Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Gratis/DIY] Brandstof voor de kachel (papier briketten)


prepperpappa

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 126
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Sja, ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar 4 cm minimaal lijkt me wel goed, want dan heb je een betere isolatie.

Heb jij ervaring met klei drogen? Ik niet, maar als we ze in de volle zon zetten zal het wel hard gaan toch? En rond een kampvuur 's avonds.

Doet me eraan denken, dat we nog een programmering moeten maken, want @Jager heeft het veel te druk, dus doe ik het zelf. Dan zetten we dit bovenaan het programma. Waar halen we klei?

Ja, iedereen die er een gaat maken, moet zelf even inschatten hoeveel ruimte er nog in hun auto is. De dozen voedsel zijn leeg, dus dat moet lukken. :D

Over het algemeen hoef je in Nederland niet diep te graven om op klei te stuiten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Zo, dank zij mijn medepreppers heb ik nu mijn super goedkope buitenkeuken gevonden, ga ik van de week mee aan de slag, jullie horen er nog van :)

 

Groetjes Amazing Dree

 

Nu, ik heb dat ding (paar posts geleden) gebouwd, heb er een leuk filmpje van, in actie, maar krijg het niet opgeladen, helaas.

Bij min 1 de fik erin, en water tegenaan het kookpunt gehad, niet helemaal, noord-oosten wind blies erop, dus of dat het is ?

 

Neem 'm mee naar Shelter-camping, als we (Charlie en ik) , tijd hebben bouwen we er een buitenkeukentje rond :)

 

Ook begonnen met briketten persen, hele zondag kranten gescheurd (wat een heidens karwei zeg, bijna de blaren op mijn duim :rolleyes:).

Ook geshedderd papier van mijn werk meegenomen, en nu heb ik al 28 briketten, alleen......... met dit weer drogen die krengen dus voor geen meter :(

Heb ze maar op de verwarming gelegd (brand toch, in deze super, super, super superlange winter, en ons hout is ook op).

Positief geluid van een kindje wat ik sprak: het is bijna kerst, hahahahahahahahhaah, ja zou zomaar kunnen qua weerbeeld.

 

Dus hopelijk gaat dat wel goed, en wanneer het eindelijk droog en warm word, kunnen ze weer buiten drogen.

Tot zoverre, groetjes Amazing Dree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Leuk, @Amazing Dree.

Valt niet mee he, zomaar een Rocket Stove van stenen. De isolatie is erg belangrijk, maar ook de verhouding tussen de lange en de korte kant van de "L"-vorm.

Ga je nog kleien, met zaagsel en klei?

 

Ik had ook zo'n positief geluid van een oud vrouwtje bij de lidl. Nog maar wat zaadjes kopen, dacht ik, toen ze zei: "Laat maar meneer, het wordt toch nooit meer zomer...". :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
grappig in het leger noemden we dit commando oventjes.. zelfde principe, gat schuin in de grond, opening maken vertikaal, daar je pan op en vuur in het gat

 

Dat heet ook wel een Dakota Firepit.

 

https://www.google.nl/search?q=Dakota+Firepit&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&aq=f&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=qP5JUcV754zTBfPsgfAK&biw=1123&bih=522&sei=q_5JUcK7POek0QX_hIGABg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk, @Amazing Dree.

Valt niet mee he, zomaar een Rocket Stove van stenen. De isolatie is erg belangrijk, maar ook de verhouding tussen de lange en de korte kant van de "L"-vorm.

Ga je nog kleien, met zaagsel en klei?

 

Ik had ook zo'n positief geluid van een oud vrouwtje bij de lidl. Nog maar wat zaadjes kopen, dacht ik, toen ze zei: "Laat maar meneer, het wordt toch nooit meer zomer...". :D

 

Ja, wil ik ook nog maken, maar Charlie had al zijn zaagsel (niet uit zijn hoofd :)) al naar de stort gebracht overlaatst, dus dat is balen.

Ik wist niet hoe handig dat eigenlijk is, voor een rocketstove te kleien, maar ook om toe te voegen aan de briketten.

Dus nu heb ik m opgejut om zoveel mogelijk te zagen, dat is natuurlijk normaal mijn ding :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ja, wil ik ook nog maken, maar Charlie had al zijn zaagsel (niet uit zijn hoofd :)) al naar de stort gebracht overlaatst, dus dat is balen.

Ik wist niet hoe handig dat eigenlijk is, voor een rocketstove te kleien, maar ook om toe te voegen aan de briketten.

Dus nu heb ik m opgejut om zoveel mogelijk te zagen, dat is natuurlijk normaal mijn ding :cool:

 

Hahaha, :D, lachen die Zeeuwse Humor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vervolg op de briketten, maar nog wel steeds zonder zaagsel :D

 

Na een paar weken papier gescheurd, en verzameld op mijn werk uit de shredder, dus papier geroerd, gestampt, enz.

 

Met bijna afgevroren klauwen, in deze lange winter, lekker papier buiten in de pers gepropt, en laten drogen.

Nou ja, drogen, buiten dus niet, binnen maar op de verwarming gelegd, die moest toch branden, helaas.

 

Hier het resultaat:

 

DSCF2876.jpg.b636c97733cbda8ccd45ad959a2f829b.jpg

DSCF2877.jpg.f9c7ed3026dc21f925da7ac1140dd3d5.jpg

DSCF2878.jpg.4d0ebade723d4b96687531866345186b.jpg

 

Ze liggen nu een uur in de haard, en zijn inmiddels wel ver weg, dus ja, het is de moeite waard, wel veel en koud werk in de winter,

maar ja, ik kon niet wachten, om het uit te proberen.

 

De papierton is nu bevroren, dus nog effe wachten met de volgende lading persen, zucht.

We gaan verdorie de zomertijd in, en er ligt nog sneeuw, tis wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dree uw rockets stove ziet er goed uit . Maar toen ik vroeger papier briketten maakte moesten die min. 6 maand drogen . Wij gebruikten enkel kranten papier en heel soms stof van kolen ( geen bloem rode of savooi kolen ) maar echt kool gruis . Al de rest dat je er in vermengd verzwakt de binding van de briket . En dan krijg je een zooi in uw stapel hok . Als je nog meer vragen hebt ik hoor het wel .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dree uw rockets stove ziet er goed uit . Maar toen ik vroeger papier briketten maakte moesten die min. 6 maand drogen . Wij gebruikten enkel kranten papier en heel soms stof van kolen ( geen bloem rode of savooi kolen ) maar echt kool gruis . Al de rest dat je er in vermengd verzwakt de binding van de briket . En dan krijg je een zooi in uw stapel hok . Als je nog meer vragen hebt ik hoor het wel .

 

Geert

 

Dank je Geert.

 

Dus dan zou houtzaagsel ook niet zo goed werken dan ? Dacht dat ik dat ergens gelezen had ?

Hoe zou ik dan aan kolengruis moeten komen ?

 

Wat betreft dat krantenpapier, dat snap ik, dat verpulpt ook makkelijker dan dat witte papier.

Ik hoor natuurlijk heel graag je tips, dank je wel daarvoor :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Yeah, mooie foto's en bezigheden @Amazing Dree.

Briketten zien er perfect uit.

Rocket Stove kan beter denk ik. Het zit in de verhouding tussen de Hoogte en Lengte van de aanvoerbuis. Ik heb ook met stenen stapelen geëxperimenteerd.

En wat gelezen en video's gekeken.

 

Dit is de verhouding, die ik vond:

 

The heat riser should be a minimum of 2x the burn tunnel length, 3x is better

 

Download deze even van Aprovecho site:

 

Design Principles for Wood Burning Cook Stoves

 

http://www.aprovecho.org/lab/pubs/rl/stove-design/category/1

 

De site is zelf ook erg leerzaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Geert.

 

Dus dan zou houtzaagsel ook niet zo goed werken dan ? Dacht dat ik dat ergens gelezen had ?

Hoe zou ik dan aan kolengruis moeten komen ?

 

Wat betreft dat krantenpapier, dat snap ik, dat verpulpt ook makkelijker dan dat witte papier.

Ik hoor natuurlijk heel graag je tips, dank je wel daarvoor :)

 

Wit papier voorbeeld uit de kopieer machine zal ook nog lukken maar het moet langer weken . Met zaagsel geen vet hout gebruiken zoals RNG of DEN dat werkt tegen op uw week water olie en water zijn geen goede vrienden . Je ziet al na enkele dagen na het persen of uw briket gaat samen blijven of niet . Zo niet dan moet je uw mengsel aanpassen . We hebben ook nog eens gehad dat we een 1000 liter vat hadden met brei die niet wilde samen blijven na het persen . Dan deden we er behang lijm bij of hout lijm die eens bevroren was of compactere die te oud was of ver over datum was als bindings middel . Kool stof haalde we uit het oud trein station bij ons of bij een kolen handelaar als hij zijn loods had op gekuist . Je bent er de hele tijd mee bezig ja dat is preppen

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yeah, mooie foto's en bezigheden @Amazing Dree.

Briketten zien er perfect uit.

Rocket Stove kan beter denk ik. Het zit in de verhouding tussen de Hoogte en Lengte van de aanvoerbuis. Ik heb ook met stenen stapelen geëxperimenteerd.

En wat gelezen en video's gekeken.

 

Dit is de verhouding, die ik vond:

 

The heat riser should be a minimum of 2x the burn tunnel length, 3x is better

 

Download deze even van Aprovecho site:

 

Design Principles for Wood Burning Cook Stoves

 

http://www.aprovecho.org/lab/pubs/rl/stove-design/category/1

 

De site is zelf ook erg leerzaam.

 

Dank je !

Ja, een en ander kan misschien nog wel verbeterd :),

Keek even op je link, zal er me nog eens in verdiepen, als ik wat meer tijd heb. Tis weer allemaal in het engels, dat lees ik wat trager als nederlands :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wit papier voorbeeld uit de kopieer machine zal ook nog lukken maar het moet langer weken . Met zaagsel geen vet hout gebruiken zoals RNG of DEN dat werkt tegen op uw week water olie en water zijn geen goede vrienden . Je ziet al na enkele dagen na het persen of uw briket gaat samen blijven of niet . Zo niet dan moet je uw mengsel aanpassen . We hebben ook nog eens gehad dat we een 1000 liter vat hadden met brei die niet wilde samen blijven na het persen . Dan deden we er behang lijm bij of hout lijm die eens bevroren was of compactere die te oud was of ver over datum was als bindings middel . Kool stof haalde we uit het oud trein station bij ons of bij een kolen handelaar als hij zijn loods had op gekuist . Je bent er de hele tijd mee bezig ja dat is preppen

 

Geert

 

Wederom bedankt voor je tips.

Zal eens kijken of er hier nog ergens een kolenhandelaar zit, een treinstation hebben we niet eens in de buurt, ja, in Gent :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, @Amazing Dree, ik weet het en het is nogal technisch, maar toch ook met plaatjes en veel goede tips, dus de moeite waard. Rustig aan en gewoon blijven bouwen.

Lachen trouwens, verrijdbaar. :D

 

Ja, geinig he, op de plank was trouwens helemaal niets van brandplekken te zien, tis een verhuisplank, en die had Charlie pas nodig, zodoende zagen we dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ja, geinig he, op de plank was trouwens helemaal niets van brandplekken te zien, tis een verhuisplank, en die had Charlie pas nodig, zodoende zagen we dat.

 

Geniaal! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...