Raycoupe Geplaatst: 8 augustus 2013 Delen Geplaatst: 8 augustus 2013 Courgette's zijn heel leuk en makkelijk om te kweken. Weinig last van ongedierte, groeit als een tierelier en elke dag zie je de vruchten aanzienlijk groter worden. Het werkt zelfs in bakken. Resultaat, in korte tijd heel veel courgette's. Nu vind ik ze hartstikke lekker gevuld met een gehaktmengseltje in de oven, of in stukjes door de pasta saus, maar dat komt ook na een tijdje je neus uit. Invriezen of wecken is een optie, maar ik hou niet zo van slappe courgette. Courgette soep heeft mij ook nooit kunnen bekoren, dus dat invriezen is ook geen optie voor mij. Al mijn overschot courgette's uit eigen tuin en die van m'n vader, komen terecht bij zijn buurvrouw. Zij maakt ze in op zuur, zonder te wecken en ze zijn dan minimaal een jaar houdbaar, waarschijnlijk veel langer. Laatst heb ik daar van drie verschillende recepten courgette's in 't zuur geproefd en 1 recept stak met kop en schouders boven de rest uit. Ik vond het nogal zoet, maar dat ik uiteraard aan te passen door minder suiker te gebruiken. Nodig: 1kg courgette's 2 uien (rood of wit of gecombineerd) 60 gram zout 0,5 liter inmaakazijn 400 gram suiker (als je behoorlijk zoetig zuur wilt, anders een stuk minder) 1 theelepel selderijzaad 1 theelepel mosterdzaad 1 theelepel geelwortel poeder 1/3 theelepel mosterd poeder Werkwijze: De groenten in stukken snijden (redelijk grof, ook afh. van persoonlijke smaak) Zout erover strooien, door elkaar husselen en twee uur laten trekken Mengsel maken van inmaakazijn en kruiden, dit aan de kook brengen en de suiker toevoegen (proeven om te bepalen hoe zoet of zuur je het wilt hebben) Zout van de groenten afspoelen en in het azijn/kruidenmengels 15 a 20 minuten laten koken (als je het wat korter doet, blijft het steviger) Afvullen in schone potjes (oude schoongemaakte groentenpotjes, etc, gewoon je oude glaswerk) en op de kop wegzetten. Na een paar weken zijn de kruiden lekker er doorheen getrokken en heb je zoet/zuur voor bij de stamppot oid. Uiteraard kun je ook nog paprika of andere stevige groenten toevoegen en wat spelen met de kruiderij. Dit recept is ook heel bruikbaar voor augurken en komkommers. Veel plezier! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast gebruikersnaam Geplaatst: 8 augustus 2013 Delen Geplaatst: 8 augustus 2013 thnxs, kan ik Anieta blij maken Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lewieke Geplaatst: 8 augustus 2013 Delen Geplaatst: 8 augustus 2013 Je kan ook de buren blij maken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pathfinder Geplaatst: 8 augustus 2013 Delen Geplaatst: 8 augustus 2013 @Raycoupe. Klinkt lekker en mijn planten blijven ook maar steeds die groene dingen produceren Ik heb wat lege potjes staan, ga het recept dit weekend proberen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
f150 Geplaatst: 8 augustus 2013 Delen Geplaatst: 8 augustus 2013 Luxe hoor, overhouden. ik heb hier 8 hongerige monden en kom altijd tekort;) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 8 augustus 2013 Delen Geplaatst: 8 augustus 2013 Dat is heel interessant . Ook proberen . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greener Geplaatst: 8 augustus 2013 Delen Geplaatst: 8 augustus 2013 Ik geef die krengen altijd weg. Hier worden ze niet gegeten maar in de buurt en op het werk heb ik gretige afnemers. Greener 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 8 augustus 2013 Auteur Delen Geplaatst: 8 augustus 2013 Ik geef die krengen altijd weg. Hier worden ze niet gegeten maar in de buurt en op het werk heb ik gretige afnemers. Greener Je bent dan ook de enige die ik ken die groenten teelt die je zelf niet lekker vindt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greener Geplaatst: 8 augustus 2013 Delen Geplaatst: 8 augustus 2013 Je bent dan ook de enige die ik ken die groenten teelt die je zelf niet lekker vindt. Klopt Deze lust ik trouwens wel: Net geplukt en 1781 gram. Greener Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 8 augustus 2013 Delen Geplaatst: 8 augustus 2013 WTF is dat, @Greener? Toch niet stiekum Monsanto aan het spelen he? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
The lonely prepper Geplaatst: 8 augustus 2013 Delen Geplaatst: 8 augustus 2013 Met gemengde gevoelens denk ik terug aan de vakantie in Zweden, 1988. Mijn ouders hadden gehoord dat groente erg duur is in Zweden (klopte ook, heb komkommers per decimeter verkocht zien worden in plaats van per stuk). De hele tuin stond vol met enorme courgette planten, dus je begrijpt, de vruchten daarvan gingen met zijn allen mee op vakantie. Knackebrod met geraspte courgette als ontbijt, courgettesalade tussen de middag, 's avonds courgette met rijst... Tien, vijftien jaar heeft mijn courgettetrauma geduurd.. Inmiddels weet ik dat deze groente best lekker kan zijn (mits met mate!), mijn voorkeur gaat uit naar gegrilde courgette (in schijfjes/plakken op de BBQ of in een grilpan, met wat olijfolie en peper en zout). Overigens zijn gefrituurde courgettebloemen ook erg lekker (dan heb je later in het seizoen wat minder van die enorme fallussymbolen). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
backschless Geplaatst: 8 augustus 2013 Delen Geplaatst: 8 augustus 2013 Neem ze mee naar mijn werk en maken we soep van voor op de kaart, heb alleen peer ongeluk de steel doorgesneden oeps. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greener Geplaatst: 8 augustus 2013 Delen Geplaatst: 8 augustus 2013 WTF is dat, @Greener? Toch niet stiekum Monsanto aan het spelen he? Zo zou Monsanto kunnen zijn als ze biologisch te werk gingen Greener Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 8 augustus 2013 Delen Geplaatst: 8 augustus 2013 Zo zou Monsanto kunnen zijn als ze biologisch te werk gingen Greener Maar is dat echt een tomaat, zonder gemanipuleerde chromosomen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greener Geplaatst: 8 augustus 2013 Delen Geplaatst: 8 augustus 2013 Maar is dat echt een tomaat, zonder gemanipuleerde chromosomen? 100% biologisch en ook nog eens een heirloom. Greener Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 8 augustus 2013 Delen Geplaatst: 8 augustus 2013 100% biologisch en ook nog eens een heirloom. Greener Wat een apparaat. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Keyser Suze Geplaatst: 8 augustus 2013 Delen Geplaatst: 8 augustus 2013 100% biologisch en ook nog eens een heirloom. Greener 200% photoshop ? Hahahahaha nee hoor ik weet van je groene vingers. Geweldig! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Amazing Dree Geplaatst: 8 augustus 2013 Delen Geplaatst: 8 augustus 2013 @Greener Zo wat een tomaat zeg ! Zijn die paar van mij maar ukkies bij. Gooi je er speciaal mest bij ? Of is iets anders je geheim ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greener Geplaatst: 9 augustus 2013 Delen Geplaatst: 9 augustus 2013 @Greener Zo wat een tomaat zeg ! Zijn die paar van mij maar ukkies bij. Gooi je er speciaal mest bij ? Of is iets anders je geheim ? Ik zweer bij de ouderwetse koeiekorrel. Maar ik verpest het topic van @Raycoupe! Greener Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sneard Geplaatst: 9 augustus 2013 Delen Geplaatst: 9 augustus 2013 Ik moest meteen hieraan denken... http://www.youtube.com/watch?v=1rpS42K35Dw Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Simurgh Geplaatst: 9 augustus 2013 Delen Geplaatst: 9 augustus 2013 Lekker recept, maar een kleine toevoeging, je geeft aan dat elk potje prima is en dat je ze op de kop moet weg zetten. Dit betekend dat de deksel dan onder het zuur komt. Metalen deksels kunnen hier niet tegen! Houd hier aub rekening mee! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 9 augustus 2013 Auteur Delen Geplaatst: 9 augustus 2013 Lekker recept, maar een kleine toevoeging, je geeft aan dat elk potje prima is en dat je ze op de kop moet weg zetten. Dit betekend dat de deksel dan onder het zuur komt. Metalen deksels kunnen hier niet tegen! Houd hier aub rekening mee! Je hebt inderdaad ook wel potten met volledig plastic deksel, bv Nutella. Die buurvrouw had ze in gewone conserven potten, dus zo'n metalen deksel met plastic liner. Zou dat niet genoeg zijn? HAK verkoopt zo zijn rabarber in pot en ook augurken en andere zuurwaren zitten in zulke potten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Simurgh Geplaatst: 9 augustus 2013 Delen Geplaatst: 9 augustus 2013 Dat klopt, met plastic laagje is in principe goed, maar die kunnen beschadigen en niet alle deksels hebben dat van daar de waarschuwing. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 9 augustus 2013 Auteur Delen Geplaatst: 9 augustus 2013 Dat klopt, met plastic laagje is in principe goed, maar die kunnen beschadigen en niet alle deksels hebben dat van daar de waarschuwing. Ok, duidelijk, dus de deksels goed controleren op beschadigingen. Bedankt voor de tip. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hamster Geplaatst: 9 augustus 2013 Delen Geplaatst: 9 augustus 2013 dat heb ik met mijn komkommers die blijven ook komen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.