Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Fysieke+mentale voorbereiding] Je conditie geprept?


Aanbevolen berichten

@prepass,

 

Zeer belangrijk vraagstuk wat je hier benoemt.

Mogelijk voor sommigen hier met een mindere conditie een eyeopener.

 

Maar laten we ook de andere kant benoemen.

Wilskracht.

Als je 80 km moet gaan lopen heb je ook mensen die voor ze ook maar één stap hebben gezet al gaan roepen dat lukt mij niet.

Dan kan je dus al gaan inpakken in mijn optiek.

 

Motiverend plaatje:

 

image.jpg.7f32c7968b2c1b596213ca7917cedda9.jpg

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 379
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik denk niet dat je last van warmte in verband kunt brengen met lichamelijke fitheid.

warmte/zon is een apart soort vijand. een die je aardig wat schade kan toebrengen. ik ben nu al een paar dagen het huis al haast niet uitgeweesd. ramen en blinderingen dicht

Gisteren een keer 30 minuten buiten geweesd omdat we een reperatie moesten doen aan de stopcontact van een trekhaak.en het resultaat is dat de rest van de dag ik last had van hoofdpijn, buikpijn, en mijn huid in brand leek te staan. Na 12 uur te hebben geslapen voel ik me eindelijk weer een beetje mezelf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat je last van warmte in verband kunt brengen met lichamelijke fitheid.

warmte/zon is een apart soort vijand. een die je aardig wat schade kan toebrengen. ik ben nu al een paar dagen het huis al haast niet uitgeweesd. ramen en blinderingen dicht

Gisteren een keer 30 minuten buiten geweesd omdat we een reperatie moesten doen aan de stopcontact van een trekhaak.en het resultaat is dat de rest van de dag ik last had van hoofdpijn, buikpijn, en mijn huid in brand leek te staan. Na 12 uur te hebben geslapen voel ik me eindelijk weer een beetje mezelf

 

Iedereen reageert inderdaad anders op de hitte, dit is echt niet arrogant bedoeld maar ben net klaar met mijn basketbal seizoen waarin ik 20uur per week intensief trainde en zodra ik buiten een beetje bezig ben word het me al teveel terwijl mijn moeder die niet echt aan sport doet, uren in de tuin kan werken in de zon zo zie je wel dat conditie dan niks uitmaakt, misschien wel gewenning.

 

en schaduw helpt al heel veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier, in de Caribbean, benedenwinds, is het een constante 30 of 32graden, alleen in september valt de wind weg en voelt het nog warmer aan. Daarbij is de zon hier echt hard, feller. Voor mijn gevoel kan ik hier wel over enige ervaring spreken.

 

Geloof mij, die warmte en de zon is killing!

Het vreet extra energie om koel te blijven, je lichaam heeft extra energie nodig om te zweten en te koelen.

In geval van een situatie met stress en bepakking gaat het echt tellen, je hebt extra water nodig wat ook weer kilo's weegt.

Het is niet voor niets dat de lokale mensen die hier buiten werken echt twee, drie stappen langzamer lopen/werken.

Voor mijn werk kom ik geregeld op een bouwplaats, ik zou er niet kunnen werken in de zon, ik zou echt afsterven.

 

Sporten ook, het kost je hier gewoon extra energie. Je moet extra water meenemen. Ik ga om 1 uur ook echt geen lichamelijk inspannende activiteiten ondernemen.

 

Ik wandel hier vaak, maar dat doe ik vroeg, uiterlijk 8uur loop ik. Als het dan na 10-en wordt begint het op te warmen en kost dat meer energie.

In een nood geval ben je dus sneller door je potje met energie heen als bij 15 graden in een koel bos.

 

Water-water-water. Je hebt het nodig bij inspanning in de warmte.

 

Aan de andere kant, ik moet dan wel lachen als ik hoor wat er allemaal wordt geregeld als het in Nederland eens echt warm weer is, dat is voor ons dagelijkse kost! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ allemaal hartelijk dank voor alle reacties! Ik wil één kanttekening maken, het gaat mij niet direct om fitheid icm warmte.

Het valt me op dat er veel "preppers" allerlei mooie BOB's hebben, maar volgens mij de straat er nog niet mee uit komen omdat ze het simpelweg niet lukt door de slechte lichamelijke conditie. (Vandaag een wedstrijd gehad waar een aantal "tuff guys" het gruwelijk aflegden tegen een aantal echt/goed getrainde jongens).....:D

 

Ik dacht dat @Ronin Kogaratsu ook iets had gepost net als @Greener over wilskracht. Dit is heel belangrijk. Dit icm je ervaring en kennis mbt trainen en geregeld uit je "comfort zone" gehaald worden zorgt ervoor dat je steeds een stapje verder komt en jezelf beter leert kennen in lastige/moeilijke lichamelijke uitdagingen. Mentaal word je er ook sterker van!

Ik ben ook heel benieuwd hoe onze nieuwe/jonge "prepper" vrienden @homerun @survivallaar en @konijn hier tegenaan kijken. En....hoe het met hun lichamelijke conditie gesteld is.

 

Oja.....ik ben absoluut geen gung-ho sport freak die elke dag 20km hardloopt en elke week een survivalrun oid loopt.... Ik ben wel een sporter die sport om fitter te worden en te blijven. Met name omdat ik NU nog de mogelijkheid heb om hard/goed te trainen. Bij en SHTF ben ik akelig te laat....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ allemaal hartelijk dank voor alle reacties! Ik wil één kanttekening maken, het gaat mij niet direct om fitheid icm warmte.

Het valt me op dat er veel "preppers" allerlei mooie BOB's hebben, maar volgens mij de straat er nog niet mee uit komen omdat ze het simpelweg niet lukt door de slechte lichamelijke conditie. (Vandaag een wedstrijd gehad waar een aantal "tuff guys" het gruwelijk aflegden tegen een aantal echt/goed getrainde jongens).....:D

 

Ik dacht dat @Ronin Kogaratsu ook iets had gepost net als @Greener over wilskracht. Dit is heel belangrijk. Dit icm je ervaring en kennis mbt trainen en geregeld uit je "comfort zone" gehaald worden zorgt ervoor dat je steeds een stapje verder komt en jezelf beter leert kennen in lastige/moeilijke lichamelijke uitdagingen. Mentaal word je er ook sterker van!

Ik ben ook heel benieuwd hoe onze nieuwe/jonge "prepper" vrienden @homerun @survivallaar en @konijn hier tegenaan kijken. En....hoe het met hun lichamelijke conditie gesteld is.

 

Oja.....ik ben absoluut geen gung-ho sport freak die elke dag 20km hardloopt en elke week een survivalrun oid loopt.... Ik ben wel een sporter die sport om fitter te worden en te blijven. Met name omdat ik NU nog de mogelijkheid heb om hard/goed te trainen. Bij en SHTF ben ik akelig te laat....

Ik zelf ga al snel uit mijn eigen comfort zone. Want ik ben echt bang voor los loopende honden.

En ik doe zelf ook aan sport: atletiek en ik wil ook nog gaan hardlopen.

en ik push mezelf tegenwoordig veder dan ik normaal doe. Bijv bij atletiek wil ik liever niet onder een bepaald niveau presteren. En nog veel meer van die dingen van waar je snel al denkt igh ik kan niet meer maar je wilt toch niet opgeven voor dat je het bereikt heb.

En het valt me ook op dat ik steets meer op mijn hoede ben. En dat ik probeer zo veel mogelijk op de mensen om mijn heen ben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf ga al snel uit mijn eigen comfort zone. Want ik ben echt bang voor los loopende honden.

En ik doe zelf ook aan sport: atletiek en ik wil ook nog gaan hardlopen.

en ik push mezelf tegenwoordig veder dan ik normaal doe. Bijv bij atletiek wil ik liever niet onder een bepaald niveau presteren. En nog veel meer van die dingen van waar je snel al denkt igh ik kan niet meer maar je wilt toch niet opgeven voor dat je het bereikt heb.

En het valt me ook op dat ik steets meer op mijn hoede ben. En dat ik probeer zo veel mogelijk op de mensen om mijn heen ben

Hoelang ben je al lid van atletiek bont ?

en hoevaak ben je gegaan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allen die mij kennen hier weten dat ik niet de sportiefste ben en zo zie ik er ook niet uit . Tot begin 2012 werkte ik 14 uur per dag en was soms 16 uur van huis en dit 6 op 7 . In zo een werk dag liep ik tot 8 uren trappen en dit is pas een sport . Dit deed ik dan ook nooit met lege handen wat het extra zwaar maakt .

Enkele jaren terug zij mijn schoonvader die een actieve fietser is . Hij zij ,, Geert jij zou wat meer met de fiets moeten rijden ,, waarop ik zij goed pa maar zou jij eens een dag met mij mee kunnen gaan naar de bouwwerf ? Ok zij hij donderdag . Na een uur of 6 werken op mijn tempo geen schoonvader meer te zien . Op zondag ga ik met vrouw en kinderen koffie drinken bij mijn schoonouders . Het eerste wat mijn schoonvader zij . ,, Geert zij hij jij moet niet meer met de fiets rijden want na die morgen werken ben ik nog nooit zo moe en uitgeput geweest ik ben er nog maar nauwelijks van bekomen . Wat ik daar mee wil duidelijk maken is . Doe wat je aankan . Als je bij een shtf situatie 80 km moet overbruggen en je kan het niet in 2 dagen doe het in 3 of zelfs in 4 .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert ik snap je verhaal. Het is ook zeker geen ver pis wedstrijd. Het gaat mij met name om de "preppers" die "het van plan zijn" "het wel willen maar...." "Denken dat ze het wel kunnen" "dat is niets voor mij" altijd wel een antwoord hebben.....maar eigenlijk geen enkel excuus hebben om niet de conditie te verbeteren.....

Ik snap ook dat niet iedereen hetzelfde is en hetzelfde in elkaar zit. Het is alleen zo jammer als het er ooit een keer van komt en je moet op een bepaalde manier iets volbrengen waar je een zo goed mogelijke lichamelijke conditie nodig hebt en het lukt je niet doordat je gewoon elke keer een slap excuus had.....het is net als "preppen" toch prettig om te weten dat je zo goed als mogelijk bent voorbereid? Niets meer niets minder.

@survivallaar wat bedoel je precies?

 

Edited to add picture.

Deze spreuk hou ik eigenlijk altijd in m'n hoofd tijdens trainen:

[ATTACH=CONFIG]11580[/ATTACH]

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik daar mee wil duidelijk maken is . Doe wat je aankan . Als je bij een shtf situatie 80 km moet overbruggen en je kan het niet in 2 dagen doe het in 3 of zelfs in 4 .

 

Geert

 

Zo werkt het het beste ja, weet wat je kan en hoe je het kan.

 

Het ziekenhuis waar ik werk heeft liften die met deze warmte niet functioneren omdat ze in de volle zon staan. Dus mensen moesten omlopen naar werkende liften, of de trap nemen. De 6e etage is dan opeens erg hoog, zelfs met lege handen. Nou is er overal airco, behalve in het trappenhuis, juist daar werd het bloedheet, en hoe hoger je komt hoe warmer... Heel wat collega's heb ik zien heigen als paarden toen ze boven waren. Puur omdat ze zich niet hebben aangepast, ze draafden te snel omhoog namelijk, de hitte in.

Nu zijn er een paar verkouden geworden want ze gingen, eenmaal boven gekomen, in de koelte van de airco zitten afkoelen met hun natte zweet op de rug. Overigens is het een revalidatie afdeling, en het verschil tussen client en personeel was daardoor opeens moeilijk te zien :o

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, bij de hogeschool van Amsterdam liep ik tot vorig jaar twee maal per week, per avond twee maal via de trappen naar de 9e verdieping. Dat lukt nu even niet meer met 23 krammen in de buik... het gebeuren heeft voor mij mijn kwetsbaarheid goed aangetoond. Eens je iets mankeert ben je serieus het haasje....

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoelang ben je al lid van atletiek bont ?

en hoevaak ben je gegaan ?

Ik zit er. Nog niet officieel op. Maar

Het is wel vermoeiender dan bij jou 1x naar de sport school.

Want na atletiek moet ik eerst die 6,2 km naar huis fietsen. En natuurlijk ook daar na toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ allemaal hartelijk dank voor alle reacties! Ik wil één kanttekening maken, het gaat mij niet direct om fitheid icm warmte.

Het valt me op dat er veel "preppers" allerlei mooie BOB's hebben, maar volgens mij de straat er nog niet mee uit komen omdat ze het simpelweg niet lukt door de slechte lichamelijke conditie. (Vandaag een wedstrijd gehad waar een aantal "tuff guys" het gruwelijk aflegden tegen een aantal echt/goed getrainde jongens).....:D

 

Ik dacht dat @Ronin Kogaratsu ook iets had gepost net als @Greener over wilskracht. Dit is heel belangrijk. Dit icm je ervaring en kennis mbt trainen en geregeld uit je "comfort zone" gehaald worden zorgt ervoor dat je steeds een stapje verder komt en jezelf beter leert kennen in lastige/moeilijke lichamelijke uitdagingen. Mentaal word je er ook sterker van!

Ik ben ook heel benieuwd hoe onze nieuwe/jonge "prepper" vrienden @homerun @survivallaar en @konijn hier tegenaan kijken. En....hoe het met hun lichamelijke conditie gesteld is.

 

Oja.....ik ben absoluut geen gung-ho sport freak die elke dag 20km hardloopt en elke week een survivalrun oid loopt.... Ik ben wel een sporter die sport om fitter te worden en te blijven. Met name omdat ik NU nog de mogelijkheid heb om hard/goed te trainen. Bij en SHTF ben ik akelig te laat....

 

Ik, ik vind wel dat het belangrijk is om goed te trainen en klaar te zijn om te vluchten. Want het is inderdaad een beetje jammer als je net één blokje om kunt met je zo zorgvuldig bij elkaar gepakte BOB.

 

Of ik het aan kan? Gek genoeg liep ik toch wel rood aan, en kreeg ik toch ietwat last van steken in mijn zij bij de coopertest op school ( 15 minuten hardlopen in een zaaltje ), maar ik fiets moeiteloos een uur tot anderhalf uur naar school met 20 Km per uur, en dat dan nog een keer op de terugweg ( 40 Km per dag dus, 200 dagen per jaar ). ik ben wat fietsen betreft aardig fit, en lopen kan ik ook aardig, ik heb daar niks over te vertellen om het te verifiëren maar als het moet kan ik toch wel een aardig stuk hardlopen. Als het echt moet kan je natuurlijk al veel meer.

 

ik ben ook van plan om, net als mijn oom, op krav maga te gaan ( de vechtsport van het Israëlische leger ). Dat kan nu nog niet omdat een vereniging veel te ver is, maar zodra ik op mezelf woon ga ik het toch wel doen.

 

het is gewoon belangrijk om fysiek sterk te zijn, daar ben ik het wel mee eens, en ik ga er alles aan doen om dat ook nog meer te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo heb ik een keer op mijn werk in de vroege ochtend een bordje "defect" op de lift gehangen.

Na vier dagen kwamen ze er pas achter...

Wat heb ik die dagen een hoop geïrriteerde en rode gezichten gezien...

 

Greener (die mensen vier dagen lang gratis heeft laten sporten...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee jonge kinderen. Ik mag al blij zijn als ik tien kilometer per dag kan afleggen te voet.

 

Dat is precies waarom ik dus bezig ben met sport/conditie opbouw. Zodat ik een groot deel voor de kids mee kan dragen en zij zo min mogelijk last hebben van de dan toch al akelige situatie. 20% van mijn lichaamsgewicht is haast 20kg. En je kan aardig wat mee sjouwen voordat je op 20kg zit. De beperking zit 'm in de afstand die je kids kunnen lopen. Maarja hierna is het nog niet over. Slaapplek zoeken/opzetten, eten maken, water zuiveren, veiligheid op orde brengen, spelen met de kids voor zover de situatie dat toelaat. Dan de spanning en onzekerheid etc etc....alles te samen zorgt er voor dat je snel er doorheen kan zitten fysiek én uiteindelijk mentaal. Zeker als je na 500mtr al denkt: "fnck we moeten nog 30km totaan de BOL....en ben nu al kapot met 20kg op m'n nek....."

@Greener, goede aktie! Heb ik ook gedaan, alleen de lift bij ons gaat na 4u geen gebruik automatisch naar de BG en de deuren gaan open....:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo heb ik een keer op mijn werk in de vroege ochtend een bordje "defect" op de lift gehangen.

Na vier dagen kwamen ze er pas achter...

Wat heb ik die dagen een hoop geïrriteerde en rode gezichten gezien...

 

Greener (die mensen vier dagen lang gratis heeft laten sporten...)

 

origineel geplaatst door: @Greener

 

haha slim, ja persoonlijk neem ik ook liever de trap ( die is overigens vaak ook het beste beveiligt voor bij brand,

brandvrije trapbekleding en rookvrije deuren enzo )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo heb ik een keer op mijn werk in de vroege ochtend een bordje "defect" op de lift gehangen.

Na vier dagen kwamen ze er pas achter...

Wat heb ik die dagen een hoop geïrriteerde en rode gezichten gezien...

 

Greener (die mensen vier dagen lang gratis heeft laten sporten...)

hahaha cool

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...