Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Gratis/DIY] Brandstof voor de kachel (papier briketten)


prepperpappa

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 126
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

mischien een stomme vraag maar hoe krijg je ze dan weer uit het blik

 

UPDATE: Ik heb het iets aangepast.

Ik heb de onderkant van het blikje eraf gehaald en dit vervangen door zo'n plastic dekseltje die je gratis krijgt bij kattevoer. De kattenbezitters weten wat ik bedoel.

Nu kan je de inhoud er gewoon uitdrukken ipv eruit klappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een euro of 17 heb je dit: briquette-maker.JPG.1794865d36d67f7f04a6c2c56dc7de3d.jpg Heb er zelf geen ervaring mee.

 

Ik heb het sinds een tijdje in gebruik.

Voordelen: handig formaat briketjes, brand goed, recycling van papier.

Min puntjes: met huidig weer drogen de briketten langzaam, de bodem van de pers buigt bij grote kracht door (opgelossing: zet de pers klem in een workmate), het maken van de briketjes is wel een kliederzooi....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het sinds een tijdje in gebruik.

Voordelen: handig formaat briketjes, brand goed, recycling van papier.

Min puntjes: met huidig weer drogen de briketten langzaam, de bodem van de pers buigt bij grote kracht door (opgelossing: zet de pers klem in een workmate), het maken van de briketjes is wel een kliederzooi....

 

Ik heb ergens een filmpje gezien over het gebruik van deze pers, idd, wat ik zag één grote kliederzooi, onhandig het geprus met dit kleine ding op de grond en het duurt veel te lang. Ik zou gaan voor een vergiet, volproppen met natte krantensnippers en uitpersen door met de onderkant van een schaal erop te drukken.:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

Ik heb in het verleden wel eens zitten denken over een pers voor blikjes ed. Wilde het ding alleen wat steviger maken dan die brikettenpers waar het hier over gaat . Ik ben namelijk wel benieuwd hoe lang dit ding heel blijft .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik heb in het verleden wel eens zitten denken over een pers voor blikjes ed. Wilde het ding alleen wat steviger maken dan die brikettenpers waar het hier over gaat . Ik ben namelijk wel benieuwd hoe lang dit ding heel blijft .

 

Slap ding.

 

Hier het echte werk:

 

 

Combineer met Holey Rocket Stove:

 

 

 

 

 

 

Timmeren en kleien maar. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan je het papier vervangen door zaagsel, dat is maar een paar euro per kilo en lijkt me makkelijk te verwerken. Kaarsvet er door heen is ook een goed idee.

 

kaarsvet door je briquette is geen goed idee daar gaat je haard van kapot .

Ik pers ze met zaagsel en ja werkt goed heb verschillende manieren gedaan:

* stroken kranten nat maken en in het geheel persen ....... nee was niets

* versnipperaar papier ( kleine stukjes ) goed nat maken ( 3 uurtjes in het water laten liggen ) werkt.......... Goed

* Versnippert papier met zaagsel geperst met 20 ton potkrik ....... werkt erg goed

* Bladeren takjes en papier geperst .... werkt iets korter maar ook zeker goed

mijn houtkachel is ook gelijk mijn CV dus vind het een erg goede oplossing.

zit dicht bij het bos dus bladeren genoeg alleen droogt het iets langer als er papier door zit

tussen 3 a 4 weken dan zijn ze helemaal goed droog ( kan sneller maar dan moet die ruimte ook verwarmd worden.)

ben nu een pers aan het maken waar 9 briquetten in een keer gaan en met een 20 tons potkrik moet dat lukken ( heb alleen niet zo veel ruimte meer op het moment hahaha)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

@prepperpappa Ik heb hier ook mee geëxperimenteerd. Ik gebruik voor het persen een ouderwetse kaaspers. zoiets als dit --> http://www.beesnstuff.nl/?p=262

Werkt prima, een gewicht aan de hefboom hangen, 2 dagen laten staan, eruit halen en laten drogen.

 

(heb deze topic niet helemaal doorgelezen, dus weet niet of iemand anders dit al had geprobeerd) :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slap ding.

 

Hier het echte werk:

 

 

Combineer met Holey Rocket Stove:

 

 

 

 

 

 

Timmeren en kleien maar. :cool:

 

@Heksenboot,

Oke, das echt leuk om te maken !

Paar vragen (mijn engels is niet zo goed :o) Wat voor spul doen ze door de klei ?

Hoe word de rocket stove gebakken ? Toevallig heb ik een kleioven, dus die zou ik kunnen gebruiken ?

Of bak je dat gewoon in een kuil in de grond ? met vuur natuurlijk :) Of bak je 'm hard door gebruik ?

 

Groetjes Andrea

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot,

Oke, das echt leuk om te maken !

Paar vragen (mijn engels is niet zo goed :o) Wat voor spul doen ze door de klei ?

Hoe word de rocket stove gebakken ? Toevallig heb ik een kleioven, dus die zou ik kunnen gebruiken ?

Of bak je dat gewoon in een kuil in de grond ? met vuur natuurlijk :) Of bak je 'm hard door gebruik ?

 

Groetjes Andrea

 

Hoi Dree, sorry dat ik niet zo snel reageerde, ik had het even druk thuis.

 

Door de klei vermeng je zaagsel. Als hij af is laat je hem drogen. Dan stook je hem voorzichtig op, met een klein vuurtje. Daar bak je de klei mee, dus je hebt geen andere oven nodig. Het zaagsel in je mengsel verkoolt laat allemaal kleine, holle ruimtes in de klei ontstaan. Daardoor wordt de klei meer warmte-isolerend en dat bevordert het Rocket Stove effect. De hitte van het vuur blijft dan meer binnen, zodat de verbranding van het hout vollediger wordt. Minder brandstof nodig en minder rook.

 

Eigenlijk we een leuk project voor ons kampeer-avontuur in mei he? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik pers sinds een paar weken ook mijn eigen briketten. gewoon een dikke pvcbuis vol gaten, en een ijzeren tafelpoot die er precies inpast, en een lange balk voor hefboom.

 

erg simpel, maar super goede briketten.

 

ik gebruik karton, kranten, folders en bladeren zaagsel takjes enz.

 

gewoon samen in een grote weckpan, weekje laten staan flink roeren en persen maar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dree, sorry dat ik niet zo snel reageerde, ik had het even druk thuis.

 

Door de klei vermeng je zaagsel. Als hij af is laat je hem drogen. Dan stook je hem voorzichtig op, met een klein vuurtje. Daar bak je de klei mee, dus je hebt geen andere oven nodig. Het zaagsel in je mengsel verkoolt laat allemaal kleine, holle ruimtes in de klei ontstaan. Daardoor wordt de klei meer warmte-isolerend en dat bevordert het Rocket Stove effect. De hitte van het vuur blijft dan meer binnen, zodat de verbranding van het hout vollediger wordt. Minder brandstof nodig en minder rook.

 

Eigenlijk we een leuk project voor ons kampeer-avontuur in mei he? :)

 

Oke, dank voor je antwoord, dan heb ik alle ingrediënten hier wel, dus ik kan aan de slag :)

Bedankt ook voor je uitleg, nu snap ik tenminste waarom ze met een mengsel werken.

 

Ja, eventueel ook leuk voor Sheltercamping, om te maken.

Maar de rocketstove moet ook nog drogen, misschien moeilijk voor iedereen om het dan mee naar huis te vervoeren ?

 

Hoelang moet de rocketstove eigenlijk drogen vooraleer je m zachtjes kan stoken ?

Is er een minimum dikte aan de buitenrand, of maar gewoon een vette 2cm ?

 

Groetjes Dree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik pers sinds een paar weken ook mijn eigen briketten. gewoon een dikke pvcbuis vol gaten, en een ijzeren tafelpoot die er precies inpast, en een lange balk voor hefboom.

 

erg simpel, maar super goede briketten.

 

ik gebruik karton, kranten, folders en bladeren zaagsel takjes enz.

 

gewoon samen in een grote weckpan, weekje laten staan flink roeren en persen maar

 

Dat ga ik ook proberen, bij jou lukt het dus goed, leuk om te horen.

Eerst ga ik die rocketstove maken, en dan de briketten, die er dan in passen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Oke, dank voor je antwoord, dan heb ik alle ingrediënten hier wel, dus ik kan aan de slag :)

Bedankt ook voor je uitleg, nu snap ik tenminste waarom ze met een mengsel werken.

 

Ja, eventueel ook leuk voor Sheltercamping, om te maken.

Maar de rocketstove moet ook nog drogen, misschien moeilijk voor iedereen om het dan mee naar huis te vervoeren ?

 

Hoelang moet de rocketstove eigenlijk drogen vooraleer je m zachtjes kan stoken ?

Is er een minimum dikte aan de buitenrand, of maar gewoon een vette 2cm ?

 

Groetjes Dree

 

Sja, ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar 4 cm minimaal lijkt me wel goed, want dan heb je een betere isolatie.

Heb jij ervaring met klei drogen? Ik niet, maar als we ze in de volle zon zetten zal het wel hard gaan toch? En rond een kampvuur 's avonds.

Doet me eraan denken, dat we nog een programmering moeten maken, want @Jager heeft het veel te druk, dus doe ik het zelf. Dan zetten we dit bovenaan het programma. Waar halen we klei?

Ja, iedereen die er een gaat maken, moet zelf even inschatten hoeveel ruimte er nog in hun auto is. De dozen voedsel zijn leeg, dus dat moet lukken. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...