Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Fysieke+mentale voorbereiding] Je conditie geprept?


Aanbevolen berichten

Ik heb deze uitzending ook gezien met deze dame en dacht meteen als je zoveel traint en dan al zo moeilijk hebt klopt er iets niet. Ze zei wel dat haar BOB te zwaar was. Ik train zelf ook veel de laatste paar weken (joggen met app runzombiesgame n.a.v. tip hier) werkt erg verslavend. Ren nog wel als een oude man maar elke dag gaat het beter. Iedereen rade mij aan om het heel rustig op te bouwen en niks te forceren, wat ik dus ook doe. Laat de SHTF nog maar even wachten ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 379
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik zag deze aflevering ook onlangs. Viel me op hoe bizar haar backpack geladen was. Dat ding dat er onderaan lag te bengelen, nou ? Die moet nog veel leren.

En wat mij ook opviel was dat ze in korte shorts liep door delen van de stad die ze zelf als gevaarlijk beschreef. Komaan je kan net zo goed een bordje meedragen " Pak me"

Maar ja er waren camera's en de looks voor alles he. Heeeeeel onrealistisch volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het bouwen van lichamelijke conditie is rust even belangrijk als inspanning. Het is ook mogelijk om juist je lichamelijke conditie te verslechteren door overspanning. Ik weet niet waar die 4 uur per dag 6 dagen per week precies uit bestaat, maar met die hoeveelheid kan het best zijn dat zij zichzelf kapot traint, en (mede) daarom zo'n moeite had met die tocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm ja, conditie... Heb wel veel spierkracht maar 6 uur lopen is voor mij een nogo...

Hardlopen is voor mij ook geen optie; heb een zeer slechte rug. Doch met die slechte rug, blijf ik zware dingen tillen enzo want ik wil mezelf niet laten kennen als iemand die nix kan. Zolang ik het kan doen, blijf ik het doen.

Fietsen, ja dat moet ik weer es oppikken, doe dat slechts 1x per week. Gewoon omdat ik de auto elke dag nodig heb.

Trappen lopen doe ik elke dag, ben wel bekaf als ik eenmaal boven ben, dus dat zegt al genoeg over mijn conditie.

Is altijd leuk als ik in het weekend met mijn backpack een heuvel op moet lopen. Is niet goed, je geraakt bezweet en verliest daarmee warmte.

Maar ik ken mezelf goed genoeg, als ik 2 maanden weer iets aan sport zou gaan doen dat ik weer helemaal fit zou zijn. Is altijd zo gegaan. Vroeger veel aan sport gedaan; hardlopen, zwemmen, fitness en wandelen.

 

Ik denk dat dat wel goed komt in mijn geval, als je ooit in een bos komt en je hoort iemand kreunen en grommen dan zou ik dat wel kunnen zijn die bezig is een shelter te bouwen... hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja, ik ben niet in topvorm maar ik ben wel slim genoeg om te zeggen: als je lopend met een backpack 6 uur erover doet om bij je doel te komen, tja was het dan niet slimmer en lichter geweest om de fiets te nemen???
Juist, helemaal mee eens...lichamelijke conditie opbouwen en trainen is prima, goed voor lijf en hoofd...maar blijf vooral die hersens in dat hoofd dan ook gebruiken.

 

(en als je helemaal slim wilt doen, wel setje bandenplakspul en pompje meenemen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist, helemaal mee eens...lichamelijke conditie opbouwen en trainen is prima, goed voor lijf en hoofd...maar blijf vooral die hersens in dat hoofd dan ook gebruiken.

 

(en als je helemaal slim wilt doen, wel setje bandenplakspul en pompje meenemen)

 

ik heb al bijna 4 jaar geen lekke band meer gehad. ik ben afhankelijk van mijn fiets, daarom zet ik jaarlijks in de herfst maanden nieuwe banden op mijn fiets. Het maakt niet uit of ze versleten zijn of niet. Ook controleer ik op dat moment alle kabels, zodra er roest vorming of slijtage is op een binnenkabel, dan wordt de complete kabel vervangen. natuurlijk zorg ik er altijd voor dat mijn bandplakset nog goed is, dat is iets wat veel mensen wel eens vergeten. De lijm is maar beperkt goed en de plakkers worden met de tijd poreus, dus minimaal 1x per jaar controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb al bijna 4 jaar geen lekke band meer gehad. ik ben afhankelijk van mijn fiets, daarom zet ik jaarlijks in de herfst maanden nieuwe banden op mijn fiets. Het maakt niet uit of ze versleten zijn of niet. Ook controleer ik op dat moment alle kabels, zodra er roest vorming of slijtage is op een binnenkabel, dan wordt de complete kabel vervangen.

 

Klinkt als geld verspilling....waarom niet een voorraadje reserve banden/kabels etc en pas vervangen als het echt nodig is?

 

natuurlijk zorg ik er altijd voor dat mijn bandplakset nog goed is, dat is iets wat veel mensen wel eens vergeten. De lijm is maar beperkt goed en de plakkers worden met de tijd poreus, dus minimaal 1x per jaar controleren.

 

Goede tips, die lijm blijft maar een paar jaar goed (mits ongeopend).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben echt afhankelijk van mijn fiets, en zorg daarom voor een fiets die altijd goed werkt.

Ik kan het me niet permitteren op mijn fietsritten met en lekke band of gebroken ketting te staan.

Er is zelfs een tijd geweest dat ik elke twee jaar een nieuwe fiets kocht en de oude inruilde.

Nu ligt meer het accent op onderhouden en verzorgen. Ik doe elk jaar in de herfst nieuwe achterband op de fiets (die slijt het ergst) en check de voorband.

Indien nodig wordt die ook helemaal vervangen, en check licht, remmen, spaken en kabels.

Ik zie het als de APK voor mijn vervoermiddel.

 

En in preptalk: Als mijn vervoermiddel naar veiliger oorden (daar is vast een prepterm voor) niet optimaal werkt, kan ik beter meteen stoppen met preppen, toch? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Klinkt als geld verspilling....waarom niet een voorraadje reserve banden/kabels etc en pas vervangen als het echt nodig is?"

 

nou, mijn redenering is heel simpel: Voorkomen is beter dan genezen.

 

Ik vervang liever iets voor het kapot gaat dan als het kapot is. Bijvoorbeeld: ik kan mijn banden tot het profiel eraf is gebruiken, maar als ik dat doe is de kans op een lekke band veel groter. En je zal zien het gebeurd altijd dan als je haast hebt of ver van huis bent. Ik vervang liever een band op tijd voor dat het gevoelig wordt voor stukjes glas, metaal splinters en doornen. Daarmee verklein ik het risico dat ik ergens in het pikke donker strand met een lekke band. Het is niet dat ik dan niet naar huis kan lopen, maar waarom lopen als je het had kunnen voorkomen??

 

Met de kabels is het net zo, de kabel knapt alleen als je het gebruikt. Stel je voor dat je rem kabel knapt als je van een bult rijdt of moet remmen omdat iemand je geen voorrang geeft. het klinkt als een grap, maar het kan gebeuren. als je rem knapt dan kan het je leven kosten als je pech hebt. Dat is wederom niet iets wat je onderweg kan repareren. Versnellingskabel knapt, zou jij 15 kilometer willen fietsen in de lichtste versnelling of een bult op moeten in de zwaarste?? is geen pretje hoor.

 

Ik geef mijn fiets daarom een Grote Beurt voor de winter er is, nieuwe banden geven me beter grip als het glad is. Kabels controleren en invetten met vaseline of kogellager vet voorkomt dat ze vast vriezen of roesten en daardoor knappen. batterijen van verlichting ook altijd even checken en vervangen, eventueel oxidatie van de contactpunten schuren( een bekeuring is al snel €45 euro, daar kan je ook preps van halen).

 

Kortom, ik betaal in het jaar tussen 20 tot 30 euro aan onderdelen, dat is niet veel hoor. Ik vervang liever een band en kabel als het MIJ uitkomt en niet wanneer het kapot gaat, want dan komt het mij NOOIT uit.

 

PS. deze dingen heb ik altijd op voorraad, omdat er altijd een kans is dat ik het eerder nodig zal hebben.

 

 

Ik heb niets tegen lopen, tenzij er een fiets beschikbaar is. maar let wel, conditie is noodzakelijk voor beide. ik kan het weten hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Ik doe 3x in de week aan kracht training, volg dit schema: http://www.stronglifts.com

Wil over een paar maanden(wanneer ik naar een andere sportschool ga) terug gaan naar 2 keer in de week kracht training en 1x in de week boksen/kickboksen/mma

 

Goed bezig!

 

Een paar belangrijke punten (komen ook in die video naar voren) die ook voor de prepper belangrijk zijn:

-Niet iedereen is genetisch zo aangelegd dat je snel groeit. Sommige mensen hebben een veel snellere spiergroei, bij de meeste verloopt dit niet zo snel. De laatste categorie doet er langer over en bereikt eerder z'n maximum dan de eerste categorie, wil je toch verder groeien dan ben je praktisch genoodzaakt om verboden dingen te doen (raad ik niet aan).

-Rust en goed eten is minstens zo belangrijk als trainen.

-Drie keer per week trainen en de rest v/d week achter een beeldscherm zitten is ook niet bevorderlijk, je kan bijv bij je werk (AH) de wasmiddelen/bier/frisdrank gaan bijvullen. Daarmee gebruik en train je meer, dan wc papier bijvullen.

-Vergeet je conditie niet. Fietsen, wandelen, joggen, hardlopen, zwemmen.

 

Zelf onlangs begonnen met joggen/hardlopen, jaren niets aan gedaan (desk-job) dus behoorlijk zwaar.

 

Edit: check ook de NL sport/bodybuild fora. Daar zitten een hoop fanatieke mensen met veel kennis/meningen op. Niet alle 'shakes' zijn onzin!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik denk dat het wel handig is als je minimaal de Kennedymars (een wandeltocht van 80 kilometer binnen 20 uur) kunt lopen. Goed kunnen sprinten kan misschien ook wel eens van pas komen.

 

Ik twijfel aan de voordelen van veel kracht. In sommige situaties kan veel kracht wel bruikbaar zijn, maar daar staat tegenover dat spiermassa veel extra calorieën verbrandt die je hard nodig hebt voor je basale lichaamsfuncties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer mijn conditie te verbeteren en op peil te houden met powerwalking. Je kan het ook lopen in verhoogd marstempo noemen of nordic walking zonder stokjes. Momenteel haal ik de 8 km per uur. Voordeel is dat je gewrichten minder belast worden dan bij hardlopen en oa daardoor minder blessures hebt. Zeker als je net als ik niet de lichtste bent.

Je bouwt redelijk snel een goede conditie op en valt er goed van af. Tijdens de training doe ik tussendoor zo'n 50 push-ups. ( de beste basisoefening om sterker te worden) In bergachtig gebied doe ik aan Nordic-walking. Daar heb je echt wat aan die stokjes. En dan niet in een tempo waarmee je hier in Nederland de gemiddelde bejaarde rond ziet sloffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Richard Friesland

Ik wil best graag een keer wat aan mijn conditie gaan doen, door te zwemmen dan train je namelijk al je spieren.

 

Als ik een ander draadje mag aanhalen die van de grijze man dan denk ik niet dat ik dikke spieren wil gaan kweken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil best graag een keer wat aan mijn conditie gaan doen, door te zwemmen dan train je namelijk al je spieren.

 

Als ik een ander draadje mag aanhalen die van de grijze man dan denk ik niet dat ik dikke spieren wil gaan kweken

 

zwemmen is inderdaad wel een ultieme combi van conditie en kracht denk ik....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loop eens een wandeltocht als test mee. Zo zie ik ieder jaar weer bij de airborne tocht binnen een 4 km gok ik mensen bij de blaren/ehbo-post...als je daar al zo snel last van hem moet je echt eelt kweken en vooral oefenen. Desnoods na het eten als je uitgebuikt bent uiteraard. Ff een 3 kwartier of uurtje een frisse neus halen...en dan ook als het vriest. Leer je direct je buurt wat beter kennen en zie je nog eens wat. Ik heb bijvoorbeeld nooit geweten dat we redelijk veel kinderspeelplaatsen hadden op korte loopafstand ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hardloop al jaren barefoots(natuur) afgewisseld met barefootschoenen(bewoonde wereld) je gebruikt veel meer spieren en pezen dan met orginele schoenen want dat maakt je voeten en benen gewoon lui,leer de goede techniek en je zult het merken.

 

Interessant, de combinatie met joggen/hardlopen dan. Lijkt me wel tricky met blik/glas/scherpe stenen. Kun je hier iets meer over vertellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het wel handig is als je minimaal de Kennedymars (een wandeltocht van 80 kilometer binnen 20 uur) kunt lopen. Goed kunnen sprinten kan misschien ook wel eens van pas komen.

 

Ik twijfel aan de voordelen van veel kracht. In sommige situaties kan veel kracht wel bruikbaar zijn, maar daar staat tegenover dat spiermassa veel extra calorieën verbrandt die je hard nodig hebt voor je basale lichaamsfuncties.

 

Als iemand meer wil weten over de kennedymars, klik hier. Kun je natuurlijk ook zelf en ongeorganiseerd doen, leuk idee voor het weekend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In al die jaren ben ik nog nooit in glas blik en andere scherpe dingen gestapt en dat komt omdat je als je op blote voeten rent/loopt je veel bewuster bent van waar je je voet neerzet dat gaat automatisch(en je creeert ook eelt).

Ook je houding gaat veranderen in de goede richting, je balans wordt rechter en je landt meer op je middenvoet/voorvoet,echte schoenen hebben een stevige demping achter in de zool dat eigenlijk gewoonweg slecht voor je is,ten eerste je balans is niet zoals het hoort, ten tweede je spieren pezen worden niet gebruikt en dus gewoon lui gemaakt vergelijk het met een arm die in gips zit.

Uiteindelijk als je het goed doet horen mensen voor je je niet aankomen,je eigen afzettingen op een houten brug niet omdat je dus op je voorvoet middenvoet landt en je balans veel rechter is stamp je niet op de grond zoals nu maar loop je zoals een luipaard dat doet sneller en geluidsstil.Op google staat best veel informatie al omdat het steeds populairder wordt,alleen 1 tip als je begint begin dan echt heel rustig want anders krijg je geheid blessures!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...