Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoeveel verwarming heb je nodig?


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Hij is inderdaad goed bejaard. ;) Jaren 30 t/m jaren 50 werden ze gemaakt in Denemarken kennelijk.

 

Deze was ook goed bejaard. 'In zeer goede staat' viel een beetje tegen. Roestig en er miste een onderdeel.

Heb hem dus niet genomen. Kan ik die €20,- beter in wat anders stoppen. Daarom nogmaals bedankt! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Deze was ook goed bejaard. 'In zeer goede staat' viel een beetje tegen. Roestig en er miste een onderdeel.

Heb hem dus niet genomen. Kan ik die €20,- beter in wat anders stoppen. Daarom nogmaals bedankt! ;)

 

Voor de sier heb je er inderdaad niets aan. Goed zoeken en bij de kringloop kijken, soms kun je voor dat geld wel iets scoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb hier geen zonnepanelen, houtkachel of petroleumkachel of andere manieren om onafhankelijk te verwarmen en ben dus afhankelijk van de energieleverancier.

Bij koude gaan de rolluiken omlaag, bij hitte ook. Ik douch niet langer dan nodig en probeer op mijn verbruiken te letten. Bijna alles is voorzien van LED-verlichting.

 

Zojuist de meterstanden doorgegeven. ik kreeg de melding dat ze hogere standen verwacht hadden.

 

Mijn huidig jaarlijks verbruik:

Electra hoog: 567 kWh

Electra laag : 776 kWh

Gas : 400 m3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in een flat, 1 hoog zonder onderburen (berging is daar) dus 't koelt snel af als 't koud is. Ik heb overdag m'n cv op 18 staan, dat zou best wat lager kunnen. 's Nachts gaat ie op 15. Ik wil niet een al te groot verschil tussen de nacht en dag stand want dan kost het weer zoveel energie om dat gat te overbruggen overdag. Is goedkoper om 'm iets hoger te houden. Ik heb een zibro kacheltje, dat gaat 's ochtends eerst aan totdat 't rond de 19 is. Dan de cv op 18 en die houdt het dan bij. Ben veel met computers in de weer dus ik verbruik 2 maal zoveel electriciteit (qua rekening) dan gas.

 

Ik heb ook gemerkt, als je wat kouder douched dat je 't ook eerder weer lekker warm hebt. Geen idee hoe 't komt, zal iets met je bloed dat meer aan de oppervlakte gaat stromen te maken hebben oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Nu het weer koud is en ik nog steeds minimaal stook, was het vanmorgen net boven de 6 graden in de woonkamer toen ik opstond.

 

Het blijkt dat m'n twee vetplantjes dit wat te extreem vinden en van eentje ligt het gros van het groen naast de pot. De andere zal wel spoedig volgen. ;)

Dit zijn duidelijk plantjes die meer warmte blieven, want voor meer kamerplanten geldt uiteraard.

 

Ik ben zwaar benieuwd naar de afrekening in januari, samen met de 200 euro welkomst bonus zou de besparing nog wel eens wat forser kunnen uitpakken dan 1000 euro.

Inmiddels alweer zo gewend aan de lagere temperatuur 's avonds in huis dat ik bij 16 graden een sweater moet uit doen.

 

Een vriend van mij die in een zelfde type huis woont een straat verder, snapt er helemaal niets van hoe het komt dat ik nog zoveel geld overhou. Tja, hij betaald 80 euro meer per maand aan energie, heeft wel een smartphone abbo (is 25 euro extra) en uitgebreid TV abbo (30 euro extra). Ook zorgt hij niet voor een spaarpotje, dus kan nooit eens gebruik maken van een voordelige aanbieding, of een keertje 100 euro boodschappen in Duitsland halen. (scheelt minimaal 25 euro t.o.v. de Lidl in NL)

 

Voor mijn bezuinigingen had ik een vrij besteedbaar budget van nog geen 65 euro per week (voor eten, kleding, vervanging wasmachine e.d.). Nu kan ik de kosten van een klein autootje betalen en hou ik per week nog meer over ook. :cool:

 

Mijn strategie is wat extremistisch en vast niet voor iedereen, dat geef ik toe, maar voor mij werkt het prima en ik hou zo tenminste geld over om echt van te leven en leuke dingen te doen, ipv overleven op het minimum in deze maatschappij en alleen in juni van het 'vakantiegeld' nieuwe schoenen, etc te kopen.

 

Nu nog stoppen met roken, scheelt ook zo weer 50 euro per maand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu nog stoppen met roken, scheelt ook zo weer 50 euro per maand.

 

Mij hielp het om eerst over te stappen op elektronisch roken, dat was al flink goedkoper en maakte het na een paar weken gemakkelijk om helemaal te stoppen. Misschien bevalt die methode jou ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij hielp het om eerst over te stappen op elektronisch roken, dat was al flink goedkoper en maakte het na een paar weken gemakkelijk om helemaal te stoppen. Misschien bevalt die methode jou ook?

 

Zo'n ding ligt hier nog wel ergens, heb ik jaren geleden eens gekocht. Beviel maar zeer matig.

 

Ik ga gewoon cold-Turkey, zal de eerste twee weken best een ramp zijn, maar ik zie wel waar ik tegenaan loop.

Het enige wat ik ga doen is iedere paar dagen 4,35 in een potje gooien en dat potje op een prominente plek zetten. :)

 

Tegen de tijd dat daar een Goal Zero 10 + Medusa kabel in zit zal ik wel afgekickt zijn. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Wanneer ga je dan "cold-turkey" stoppen? Wat kan ik doen om je vandaag of hooguit morgen te laten stoppen met roken? Noem je "prijs" en ik kijk of het haalbaar is voor me en interessant genoeg voor jou om direct te stoppen met roken....:D En dan niet over een paar weken weer beginnen omdat er iets tegenzit, of omdat het zo lekker smaakt samen met een biertje...... :D

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Wanneer ga je dan "cold-turkey" stoppen? Wat kan ik doen om je vandaag of hooguit morgen te laten stoppen met roken? Noem je "prijs" en ik kijk of het haalbaar is voor me en interessant genoeg voor jou om direct te stoppen met roken....:D En dan niet over een paar weken weer beginnen omdat er iets tegenzit, of omdat het zo lekker smaakt samen met een biertje...... :D

 

Na nog een tripje Hongarije over twee weken. Ga ik met alleen het autootje zonder kar met één passagier in één dag rijden. Past alle bagage ook nog, met z'n drieeen zou die kar mee moeten en gaat het niet in één dag.

 

Heel tof aangeboden van je, maar ik heb niet veel zin om juist op dat moment op z'n chagrijnigst te zijn. ;)

 

Ik kijk er wel naar uit om m'n laatste nutteloze afhankelijkheid kwijt te raken. Stom eigenlijk he, dat gezondheid mij niet motiveert maar de centen wel. Komt wellicht omdat ik nog niet piepend de trap oploop en nog steeds vrij actief ben zonder belemmeringen. Nooit koude handen bijvoorbeeld en de andere bekende rokerskwalen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer te bezuinigen op waar ik kan. Toen ik nog een inkomen had, liet ik de thermostaat op 16 graden nonstop, maar nu is dat 9 graden geworden. Gebruik nu dit leuke dingetje die ik een paar jaar geleden op de kop had getikt: http://www.compass24.nl/product/98586016/petroleumkachel en hoewel het voor schipscabines bedoelt is, gebruik ik het gewoon voor in de huiskamer en ik moet zeggen, het straalt een heerlijke warmte vanaf en dus ideaal om er rondom te vertoeven. Mijn huiskamer is nou niet bepaald klein, het is een grote ruimte met eetkamer gedeelte en keuken, hoewel ik de keuken heb afgeschermd met een dik gordijn.

 

Tijdje geleden ook heel veel flessen petroleum ingeslagen gehad en de verbruikshoeveelheid word bepaald hoe hoog je hem zet.

 

Als ik een eitje wil bakken of een tas thee, zet ik hem wel wat hoger maar anders probeer ik hem zo laag mogelijk te houden, want precies wat je zegt @Raycoupe, je gebruikt hem als je aanwezig bent om te genieten na een lange dag of met visite. En na gebruik even de huiskamer ontluchten, ik gebruik hem nooit langer dan 2 a 3 uur per dag, ben altijd bang dat die lucht die ik ruik, dat dat niet bepaald gezond is.

Eitje bakken is zelfs sneller dan met dat stomme elektrische fornuis.

 

De preciese hoeveelheid dat ik besteed met 1 fles petroleum weet ik niet, maar ik heb bijvoorbeeld nu mijn fornuis 1 uur aanstaan, ik had hem gevuld met 2 flessen en het metertje is amper verplaatst. Ik vermoed dat ik er de hele week mee kan doen, mischien zelfs langer.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na nog een tripje Hongarije over twee weken. Ga ik met alleen het autootje zonder kar met één passagier in één dag rijden. Past alle bagage ook nog, met z'n drieeen zou die kar mee moeten en gaat het niet in één dag.

 

Heel tof aangeboden van je, maar ik heb niet veel zin om juist op dat moment op z'n chagrijnigst te zijn. ;)

 

Ik kijk er wel naar uit om m'n laatste nutteloze afhankelijkheid kwijt te raken. Stom eigenlijk he, dat gezondheid mij niet motiveert maar de centen wel. Komt wellicht omdat ik nog niet piepend de trap oploop en nog steeds vrij actief ben zonder belemmeringen. Nooit koude handen bijvoorbeeld en de andere bekende rokerskwalen.

 

Een\mijn ex-vriendin kreeg kanker voor de 2e maal. Beiden ouders waren verstokte kettingrokers. Ze zijn direct gestopt voor het geld om hun dochter nog een paar leuke reizen te laten maken.:eek:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een\mijn ex-vriendin kreeg kanker voor de 2e maal. Beiden ouders waren verstokte kettingrokers. Ze zijn direct gestopt voor het geld om hun dochter nog een paar leuke reizen te laten maken.:eek:

 

Dat is een hele mooie!

 

Ik probeer te bezuinigen op waar ik kan. Toen ik nog een inkomen had, liet ik de thermostaat op 16 graden nonstop, maar nu is dat 9 graden geworden. Gebruik nu dit leuke dingetje die ik een paar jaar geleden op de kop had getikt: http://www.compass24.nl/product/98586016/petroleumkachel en hoewel het voor schipscabines bedoelt is, gebruik ik het gewoon voor in de huiskamer en ik moet zeggen, het straalt een heerlijke warmte vanaf en dus ideaal om er rondom te vertoeven. Mijn huiskamer is nou niet bepaald klein, het is een grote ruimte met eetkamer gedeelte en keuken, hoewel ik de keuken heb afgeschermd met een dik gordijn.

 

Tijdje geleden ook heel veel flessen petroleum ingeslagen gehad en de verbruikshoeveelheid word bepaald hoe hoog je hem zet.

 

Als ik een eitje wil bakken of een tas thee, zet ik hem wel wat hoger maar anders probeer ik hem zo laag mogelijk te houden, want precies wat je zegt @Raycoupe, je gebruikt hem als je aanwezig bent om te genieten na een lange dag of met visite. En na gebruik even de huiskamer ontluchten, ik gebruik hem nooit langer dan 2 a 3 uur per dag, ben altijd bang dat die lucht die ik ruik, dat dat niet bepaald gezond is.

Eitje bakken is zelfs sneller dan met dat stomme elektrische fornuis.

 

De preciese hoeveelheid dat ik besteed met 1 fles petroleum weet ik niet, maar ik heb bijvoorbeeld nu mijn fornuis 1 uur aanstaan, ik had hem gevuld met 2 flessen en het metertje is amper verplaatst. Ik vermoed dat ik er de hele week mee kan doen, mischien zelfs langer.

 

Ik ben dus niet de enige gek die stevig bezuinigt op z'n stookgedrag. :cool:

 

Ik heb globaal uitgerekend dat mijn petroleumkachel niet goedkoper stookt dan de CV. Echter, je gaat er veel bewuster mee om en de warmte is veel aangenamer. Zelfs een koukleum vriend die ik heb klaagt niet als dat dingetje aanstaat en het 15 a 16 graden in de woonkamer is. Hier staat hij dus ook regelmatig aan.

 

Tipje, veel warmte blijft bovenin de kamer hangen uiteraard. Daar kun je een ventilator voor aanschaffen maar het blijkt dat mijn kosmos olielampen ook de lucht goed in beweging houden. Dat scheelt op het niveau van de salontafel als snel twee a drie graden en zo'n lamp gebruikt maar weinig olie. Hij straalt ook nog wat merkbare warmte uit, geeft gezellig licht en met de kachel uit daalt de temperatuur aanzienlijk minder hard. 't Is toch weer een paar honderd watt warmte. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je kunt bezuinigen op zaken waar je normaal afhankelijk van bent zoals de verwarming, de electriciteit, water, voedsel, kleding, veiligheid... Al die voorzieningen... Ga je anders kijken als je het voor elkaar krijgt daar niet afhankelijk van te zijn. Je geniet meer van de kleine dingetjes. Die normaliter voor vanzelfsprekend zijn, zijn dan helemaal vanuit jezelf. En dat willen we toch: zelfvoorzienend zijn?

 

Ik vermoed dat er een flinke koude winter kan gaan komen en na die winter komen die gasten van de stadsverwarming langs omdat ze het weer eens niet snappen waarom ik zo weinig verbruikt heb. En daar heb ik dan de grootste lol in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Owja, dat had ik met het water...kreeg extra controle omdat ik te weinig verbruikte.

Men vermoedde dat ik valse waterstanden doorgaf. Tsss.

En inderdaad, daar heb ik schik van.

 

hier ook, voor t gas (gebruik 50kuub per jaar) en t water (ook 50kuub pj) niet slecht voor een twee onder 1 kap op de vlakte

komen ze zeker kijken of ik niet voor de meter zit te kutten hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel staan de olieradiatoren op maximaal vermogen en verbruiken ze 2 kwh/u. We zorgen op die manier voor een basiswarmte (van pakweg 16°). Als de inbouwhaard ook nog aan ligt, verwarmen we bij tot ongeveer 22°. Wordt het te warm, dan gaat de woonkamerdeur open en ontsnapt de warmte naar de bovenverdieping. De schoorsteen loopt door de kamer van mijn zoon. Die kamer is altijd lekker warm.

 

Nu weet ik wel dat elektrisch verwarmen geen economische oplossing is maar door ons te zuinige elektraverbruik produceren we meer elektriciteit dan nodig. Wat we te veel produceren stoken we op omdat de meterstanden elk jaar gereset worden. Alles wat je te veel teruglevert aan de maatschappij ben je kwijt. Dan verstook ik het liever.

 

Door de zonneboiler hoop ik de gasrekening nog verder naar beneden te drukken. Het systeem werkt, alleen zijn er nog twee kleine technische probleempjes op te lossen.

 

Momenteel bedraagt onze energierekening gas en elektra samen ongeveer 1000€ per jaar. We verbruiken 0 kwh elektriciteit en 1800 m3 aan gas. Daarnaast stoken we 10 stère brandhout op. Met de subsidie voor onze groen stroomproductie betalen we de gasrekening (voor de volgende 16 jaar). Dit betekent dat we financieel onafhankelijk zijn voor energie en netto 0 € uitgeven. Vanzelfsprekend gingen hier forse investeringen aan vooraf.

 

Door enkele maatregelen willen we nog verder werken aan onafhankelijkheid :

- alle energieslokkende apparaten vervangen door zuiniger modellen.

- efficiënter verwarmen

- meer isoleren

 

De eenvoudige stappen zijn allemaal al gezet. Wat nu nog rest zijn een aantal dure investeringen. Die kosten willen we spreiden in de tijd en geleidelijk evolueren naar energieneutrale woning.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste link is van kassa over de slimme thermosmeter en wat blijkt ............................. hij bespaart geen energie.

Tweede link is van Nu.nl over het zelfde onderwerp

 

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/slimme-thermostaat-bespaart-geen-energie/speel/1/

 

http://www.nu.nl/geldzaken/3946816/verborgen-kosten-bij-slimme-thermostaat.html

 

Wij hebben al heel lang een slimme thermostaat , onze gevoel we zet de verwarming pas aan als we het koud hebben en langere tijd thuisblijven.

Koste voor deze thermostaat onbetaalbaar.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Slimme thermostaat... Ze zeggen dat het verplicht is... Ehm, ik ga hen zo vaak mogelijk uitstellen, zodat ze dat pokkeding niet kunnen installeren.

Wat een onzin allemaal, ik heb geeneens een smartphone, moet ik die dan ook verplicht aanschaffen?

Dat verplichten voor dat pokkeding kunnen ze lekker op hun buik schrijven, wat kunnen ze doen? "U krijgt een geldboete omdat U weigert goedkoper uit te willen komen op Uw stookkosten"

 

 

De enige "slimme" thermostaat ben jezelf. Je zet hem aan als je thuis bent en het nodig vind dat het warmer moet zijn in huis terwijl je ook net zo goed extra kleding kunt aantrekken. En je zet hem uit, 30 minuten voordat je weggaat of naar bed of in ieder geval ergens anders heen waar de verwarming geen doel heeft. Dat verplichten vind ik weer wat te ver gaan, straks doen ze dat met alles: water, electronica, internet... Voor alles een verplichte gadget en de APP is gratis... Whoohoo wat een dikke pret.

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet de slimme thermostaat, maar de slimme meter is verplicht. Deze laatste wordt langzamerhand overal geïnstalleerd ipv de oude meterlezer.

 

Ik zet mijn cv alleen aan als het koud wordt in huis. daarbij hebben we allemaal een fleecedeken waarmee we dit moment kunnen uitstellen.

 

Als we hem aanzetten is dat gelijk voor maar 1 uur. Zo vergeten weer hem niet uit te zetten. Ook niet als weer onverwacht de deur uit gaan. aangezien ik, na flink geschrokken te zijn van mijn rekening over 2012, mijn meterstanden op een handige site netjes bij houdt, heb ik een goed inzicht in ons verbruik. conclusie. ... pc.s vreten stroom... maatregelen die getroffen zijn....

 

aquarium op tijd schakelaar. alleen snachts gaat het filter aan een overdag het licht.

 

pc.s gaan van het stroom af evenals de televisie en digitale tv kastje, zodra we naar bed gaan.

 

verwarming alleen aan indien nodig voor maximaal 1 uur.

 

Ook is er 1pc minder in huis die de hele dag aan staat.

 

Oude vrieskist weg gedaan.

 

besparing. ... ipv 1200 euro bij betalen na een maandelijkse betaling van 130 euro. 500 euro terug krijgen bij een maandelijkse betaling van 180.

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet de slimme thermostaat, maar de slimme meter is verplicht. Deze laatste wordt langzamerhand overal geïnstalleerd ipv de oude meterlezer.

 

..................

 

Hij is nog steeds niet verplicht. Ik kon aangeven dat ik geen slimme meter wilde en tot nu toe nog geen SWAT team voor de deur. :)

 

De overheid verplicht energieleveranciers zo'n ding aan te bieden, maar je kan installatie weigeren of de optie om hem op afstand te kunnen uitlezen laten uitzetten: http://www.gaslicht.com/energie-informatie/slimme-meter

http://webwereld.nl/beveiliging/81677-kabinet-verplicht-landelijke-uitrol-slimme-meter

 

@Vantazzy: Slimme thermostaat is al helemaal niet verplicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
Hij is nog steeds niet verplicht. Ik kon aangeven dat ik geen slimme meter wilde en tot nu toe nog geen SWAT team voor de deur. :)

 

De overheid verplicht energieleveranciers zo'n ding aan te bieden, maar je kan installatie weigeren of de optie om hem op afstand te kunnen uitlezen laten uitzetten: http://www.gaslicht.com/energie-informatie/slimme-meter

http://webwereld.nl/beveiliging/81677-kabinet-verplicht-landelijke-uitrol-slimme-meter

 

@Vantazzy: Slimme thermostaat is al helemaal niet verplicht.

 

Bij mij komt zo'n slimme meter of andere privacy schendende apparatuur er niet in. Nu wonen wij in een koopwoning en hebben we niets te verbergen, maar het gaat om het principe. Vanaf mijn drempel is het privé terrein. Ik vind het bovendien schokbarend dat er relatief weinig mensen zoals Ray bezwaar maken tegen dit soort privacy schendende middelen.

 

Mocht de slimme meter worden verplicht ook bij koophuizen, dan sluiten ze mij maar af van gas en elektra. Dan gaat er een batterij zonnepanelen op mijn dak en ga ik volledig off grid met een dik accupack als back-up in mijn kruipruimte. Nu vind ik deze investering nog te hoog en richt ik mij vooral op mijn BOL, maar als ik de financiën had, dan had ik a la @lewieke zoveel mogelijk voor onafhankelijkheid gegaan.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

Butgetpreppers gedrag.

 

Zoals ik wel eens heb vermeld gebruiken we voor nog geen €25,00 aan energie per maand.

We betalen €75,00 per maand, en krijgen jaarlijks een heel mooi bedrag terug met het advies om het maandelijkse gedrag terug te brengen naar €25,00.

 

Verwarmen dus al vele jaren niet meer.

 

Hoe doen we dat dan, we blijven zolang mogelijk zomers gekleed, en wennen zo aan de koude.

Ook door elke dag een aardige wandeling te maken, je krijgt door spier ontwikkeling een betere warmte transport door het lichaam.

Ik begon wat jaren geleden met het traplopen in de flats waar wij hebben gewoond, had eerst last van pijnlijke knieën maar dat was snel verledentijd.

 

Ik loop als een paar jaar geen trappen, ben wat dikker geworden, heb weer iets last van de knieën, en heb nu weer koudere benen en voeten, en het duurt lang voor dat ze in bed weer warm worden.

En weer meer een oppervlakkige ademhaling, en slaap nu ook slechter, en sta vaak nachts op want kan dan toch niet meer slapen, kijk dan op het forum of er nog nieuws is, of zet er dan zelf wat op, een broodje gezond eten en ik kan dat weer slapen, ik moet dan weer iets in de maag hebben om weer te kunnen slapen.

 

Mijn vrouw loopt dus nog elke dag in een behoorlijke tempo de trappen verschillende keren op en neer, ha dat lukt mij niet meer, en merk daar duidelijk de nadelen van.

Wij hebben de leeftijd van 1952 en 1953.

En zijn zeer zelden ziek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...