glavrijsen Geplaatst: 13 januari 2013 Delen Geplaatst: 13 januari 2013 Ik zal mij even voorstellen. Ik ben totaal gepassioneerd van het inmaken van voedsel. Het laatste recept wat ik gemaakt heb is het inmaken van kipfilet, met wortelen, prei, bleekselder en ui, in azijn met suiker. Daarna in de inmaakketel en onbeperkt houdbaar. Zijn er meer preppers die voedsel inmaken of wecken op dit forum? Voor de liefhebbers: hier het recept voor 4 weckpotten kipfilet van 1/4 liter: 750 gram kipfilet 2 uien 150 gram wortelen 1 prei 1 stengel bleekselderij 1 theelepel peterselie 1,5 theelepel tijm 2 laurierblaadjes 100 gram suiker 300 milliliter witte wijn 300 milliliter azijn peper en zout Bak uw kippenfilets aan in wat boter, kruid ze met peper en zout, en bak de kipfilets totdat ze goed gekleurd zijn. Haal uw kippenfilets uit de pan en snijd ze in blokjes van ongeveer 2 centimeter. (de kipfilet is nog niet gaar maar zal later in het recept gaar gekookt worden. Pel de uien en snijd de uien, wortelen, prei en bleekselder in ringen. Voeg nu alle kruiden, de azijn, de suiker, witte wijn en groenten toe en laat de stukken kipfilet 30 minuten op een laag vuurtje sudderen. Doe de kip, samen met het kookvocht en de kruiden in weckpotten en maak de kip in, in een inmaakketel op 100 graden gedurende 1 uur. Als u de kip serveert laat u de kip uitlekken in een vergiet zodat de azijn volledig wegloopt. (Als u de kip niet inmaakt, laat de kip dan nog 1 uurtje sudderen zodat de azijn wat beter kan verdampen). WECKIE 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DutchSurvival101 Geplaatst: 13 januari 2013 Delen Geplaatst: 13 januari 2013 smaakt het dan niet zurig? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
glavrijsen Geplaatst: 13 januari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 13 januari 2013 Nee, door toevoeging van de suiker krijgt het een lekkere, wat zoete, smaak Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DutchSurvival101 Geplaatst: 13 januari 2013 Delen Geplaatst: 13 januari 2013 oke... hoelang is het houdbaar. ik ben niet thuis in het zelf voedsel bewarend maken. (uitgezonderd VLEES) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
glavrijsen Geplaatst: 13 januari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 13 januari 2013 Als je het niet inmaakt in een inmaakketel, maar een paar weken. In een inmaakketel....jaren. Ik heb nog voorraden staan van ander voedsel dat al 10 jaar in de kast staat. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DutchSurvival101 Geplaatst: 13 januari 2013 Delen Geplaatst: 13 januari 2013 een watte??? inmaakketel... kun je het niet gewoon in een potje doen en die dan weer in het water??? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
glavrijsen Geplaatst: 13 januari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 13 januari 2013 Je kunt, of een inmaakketel kopen die de tijd en de temperatuur volledig elektrisch regelt, of je kunt de weckpotten inmaken in een grote pan met water. De weckpotten kunnen gewoon onder water staan, leg een rooster of handdoeken op de bodem zodat de weckpotten niet kapot gaan door het koken. Het enige nadeel met een gewone pan is dat je de temperatuur goed in het oog moet houden, maar dat kan je doen door een thermometer. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
robbie Geplaatst: 14 januari 2013 Delen Geplaatst: 14 januari 2013 Dank je voor het recept, ga ik zeker proberen. Groetjes, Robbie Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mr T Geplaatst: 14 januari 2013 Delen Geplaatst: 14 januari 2013 Wecken stond wel op mijn lijstje van "aan te leren vaardigheden" Bedankt voor 't receptje Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mrsjones Geplaatst: 14 januari 2013 Delen Geplaatst: 14 januari 2013 Er zijn hier een paar die graag inmakken. Ben zelf dol op een goede stofvlees .Ik maak ook veel in .Dank je voor je recept. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Pretletter Geplaatst: 14 januari 2013 Delen Geplaatst: 14 januari 2013 Zijn er meer preppers die voedsel inmaken of wecken op dit forum? Yep, ik maak in onder hoge druk in een drukketel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greener Geplaatst: 14 januari 2013 Delen Geplaatst: 14 januari 2013 Verder dan jam maken ben ik nog niet gekomen Greener Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tijgertje19 Geplaatst: 14 januari 2013 Delen Geplaatst: 14 januari 2013 Verder dan jam maken ben ik nog niet gekomen Greener ik ook niet hoor maak al 3 jaar eigen jam maar verder ben ik ook nog niet gekomen. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Coco Geplaatst: 14 januari 2013 Delen Geplaatst: 14 januari 2013 Ik heb afgelopen vrijdag erwtensoep gemaakt en dat was een beetje te veel, dus dankzij dit forum toch maar geprobeerd om te wecken en het is gelukt! over een maandje of zo gaan we het opeten, ben benieuwd. Wel erg leuk om te doen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
frank1964 Geplaatst: 14 januari 2013 Delen Geplaatst: 14 januari 2013 Misschien een leuk onderwerp om een keer een workshop aan te wijden? Zonder iets te beloven, wil ik wel kijken of ik in amersfoort een ruimte met grote professionele keuken kan regelen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Niless Geplaatst: 14 januari 2013 Delen Geplaatst: 14 januari 2013 Ik wil binnenkort gaan beginnen met inmaken, heb er verder totaal geen ervaringen mee. Ik las ergens op internet dat het ook goed kan met een snelkookpan, heeft iemand hier ervaring mee? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tijgertje19 Geplaatst: 14 januari 2013 Delen Geplaatst: 14 januari 2013 Misschien een leuk onderwerp om een keer een workshop aan te wijden? Zonder iets te beloven, wil ik wel kijken of ik in amersfoort een ruimte met grote professionele keuken kan regelen. dat is idd en heel goed idee ik heb wel boeken over wecken maar zou niet weten hoe ik het precies moet doen en de gene die het in mijn familie deden die leven helaas niet meer dus kan het daar niet aan vragen, nou staat er al wel heel veel op et forum maar in het echt proberen is nog altijd vele male leerzamer. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lovetea Geplaatst: 14 januari 2013 Delen Geplaatst: 14 januari 2013 Ik heb van schoonmoeder een grote ketel gekregen met heel veel potten erbij. Nu nog nieuwe ringen kopen en ik ga ook inwecken:D Hopelijk kan schoonmoeder het nog want ik ga het voor het eerst doen hahaha. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 14 januari 2013 Delen Geplaatst: 14 januari 2013 Daar moet ik ook nog mee aan slag, om de toekomstige oogst van m'n moestuin te bewaren. Mams deed het vroeger wel, maar zelf nog weinig ervaring mee. Dit recept is niet helemaal mijn smaak, maar goed idee om complete maaltijden te wecken, ipv alle spullen apart. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
robbie Geplaatst: 14 januari 2013 Delen Geplaatst: 14 januari 2013 Wij wecken aardappels, gehaktballen, chutney's, appels, peren, bonen, doperwten etc. in. Kip durfde ik tot nu toe nog niet aan, maar ga dat nu proberen. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Adrie Geplaatst: 14 januari 2013 Delen Geplaatst: 14 januari 2013 Ik heb tot nu toe alleen jam siroop en tomatensoep/saus gedaan, maar in jampotjes. Lees ik nu goed dat dat minder lang houdbaar is als in de weckpotten? Hoezo is dat iemand een uitleg van het waarom? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mrsjones Geplaatst: 14 januari 2013 Delen Geplaatst: 14 januari 2013 @Adrie, wat je tot nu toe heb gemaakt is vrij zuur, in zuur kom geen botulisme voor,wel schimel en zo.Je kunt voor de zekerheid een waterbadje aan geven om zeker te zijn van sterilisatie.Als jij je haaspeper van gister(mummmmm) moet je poten hebben van de lucht uit kan, dat zijn de poten met ruberen ringen,vaak loop ook van eten naar buiten omdat de druk zo hoog woord in zon poot.Het is nog het best in een pressure canner uit america maar ook in een pan water kan het.Ieder soort eten heeft andere tijden,voor gekocht vlees gerecht vaak ong 120 minuten.Zo ik volgende keer voor jouw een canning book meenemen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BSTS Geplaatst: 14 januari 2013 Delen Geplaatst: 14 januari 2013 Voor de liefhebbers, hier is al een thread over nl http://preppers.nl/forum/threads/1673-Inmaken?highlight=inmaken een idee om dit samen te voegen ?? @Mr. Gold Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
glavrijsen Geplaatst: 14 januari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 14 januari 2013 @Adrie, Als je inmaakt in weckpotten, in een grote pan met water of inmaakketel, trekt de weckpot vaccuum. Daarom is eten in een weckpot jaren houdbaar. Wat je kan inmaken is belangrijk: daar moet je opletten voor de botulisme bacterie. De kans is klein maar lees er maar over op internet. Dan weet je zeker dat je dit risico niet wil nemen. Fruit is geen probleem omdat er in fruit een bepaalde zuurtegraad zit die ervoor zorgt dat botulisme niet in fruit kan ontstaan. Hetzelfde geld voor inmaken in azijn met suiker. Azijn zorgt ervoor dat de botulisme bacterie geen kans heeft. Wat betreft: groenten, vlees en vis. Daar loop je kans op botulisme. Dit kan je voorkomen, door het eten in de weckpot, voordat je het opeet, nog 15 minuten te laten koken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mrsjones Geplaatst: 14 januari 2013 Delen Geplaatst: 14 januari 2013 @frank1964,vind ik een goed idee,samen in de keuken.Jij heb dan wel een hele dag nodig om een gerecht klaar en in blik te hebben. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.