Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Man-kung 80LB mini aluminium kruisboogpistool


Harmen Stap

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 71
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

MODBREAK:

Voor een ieder die hier reageert en/of al gereageerd heeft, gelieve alvorens te posten de forumregels aangaande wapens e.d te lezen(zie hieronder.

Het zou zonde zijn als we een op zich nette review moeten gaan verwijderen omdat er toch weer over het toebrengen van letsel/verdedigen/aanvallen gesproken wordt.

Gaarne dus uw post nogmaals goed doorlezen, waar nodig aanpassen, dan wel aan mij als mod het verzoek richten om de post aan te passen! @XytraS @CMFC1988 @Gamble @12gauge @prepass @Vladimir @Harmen Stap @Ronin Kogaratsu @odessa1944 @Simurgh @CrossbowClan @hhpp

 

http://preppers.nl/forum/threads/12-Forum-regels

Wapens

Preppers.nl wil met een positieve instelling preppers en andere geinteresseerden in zelfvoorzienendheid en zelfredzaamheid een virtuele ontmoetingsplaats bieden. We menen dat het belang van preppers niet gediend is, met discussies over het gebruik van (vuur)wapens, of andere voorwerpen, waarvan gezien de manier waarop daarover gediscussieerd wordt kan worden aangenomen, dat ze bestemd zijn om letsel aan personen toe te brengen. Die discussies staan we niet toe.

We vragen u nadrukkelijk om ons te willen begrijpen en niet naar een maas te zoeken in een stukje regelgeving op dit forum, dat moeilijk waterdicht te krijgen is. Praten over het omhakken van een boom met een bijl, ja! Discussies over hoe je een bijl kunt gebruiken om het hoofd van een plunderaar in tweeen te klieven, nee! Niet omdat wij zeikerige softies zijn, maar omdat de buitenwereld ook meeleest en dit soort posts ongewenst jezelf en andere preppers in een negatief daglicht kunnen stellen. Het internet biedt genoeg andere fora waar wel over deze onderwerpen kan worden gesproken.

 

Toevoeging over wapen discussie op Preppers.nl

 

Het “Wapen dillema”…

 

Op preppers praten we niet over wapens.

 

Oh, we hebben het wel gedaan hoor! Er was zelfs een heel subforum voor! Het “wapengekletter” was er niet van de lucht. Wegens aanhoudende klachten hebben we besloten dat subforum te sluiten.

 

Het probleem is het volgende:

 

Gevoed door de, voornamelijk Amerikaanse media en de vele YouTube filmpjes op internet, worden preppers vooral geassocieerd met “triggerhappy” nationalisten/niet-nationalisten die meer kogels hebben dan voedsel. Dat beeld willen wij als Nederlandse en Belgische preppers niet over ons heen roepen. Natuurlijk is veiligheid en beschermen van lijf en leden een onderdeel van veel overwegingen van preppers. Je hebt per slot van rekening jaren je best gedaan om je enigszins voor te bereiden op een noodgeval, en dan zou een of andere onverlaat je spulletjes die je zo nauwlettend hebt vergaard meenemen bij de eerste de beste ramp! Die kans bestaat en je wil dat voorkomen. Hoe je dat doet moet je zelf weten. Er zijn genoeg bronnen op internet beschikbaar om daar over te praten, ook prepper gerelateerde sites, maar op preppers.nl is daar wegens Nederlandse wetgeving geen plaats voor.

 

“Waarom praten we dan niet over andere wapens dan enkel vuurwapens op preppers.nl?”

 

Welnu, het is VERBODEN volgens de wet voor burgers om wapens voorhanden te hebben met de intentie om ze in te zetten om anderen te schaden. U mag ze enkel hebben voor de jacht of het beoefenen van schietsport en u dient in het bezit te zijn van een verlof tot het voorhanden hebben van een vuurwapen. Ook voor het houden van niet-registratieplichtige wapens is het verboden om ze in te zetten tegen andere individuen.

 

“Maar we kunnen er toch over praten?”. Ja, dat kan, maar niet hier.

 

“Maar als het chaos is en er geen overheid meer is, of een TEOTWAWKI, dan gelden die wetten toch niet meer? Enkel “het recht van de sterkste”?”. Dat kan wel zo zijn, maar du moment dat we dit typen, zijn er wel degelijk wetten, en die overtreden we niet.

 

Overigens zijn wij van mening dat wanneer u als prepper over (vuur)wapens beschikt, het in het kader van uw eigen veiligheid en OPSEC beter is om dit voor uzelf te houden.

 

Heeft u verder nog vragen, klachten, opmerkingen of behoefte aan een discussie over het al dan niet hebben over wapens op het forum van preppers.nl, dan kunt u een tergend lange e-mail sturen aan: support (at) preppers.nl Wij lezen hem niet, maar u bent het tenminste kwijt!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus een maas in de wet als we het alleen over sport gebruik hebben. Ok, beter! Ik hoef niet zo nodig te lezen hoe een ander rambo activiteiten ontplooid als shtf.

 

Is het overigens niets voor de prepshop om kruisbogen en dergelijke op te nemen in haar bestand @Simurgh ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@XytraS. een pellet in je arm geeft loodvergiftiging ook niet het meest mooie ;)

Is zeker een niet onbelangrijk probleem lol, maar ik had het eerder op korte termijn, van een pellet in je arm heb je tijdens het daaropvolgende gevecht wss minder last, dan van een pijl die uit je arm steekt (en waar je ergens mee kunt tegenaan stoten of door je tegenstander kan worden vast gepakt). Beiden zijn uiteraard te vermijden :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst: Onthoud dat 80lb meer is dan een gemiddelde handboog. Volgens mij zijn de meeste jachthandbogen minimaal 75lb (?). Dan moet ik wel toevoegen dat er aardig wat energie verloren gaat door de wrijven tussen pees en loop, maar dan nog...

 

75lb voor een handboog is al redelijk zwaar. Ga je naar compound handbogen dan kan je perfect met 50-60 pond hetzelfde penetratieresultaat bekomen van een 80 tot 100 lbs kruisboog (recurve), ga je naar een compound kruisboog wordt het een heel ander verhaal...

 

Het trek of lanceer gewicht van zowel een kruisboog als van een handboog is maar een richtlijn. Beide zijn gevoelig voor temperatuur en vocht.

 

Ook hangt het af van het projectiel. De snelheid dat wordt meegegeven is meestal van de testpijlen. Ga je zwaarder of dikker heb je minder snelheid maar meer stopkracht. Ga je dunner heb je meer snelheid en mogelijkheid tot diepere penetratie maar ga je te dun dan schiet je je pijlen krom of stuk. Een andere factor is de vorm van de punt.. Bij pijlen van een handboog heb je nog een extra factor betreft de veren (hoe groter hoe trager maar stabielere vlucht)

 

Alles draait om een goede balans te vinden die voor de gebruiker optimaal is om repetitief goede resultaten te halen.. Een voorbeeld: een kennis van me schiet met aangepaste handboogpijlen via zijn aangepaste kruisboog op 60 meter raak op schijven van 10cm diameter. Waar hij met de kleine originele daartoe bestemde pijltjes nog niet in de buurt komt.

 

Mijn ervaring met zo'n kleine bruisboog: Leuk en misschien handig voor korte afstanden maar imo niet accuraat genoeg om meer dan 20 meter ver mee te schieten. (maar had je al aangegeven in je review)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist omdat ik het als een wapen beschouw, in tegenstelling tot andere mensen hier, zal het niet zo snel mis gaan. Kijk: jij verwacht misschien dat de safety een keer blokkeert. Ik niet. Maar ik behandel het wapen wel als of dat elk moment kan gebeuren. En dat is belangrijker. Je zult mij nooit met een geladen wapen langs mijn been of hand zijn zwaaien. Sterker nog: ik laad dat ding pas als ik de boog van mij af heb, en dus op het doel mik. Daar voor nog niet. En wat ik bedoelde met dat verkoop gedeelte: als ik een keer gewond zou raken door een fout die niet aan mij lag, bijvoorbeeld doordat de safety het niet deed, dan is er een grote kans dat ik in een rechtszaak tegen V-Nix zou winnen. Daarom moeten ze er voor zorgen dat zo'n wapen aan bepaalde regeltjes en eisen voldoet. Dat bedoelde ik. Niks meer. Niks minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

. En wat ik bedoelde met dat verkoop gedeelte: als ik een keer gewond zou raken door een fout die niet aan mij lag, bijvoorbeeld doordat de safety het niet deed, dan is er een grote kans dat ik in een rechtszaak tegen V-Nix zou winnen. Daarom moeten ze er voor zorgen dat zo'n wapen aan bepaalde regeltjes en eisen voldoet. Dat bedoelde ik. Niks meer. Niks minder.

 

Elk toestel kan falen, hetzij door een fabricatiefout of slijtage, is er garantie op dan zal je misschien een nieuwe krijgen indien het een fabricatiefout is en in een rechtszaak de eventuele gemaakte medische kosten qua opleg die de ziekteverzekering niet dekt zal misschien nog lukken maar een schadevergoeding ga je zeker niet krijgen en zeker niet als het door slijtage is.

Een bijkomend gegeven qua verzekeringen: in vele gevallen krijgen studenten en werkzoekenden geen vervangingsinkomen, indien het 'ongeluk' in de periode van dat statuut heeft plaatsgevonden, ook al zal dat letsel de rest van het leven een beperking met zich meebrengen. Dus kijk zeker je verzekeringspapieren eens na en laat indien mogelijk dit aanpassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De man kung boog 175 ponder heb ik regelmatig terug zien komen, dan was er een staalkabel geknapt bij het comppound mechanisme. Gelukkig geen gewonden gehad, maar het zal je maar gebeuren dat je er naast staat. En een staalkabel die onder spanning staat die knapt, en je krijgt hem in je gezicht daar wordt zoals Rob Geus het zou zeggen niet vrolijk van ;) Dat was het geval bij de voorloper van deze http://www.v-nix.nl/man-kung-175lb-compound-kruisboog

 

Maar V - Nix heeft al ook al meerdere keren op hun donder gehad van een aantal leveranciers, maar tot op het heden hebben ze daar nog niks van aangetrokken. Totdat Mikx zegt en nu is het genoeg, en dan valt : Maglite, Man Kung, Gerber & Bear Grylls weg voor hun ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De man kung boog 175 ponder heb ik regelmatig terug zien komen, dan was er een staalkabel geknapt bij het comppound mechanisme. Gelukkig geen gewonden gehad, maar het zal je maar gebeuren dat je er naast staat. En een staalkabel die onder spanning staat die knapt, en je krijgt hem in je gezicht daar wordt zoals Rob Geus het zou zeggen niet vrolijk van ;) Dat was het geval bij de voorloper van deze http://www.v-nix.nl/man-kung-175lb-compound-kruisboog

 

Maar V - Nix heeft al ook al meerdere keren op hun donder gehad van een aantal leveranciers, maar tot op het heden hebben ze daar nog niks van aangetrokken. Totdat Mikx zegt en nu is het genoeg, en dan valt : Maglite, Man Kung, Gerber & Bear Grylls weg voor hun ;)

 

Ik begrijp je post niet helemaal... Wat bedoel je met: "De man kung boog 175 ponder heb ik regelmatig terug zien komen"? En bedoel je met staalkabel de pees, want voor zo ver ik weet is dat geen staal.

 

Misschien heb ik iets gemist, want ik snap er vrij weinig van...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies zoals ik het zeg :

 

Werkte in een leger dump waar wij deze bogen ook allemaal hadden, en sommige voorlopers van die terug kwamen. En die werkte op 1 pees en 2 staalkabels, en 1 van die 2 staalkabel klapte er wel eens van af. En dan stuurde je het afneembare deel, de boog zelf dus op en kreeg je een nieuwe kop ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp je post niet helemaal... Wat bedoel je met: "De man kung boog 175 ponder heb ik regelmatig terug zien komen"? En bedoel je met staalkabel de pees, want voor zo ver ik weet is dat geen staal.

 

Misschien heb ik iets gemist, want ik snap er vrij weinig van...

 

Edited vanwege té flauwe opmerking.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies zoals ik het zeg :

 

Werkte in een leger dump waar wij deze bogen ook allemaal hadden, en sommige voorlopers van die terug kwamen. En die werkte op 1 pees en 2 staalkabels, en 1 van die 2 staalkabel klapte er wel eens van af. En dan stuurde je het afneembare deel, de boog zelf dus op en kreeg je een nieuwe kop ;)

 

Ik snap het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...