Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke mondkapjes raden jullie aan tegen SARS of MERS?


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Stofmaskers type 3 hebben bij aireale virologische besmettingen weinig tot geen nut.

 

[...]

 

Ik heb in de meterkast een gesealed 2-persoons NBC pakket (3,5kg) liggen met daarin;

- Kant en klare / wegwerp Halfgelaatsmaskers Type 3 (volgelaat heb ik ook liggen maar de zijn eigenlijk veel te zwaar en ik heb liever wegwerp, eenmaal besmet=weg met die zooi)

- Veiligheidsbrillen Type ruimzicht/helder

- Wegwerp (microguard/tyvec) overalls type 6

- Doos latex handschoenen Altijd minimaal dubbel dragen!

- Rubber huishoudhandschoenen (voor over de latex handschoenen)

- Rubber laarzen

- PVC tape (aftapen handschoenen en laarzen)

- Halve liter chloorbleek (is aangelengd meteen paar liter water een goede en snelle ontsmetter)

 

Hi Jada, we zijn nog even zoekende qua informatie of mondkapjes (en zo ja welke) nu wel of niet preventief te gebruiken zijn tegen virussen als MERS en SARS. Jij zegt enerzijds dat het weinig tot geen nuts heeft, anderzijds heb je ze wel klaarliggen thuis :) Ook @666Viper666 zegt hier dat dit soort maskers niet helpen tegen dit soort ziektes. Kan je misschien vanuit jouw kennis/ervaring nog een toelichting hierop geven? En nog beter: wat zou wel een goeie bescherming tegen dit soort ziektes zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hum, mij lijkt het nogal sterk... dat je er iets mee bent met een gewoon stofmaskertje...

 

Virus afmetingen: tienden van microns (0,1 µ of zo) als ik me goed herinner.

(Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Virus_%28biologie%29 spreekt men van 20 tot 300 nanometer, dus NOG kleiner)

Stoffilter maskers poriën: tientallen microns, bvb 10µ (We spreken van nominaal, nog niet van absoluut)

Ergo: Poriën zijn MINIMUM een factor 100 te groot.

 

Bovenal sluiten gewone stofkapjes nooit perfect af, daarvoor heb je volledige gezichtsafscherming nodig.

 

Ik las net op het forum de post van stijn over het SARS virus en dook even verder in het forum over "mondkapjes". Zelf heb ik gewoon simpele algemene mondkapjes ingeslagen. Zullen die ook werken voor dit virus?

Antwoord: Ik zou verwachten dat ze totaal zinloos zijn.

 

Wat zeggen medisch geschoolde mensen hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Virussen zijn idd te klein, maar die zweven meestal in de lucht rond op stof en waterdeeltjes. Die filtert zo'n mondkapje wel en dan zal de kans op besmetting wellicht afnemen, vooral als je in contact staat andere mensen.

Bij bacteriele besmettings haarden en simpelweg fijnstof zijn ze uitermate bruikbaar.

 

Bij gebrek aan volledige gelaatsbescherming liever zo'n simpel kapje, dan alleen een bandana. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Jada, we zijn nog even zoekende qua informatie of mondkapjes (en zo ja welke) nu wel of niet preventief te gebruiken zijn tegen virussen als MERS en SARS. Jij zegt enerzijds dat het weinig tot geen nuts heeft, anderzijds heb je ze wel klaarliggen thuis :) Ook @666Viper666 zegt hier dat dit soort maskers niet helpen tegen dit soort ziektes. Kan je misschien vanuit jouw kennis/ervaring nog een toelichting hierop geven? En nog beter: wat zou wel een goeie bescherming tegen dit soort ziektes zijn?

 

Mondkapjes werken niet of slecht, doordat ze slecht aansluiten.

Daarnaast belemmeren ze het ademen erg.

 

Het beste werken volgelaatsmaskers.

Maar die zijn duur ( vanaf 99,-) en relatief zwaar.

Ik heb geen mondkapje in mijn NBC pakket zitten, maar halfgelaatsmaskers.

Deze sluiten goed aan en hebben een uitademventiel dat het ademen veel lichter maakt.

De type 3 varianten voldoen goed aan jouw eis.

Ik heb gekozen voor kant en klare wegwerp halfgelaatsmaskers omdat ze veel lichter zijn en ik ze na gebruik wil weggooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mondkapjes werken niet of slecht, doordat ze slecht aansluiten.

Daarnaast belemmeren ze het ademen erg.

 

Het beste werken volgelaatsmaskers.

Maar die zijn duur ( vanaf 99,-) en relatief zwaar.

Ik heb geen mondkapje in mijn NBC pakket zitten, maar halfgelaatsmaskers.

Deze sluiten goed aan en hebben een uitademventiel dat het ademen veel lichter maakt.

De type 3 varianten voldoen goed aan jouw eis.

Ik heb gekozen voor kant en klare wegwerp halfgelaatsmaskers omdat ze veel lichter zijn en ik ze na gebruik wil weggooien.

 

Bijvoorbeeld deze;

 

http://www.bedrijfs-kleding.nl/halfgelaatsmasker-ffabek1p3d-p-2800.html?cPath=443_528_530_836

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Jada, we zijn nog even zoekende qua informatie of mondkapjes (en zo ja welke) nu wel of niet preventief te gebruiken zijn tegen virussen als MERS en SARS. Jij zegt enerzijds dat het weinig tot geen nuts heeft, anderzijds heb je ze wel klaarliggen thuis :) Ook @666Viper666 zegt hier dat dit soort maskers niet helpen tegen dit soort ziektes. Kan je misschien vanuit jouw kennis/ervaring nog een toelichting hierop geven? En nog beter: wat zou wel een goeie bescherming tegen dit soort ziektes zijn?

 

Mag ik hier ff mijn welgenoegen uitspreken over het feit dat jullie super bezig zijn hier?( ook @Mr. Gold ;) )

 

Niet alleen vragen jullie advies aan het forum hier (waar ongetwijfeld enkele (betere) experts tussen zullen zitten op dit gebied), maar tevens zorgt dit voor kwaliteitsproducten in 'onze' prepshop! Op deze manier hebben we niet alleen een prepper tested & proven assortiment met producten straks maar tevens iets waar ook beginnende of niet preppers, die wellicht nog geen know-how hebben op een bepaald gebied, met een gerust hard op kunnen vertrouwen in een SHTF :).

 

Op deze manier kan de prepshop zich natuurlijk mooi onderscheiden van de bever, army-dump of mallninja shop ;).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik hier ff mijn welgenoegen uitspreken over het feit dat jullie super bezig zijn hier?( ook @Mr. Gold ;) )

 

Niet alleen vragen jullie advies aan het forum hier (waar ongetwijfeld enkele (betere) experts tussen zullen zitten op dit gebied), maar tevens zorgt dit voor kwaliteitsproducten in 'onze' prepshop! Op deze manier hebben we niet alleen een prepper tested & proven assortiment met producten straks maar tevens iets waar ook beginnende of niet preppers, die wellicht nog geen know-how hebben op een bepaald gebied, met een gerust hard op kunnen vertrouwen in een SHTF :).

 

Op deze manier kan de prepshop zich natuurlijk mooi onderscheiden van de bever, army-dump of mallninja shop ;).

 

Prachtig verwoord Fox. Als jij dadelijk terug bent uit Polen mag je met mij mee om de complete BOB te testen in het bos ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtig verwoord Fox. Als jij dadelijk terug bent uit Polen mag je met mij mee om de complete BOB te testen in het bos ;-)

 

Als die BOB bij mij overleefd dan is hij in elk geval Bokito-proof :p. We kiezen uiteraard een mooie gemiddelde pleurdag in Nederland uit om de BOB te testen dus vergeet je Poncho niet! haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

De Prepshop heeft maskers die voldoende zijn bij MERS en SARS

http://prepshop.nl/tector-ffp3-stofmasker

 

 

Tector FFP3 stofmasker 12 stuks

 

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) raadt hulpdiensten aan bij diverse soorten uitbraken van ziektes gebruik te maken van zogeheten ‘persoonlijke beschermingsmiddelen’. Het gebruiken van een gecertificeerd mond-neusmasker kan bij een virusuitbraak als SARS of MERS simpelweg het verschil tussen ziek-worden en gezond-blijven betekenen.

 

Serieuze mond-neusmaskers worden getest volgens EN149:2001, de Europese norm voor filtrerende maskers. Hoe ‘effectief’ een filter is wordt uitgedrukt in de vorm van ‘typegoedkeuringen’ waarbij de letters FF en P en een getal gebruikt worden. FF staat voor ‘Filtering Facepiece’ en P staat voor ‘Particles’. Het cijfer bepaalt de klasse van het filter.

 

Technisch gezien mogen mond-neus filters (zowel FFP1, FFP2 en FFP3) die goedgekeurd worden volgens EN149:2001 maar maximaal 2% ‘lekken’ langs de zijkant van het filter. De eventuele filterlekkage (in het filter zelf) mag volgens EN149:2001 zijn FFP1: 20%, FFP2: 8%, FFP3: 2%.

Dát de maskers getest zijn en aan de norm voldoen kun je zien aan het CE teken dat op ieder masker is gedrukt.

 

Het spreekt voor zich dat wij graag aan onze shopbezoekers en leden van het forum maskers aanbieden die aan die hoogste FFP3 waarde uit de norm voldoe

Let op: wij adviseren om zelf altijd minimaal 2 maskers bij je te dragen. Alle vormen van maskers (zowel gasmaskers als neus-mond maskers) hebben maar een bepaalde maximale filtercapaciteit. Zorg daarom altijd dat je minimaal over 1 of 2 reservemaskers beschikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik al jaren deze: KLIK , een halfgelaatsmasker met verwisselbare filters... Draagt zo veel beter dan de snuitjes en geeft weinig irritatie..is bovendien prima geschikt voor brildragers..

 

Op de foto uitgerust met combifilters (stof en chemie) maar ook uit te rusten met P3 filters.. Vooral de uitlaat voor op het masker maakt dat je geen hinder hebt van uitgeademde lucht..

Er is van dit type een brede range filters te koop..

 

Grts Wisks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hum, mij lijkt het nogal sterk... dat je er iets mee bent met een gewoon stofmaskertje...

Antwoord: Ik zou verwachten dat ze totaal zinloos zijn.

Wat zeggen medisch geschoolde mensen hierover?

 

Mijn idee.

Stofmaskers zijn tegen stof. Dat het een beetje werkt tegen beestjes die zich aan het stof hechten is meegenomen. Die "papieren" dingen passen zelden goed. Mijn ervaring.

Een goed halfgelaatsmasker met verwisselbare filters is vele malen beter.

Voordeel is dat je afhankelijk van de shit het juiste filter kan toepassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even gekeken voor de zekerheid (zag berichten dat ffp3 niet zou werken). Onderstaand artikel verteld dat zelfs bij direct contact met een patient een ffp3 masker in combinatie met handschoenen en een veiligheidsbril voldoende is. Als je daarna goed je handen wast en je kleding reinigt. Nu gaan wij er niet vanuit dat we voor een Mers patient moeten gaan zorgen dus... We gaan er ook vanuit dat je niet al van jezelf ziek zwak en misselijk bent, dus een beetje immuunsysteem hebt. Hoewel er in het artikel geen infecterende dosis gegeven wordt voor Mers hangt het er natuurlijk van af hoeveel deeltjes je binnenkrijgt.

 

MERS-CoV: a survival guide for you and your patients

 

Wat welk zorgen baart is of het nu 'airborne' is of niet. Zoals in het artikel te lezen overleven deeltjes (druppeltjes) het in de lucht zo'n 26 uur, en kan het virus op een hard oppervlak meer dan 2 dagen overleven. Veel langer dan de griep. In elk geval zul je als je 100% veilig wilt zijn en het komt serieus in NL minimaal met handschoenen en mondkapje de deur uit moeten. Zeker als je naar de supermarkt wilt. Liefst blijf je natuurlijk gewoon thuis. En maak je je eventuele post open met je mondkapje, bril en handschoenen op en aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 jaren later...

Mondneuskapjes.

Alleen de FFP2/3 zijn beter al het ander is echte rommel, kan je net zo goed een vergiet voor doen.

Ook sluiten de rommel voor geen meter, en die worden ook nog eens gebruikt in de operatie kamers van ziekenhuizen, en artsen en verpleegkundigen laten ook nog hun grof filter baarden staan, en dan moet de rommelkapjes ook nog werken???

Dat is voor mijn gevoel, alleen uiterlijke schijn.

 

En de handschoen worden helemaal besmet met de vieze telefoontjes die ze ook tijden hun werk gewoon beantwoorden, het moest verplicht zijn oortjes in te hebben waar mee je draadloos de gesprekken mee kan voeren of afbreken omdat je met je werk bezig moet zijn en op andere tijden als je achter je bureau zit om gegevens bij te werken, zonder dat patiënten risico's kunnen ondervinden.

Daar zou heel streng op moeten worden gelet, geven ze daar geen gehoor aan dan direct verlagen in functie zoals dingen verplaatsen ook niet als schoonmakers want dat zorgen ze misschien ook weer voor besmettingen, misschien op het kantoor van het ziekenhuis.

 

Ja ik moest die even kwijt,,,, het ongelofelijk hoe onverschillig het er aan toe gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...