JohnRambo Geplaatst: 15 juni 2012 Delen Geplaatst: 15 juni 2012 Ik heb diverse Opinel messen. Altijd scherp, en eenvoudig van bouw. Zo'n AK-bajonet heb ik ook. Niet scherp te krijgen. Gaat het erom het mes als wapen te kunnen gebruiken, of als snijwerktuig? Steekwapens zijn eenvoudig. Zelfs een schuin afgeknipte/geslepen stalen elektriciteitsbuis is beter dan de meeste messen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepass Geplaatst: 15 juni 2012 Delen Geplaatst: 15 juni 2012 Zo'n AK-bajonet heb ik ook. Niet scherp te krijgen. Â Het lijkt erop dat je niet op de juiste manier slijpt, of er onvoldoende tijd aan besteed. Elk mes (echt ELK mes) is scherp te krijgen. Het kan zijn dat de standtijd (de duur dat een mes scherp blijft) niet zo best is. Dat kan te maken hebben met de harding en of het type metaal dat gebruikt is of een combinatie hiervan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Thexder Geplaatst: 22 juni 2012 Delen Geplaatst: 22 juni 2012 Misschien is het reeds ter sprake gebracht maar wie van jullie kiest er voor een klein survival mes i.c.m. een kleine bijl? Ik heb heel wat youtube filmpjes bekeken waar men grote messen gebruikt om te kloven maar waarom al die moeite doen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
frank1964 Geplaatst: 22 juni 2012 Delen Geplaatst: 22 juni 2012 Ik heb het allemaal in huis, maar voor het splijten van hout, zou ik toch niet voor mijn mes kiezen, ook al is het volgens de fabrikant mogelijk, ik loop liever geen risico. Een klein bijltje werkt sowieso ook makkelijker. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dutchprepper Geplaatst: 22 juni 2012 Delen Geplaatst: 22 juni 2012 Ik heb het allemaal in huis, maar voor het splijten van hout, zou ik toch niet voor mijn mes kiezen, ook al is het volgens de fabrikant mogelijk, ik loop liever geen risico. Een klein bijltje werkt sowieso ook makkelijker. Â inderdaad, en mocht het teveel plek in nemen kun je altijd nog de steel eraf laten en alleen de bijlkop en slijpsteentje meenemen, tak erin om hem vast te kunnen houden en met een steen erop slaan om blokjes te splijten,(lijkt mij zinloos in een shtf maargoed). aanmaakhout moet je zoeken in afgebroken takken, hoe ouder hoe beter. maarja als je iets wil maken dan is een lang mes wel makkelijker om te kappen,schrappen en schaven. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JohnRambo Geplaatst: 22 juni 2012 Delen Geplaatst: 22 juni 2012 Met een enorm terug naar m'n jeugd gevoel zit it as we speak (ehhh as I type) naar Rambo First Blood en First Blood Part II te kijken en merk dat ik meteen al zit te googelen naar het (destijds?) beroemde Rambo Knife. Nu zie op allemaal verschillende Rambo Knifes op Google images, maar is dit wel het ultieme mes voor een prepper anno nu, of zijn er betere te adviseren? Ik heb geen flauw idee, maar vind het wel fijn om een topmes te hebben. Â "Toevallig" heb ik zo'n mes uit Rambo I Als je een goed mes zoekt, dat goed in de hand ligt, en ook nog scherp is, koop dit dan niet. Het is mooi voor de show. Meer niet. Ik heb er destijds 400 Gulden voor betaald. Â Ik heb nu diverse Opinel messen voor dagelijks gebruik. Ze zijn niet duur, scherp, en eenvoudig van bouw. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DQA Geplaatst: 22 juni 2012 Delen Geplaatst: 22 juni 2012 Heb zelf deze: Â Â Uitermate te vrede over. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TEQ-Prep Geplaatst: 22 juni 2012 Delen Geplaatst: 22 juni 2012 Moet ik me schamen als ik zeg dat mn favo mes eigenlijk al heel lang Victorinox Zakmes Huntsman 1.3713.B1 is ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Zanshin Geplaatst: 22 juni 2012 Delen Geplaatst: 22 juni 2012 Nee hoor, ik heb zelfs nog geen mes...staat op de aanschaflijst Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JohnRambo Geplaatst: 22 juni 2012 Delen Geplaatst: 22 juni 2012 Het lijkt erop dat je niet op de juiste manier slijpt, of er onvoldoende tijd aan besteed. Elk mes (echt ELK mes) is scherp te krijgen. Het kan zijn dat de standtijd (de duur dat een mes scherp blijft) niet zo best is. Dat kan te maken hebben met de harding en of het type metaal dat gebruikt is of een combinatie hiervan. Â Een mes van gewoon roestvrij staal, als waarvan ze aanrechtbladen maken, krijg je echt niet scherp. Ik weet echt wel wat van messen, en mijn favoriet is een mes van Solingen, Herder, of Opinel. Van elk stuk ijzer kun je iets maken dat op een mes lijkt, maar niet van elk stuk metaal kun je een goed mes maken. Die bajonet is gewoon een prikijzer, verder niks. Of toch, ook nog een draadknipper. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JohnRambo Geplaatst: 22 juni 2012 Delen Geplaatst: 22 juni 2012 Heb zelf deze:Â Â Uitermate te vrede over. Â Cool. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Prepperdeprep Geplaatst: 22 juni 2012 Delen Geplaatst: 22 juni 2012 Heb zelf deze:Â Â Uitermate te vrede over. Â Mooi! Ik heb zelf de Field-pup van SOG, die is wat minder 'tactisch' maar heeft na jaren dagelijkse keukendienst zijn kwaliteit en duurzaamheid wel bewezen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rodin Geplaatst: 22 juni 2012 Delen Geplaatst: 22 juni 2012 Die SOG lijkt wel een beetje op mijn Jim Wagner Reality Based Blade (by Boker): Â Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ivan Geplaatst: 22 juni 2012 Delen Geplaatst: 22 juni 2012 Blood Grooves klinkt groovy maar dat is een hardnekkig mis verstand. Het gaat namelijk puur om gewichtsbesparing.. Zeker bij Bajonetten en andere grote messen zie je dit vaak. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Indianaskywalker Geplaatst: 22 juni 2012 Delen Geplaatst: 22 juni 2012 Die SOG seal knifes zijn inderdaad perfect, voor de prepper met een kleinere beurs raad ik de Ka-Bar aan. Zelf getest en moet zeggen inderdaad zeer sterk, robuust en goed in de hand liggend: Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ivan Geplaatst: 22 juni 2012 Delen Geplaatst: 22 juni 2012 Voor de hele kleine beurs raad ik nog altijd een matrozenmes aan. ik heb er zelf 2. Mijn oude die is tientallen jaren oud en nog altijd vlijmscherp. heb ook een nieuwe. Eentje zit in mijn tas de ander hangt aan een haakje in de keuken. Het mes is van staal met 2 houten handvaten. gewoon goed No noncense basic nog geen €20,- Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JohnRambo Geplaatst: 22 juni 2012 Delen Geplaatst: 22 juni 2012 Voor de hele kleine beurs raad ik nog altijd een matrozenmes aan. ik heb er zelf 2. Mijn oude die is tientallen jaren oud en nog altijd vlijmscherp. heb ook een nieuwe. Eentje zit in mijn tas de ander hangt aan een haakje in de keuken. Het mes is van staal met 2 houten handvaten. gewoon goed No noncense basic nog geen €20,-  Kun je het ook met 2 handen vasthouden? Eenvoud vind ik het beste. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Indianaskywalker Geplaatst: 22 juni 2012 Delen Geplaatst: 22 juni 2012 Voor de hele kleine beurs raad ik nog altijd een matrozenmes aan. ik heb er zelf 2. Mijn oude die is tientallen jaren oud en nog altijd vlijmscherp. heb ook een nieuwe. Eentje zit in mijn tas de ander hangt aan een haakje in de keuken. Het mes is van staal met 2 houten handvaten. gewoon goed No noncense basic nog geen €20,- Inderdaad niet duur voor een goed mes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ivan Geplaatst: 22 juni 2012 Delen Geplaatst: 22 juni 2012 Ja ze zijn links en rechts handig. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ivan Geplaatst: 22 juni 2012 Delen Geplaatst: 22 juni 2012 ik lijk wel gek, Hier mijn filmpjehttp://www.youtube.com/watch?v=fxoMa7lAE9w Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast partizan Geplaatst: 23 juni 2012 Delen Geplaatst: 23 juni 2012 nadeel is het ontbreken van een stootplaat bij steken kan het zijn dat het mes jezelf verwond(denk aan bloed of andere vloeistof op je handen) voor de rest mooie mes en filmpje Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JohnRambo Geplaatst: 23 juni 2012 Delen Geplaatst: 23 juni 2012 Ja ze zijn links en rechts handig. Ik heb er een touwtje aan. dat helpt met de greep. kan het moelijk uileggen maar het toutje is zo lang dat ik het om mijn 2 middelste vingers doe en het daen van boven hands naar onderhands kan zwaaien. een filmpje gemaakt...maar kan ik niet uploaden. militaria4you heeft ze  Bedoelde eigenlijk, omdat er 2 handvatten aan zitten, of je het mes ook met 2 handen vast kunt houden... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepass Geplaatst: 23 juni 2012 Delen Geplaatst: 23 juni 2012 Een mes van gewoon roestvrij staal, als waarvan ze aanrechtbladen maken, krijg je echt niet scherp. Ik weet echt wel wat van messen, en mijn favoriet is een mes van Solingen, Herder, of Opinel. Van elk stuk ijzer kun je iets maken dat op een mes lijkt, maar niet van elk stuk metaal kun je een goed mes maken. Die bajonet is gewoon een prikijzer, verder niks. Of toch, ook nog een draadknipper. Â Aanrechtbladen staal is geen messen staal... Maar ook dat krijg je echt wel scherp.... Willen jullie een echte "zombie killer" dan moet je eens kijken naar de Becker Knife & Tool messen. Bijvoorbeeld de BK9. Zijn best betaalbaar en van goede kwaliteit. [sarcasme mode on] Oja en ze zien er ook "cool" uit, schijnt ook vaak een belangerijke factor te zijn voor de prepper.........[sarcasme mode off] Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JohnRambo Geplaatst: 23 juni 2012 Delen Geplaatst: 23 juni 2012 Aanrechtbladen staal is geen messen staal... Maar ook dat krijg je echt wel scherp.... Willen jullie een echte "zombie killer" dan moet je eens kijken naar de Becker Knife & Tool messen. Bijvoorbeeld de BK9. Zijn best betaalbaar en van goede kwaliteit. [sarcasme mode on] Oja en ze zien er ook "cool" uit, schijnt ook vaak een belangerijke factor te zijn voor de prepper.........[sarcasme mode off] Â Ja, voor mij moet een mes mooie vormen hebben. Daar keek jij toch ook naar toen jij je vrouw ontmoette? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Dick Berts Geplaatst: 23 juni 2012 Delen Geplaatst: 23 juni 2012 @johnRambo. Nieuw item stootkracht? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.