Ga naar inhoud
GENEGEERD

De perfecte rugzak/tas: INCH/BOB, EDC en GHB


Cyberbeer

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Lang gedacht dat ik het niet zou doen, maar we zijn gelijkgestemden onder elkaar dus zal eens uiteen zetten hoe mijn BOB gevult is...

 

Het is een heel gewoon en onopvallend uitziende zwarte Gelert backpack 55 + 15 Ltr (met afritsbaar 15 Ltr daypackje) de draagriemen zijn ook nog achter een flap met rits weg te werken en zo is het net een koffer en zeer onopvallend... Het is eigenlijk een INCH met 72 uur voedsel en alles wat ik nodig acht om na die drie dagen m'n eigen boontjes te kunnen doppen...

 

Er zijn nog een paar dingen die missen maar de voorlopige inhoud is als volgt:

 

*slaapzak

*bivakzak

*KL poncho tevens tarp met scheerlijnen

*Duits Flektarn regenjack (voor in het bos) in de stad draag ik zeker geen camo)

*billycan (met halve schuurspons, zeepblok desinfect e.d.)

*Esbitset met extra brandstof

*Zweedse kunstof messkit (doet dienst als bord, kom, mok, snijplank, vergiet en brooddoos om eten mee te kunnen nemen dat niet op gaat) bestek zit erin maar kan gedumpt indien nodig...

*firekit met aanmaak zooi in de breedste zin

*als vast mes Gerber's LMF II

*Katadyn Pocket aangepast in gebruik met MSR 4Ltr Dromedary waterzak

*klein handbijltje uit ervenis een echte geen Gamma zooi door mij gerestaureerd gezet en geslepen

*Sandvik klapzaagje

*redelijk uitgebreide EHBO kit + meds.

*Recta DP 6 kompas (met declinatie kaart anders kun je net zo goed een declinatieloos kompas nemen)

*kaarten en waterkaarten

*werkhandschoenen

*hoofdlamp

*reserve multitool Gerber

*reserve Buck klapmes

*3 stevige plastic zakken voor waterstill e.d.

*complete set extra kleding + extra sokken

*hygiene set

*microvezel handoek

*pleerol

*handwasmiddel tube

*Hunterkit (katapult, snares, visspul, munitie, sling e.d.)

*Builderkit (haal- en holmessen, vijltjes, zeilnaalden, takeldraad, kleine gutsjes en beiteltjes zonder handvaten, handboortjes, priem e.d.)

*klein wetsteentje

*3 breaklights

*2 isodekens

*5 driekante doeken (mitella's erg muliti functie)

*doosje boulionblokken

*2 mountainhouse maaltijden

*3 pak hartkeks

*blik tonijn in olie

*pak noodles

*zout+peper

*3 vuiniszakken en wat ziplockbags

*naaisetje

*arafat shawl

 

Dit zaakje is ready to go en weegt 15,3 kilo schoon aan de haak... Naast de backpack hangt een goeie maar onopvallende jas met nog een klein setje extra's erin en standaard handschoenen, muts, 2 noodverbanden nr.2, rite-in-the-rain-pad met inka-pen en extra firesteels in de voering...

 

Daarnaast draag ik elke dag aan m'n riem en op m'n lijf een Gerber Diesel multitool, Ledlenser M1 lampje, CRKT M19 FD zakmes en een CRKT k.i.s.s....

 

We laten de EDC tas nog even buiten beschouwing...

 

Wat er nog ontbreekt en aan gewerkt wordt (mede naar aanleiding van tips uit dit topic) zijn een goeie hechtset, tiewraps, klein ijzerzaagje, sdkaart met belangrijke data en van een aantal dingen papieren kopien en een kleinflesje met wat dunne bleek en wat alufolie...

 

Iemand nog tips?

 

Anvil

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie complete BOB @Anvil (hoort eigenlijk in ander draadje dat moeilijk te vinden is omdat het zoeken op 3 karakters niet werkt). Waterdichte (sea to summit) zakken voor de verschillende onderdelen kunnen je veel narigheid besparen en maken het in-, uit- en herpakken 10x efficienter. En een set droge (outdoor) kleren.

Ik neem aan dat het ontbreken van electronica een bewuste keuze is, zoals een outdoor horloge, GPS/radio/telefoon/portofoon?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde meer hoe precies het weeg apparaat was dat er gebruikt was omdat in mijn ogen dit veel meer zou moeten wegen.

 

Ik heb bijna alleen maar heel licht gewicht spullen en mijn tas met eten voor 72 uur weegt 10 kilo en dan heb ik nog minder dan een kwart er in zitten en een tas van 22 liter met een bivy en tarp er onder.

 

Zelf gebruikt ik voor mijn tassen een bagage weeg apparaa, werkt perfect en voor induviduele spullen een keuken weegschaal.

 

M.v.g. JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie complete BOB @Anvil .... Waterdichte (sea to summit) zakken voor de verschillende onderdelen.... En een set droge (outdoor) kleren.....

Ik neem aan dat het ontbreken van electronica een bewuste keuze is, zoals een outdoor horloge, GPS/radio/telefoon/portofoon?

 

Thnx!...

Vitale onderdelen zitten idd in s-t-s zakken maar heb er 6 en moet ze een beetje strategisch verdelen, want die dingen zijn best prijzig... De set extra kleding zit er in (in zak) en de tas heeft een goeie regenhoes...

 

De electronica is een semi-bewuste keus! (Analoog over digitaal en mechanisch boven electronisch)

Een Eton solarlink o.i.d. staat nog op het wenslijstje en de Casio G-shock zit om m'n pols en komt daar zelden vanaf...

GPS is een extratje aangezien m'n navigatie skills prima zijn, en bevind zich in de EDC/GHB die ik met de BOB hoop mee te grijpen als het nodig is...

Porto's zijn een redelijk heftige UHF/VHF set en zijn me veeeeeeul te zwaar voor de BOB en maken derhalve deel uit van de BIL/BOL uitrusting samen met 2 TN-6 veldtelefoons...

Ben aan het stoeien met zonneladers om de telefoon in stand te houden voor zover wenselijk, haalbaar en nuttig voor de situatie... Maar op het draagbare radiotje na zie ik geen plek voor electronica in de BOB eigenlijk...

 

@BlazerNL

Ik doe al 20 jaar outdoor-hobby-ongein en wist als kind vaak al te herkennen wat handige spullen waren om onder m'n bed te stoppen 'just in case' nog voor ik wist wat preppen was of me er actief mee bezig ging houden, zo heb ik heel wat fijne spullen opgedaan over de jaren en over tijd vaak van dingen een extra, betere, steviger of lichtere versie aangschaft... Zo hebbik in al die tijd een hoop redundancy opgebouwd en zijn de zwaardere versies van veel dingen veelal in de BIL/BOL uitrusting terrecht gekomen en de betere of lichtere versies in de BOB en heb ik dus veel zooi voor weinig gewicht (heeft met bijna 70 liter nog best vollume hoor, maar nie alte zwaar)

Als je het lijstje doorkijkt is de katadyn eigenlijk nog wel het zwaarste 'single item' dat ik rondzeul... Het bijltje is zelfs lichter dan dat en andere relatief zware dingen zijn de LMF, de gutsjes en beitels, het kleine voorraadje katapult munitie, en een flesje hier en daar met wasmiddel e.d. Valt allemaal wel mee dus...

 

E.e.a. is gewogen met een nette digitale unster (zoals de groenteboer voor z'n werk gebruikt) omdat ik altijd al de behoefte had om lichter te pakken en te finetunen en meten is nou eenmaal weten... Was ook fijn on het gewicht van tas of koffer te checken toen ik nog veel naar de ex in Berlijn vloog... :-)

 

De groet is goed,

 

Anvil

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Anvil.

 

Ik probeerde je niet bekritiseren maar het vooral om andere mensen duidelijk te maken dat gear zwaar is en dat het snel aantikt ook al weegt het maar 50 gram.

 

Ik denk dat maar heel weinig mensen het voor mekaar krijgen zoveel mee te nemen voor maar 15 kilo.

 

Het zwaarste single item is denk ik je rugzak en dan je slaapzak en dan de regenjas als ik zelf kijk naar mijn uitrusting.

 

M.v.g. JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Anvil.

 

Ik probeerde je niet bekritiseren....

 

Het zwaarste single item is denk ik je rugzak en dan je slaapzak en dan de regenjas als ik zelf kijk naar mijn uitrusting.

 

M.v.g. JP

 

Weet ik... ;-) voel me ook niet in het minst aangevallen hoor... Ik beschrijf het voor de beginende en net wat geoefende prepper en weet dat jij zeker buiten die catagorie valt...

 

True... Rugzak eerst, en dan IN de rugzak eerst de slaapzak, maar die vondt ik zo voor de hand liggen dattik het niet eens gemeld heb... Regenjas valt mee is een Wehrmacht Flektarn overparka maar echt alleen de Goretex buitenlaag (deze kunnen niet eens voeringen in)... Aangezien ik in laagjes werk is dit echt alleen een waterdichte laag en niet voor de warmte...

 

De dingen die het snelst gewicht toevoegen zijn in mijn optiek dingen met een hoog soortelijk gewicht... Staal, water, lijn, blikvoer. Tuurlijk weegt je slaapzak meer, maar daar kan je er meestal geen drie van in je rugzak kwijt, dingen van het gewicht en omvang van een Katadyn kunnen er velen van in je pack en mensen zijn vaak geneigd om zolang ze ruimte hebben te blijven toevoegen ipv denken 'ik heb genoeg om m'n ding te doen en kijk, ik heb nog een 3e aan ruimte over' en dat vervolgens in te snoeren en te laten... Voordeel als je ruimte overhoud, is dat je plek hebt om dingen die je 'on-the-go' scavenged, ook nog op te bergen...

 

Jij was met de hele bubs naar Scandinavie geweest toch?... Ben dat draadje kwijt, was interessant!...

 

Anvil

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ben naar Zweden geweest met een uitgebreide kit en voor meer dan een week eten en toen kwam ik uit op bijna 30 kilo en dat was echt veelste veel en totaal niet comfortabel meer.

 

Volgende keer zal ik dat ook zeker anders aan gaan pakken maar het grootste probleem blijft toch het eten want dat kan bijna niet lichter dan vriesdroog.

 

Zelf wil ik een droger aan gaan schaffen zodat ik mijn eten zelf beter kan afwegen en verpakken.

 

Ben van het weekend 3 dagen in de Ardennen geweest wild kamperen en had een pack van 11 kilo (met water) in een 22 liter tas en 2 kilo in mes en dropleg bij me en dat beviel echt heel goed.

 

Totaal zo'n 25 kilometer gelopen en nergens last van.

 

Denk dat je altijd moet proberen om onder de 20 kilo te blijven ten alle tijden.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ben naar aanleiding van alle berichten hier eens gaan kijken naar mijn eigen uitrusting, had nog nooit over een BOB nagedacht maar maak wel al een jaar of 25 meerdaagse trektochten in het bos en zie wel veel overeenkomsten, mijn weekendbag lijkt nogal op een BOB/GHB

 

Mijn 2-3 dagen bag:

 

- Osprey Atlon 33L rugzak

- Tent

- Geïsoleerd luchtbed + selfinflating kussen

- Donzen 3-seizoenenslaapzak

- Silk liner voor slaapzak

- Kovea stove met zelfontbrander

- klein gastankje

- Titanium 1L trek-kettle, mok en spork

- Zakmes Opinel #8

- GTX regenkleding + gamaschen

- 1 set schone loopsokken + merino shirt+boxer

- Krama

- Steripen + bottle/prefilter en 1L water

- Hadex

- zakje met tiewraps, elastiek, naaisetje, reparatiekitje etcetc

- 9 adventurefood maaltijden + 3x snickers en fruitkeks = 3150KC per dag voor 3 dagen

- paar theezakjes + cup a soup en Nuun tabs.

- kaars

- multitool

- kompas

- kleine toilet + medical kit

- spiegeltje + fluitje

- minstens 2 aanstekers en een firesteel

- 10M sisaltouw

- 10M paracord.

 

Hiermee kan ik mezelf 3 dagen in redelijke luxe in leven houden :)

 

Afhankelijk van het seizoen komt hier dan eventueel nog een set merino lang ondergoed een balaclava en als het erg koud is een ultralight donsjack bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik heb gisteren ook mijn BOB eens volgepakt met spullen die ik al heb.

Ik heb een aantal rugzakken met verschillende inhoud...in dit geval heb ik het in een 44 ltr rugzak gedaan.

 

Mes

 

Onderdak: Tent + slaapzak

 

Vuur: Firesteel, BIC aansteker(s)+aanmaak spullen

 

Water: LifeStraw

 

Esbitbrandertje+ aanmaakblokken

 

Klein EHBO-setje + EHBO boekje

 

Verlichting: 2x zaklamp, 2x hoofdlamp

 

Kaart vd omgeving

 

Verrekijker 10x42

 

Oplader op zonnecellen

 

Mn EDC kan in de rugzak en eventueel ook aan de buitenkant.

 

Het is nog verre van compleet...want heb er nog geen eten in voor onderweg...en waarschijnlijk nog meer dingen waar ik (nog) niet aan gedacht heb.

Maar het is een begin.

 

Ook denk ik er over na om een Grab bag te maken na aanleiding van de storm die we laatst gehad hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, ik heb alle pagina's gelezen. Kostte me een aantal uur maar dat was het wel waard. Hele goeie BOBs gezien van een hoop mensen. Ikzelf neig nu naar de Lowe Alpine Sting(ray) of iets van 5.11. Mijn huidige BOB is er deze: http://www.benscore.com/Rugzak-Mountain-camo-70ltr--p-25985.html Een (inmiddels in mijn optiek) achterlijk grote 70 ltr van het merk Mountain, wat volgens mij een huismerk is van Benscore ofzo.

 

De kwaliteit van deze rugzak is heel aardig als je ziet wat ie kost: 60 tientjes. Dat is minder dan een euro de liter, maar hij heeft veel verschillende vakken die allemaal worden afgesloten met een trekkoord en een flap met clipsluiting. Hij is redelijk stevig, dat wil zeggen de naden etc. voelen zeer robuust aan. Ook is ie goed verstelbaar op verschillende manieren, heeft ie een brede en stevige heupband en verschillende MOLLE-stroken om extra dingen aan te bevestigen.

 

Groot nadeel is wat mij betreft dat de hengsels bovenaan bijna naast elkaar aan het ruggedeelte zijn bevestigd, hetgeen er voor zorgt dat de hengsels, als je hem hoog op de rug draagt (wat nodig is bij zo'n joekel anders hangt de heupband bij mij op m'n reet) op een gegeven moment lelijk in je nek snijden. Ik heb geen dikke stierennek maar de hengsels lopen recht naar achteren (niet in een soort S-bocht) en zijn in dat opzicht ook niet te verstellen, wat maakt dat ik op termijn een andere wil. Ik kocht hem destijds want één is beter dan geen (ook is is one none) ;)

 

Zodra ik mijn nieuwe heb, zal ik hem ook beschrijven. (misschien in een ander topic, deze is redelijk verzadigd.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ben naar Zweden geweest met een uitgebreide kit en voor meer dan een week eten en toen kwam ik uit op bijna 30 kilo en dat was echt veelste veel en totaal niet comfortabel meer.

 

Volgende keer zal ik dat ook zeker anders aan gaan pakken maar het grootste probleem blijft toch het eten want dat kan bijna niet lichter dan vriesdroog.

 

Zelf wil ik een droger aan gaan schaffen zodat ik mijn eten zelf beter kan afwegen en verpakken.

 

Ben van het weekend 3 dagen in de Ardennen geweest wild kamperen en had een pack van 11 kilo (met water) in een 22 liter tas en 2 kilo in mes en dropleg bij me en dat beviel echt heel goed.

 

Totaal zo'n 25 kilometer gelopen en nergens last van.

 

Denk dat je altijd moet proberen om onder de 20 kilo te blijven ten alle tijden.

 

M.v.g JP

 

Ligt aan het terrein waar je je in bevindt. in een berggebied zul je minder mee kunnen nemen dan in een vlak gebied. Het terrein bepaalt ook de spullen die je aantrekt en meeneemt. Om nou te zeggen dat je altijd onder de 20 kilo moet blijven vind ik niet echt een goed advies. ik zelf zit makkelijk op de 20+ kilo en dan heb ik nog ruimte over in mijn berghaus :o , als ik alleen naar mijn 3e lijns jas kijk zit ik al op de 10 kilo aan spul. totaal dus 30 + kg om mee te nemen. mijn range daarmee is ongeveer 25 KM per dag,( bij tactische verplaatsing een kilometer of 8)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, ik heb alle pagina's gelezen. Kostte me een aantal uur maar dat was het wel waard. Hele goeie BOBs gezien van een hoop mensen. Ikzelf neig nu naar de Lowe Alpine Sting(ray) of iets van 5.11. Mijn huidige BOB is er deze: http://www.benscore.com/Rugzak-Mountain-camo-70ltr--p-25985.html Een (inmiddels in mijn optiek) achterlijk grote 70 ltr van het merk Mountain, wat volgens mij een huismerk is van Benscore ofzo.

 

De kwaliteit van deze rugzak is heel aardig als je ziet wat ie kost: 60 tientjes. Dat is minder dan een euro de liter, maar hij heeft veel verschillende vakken die allemaal worden afgesloten met een trekkoord en een flap met clipsluiting. Hij is redelijk stevig, dat wil zeggen de naden etc. voelen zeer robuust aan. Ook is ie goed verstelbaar op verschillende manieren, heeft ie een brede en stevige heupband en verschillende MOLLE-stroken om extra dingen aan te bevestigen.

 

Groot nadeel is wat mij betreft dat de hengsels bovenaan bijna naast elkaar aan het ruggedeelte zijn bevestigd, hetgeen er voor zorgt dat de hengsels, als je hem hoog op de rug draagt (wat nodig is bij zo'n joekel anders hangt de heupband bij mij op m'n reet) op een gegeven moment lelijk in je nek snijden. Ik heb geen dikke stierennek maar de hengsels lopen recht naar achteren (niet in een soort S-bocht) en zijn in dat opzicht ook niet te verstellen, wat maakt dat ik op termijn een andere wil. Ik kocht hem destijds want één is beter dan geen (ook is is one none) ;)

 

Zodra ik mijn nieuwe heb, zal ik hem ook beschrijven. (misschien in een ander topic, deze is redelijk verzadigd.)

 

Die rugzak hangt in mijn BOT . Veel afzonderlijke berg vakjes in . Wel jammer dat er veel kunststof aan is .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
BOT? Back On Topic? Sorry maar ik kan het topic met al die afkortingen niet meer vinden, en BOT kende ik nog niet. Wat is dat?

 

Bug Out Trailer. Een aanhangwagen... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt aan het terrein waar je je in bevindt. in een berggebied zul je minder mee kunnen nemen dan in een vlak gebied. Het terrein bepaalt ook de spullen die je aantrekt en meeneemt. Om nou te zeggen dat je altijd onder de 20 kilo moet blijven vind ik niet echt een goed advies. ik zelf zit makkelijk op de 20+ kilo en dan heb ik nog ruimte over in mijn berghaus :o , als ik alleen naar mijn 3e lijns jas kijk zit ik al op de 10 kilo aan spul. totaal dus 30 + kg om mee te nemen. mijn range daarmee is ongeveer 25 KM per dag,( bij tactische verplaatsing een kilometer of 8)

 

Ja bij mij past er ook nog veel meer in maar dan is het al helenmaal geen doen meer voor een gemiddeld persoon.

 

De onder de 20 kilo is gewoon een heel realistische gewicht voor het grootste gedeelte van mensen natuurlijk als je echt goed getrained bent kan je meer hebben maar dan weet je dat zelf wel.

 

Als je met 30 kilo 25 km kan lopen hoor je niet bij de gemiddelde mens en zelfs niet bij de meer ervaren groep maar dan hoor je echt bij de top.

 

Een gemiddeld persoon heeft al moeitje om 25 km te lopen zonder rugzak.

 

Dus vandaar mijn advies.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bug Out Trailer. Een aanhangwagen... :)

 

Lol! Ok, weer wat geleerd.

 

Back On Topic dan: iemand ervaring met deze rugzak, de Gelert Explorer 65L? De ANWB verkoopt hem en hij ziet er aardig uit voor niet al teveel geld: http://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/reisartikelen/gelert-rugzak-explorer-65l.html Bijkomend voordeel van dit model is dat ie vrij smal is, al is dat persoonlijk. Ik heb een hekel aan die "zwembandjes" op je rug. Ik ga normaliter voor kwaliteit, maar die Lowe Alpines en 5.11-meuk is wel heel duur als je een beetje een flinke rugzak wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja bij mij past er ook nog veel meer in maar dan is het al helenmaal geen doen meer voor een gemiddeld persoon.

 

De onder de 20 kilo is gewoon een heel realistische gewicht voor het grootste gedeelte van mensen natuurlijk als je echt goed getrained bent kan je meer hebben maar dan weet je dat zelf wel.

 

Als je met 30 kilo 25 km kan lopen hoor je niet bij de gemiddelde mens en zelfs niet bij de meer ervaren groep maar dan hoor je echt bij de top.

 

Een gemiddeld persoon heeft al moeitje om 25 km te lopen zonder rugzak.

 

Dus vandaar mijn advies.

 

M.v.g JP

 

met beetje voorbereiding kun je ver komen denk ik. gemiddelde mens prept niet hahaha

 

Kwestie van optrainen, ik ken vrouwen van 1m55 die met 20 kg 10 km lopen zonder al te veel problemen. 2keer per week met overload lopen en je bent snel op het niveau dat je wilt bereiken. Heeft niets te maken met absolute top.. Ik ben maar een middenmoter.. Maar ik heb wel een "knop" die ik om kan zetten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...