Ga naar inhoud
GENEGEERD

De bloempotkachel. Superefficiënt verwarmen van kleine ruimten


Aanbevolen berichten

Gast gerbewoner

Kan het zo zijn dat een deel van de energie die het waxinelichtje geeft gaat zitten in het opwarmen van de bloempot? Deze energie komt niet direct in de ruimte die je wilt verwarmen. Als het waxinelichtje uitgaat komt de restwarmte natuurlijk wel vrij uit de bloempot, maar omdat het zo weinig massa is, voel je daar niks meer van omdat het gewoon te weinig is om zinvol te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

emu8y3yt.jpg

3abameny.jpg

 

Ik heb zo'n pot boven een spiritus brandertje (gietijzer) met bout en 2 potten.

Werkt best aardig maar heb geen thermometer om het verschil te meten. Het geheel warmt binnen 8 minuten goed op en geeft een prettige stralingswarmte tot een halve meter daarna nauwelijks te voelen. Stinkt wel wat...

 

Update:

Zeker een uur nadat de spiritus is opgebrand is de pot nog behoorlijk warm! Kan mijn hand er niet op laten liggen, dus het behoudt erg goed z'n warmte.

Kan het zijn dat er een betere verbranding plaatsvindt omdat het bij de ontbranding heter is? Als dat zo is dan heeft zo'n pot natuurlijk wel meer rendement als zonder pot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker een uur nadat de spiritus is opgebrand is de pot nog behoorlijk warm! Kan mijn hand er niet op laten liggen, dus het behoudt erg goed z'n warmte.

Kan het zijn dat er een betere verbranding plaatsvindt omdat het bij de ontbranding heter is? Als dat zo is dan heeft zo'n pot natuurlijk wel meer rendement als zonder pot.

 

Interessante vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens mijn zoektocht naar DIY kacheltjes kwam ik volgende filmpjes tegen: 2 of 3 terracotta bloempotten samenvoegen aan een bout eronder een paar kaarsen of waxinelichtjes.

 

Lijkt met een low budget oplossing om een hoge tent, gesloten tarp shelter of een caravan een beetje warmer te krijgen op een veilige en goedkope manier.

 

http://www.youtube.com/watch?v=brHqBcZqNzE

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nochthans de zoekfunctie gebruikt en kreeg enkel iets met een koeler van bloempotten. en kon het ook niet in DIY vinden wat eigenlijk meer op z'n plaats is in dit topic. Misschien kunnen de modjes deze samenvoegen?

 

Als je geen naam toevoegd, dan ontvangen de mods ook geen bericht, dus @Kungfufox of @leidseprepper svp samenvoegen?

 

[MOD] Samengevoegd bij deze :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou zo'n bloempot ook de warmte kunnen verdragen van een rocket stove of gaat deze uiteenspringen?

 

Probeer het eens...

 

Daar is geen sluitend antwoord op te geven. De ene pot is de andere niet. De ene rocket stove is de andere niet. De ene brandstof is de andere niet. De ene vuurman is de andere niet. Wat is het vochtpercentage in de pot. Des te langzamer de opwarming des te minder druk verschil in de pot zelf ontstaat. Verschil in warmte resulteert in spanning in het aardewerk wat resulteert in aardbevingen eeeuh.. scheuren.

Misschien dat hittebestendige keramische tegels of gewoon hittebestendige kacheltegels hiervoor beter/handiger zijn? Of was je vraag met het oog op de binnenste tunnel van een rocket stove en wil je die daarvoor gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
zou zo'n bloempot ook de warmte kunnen verdragen van een rocket stove of gaat deze uiteenspringen?

 

Als je een RS gebruikt, kan je er beter een omgekeerde oliedrum of zoiets opzetten. Een pan of zo.

Dan ga je al gauw richting Rocket Mass Heater, maar dat kan ook kleiner.

Let op de rookgas/koolstof-monoxide-afvoer en ventilatie altijd.

 

Binnenshuis kan je de rookgassen altijd nog eerst door een kweek-kasje/rookkast/droogkast laten gaan.

 

Of.....

Eerst een ijzeren plaatje en daar de bloempot op.

@Arisaka: denk aan een ruimte binnen een ruimte, zoals een tent (liefst nog geïsoleerd). Die kan je makkelijk warm houden, in geval van nood.

En weer: let op de ventilatie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nonkel Jones waarom gebruik je dit principe niet het metaal van het draadeind/bout met vulringen en moeren zorgen voor de massa en warmte overdracht

en warmteopslag de bloempotten die op hun beurt weer de warmte van je vlam opvangen en remmen

ik probeerde het plaatje vandaar hier neer te zetten maar dat lukt me niet , dus ik doe de link naar de site maar :o dit soort ''kacheltjes zijn voor kleine ruimte maar zijn wel effectief (en ze kosten weinig :D )

http://bbs.trailersailor.com/forums/tsarchives22/index.cgi/noframes/read/669498

deze dus :)

 

K-H-008-CROP-CUTOUT-2009-Res-Web-Hi.jpg.42818a5e2474e1dbc89353dbf3844d83.jpg

gr will

 

Mooi dank je dat wordt knutselen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Helaas, de vrijgekomen warmte energie bij de verbranding van 4 waxinelichtjes zal exact hetzelfde zijn als de opstelling met een bakblik en 2 terracotta potten.

 

Ja, als je er naast staat voel je andere warmte(straling).

 

Energie input (verbranding) = warmtestraling output minus lichtstraling. Ook al zet je er 5 potten op, de kamer zal er geen 0.0000000000001% warmer van worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, de vrijgekomen warmte energie bij de verbranding van 4 waxinelichtjes zal exact hetzelfde zijn als de opstelling met een bakblik en 2 terracotta potten.

 

Ja, als je er naast staat voel je andere warmte(straling).

 

Energie input (verbranding) = warmtestraling output minus lichtstraling. Ook al zet je er 5 potten op, de kamer zal er geen 0.0000000000001% warmer van worden.

 

precies, ik vond het als zo raar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me onwaarschijnlijk dat hij deze ook gebruikt op zijn boot, tenminste als deze vaart... Valt dan toch zo om?

 

Dan is deze versie vd bloempotkachel iets steviger http://preppers.nl/forum/threads/7516-De-bloempotkachel-Superefficiënt-verwarmen-van-kleine-ruimten?highlight=Terracotta maar wel wat lastiger om te maken.

 

Kun je ook de speciale waxinelichtjes voor gebruiken van @vheeswijk http://preppers.nl/forum/threads/2254-Review-waxine-lichtjes?p=60746#post60746

 

Denk ook bij deze kachel weer om het luchten ivm koolmonoxide

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.youtube.com/watch?v=brHqBcZqNzE

 

Hiervoor heb je nodig:

 

  • Waxinelichtjes
  • Een metalen braadblik
  • Twee terracotta potten, een kleine en een grote
  • Aansteker/lucifers

 

Bron: http://www.realfarmacy.com/how-to-heat-your-room-for-15-cents-a-day/

 

 

http://preppers.nl/forum/threads/7516-De-bloempotkachel-Supereffici%C3%ABnt-verwarmen-van-kleine-ruimten/page4

 

post 32

Link naar reactie
Delen op andere sites

En waarom zou dat maar 0.15€ mogen kosten. Het lijkt me slimmer om -nu het nog betaalbaar is- energie op te slaan in de vorm van brandhout, steenkool, flessengas. Al moet je het veiligheidsrisico ook in bedwang houden natuurlijk. Momenteel verbruiken wij in onze woning met 800€ aan gas, 100€ aan electriciteit en 300€ aan brandhout. Alles samen 1200€ of 100e/maand. Dat maakt 3€ per dag. Voor een ruime woning, doe dat maar eens na. (We investeerden in energiezuinige apparaten, PV panelen, en we hebben brandhout voor enkele jaren.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...