Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Jester

Welke auto voor een prepper?

Recommended Posts

Van @Stuudje ontdekt dat ik snel ben met volladen ervan, alleen is ie iets te snel vol.

 

Dus dat word zoeken naar meer ruimte. (goede smoes is de kinderwagen en andere spullen).

Maar wat voor auto ik heb geen idee, nooit echt interesse in gehad, dacht eerst dat een c1 een seat was dus dat zegt genoeg.

Ah, test gedaan? Meer ruimte, misschien net zoals enkele anderen ook doen, een aanhangertje kopen. Voordeel is dan ook dat je heel wat spullen kan opslaan in je aanhanger en je nog sneller klaar bent met inpakken.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!
Ik zou best een moderne diesel willen kopen die ook op plantaardige olie kan rijden bij de aanschaf van een andere auto.

 

meeste nieuwe diesels rijden zelfs niet meer op officiele biodiesel, laat staan plantaardige olie :(

 

jammer dat ze niet werken op het oorspronkelijk bedoelde pinda-olie, lol (tenzij je een allegie hebt en iemand voorbij rijd met zo'n ding)

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Nee, de TDI tot 2000 kan op meerdere soorten olie rijden.

Mijn TDI heeft van 300k tot 400k op zonnebloemolie gereden, bij de 500k is hij naar een nieuw baasje gegaan.

Voor dit soort motoren geen enkel probleem, de brandstofpomp kan wel gaan zweten, dit was het geval bij de golf van mijn vader bij 350k.

Mijn Passat heeft er nooit problemen mee gehad.

 

In de zomer 80% zonnebloemolie! in de winter 30% olie.

Op een warme zomerdag zou 100% ook kunnen.

Of een voorverwarmer plaatsen want de pomp kan gaan zweten bij te dikke olie.

 

Het vermogen en verbruik was het zelfde.

Bij de 400k werden de literprijzen sterk verhoogd, dus toen was het feest over.

 

De 200 en 300 tdi gebruikt een roterende inspuitpomp en is in de regel ongeschikt voor "dikkere" zonnebloemolie. Een lijn pomp is daar meer voor geschikt. Zoals mercedes 2.2 bijvoorbeeld. Leuk om te vermelden de eerste brandstof motor gebouwd door Mercedes, of was het de heer Diesel liep op iets als pinda olie

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Tegenwoordige diesels maken gebruik van commonrail inspuiting metveen apparte inspuitpomp per cilinder. Deze kan niet lopen op alteratieve olien.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Zal toch wel makkelijk zijn dat je in een tijd van nood bijna elke soort olie in je auto kan gooien om op te rijden.

Maar zal helaas met een diesel jonger dan 2000 niet gaan.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Zal toch wel makkelijk zijn dat je in een tijd van nood bijna elke soort olie in je auto kan gooien om op te rijden.

Maar zal helaas met een diesel jonger dan 2000 niet gaan.

 

Ach ja, met een auto kun je sneller evt. gevaar ontvluchten, maar ik maak me geen illusies dat ik een jaar later nog in het ding rond rij igv SHTF.

 

Als brandstof niet het probleem is, dan wel onderdelen en andere ellende. Ook moet je een behoorlijke monteur zijn om bv. een probleem met je commonrail injectie op te lossen. (Niet ondenkbaar als je op alternatieve brandstoffen rijdt) Ik denk dat het een illusie is om ervan uit te gaan dat je nog jaren met je auto kunt rondrijden in zo'n geval.

 

Omdat mijn sleutel skills niet veel verder gaan dat basis probleempjes en bv remblokjes vervangen, is voor mij een relatief jong en zuinig model het betrouwbaarst en gaat deze me het verst brengen op de liters beschikbare benzine. Verreweg de meeste moderne auto's rijden probleemloos van onderhoudsbeurt naar onderhoudsbeurt. Dat zijn echt heel wat kilometers!

 

Zoals ik al eerder zei, de meeste mensen kunnen zich niet veroorloven om speciaal voor een bugout scenario een vervoersmiddel aan te schaffen, dan is het roeien met de riemen die je hebt.

Mensen met een gezin van drie kinderen nemen geen Panda, mensen die niet veel kilometers draaien kiezen niet voor de hoge MRB van een diesel, ook kies je geen oud simpel model met carburateur, puntjes en zonder electronica als je niet zelf behoorlijk kunt sleutelen. Het hoge brandstof verbruik neem je dan voor lief of compenseer je door het ontbreken van MRB als hij veertig jaar of ouder is.

 

De Panda haalt ruim boven de 1 op 21 als je het kalm aan doet. Tank 35 liter, twee jerrycans 10 en 20 liter geeft een bereik van tussen de 1400 en 1800(best case) km's.

Met de kar van FincaInSpanje erachter moet ik nog ervaring opdoen op de lange rit. Ben daar erg benieuwd naar. Scheelt het maar een beetje of flink omdat het motortje dan toch flink moet pruttelen? Dan kan er uiteraard wel nog meer brandstof mee, tijd zal het leren. :p

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Ook voorafgaand aan een SHTF is het handig over je auto na te denken. Met de kilometers die ik maak scheelt het op maandbasis 80 euro of ik een auto rij die 1:20 doet ten opzichte van een die 1:15 doet. Da's toch bijna 1000 euro per jaar die je dan weer kan uitgeven aan prepspullen. En zoals @Raycoupe al aangeeft, met 1:20 kom je gewoon veel verder. Heb nu een 50 liter tank in de auto en volgens de boordcomputer doe ik daarmee iets meer dan 1000 kilometer. Dan ben je met een volle tank toch ineens een lekker eind uit de buurt!

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Ook een interessant artikel, vond ik, vooral wat betreft de toekomst van electrische auto's:

 

http://tinhatranch.com/8-bug-vehicle-considerations/#.VAqYnGP7Tzh

 

Cars like the Tesla have a neatly packaged 85kw/hr battery that lasts many years. Do you know what 85 kilowatt hours of lead acid batteries looks like? That is a lot of batteries. Yes, the car could not only provide transportation on a limited basis (it might take weeks to charge on a modest solar system if you completely drain it), but it can power your 12VDC lights, appliances, and if inverted back, could power 120 VAC items as well. It is a mobile battery bank, if you will.

 

Alleen moet die prijs inderdaad nog flink naar beneden...

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu 80 liter diesel in voorraad, dus in een ADPU-situatie kan ik, mits ik een volle tank heb, minstens 1800 km. weg komen (en dan reken ik 1:15). Laat dat nou toch een stukje verder zijn dan de afstand tot mijn BOL en 1;15 is een laag gemiddelde (zelfs voor mijn rijstijl).

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Ik heb nu 80 liter diesel in voorraad, dus in een ADPU-situatie kan ik, mits ik een volle tank heb, minstens 1800 km. weg komen (en dan reken ik 1:15). Laat dat nou toch een stukje verder zijn dan de afstand tot mijn BOL en 1;15 is een laag gemiddelde (zelfs voor mijn rijstijl).

 

Hier heb ik flinke diesel tank in de ground ,2 maal 225 gallon .kun je in espagna ook agro diesel koppen?ik betaal 15 $ cent per gallon,officiel mag je het niet in je auto doen als je op de openbare weg rij, maar niemand heeft ooit in mijn auto tank gekeken na de kleur van mijn diesel.frankrijk heeft ook agro diesel.

Trouwens de prefect car is general lee.

  • Leuk 1

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

@Mrsjones

 

In Spanje kun je ook agro-diesel kopen, meestal komen de boeren met hun trekkers bij de pomp aan, maar ze mogen ook een losse drum komen vullen. Alleen is het zo dat je, net als in Nederland, dit alleen mag doen met een speciale ontheffing. Natuurlijk kan ik er via mijn buren wel aankomen.

 

Maar ik zie het ook al helemaal gebeuren dat, als ik hem daar vul met 'rode diesel' ik natuurlijk gecontroleerd wordt en dan een boete moet betalen. Zul je zien dat ik dan ook in NL gecontroleerd wordt en daar óók een boete moet betalen. Ik waag het er maar niet op.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
@Mrsjones

 

In Spanje kun je ook agro-diesel kopen, meestal komen de boeren met hun trekkers bij de pomp aan, maar ze mogen ook een losse drum komen vullen. Alleen is het zo dat je, net als in Nederland, dit alleen mag doen met een speciale ontheffing. Natuurlijk kan ik er via mijn buren wel aankomen.

 

Maar ik zie het ook al helemaal gebeuren dat, als ik hem daar vul met 'rode diesel' ik natuurlijk gecontroleerd wordt en dan een boete moet betalen. Zul je zien dat ik dan ook in NL gecontroleerd wordt en daar óók een boete moet betalen. Ik waag het er maar niet op.

 

Idd uitkijken daarmee, want de boetes zijn extreem aangezien ze er vanuit gaan dat het niet je eerste tankje rode diesel is.

Dit wordt door de wet niet als simpele overtreding gezien maar komt de douane ook nog bij kijken omdat je accijnzen ontloopt.

 

Aangezien in NL regelmatig 'Totaal' controles worden gehouden, waarbij dus echt alles gecontroleerd wordt inclusief openstaande boetes en belastingen is de pakkans best reeel.

Hier bij de grens met Duitsland op de A37 is het regelmatig en vooral op vrijdag raak. Zie ik de reeds aanwezige borden 70km/h weer in de rijrichting gedraaid, neem ik een afslag eerder.

Niet zozeer omdat er bij mij iets te vinden is, maar je bent zo een uurtje later thuis.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Zou ik ook doen. Het vliegveld. een vliegveld. Heb mijn PPL. dus ga ik liever een cessna jatten of iets ergens. Verder heb ik zelf een Volvo 440 1.7 Turbo...niet zuinig maar snel weg ben ik wel...naar het vliegveld.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel eens gedacht een oude SRV elektra wagen te kopen en dan allemaal goede zonnepanelen er op te zetten, goed wat accu's, en om te bouwen als camper, en rijden maar met alles aan boord, en minimale kosten.

Als je je een tijdje wil zetelen zijn er aardig wat bedrijven die wel willen profiteren van je stroom opbrengst, dus een gratis sta plek.

 

We hebben een T3-campertje gehad hebben in zestien jaar er 8 Ton mee gereden, koop je een 4x4 moet je een zien op het internet wat je daar mee kan doen.

 

Uit nood hebben we nu een T5-campertje, 40.000 Km

 

Gr,

J.J

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat een SRV-wagen veel te groot is (die bij ons was iets van 10 meter lang of zo).

image-4214169.jpg

 

Dan kun je, denk ik, beter op zoek gaan naar zo'n Engelse melkkar. :)

Dairy_Crest_milk_float_(modified).jpg

 

Groeten,

 

QF

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Mijn vader heeft n jaar of 15 geleden n oude ptt wagen (renault master, verlengd) omgebouwd tot camper en daar hebben wij, als gezin met 4 kids, jarenlang mee door europa getrokken in de vakanties!

Oude schoolbus was zn volgende project geworden als ie geen hernia's had gekregen. Je moet wel aan n paar eisen voldoen als je n ombouw project wilt laten keuren als camper, maar iets wat van buitenaf niet op n camper lijkt is wel veiliger natuurlijk. Alleen de 30+ generatie zal een srv wagen wel linken aan voedsel... (Supermarkt op wielen in tijdens van rondvliegende poep...)

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Gast ghostwhiper

@eva1986 hier in de buurt rijdt nog steeds een Srv wagen rond en daar is de jeugd ook wel mee bekend ;)

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Hier ook, maar de 95% van de nederlanders ziet m nooit meer. Je moet al ver van n supermarkt afwonen wil hij nog rondrijden! (Onze gaat ook stoppen btw...)

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Ik heb wel eens gedacht een oude SRV elektra wagen te kopen en dan allemaal goede zonnepanelen er op te zetten, goed wat accu's, en om te bouwen als camper, en rijden maar met alles aan boord, en minimale kosten.

Als je je een tijdje wil zetelen zijn er aardig wat bedrijven die wel willen profiteren van je stroom opbrengst, dus een gratis sta plek.

 

We hebben een T3-campertje gehad hebben in zestien jaar er 8 Ton mee gereden, koop je een 4x4 moet je een zien op het internet wat je daar mee kan doen.

 

Uit nood hebben we nu een T5-campertje, 40.000 Km

 

Gr,

J.J

 

Als je aan de electro SRV wagen gaat bereken dan even het motorvermogen en de opbrengst van zonnepanelen onder een niet perfecte hoek bij ~4 uur zon op een dag..... valt tegen denk ik

als je een diesel gen plaatst kan het misschien wel weer uit :p

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...