringende parfum, want daar kan mijn vrouw heel slecht tegen, daarom hebben we het maat één keer gebruikt maar dan met een plastiek opvang zak er in.

 

En wat doe je als de inhoud weg moet worden gegooid/???

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JJ&A

 

een droog toilet is simpel gesproken iets waar ontlasting en urine gescheiden worden opgevangen.

urine stinkt, ontlasting maar heel kort.

 

de urine kan in het riool afgetapt worden en de ontlasting kan uiteindelijk op de composthoop.

 

simpel gesproken, je legt een keutel en je strooit er een handje zaagsel overheen.

een simpele manier is om dit in een plasticzak op te vangen in een emmer.

elke 2 weken gooi je de zak weg.

 

dat chemische ding heb ik nu ook in de caravan, het stinkt en moet dagelijks geleegd worden.

smerig klusje en met een droog toilet ben ik daar vanaf.

 

dit heb je nodig.

https://ecosave.com/shop/droogtoilet/separett-droogtoilet-privy-501-separett/?utm_source=Google Shopping&utm_campaign=EcoSave Grizzly&utm_medium=cpc&utm_term=74

 

en 2 ventilators voor aanvoer van frisse lucht van buiten en afvoer van de stank.

aangepast door Hermanusb
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...